#Cabaran20Hari | Menu Wajib Bulan Puasa

#Cabaran20Hari | Menu Wajib Bulan Puasa

Pengat Labu Manis Menu Mudah Berbuka


Assalamualaikum

Masuk ke cabaran yang ke 4 dah. Untuk menu wajib dalam bulan puasa ni PapaG dan family biasanya akan buat Pengat Labu Manis. Buar pemanis mulut masa berbuka. Kalau ade lebih boleh makan untuk moreh juga. Bukan hanya PapaG dan wife, Family sebelah PapaG juga penggemar pengat yang tegar. Kalau pun bukan bulan puasa, mak akan buat juga pengat untuk anak-anaknya kalau balik kampung. Memang best la.

Kebetulan awal puasa hari tu Ibu Dhia ada buat pengat labu ni. Jadi PapaG konsi la kat korang. Tapi gambar je la. Nak resepi? Ala resepi biasa-baiasa jer. Insyallah PapaG kongsikan resepi dalam enti yang lain yer. Tunggu tau.



Haaa jangan cakap PapaG tak kongsi tau. Tu la gambar yang ade. Gigih mencari semula gambar yang lepas untuk dimuatkan dalam entri ni. Korang jangan lupa join cabaran ni. At least ade la topik nak buat entri. Tak payah pening. Boleh >>>klik disini<<< untuk maklumat lanjut tentang #Cabaran20Hari.

With Love
Papaglamz

-sekian-

#Cabaran20Hari | Menu Ringkas Semasa Bersahur

#Cabaran20Hari | Menu Ringkas Semasa Bersahur

Resepi Nasi Goreng Campak-campak Diari Hati Ku


Assalamualaikum

Kembali kita dalam entri #Cabaran20Hari. Entri kali ni dah masuk entri yang ketiga. Ada lagi 17 tajuk untuk PapaG kupas dan respons. Banyaknyerr. Harapnya mampu la habiskan kesemua tajuk-tajuk tu. Insyallah. Haa korang bersahur apa pagi tadi? Sahur yang meletop-letopz ke yang sekadarnya? PapaG bersahur dengan lauk-pauk yang masih berbaki masa berbuka semalam. Alhamdulllah masih elok lagi. Jaga baikkkk punya... Hehehe

Ok la, kali ni PapaG nak berkongsi menu ringkas yang boleh korang cuba masa bersahur. Nasi Goreng Campak-campak Diari Hati Ku. Haa ok tak nama menu tu? Ala-ala lagu Siti Nurhaliza. Masih ingat lagi lagu tu? Sape masih ingat, bace la entri ni sambil nyanyi yer. Hehe.

Nak buat nasi goreng ni senang je. Just prepare bahan macam kat bawah ni:

Bawang merah
Bawang putih
Cili hijau
Bilis
Telur
Nasi putih
Sayur apa-apa jenis pon

Nak masaknye pon lagi la mudah. Tumbuk bawang merah, putih, bilis dan cili hijau sampai lumat. Tumis atas kuali sampai la naik bau. Masukkan nasi putih. Gaul bagi rata. Pecah kan telur. Gaulkan nasi bagi rata. Last sekali masukkan sayur yang sudah di potong. Dah siap. Mudah kan?

Bahan-bahan

Siap...!!! Ok tak? Even x macam Chef Amar yang buat pon,  at least ni air tangan Papaglamz okay
p/s : Menu mudah kan? Kalau da htak sempat nak masak pepagi buta tu cuba la try. Tapi pastikan masak nasi masa berbuka tu lebih sikit. Simpan untuk sahur.Selamat mencuba tau.

