15.2.15

KETAHUI GEJALA MORNING SICKNESS KETIKA HAMIL

Assalamualaikum

Masa kehamilan seingkali kita dengar Ibu-ibu bermasalah dengan gejala mual dan muntah. Disebut morning sickness karena pada sebahagian wanita hamil, gejala ini paling parah menyerang pada pagi hari.

MORNING_SICKNESS
Penyebab Morning Sickness

Morning sickness berlaku kerana terdapat perubahan dalam tubuh selama hamil:

  • Meningkatnya hormon secara drastik pada awal kehamilan seperti estrogen dan Human Chorionic Gonadotrophin (hcG), yaitu hormon yang terhasil daripada plasenta sepanjang kehamilan dalam tubuh Ibu. Kekerapan mual dan muntah akan meningkat seiring dengan penigkatan kadar hCG. Wanita hamil yang memiliki kadar hCG lebih tinggi ketika mengandung anak kembar, mengalami gejala morning sickness yang lebih tinggi.
  • Deria bau menjadi lebih sensitif. Makanan-makanan tertentu yang memiliki aroma kuat dapat terhidu dari jarak cukup jauh dan boleh membuat Ibu merasa mual.
  • Keadaan emosional Ibu juga boleh menyumbang kepada masalah morning sickness, misalnya jika sedang stres.

Lamanya Morning Sickness
Morning sickness umumnya terjadi pada trimester pertama kehamilan. Ada wanita hamil yang mual-mual dan diikuti dengan muntah, namun ada juga yang hanya merasa mual. Rasa mual biasanya muncul saat kehamilan memasuki minggu ke-6, tetapi boleh juga timbul lebih awal pada minggu ke-4.


Ada ibu hamil yang terbebas dari gejala mual-mual dan muntah setelah usia kandungan 14 minggu. Ada pula yang mengalaminya selama sebulan barulah terbebas dari morning sickness. Ada juga mornig sicknessnya akan muncul, hilang, muncul semula dan hilang semula. Bahkan ada juga ibu hamil yang terus menerus mengalami mual dan muntah sepanjang kehamilan sampai bersalinan.


Akibat Morning Sickness
Walaupun morning sickness dianggap sebagai gejala yang normal, tapi bukan berarti Ibu boleh memandang perkara ini tidak serious. Mual-mual dan muntah akan menimbulkan keletihan dan melemahkan fizikal anda, yang tentu saja tidak baik untuk kehamilan Ibu.


Bila gejala morning sdickness tergolong ringan hingga sedang, maka tidak akan berpengaruh buruk pada kesehatan janin. Sedangkan gejala mual-mual dan muntah yang berlangsung terus menerus dengan kekerapan yang tinggi, ada kemungkinan menimbulkan risiko yang lebih tinggi pada kesihatan janin. Untuk lebih memastikan, berjumpalah doktor untuk meminta nasihat.



Tips menghalau rasa mual


  • Ambillah pemakan yang sedikit tapi kerap sepanjang hari sehingga perut Ibu tidak pernah dalam keadaan kosong. Ambillah makanan yang tergolong dalam kumpulan karbohidrat, makanan yang mengandung protein tinggi, dan ringan. Jangan lupa untuk minum yang banyak, baik air putih atau jus.
  • Hindari makanan-makanan dengan aroma yang kuat, yang dapat membuat Ibu merasa mual. Sebaiknya makanlah makanan yang memiliki suhu suam atau dingin, sebab makanan yang baru matang dan masih panas cenderung mengeluarkan aroma yang kuat.
  • Hindari makanan berkadar lemak tinggi karana ia memerlukan waktu lebih lama bagi sistem pencernaan untuk mencernanya. Makanan-makanan yang digoreng, pedas, dan asam juga tidak disarankan karana dapat mengganggu sistem pencernaan.
  • Berhati-hati juga dengan penyebab mual dari keadaan luar, seperti ruangan yang pengap dan mengeluarkan bau kurang sedap, bau perfum yang menyengat, atau menaiki kenderaan.
  • Ketika bangun tidur, jangan langsung turun dari tempat tidur. Duduklah dulu di tempat tidur selama beberapa minit. Untuk alternatif, saat bangun tidur, minumlah air putih dan makan biskuit yang telah Ibu letakkan di samping tempat tidur pada malam sebelumnya. Kemudian beristirehatlah selama 20-30 menit sebelum turun dari tempat tidur. Mengunyah makanan ringan di malam hari juga dapat membantu bila Ibu terbangun dengan mual-mual pada tengah malam.
  • Rasa mual akan bertambah parah jika Ibu merasa lelah dan stres. Jadi, luangkan waktu untuk bersantai dan tidur. Lakukanlah kegiatan yang menyenangkan seperti menonton filem atau berkumpul dengan teman-teman untuk mengalihkan Ibu dari rasa mual.

Shaklee juga mempunyai vitamin yang sesuai untuk ibu-ibu yang mengalami alahan mengandung.
MORNING_SICKNESS
 p/s: Anda boleh memilih mana-mana set pilihan. Untuk konsultasi boleh la hubungi Papaglamz.

 
Penasihat Nutrisi Ibu, Bayi dan Keluarga
Faizal @ Papaglamz
0196141393
Fb: Rayyan Faizullah @ Papaglamz
COD: Kuantan
Penghantaran Pos Seluruh MALAYSIA

-sekian-

Jangan lupa untuk join contest kat bawah ni:

9 ulasan:

  1. kadang2 kesian tengok wanita yang morning sickness..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan.. kadg tu smpi 9bln rase morning sickness..

      Padam
  2. Alhamdulillah.. 2x pregnant tp tak pernah alami morning sickness yg trk..

    BalasPadam
  3. alhamdulillah saya
    pon x alami moning sickness
    terima kasih berkongsi info ni..

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah ... Saya tak kena morning sickness nie ..

    BalasPadam
  5. kesian jugak kadang2 tgk kakak sedara yg kena morning sickness..xbermaya je muka.. :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau dah kena morning sickness ni memang tak bermaya la

      Padam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com