9.4.15

#BloggerTalk | 5 Perkara Menarik Tentang Negeri Papaglamz (Johor)

Assalamualaikum

Kembali semula dalam segmen #BloggerTalk minggu ni. Ni dah masuk minggu yang ke 5. Harapnya ia akan berterusan sampai ke bulan-bulan dan tahun-tahun seterusnya. Insyallah. Selain sabagai satu segmen luahan pendapat, #BloggerTalk ni mampu menyemarakkan lagi kehangatan dunia blogging ini dengan adanya percambahan pendapat serta perkongsian-perkongsian menarik dari setiap blogger yang join. Haaaa jangan lupa saling ziarah menziarahi kejiranan blog kita agar ukhwah alam maya ini terus subur mewangi gituuu.. Ok enough intro..
Alhamdulillah Papaglamz masih mampu lagi mecoret dalam topik yang diberikan minggu ni. Jadinya topik minggu ni 5 Perkara Menarik Tentang Negeri Anda. Memandangkan Papaglamz berasal dari neeri Johor, jadi Papaglamz nak cerita la pasal Johor yer. Nak tau apa yang menarik di Johor?
 
1. Laksa Johor

Setiap negeri tentu sahaja mempunyai makanan rasmi mereka sendiri kan? Jadi, kat johor ni makanan yang famous orang akan tanya mestilah laksa johor. Laksa johor adalah lain daripada laksa-laksa yang lain. Nak tau ape yang berbeza? Yang bezanya ialah kuah die dan mee yang di gunakan. Kuah dia santan based dan mee dia guna spagethi. Laksa Johor ni favourite Papaglamz tau. Biasa time-time kenduri ade laksa johor, memang yang ni la akan Papaglamz jamah dulu. Yang lain kemudian.
2. Nasi Ambeng


Selain laksa johor. Bagi masyarakat jawa di Johor, mereka popular dengan nasi ambeng. Papaglamz sure ramai yang tau pasal nasi ambeng ni. Biasenya nasi ambeng ni di hidang time-time majlis kenduri tahlil atau potong jambul dan majlis kenduri kesyukuran di rumah-rumah atau surau. Susah tau sekarang ni nak cari nasi ambeng yang di makan masa kenduri. Kebanyakanya sekarang guna style buffete. Korang mesti nak tau kan ape yang terdapat dalam nasi ambeng ni? Secara asasnya, di dalam sebuah hidangan nasi ambeng yang wajib ade ialah nasi, ayam masak kicap (resepi asal) ataupun kari ataupun masak merah, mee goreng, serunding, sambal goreng, masak lodeh, dan ikan kering. Ni yang asas la. Ade orang tambah lagi macam-macam. Bagi Papaglamz nasi ambeng paling best. Lelagi makan time kenduri tahlil kat rumah orang. Makan dalam dulang ramai-ramai. Tetibe rindu nak balik kampung. Sob sob sob.
3. Zapin

Selain makanan, di Johor juga terdapat budaya yang unik dari negeri-negeri lain. Sebagai contoh, negeri Johor sangat terkenal dengan seni tarian zapinnya. Bermacam-macam jenis tarian zapin yang ada kat johor ni. Zapin Tenglu, Zapin Parit Makasar, Zapin Teluk Belanga, Zapin Melayu Asli, Zapin Pekajang dan banyak lagi. Pendedahan seni tarian zapin ni bermula sejak dari kanak-kanak lagi. Diorang ni siap ade pertandingan zapin antara sekolah-sekolah tadika. Comel kan? Selain bebudak kecik, belia-belia jugak ade yang menyertai zapin ni di kolej-kolej ataupun universiti-universiti masing. Tak kalah jugak bagi golongan emas, mereka juga lincah berzapin. By the way, Papaglamz juga dulu penzapin tegar. Tapi sesejak dah kawen ni slow down dah. Nampak tak sedap pulak mata memandang tua-tua masih lagi terkinja-kinja di atad pentas tu kan. Huhuhu