With Love 
Papaglamz

-sekian-
#Cabaran20Hari | Pengalaman Bersahur

#Cabaran20Hari | Pengalaman Bersahur

#Cabaran20Hari | Pengalaman Bersahur


Assalamualaikum

Salam ramadhan penuh keberkatan dari PapaG sekeluarga. Alhamdulillah masa entri ini di tulis kita sudah melangkah memasuki phasa ke-dua bulan ramadhan iaitu hari kesebelas. Semoga selama sepuluh hari di dalam bulan puasa ini kita sudah mendidik jiwa kita di dalam Madrasah Didikan Jiwa yang Allah SWT sediakan buat kita. Insyallah. Ada lagi berbaki 20 hari, ayuh kita teruskan. Semoga terus diberi kekuatan untuk menuju pengakhiran ramadhan.
 #Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015
Untuk #Cabaran20Hari kali ini, tajuk yang diberi ialah pengalaman bersahur. Sebelum tu korang tau tak bersahur ni hukumnya sunat muakad iaitu sunat yang di tuntut. Kalau terlajak nak bersahur tu tak pe. Teruskan berpuasa. Jangan pula tak berpuasa terus. Berdosa. Antara perkara sunnah yang boleh diamalkan semasa bersahur ialah melembat-lambatkan bersahur dan bersahur dengan kurma. Bab melewat-lewatkan tu jangan la pulak sampai masuk suboh tau. Segansara je nanti. (Segansara = Sengsara #ParodyKakEny).

Bila bercerita tentang pengalaman bersahur, PapaG teringat kisah di asrama dulu. PapaG masa tingkatan 4 dan 5 bersekolah di Sekolah Menengah Teknik Muar. Rasanya lah, pengalaman bersahur kat asrama ni la paling best. Ye la, bersahur ramai-ramai, berebut-rebut nak ambil makanan takut waktu sahur terlepas. Yang paling best, tak de orang nak kejutkan kita bersahur sebab geng tengah sentap dengan kita. Hahahahah. Bebudak merajuk macam ni la. Teringat kat dewan makan. Masa minggu-minggu dah nak raya tu gigih la pasang lagu raya time bersahur. Bertambah rindu kami pada kampong. Dan keterujaan nak balik kampong untuk beraya berada pada tahap yang melampau-lampau. Muhahah.

Tu penglaman bersahur semasa di asrama. Ni pulak pengalaman bersahur PapaG pertama bila bergelar suami dan seorang ayah. Hehehe. Bulan puasa pertama PapaG dengan wife masa tu wife sedang berpantang. Yela, kami nikah raya tahun 2013. Sebulan sebelum puasa Imtiyaz lahir. Kesian Ibu Dhia membayar hutang puasa. Sabar je la yer. Ok la pengalaman bersahur ketika isteri sedang berpantang di rumah sendiri. Pertamanya bersahur sensorang jer. Keduanya mudah nak bangun sebab ada jam lonceng yang setia setiap pagi akan berbungi. Imtiyaz la. Nak mintak susu. Kiranya dalam bulan puasa masa tu jarang sekali PapaG terlepas waktu sahur. Best kan? Ada lagi satu paling best, walaupun masih berpantang, Ibu Diha tetap sudi memasakkan juadah-juadah best untuk PapaG. Terima Kasih Sayaaaangggg.. Gituuuuuuu..

Ok la. Rasa itu sahaja yang PapaG dapat kongsikan pada semua tentang pengalaman bersahur PapaG walaupun banyak je lagi. Tapi sikit-sikit cukup la kan? Akhir kata dari PapaG, selamat meneruskan ibadah puasa. Jangan ponteng-ponteng tau. Jangan skip bersahur sebab banyak fadhilat tersembunyi semasa bersahur ni.

With Love
Papaglamz


-sekian-
Erti Sebuah Puasa | Madrasah Didikan Jiwa

Erti Sebuah Puasa | Madrasah Didikan Jiwa

Erti Berpuasa dari Segi Bahasa dan Syarak


Assalamualaikum

Papaglamz mulakan entri ini dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha mengasihani. Alhamdulillah waktu Papaglamz menulis entri ini kita telah berada di Ramadhan yang ke sepuluh. Terasa begitu cepat masa berlalu. Betul tak? Rasa syukur dipanjatkan pada Allah SWT dengan limpah kurnianya masih lagi kita diberi kesempatan untuk menikmati segala kurniaan nikmat darinya.
#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015
Baiklah, Exchange Feed Group mengadakan satu cabaran buat semua yang dipanggil cabaran 20 hari. Untuk cabaran yang pertama ni kami harus mengupas tentang topic Erti Sebuah Puasa / Ramadhan. Ok, rata-rata tahu erti berpuasa itu apa kan? Sejak sekolah rendah lagi, Papaglamz percaya kita semua sudah diwajibkan untuk menghafal erti berpuasa itu samaada dari segi bahasa ataupun dari segi syarak. Kalau tak hafal mesti tak lulus periksa nanti. Heheh

