9.2.15

KEPERLUAN NUTRISI TERBAIK KETIKA HAMIL

Assalamualaikum

Semasa fasa kehamilan, Ibu seharusnya mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang disamping mengandungi nutrisi-nutrisi yang mencukupi bagi menjamin kesihatan Ibu dan juga tumbesaran bayi dalam kandungan berada pada tahap normal dan optimum. Tatkala bayi sedang membesar, keperluan nutrisi yang terbaik yang seharusnya ibu ambil tidak kira melalui pemakanan harian yang seimbang atupun melalui pengambilan makanan tambahan yang baik.

Berikut merupakan keperluan nutrisi-nutrisi yang seharusnya para Ibu dapatkan bagi menjamin kesihatan bayi dan diri anda.

Kalsium
Kalsium penting bagi ibu hamil, karana janin di dalam kandungan Ibu memerlukan kalsium untuk pembentukan tulang dan gigi yang kuat. Selain itu, kalsium juga diperlukan untuk perkembangan jantung, otot dan saraf yang sehat.

Jika Ibu tidak mengambili cukup kalsium di masa kehamilan, maka janin di dalam kandungan akan mengambilnya dari kalsium pada tulang Ibu. Hal ini akan menyebabkan gangguan kesehatan pada Ibu.

Vitamin C

Vitamin C bermanfaat untuk menjaga kesihatan sel di dalam tubuh. Vitamin ini diperlukan Ibu dan si Kecil untuk pembentukan kolagen, yang merupakan komponen protein pada tulang, otot dan kulit. Vitamin C membantu tubuh dalam menyerap zat besi.

Zat Besi
Ibu hamil memerlukan kandungan zat besi. Zat besi penting dalam pembentukan hemoglobin (protein di dalam sel darah merah yang membawa oksigen ke sel) di dalam tubuh. Keperluan zat besi yang diperolehi dengan baik akan membuat tubuh Ibu dan janin memiliki system pertahanan diri  yang bagus.

Vitamin B6

Vitamin B6 membantu pembentukan sel darah merah dalam tubuh. Bagi ibu hamil, vitamin B6 dengan kuantiti yang tepat akan membantu mengurangkan rasa mual di pagi hari. Dos vitamin B6 yang disarankan bagi ibu hamil, tidak lebih dari 50 miligram (mg) per hari.

Vitamin B12

Jumlah pengambilan yang disarankan dari vitamin B12 bagi ibu hamil adalah 2,6 mikrogram per hari. Vitamin B12 bermanfaat untuk mengurangi risiko melahirkan bayi prematur atau bayi yang memiliki berat badan rendah saat lahir.

Folat

Folat termasuk pada kelompok Vitamin B dan folat memiliki banyak manfaat baik bagi ibu hamil. Selain untuk menjaga kesehatan janin di dalam kandungan, folat menyokong  plasenta di dalam kandungan.

Folat juga mencegah terjadinya Neural Birth Defect (cacat pada otak dan tulang belakang) seperti spina bifilda atau keadaan dimana tulang belakang janin di dalam kandungan tidak terbentuk dengan sempurna.

Itulah tadi serba sedikit nutrisi-nutrisi penting yang diperlukan oleh Ibu ketika hamil. Untuk pengatahuan semua juga, kesemua nutrisi ini anda boleh dapati dengan mudah di dalam set premium untuk ibu-ibu hamil. Sekiranya anda mengamalkan set ini, insyallah kesihatan anda dan anak anda pasti terjaga. Buat suami-suami. Berilah ganjaran untuk yang tersayang yang sedang engandungkan zuriat anda. Memberi itu satu amalan yang sungguh mulia.
TANGAN YANG MEMBERI LEBIH BAIK DARI YANG MENERIMA

 p/s: Anda boleh memilih mana-mana set pilihan. Untuk konsultasi boleh la hubungi Papaglamz.

 
Penasihat Nutrisi Ibu, Bayi dan Keluarga
Faizal @ Papaglamz
0196141393
Fb: Rayyan Faizullah @ Papaglamz
COD: Kuantan
Penghantaran Pos Seluruh MALAYSIA

-sekian-

Jangan lupa untuk join contest kat bawah ni:

8 ulasan:

  1. bagus ni . persedian sebelum kahwin . hehee

    BalasPadam
  2. Masa hamil ni mmg kena ambil vitamin tambahan. Kalau tak, kesian kat baby yg dlm perut tu kurg nutrisi...

    BalasPadam
  3. ibu mengandung memang perlukan banyak nutrisi

    BalasPadam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com