4. Kuda Kepang


Selain zapin, masyarakat johor juga terkenal dengan seni tari kuda kepang. Sejarahnya, budaya tarian kuda kepang ni berasal dari tanah jawa. Oleh sebab ramai penduduk tanah jawa yang berpindah di negeri johor semasa pemrintahan belanda, seni tari kuda kepang juga dibawa masuk ke sini. Tapi, kuda kepang ni ada unsur-unsur khurafatnya. Papaglamz memang tak berani nak tengok rapat-rapat. Secara asasnya bila cakap tentang kuda kepang je mesti orang akan cakap pasal isim. Isim ni macam rasukan gitu la. Kira bila kita berkuda kepang, ada satu entitiain yang telah memasuki badan si pemain kuda kepang tu. Tu yang boleh makan kaca, panjat pokok kelapa yang tinggi, kupas kelapa guna gigi dan macam-macam lagi la yang di luar kemampuan manusia biasa mereka buat. Haish seram la. Mintak di jauhkan la dari Papaglamz.

5. Shopping di Johor Premium Outlet (JPO)

JPO memang tampat wajib singgah kalau kat johor ni. Semua barang-barang branded dan mahal-mahal ok. Sape yang kaya tu sila la jalan kat JPO ni. Terletak berdekatan dengan Lapangan Terbang Senai memudahkan para pelancong untuk singgah di JPO membeli cenderamata. Tapi... Papaglamz tak pernah pun pergi JPO ni. Hahaha. #Kbai.
Jadi, sampai sini je lah perakara menarik tentang johor. Sebenarnya banyak lagi. Meh Papaglamz list kan:
  • Danga Bay.
  • Tanjung Piai - Tempat paling hujung di benua Asia.
  • Pantai-Pantai menarik.
  • Anak-anak muda yang ayu dan tampan.
  • Stadium Larkin yang mantap.. LUASKAN KUASA MU. Hahaha.

Ok la tu jer. 

-sekian-

13 ulasan:

  1. dulu masa kecik2, selalu dengar yang tak elok pasal orang johor... hehe..
    then,lepas spm dapat sambung kat matrik johor...
    majoriti students kat sana orang johor, roomate, classmate majoriti orang johor...
    bila kenal betul2.... orang johor ni peramah sangat... kalau hari cuti je mesti kawan2 bawak balik rumah jalan2...
    tak kenal maka tak cinta.. :)

    nasi ambang memang paling saya suka....
    lontong memang tak kena dengan anak tekak.... makan 2 3 suap terus pening kepala.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bangga iteeww. Hahaha. Pernah jmpe x org jawa johor. Klu dorg g memana berziarah, mst nk bagi duit kt org.

      Padam
    2. kebanyakan kawan saya masa matrik dulu orang jawa...
      ada banjar... tapi banjar pun jawa kan? hehehe
      tapi yang penting dorang ni semua baik2... ramah... layan tetamu elok2 tak kira mereka ni orang kaya or sederhana... tak kira umah besar, umah flat dll... yang penting tetamu diutamakan...

      rasanya semua orang johor yang saya kenal masa kat matrik dulu semua awesome.. :)

      Padam
  2. saya orang johor juge :)

    BalasPadam
  3. Teringin nak gi JPO! Tapi jauh. Hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Naik flight jer.. Kan #Nyushawl mantap dah tu..

      Padam
  4. show kuda kepang sekali papa..hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ewah..... Ewah.... *semingu sekali kau datang padaku* #dangdut..

      Nampak x?

      Padam
  5. Saya dulu meniaga nasi Ambeng kat Sarawak..sekarang Ns Ambeng dar viral kt sana..selepas sy mulakn....

    BalasPadam
  6. Mee bandung Muar tak tersenarai ke? HAHAHA, apa-apa pun laksa johor sedap n unik !

    BalasPadam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com