Erti Berpuasa dari Segi Bahasa dan Syarak

Baiklah, dari segi bahasa, berpuasa itu bererti menahan ataupun bertahan. Dari segi syarak pula berpuasa bererti menahan diri dari melakukan perkara yang boleh membatalkan puasa dari terbit fajar sehinggalah terbenamnya matahari berserta niat pada malamnya. Dan perkara-perkara yang membatalkan puasa itu banyak. Antaranya makan dan minum dengan sengaja di siang hari, memasukkan sesuatu ke dalam rongga tubuh dengan sengaja, bersetubuh, dan mengeluarkan air mani dengan sengaja.

Tadi adalah maksud yang di terjemakan secara terus. Namun sedarkah kita erti sebenar berpuasa itu sangat luas. Bagi Papaglamz berpuasa ini bukan sahaja satu ibadah yang mewajibkan kita untuk menahan dari makan dan minum sahaja. Tapi, berpuasa ini bererti mendidik. Ya, mendidik untuk kita menjadi seorang muslim yang lebih baik. Proses pendidikan itu biasanya berlaku di sebuah sekolah ataupun pusat pengajian. Jadi tidak salah jika Papaglamz katakan proses pendidikan di dalam bulan ramadhan ini berlaku di dalam sebuah madrasah.

Secara logiknya, orang yang ingin menjadi seorang doktor yang baik, dia perlu mendapat pendidikan di dalam sebuah sekolah kedoktoran. Begitu juga bagi seseorang yang ingin menjadi seorang guru yang baik, ia perlu mengikuti kursus-kursus perguruan di sesebuah tempat. Jadi, jika kita ingin menjadi seorang mukmin yang terbaik, di bulan ramadhan inilah madrasah pendidikan untuk kita. Dengan jadual pengisian-pengisian rohani yang mampu menyucikan jiwa malah mampu menaikkan lagi keimanan seseorang.

Bukan itu sahaja, bualan berpuasa ini juga membawa erti di mana Allah yang Maha Memberi mengurniakan kepada semua hambanya kesempatan untuk memungut sebanyak pahala yang berlipat kali ganda. Dengan pahala kebajikan ini, insyallah ia dapat membantu kita dalam menjalani urusan kehidupan kita di akhirat kelak. Insyallah.

Nah, itu lah tadi erti berpuasa yang dapat Papaglamz coretkan. Buat semua pembaca, ingatlah masa tidak menunggu kita. Takdir kematian tidak kita ketahui. Ayuh rebutlah peluang dan ruang yang diberi oleh Allah di dalam bualan ramadhan ini. Jangan kita persiakan begitu sahaja. Tiada apa yang akan menjadi pembantu kita di akhirat nanti kecuali amal dan juga ibadah yang kita lakukan secara ihklas di dunia ini. Jom join Madrasah Didikan Jiwa yang best ni. See you in Jannah. Insyallah. (^_^)y

With Love
Papaglamz


-sekian-
#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015

#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015


Sesungguhnya cabaran dan dugaan itu hadir untuk menguji kekuatan kita. Kali ini, #Cabaran20Hari untuk menguji adakah anda blogger TEGAR?

#Cabaran20Hari adalah cabaran selama 20 hari di mana setiap hari anda perlu membuat entri menggunakan tajuk yang di beri beserta kata kunci atau keyword   #Cabaran20Hari di dalam setiap entri.

Cabaran akan bermula pada esok hari, 27 Jun 2015 sehingga 16 Julai 2015

Wahh!! Dah nak mula? 

Ya! 

Jom sahut cabaran ini!
#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015
#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015  Hari 1 - 6
#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015
#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015 Hari 7 - 13
#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015
#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015 Hari 14 - 20 
Saguhati akan diberi kepada 10 penyertaan awal yang berjaya menghabiskan ke semua cabaran mengikut tajuk dan tarikh yang diberi. Penyertaan terbuka kepada semua Blogger.


Saguhati akan diberitahu kemudian. Apa tunggu lagi??

Jom mula sekarang!

Happy blogging!

