2.4.15

TAHAP KESIHATAN LELAKI DAPAT DI LIHAT DARI 8 TANDA-TANDA PADA ZAKAR

Assalamualikum

Haaaaa.. Terkesima tajuk entri kali ni.. Papaglamz sharing dari >>>sini<<< Kekadang ade betulnya jugak. Anda nak tahap kesihatan anda dengan hanya melihat 8 tanda yang ada pada zakar anda? Teruskan membaca.

Sensitiviti, saiz, serta kekuatan tegang zakar, semuanya berkaitan dengan kesihatan tubuh lelaki secara keseluruhan. Kerana itu, beberapa masalah pada zakar boleh menjadi tanda ada yang tidak beres di bahagian tubuh lain.

Zakar mengecut apabila suhu terlalu sejuk atau terlalu panas
  • Pengeluaran sperma akan berkembang subur pada suhu sedikit pada bawah suhu badan normal. Pada masa lelaki merasa kesejukan, zakarnya akan mengecut. Menurut Harvard Health Publications, perkara ini terjadi kerana saluran darah pada zakar tertutup kerana suhu sejuk, tetapi masih akan kembali ke saiz biasa ketika ada aliran darah.
  • Berada pada persekitaran dengan suhu terlalu sejuk atau terlalu panas berbanding suhu normal tubuh, boleh memberi kesan negatif pada sperma dan pengeluaran testosteron. Lelaki disyorkan untuk menjaga kawasan genitalnya sedikit lebih sejuk daripada suhu badan, mengelakkan seluar ketat dan berendam terlalu lama dalam kolam air panas, agar spermanya tetap sihat.

‘Testis biru’ masa terangsang
  • Sesetengah lelaki mengalami ‘blue ball’ atau dalam dunia perubatan dikenali dengan Prostatic Congestion (kesesakan prostat), terutama bila ghairah seksual tidak diikuti oleh orgasme. Keadaan ini menyebabkan rasa sakit dalam testis atau sensasi tidak selesa yang disebabkan oleh aliran darah yang tidak sekata, sehingga menyebabkan peningkatan volume darah yang terperangkap dalam alat kelamin. Hal ini membuat zakar tegang dan testis membesar sampai volume darah pada genital berkurang. Zakar dan testis boleh kembali ke saiz biasa selepas darah yang terperangkap boleh berkurang.


Penggunaan alkohol dan tegangan
  • Mengambil terlalu banyak alkohol tidak hanya buruk bagi hati, tetapi juga untuk kesihatan zakar. Keupayaan lelaki untuk mendapatkan tegang terhalang dengan minum alkohol dos tinggi atau kepekatan alkohol darah (blood alcohol concentration atau BAC) dalam atas 08, menurut McKinley Health Center dalam University of Illinois.
  • Penyahhidratan yang disebabkan kerana alkohol menyebabkan jumlah darah berkurang dan meningkatkan angiotensin, iaitu hormon yang berkaitan dengan disfungsi ereksi.

Merokok dan arteri zakar
  • Ini adalah fakta bahawa merokok memberikan sumbangan terhadap perkembangan aterosklerosis, atau pengumpulan plak dalam arteri. Merokok boleh menyumbat arteri jantung, termasuk arteri yang mengisi zakar dengan darah selama tegang.
  • Bahan kimia beracun dalam asap rokok boleh merosakkan saluran darah yang boleh menyebabkan mati pucuk, menurut National Male Medical Clinics. Merokok juga boleh menyebabkan kerosakan rangkaian zakar yang akan memberi kesan pada kemampuan zakar untuk berfungsi secara normal.

Penurunan sensitiviti zakar
  • Penurunan sensitiviti zakar munasabah berlaku kerana pertambahan usia, walaupun berapa banyak sensitiviti yang hilang tidak ditakrifkan. Menurut jabatan psikologi di University of Texas di Austin, penurunan libido berkaitan usia biasanya dikaitkan dengan penurunan tahap testosteron dan perubahan sensitiviti reseptor androgen. Sensitiviti mulai menurun pada usia 25 tahun dan penurunan paling tajam kelihatan pada lelaki antara usia 65 dan 75 tahun.

Ereksi pagi petanda zakar sihat
  • Jika lelaki masih mengalami nocturnal penile tumescence atau tegang pagi, ertinya zakarnya masih cergas. Otot zakar harus menerima oksigen melalui aliran darah yang menyebabkannya membesar dan menjadi tegang.
  • Jika lelaki tidak mengalami tegang seperti biasa, rangkaian zakar boleh menjadi kurang anjal dan mengecut, yang boleh membuat zakar memendek 1 hingga 2 cm.

Vasektomi tak menghentikan pengeluaran air mani
  • Lelaki boleh memilih vasektomi untuk mencegah pelepasan sperma ketika ia berejakulasi untuk menghilangkan risiko kehamilan, atau kerana alasan peribadi lain.
  • Selepas prosedur pembedahan, jumlah sperma secara berperingkat mulai menurun. 2 sehingga 3 bulan kemudian sperma tidak lagi hadir dalam air mani, menurut Medline Plus. Namun prosedur tersebut tidak menghentikan pengeluaran air mani. Ertinya, lelaki tetap boleh ejakulasi air mani tapi tanpa adanya sperma.

Zakar adalah rumah bagi bakteria
Kulit zakar adalah persekitaran yang ideal bagi bakteria untuk berkembang biak, tetapi jumlahnya bergantung pada sama ada lelaki tersebut bersunat atau tidak. Satu kajian dalam jurnal American Society for Microbiology, mencari lebih sedikit bakteria pada zakar lelaki yang disunat, berbanding dengan sampel yang diambil ketika mereka belum bersunat.

Saya adalah PENASIHAT NUTRISI bagi kaum LELAKI.
Jika anda mempunyai sebarang keraguan yang ingin anda kongsikan bersama saya wassap or email saya

p/s: Anda boleh memilih mana-mana set pilihan. Untuk konsultasi boleh la hubungi Papaglamz.

 
Penasihat Nutrisi
Faizal @ Papaglamz
0196141393
Fb: Muhamad Faizal @ Papaglamz
Penghantaran Pos Seluruh MALAYSIA

-sekian-

Jangan lupa terjah entri ni:

1. Sperma
2. Kanser

2 ulasan:

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com