IBU HAMIL PERLU KEKAL CERGAS DAN BERTENAGA

/
8 Comments
Februari 10, 2015
Asslamualaikum

Tatkala menjelang saat kelahiran si comel, Ibu yang sedang hamil seharusnya menambil pemakanan yang mengandungi kadar tenaga yang tinggi. Hal ini kerana, tenaga anda amatlah di perlukan di saat anda hendak bersalin nanti. Unutk tips, Ibu semua di sarankan untuk mengambil makanan ringan setiap 1 jam pada kehamilan berada di trimester terakhir. Kalau tiada tenaga, ditakuti Ibu akan tidak terdaya untuk bersalin. Lantas akan memberi bahaya pada anda dan bayi.

Menurut jurnal bertajuk "Restricting oral fluid and food intake during labor" yang dikarang oleh Cochrane Database of Systematic Reviews. Antara makanan yang baik dan dapat memberi tenaga untuk ibu pada trimester terakhir ialah:
  • Roti
  • Kentang
  • Pasta
  • Buah kering
  • Pisang
  • Sereal
  • Sup
  • Yoghurt dengan kadar lemak rendah.

Selain makanan yang mengandung kadar tenaga tinggi, saat menjelang melahirkan Ibu juga perlukan minuman yang mampu menambah tenaga. Pada masa ini Ibu juga akan cepat merasa haus, karana fasa-fasa melahirkan akan membuat Ibu mengeluarkan banyak cairan. Pastikan Ibu cukup kerap meminum minuman bertenaga, agar Ibu tidak dehidrasi. Ibu boleh lah meminum jus buah seperti apel atau mangga yang segar atau meminum secawan teh herbal dengan madu kerana ia boleh membuat Ibu tenang dan mengembalikan tenaga yang hilang.

Jauhi minuman bersoda, jus jeruk, atau anggur karana ia mengandungi asam yang akan dapat menggangu kesihatan Ibu. Ibu seharusnya menceritakan pada doktor tentang makanan atau minuman apa yang Ibu. Hal ini kerana, apa yang Ibu makan juga akan menjadi makanan bagi janin di dalam kandungan Ibu. Berikan nutrisi optimum untuk kesihatan dan perkembangan janin.
Untuk mendapatkan nutrisi yang sempurna dan optimum, ibu boleh mengambil minuman bertenaga Energizing Soy Protein dari Shaklee yang terbukti memberi kesan yang positif buat Ibu. Selain minuman bertenaga, ia juga mampu menjagi salah satu nutrisi terbaik dalam membantu pertumbuhan janin anda. Ini kerana, protein merupakan nutrisi asas di dalam tubuh badan kita. Banyak organ, enzim, sel dan juga anggota tubuh kita memrlukan ptotein sebagai struktur asas binaannya. 
Selain minuman bertenaga, Ibu hamil seharusnya mengambil nutrisi-nutrisi yang lengkap ketika hamil agar perkembangan janin anda pada tahap optimum dan anda kekal sihat. Kesemua nutrisi ini anda boleh dapati dengan mudah di dalam set premium untuk ibu-ibu hamil. Sekiranya anda mengamalkan set ini, insyallah kesihatan anda dan anak anda pasti terjaga. Buat suami-suami. Berilah ganjaran untuk yang tersayang yang sedang engandungkan zuriat anda. Memberi itu satu amalan yang sungguh mulia.
TANGAN YANG MEMBERI LEBIH BAIK DARI YANG MENERIMA

 p/s: Anda boleh memilih mana-mana set pilihan. Untuk konsultasi boleh la hubungi Papaglamz.

 
Penasihat Nutrisi Ibu, Bayi dan Keluarga
Faizal @ Papaglamz
0196141393
Fb: Rayyan Faizullah @ Papaglamz
COD: Kuantan
Penghantaran Pos Seluruh MALAYSIA

-sekian-

Jangan lupa untuk join contest kat bawah ni:



You may also like

8 ulasan:

  1. exercise pun kena aktif dan bersenam jugak kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yup btul.. Bdn perlu kan tenaga...

      Padam
  2. orang kata kena banyak bergerak nanti mudah nak bersalin

    BalasPadam
  3. nice one.. org kate mase dh tunggu hari tu kena banyakkan bergerak utk mudahkan bersalin..hihi..org kate..anis xtau.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul, selalu juga dgr org kata mcm tu

      Padam
  4. Bykkan mkn kurma pun baik utk ibu hamil.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Special resepi!

      Blend kurma dan campur dgn esp.. huh.. memang marvelous..

      Padam
    2. ibu hamil boleh try resepi ni

      Padam