6 Cara Sempoi Menyemarakkan Cinta Dalam Percintaan

6 Cara Sempoi Menyemarakkan Cinta Dalam Percintaan

Tip menyemarakkan cinta dalam percintaan dan rumah tangga


Assalamualaikum

Menjaga keharmonian di dalam hubungan percintaan bukanlah mudah yang disangka. Lebih-lebih lagi dalam hubungan suami isteri. Kita tidak boleh memandangnya remeh. Percayalah kemarakan api cinta yang kian malap di dalam sebuah percintaan rumah tangga bakal membawa kepada perpecahan dan percerian. Nauzubilah.
Tip menyemarakkan cinta dalam percintaan dan rumah tangga

Sebenarnya banyak cara yang boleh kita amalkan sebagai sepasang suami isteri bagi memastikan kemarakkan api cinta terus membara. Pasangan harus bijak mengenalpasti cara-cara terbaik bagi menjamin kebahagiaan rumah tangga mereka kekal selagi hayat di kandung badan. 

Jom Papaglamz kongsikan beberapa tip untuk menyemarakkan cinta di dalam percintaan:

Selalu senyum dan memberi salam antara satu sama lain

Ya betul, kita perlu sentiasa senyum. Walau macam mana berat masalah sekalipun, di depan pasangan kita perlu senyum. Amboi cakap memang senang kan? Tapi percayalah, senyuman ini adalah titik tolak penyelesaian sesuatu masalah. Cuba bayangkan kita sedang serabut, melihat keindahan senyuman isteri di rumah pastinya terlupa segala masalah yang kita hadapi. Tak percaya? Cuba la.. Papaglamz pun cuba-cuba jugak ni. Heheheh

Selain memberikan senyuman, pastikan kita selalu memberi salam. Ketika hendak masuk rumah, ketika berjumpa dan yang paling best masa nak tido (#Kbai #18SX). Tapi betul, dengan melazimkan memberi salam, syaitan akan jauh dari kita. Ye la, syaitan kan takut bila mendengar orang memberi salam. Bila syaitan sudah jauh dari rumah tangga kita, insyallah semarak cinta di dalam rumah tangga akan terus membara.

Kerap melakukan ibadah bersama-sama

Cipta satu kenangan indah bersama-sama dengan melakukan aktiviti ibadah bersama-sama. Contohnya solat berjamaah, makan bersama, ke masjid mendengar majlis-maljis ilmu dan macam-macam lagi. Pergi bercuti pun salah satu ibadah yang boleh di lakukan bersama. Asalkan niat untuk menggembirakan ahli keluarga dan tidak membatasi hukum-hakam islam.

Selalu menghargai pasangan anda dengan ucapan-ucapan manis

Kerap menghargai pasangan dengan ucapan dan pemberian. Bukan bermaksud kita perlu memberikan hadiah pada pasangan kita tiap-tiap hari. Cukup sekadar mengucapkan terima kasih pada pasangan itu sudah memadai. Contohnya, isteri kita sudah masakkan makan yang amat enak, apa salahnya jika si suami ucap “terima kasih sayangku makan malam yang very very very delicious ni”. Kan lebih manis. Tak gituu?

Sentiasa mendoakan pasangan anda

Ingat doa itu senjata orang mukmin. Dan Allah juga telah bejanji akan memakabulkan segala permintaan hambanya yang bertaqwa. Jadi mintalah pada Allah supaya kehangatan rumah tangga yang di bina terus membara. Saling doa-mendoakan antara pasangan sememangnya mempunyai hikmah yang tersendiri di samping menjadikan kita lebih ingat dan lebih sayang pada pasangan kita. Insyallah. 

Jangan marah

Marah...? Tidak sama sekali. Sebenarnya definisi marah ni macam-macam. Kita boleh marah tapi kena dengan cara dan keadaan. Jangan marah membabi buta. Di takuti akan mengguris perasaan pasangan lantas baraan api cinta dalam rumah tangga akan malap. Lebih elok jika ada yang tidak puas hati di bawa berbincang. Ia lebih manis dan penuh dengan kasih sayang. Betul tak? 

Orang kata kalau kita suami isteri sedang marah, salah seorang kena duduk atau meninggalkan tempat itu. Nanti kalau dah sejuk bawaklah berbincang semula. Insyallah semuanya elo-elok sahaja.

Jangan terlalu serius

Papaglamz rasa ini kena pada suami. Diakui sememangnya lelaki ni banyak yang serious. Itulah pembawakan lelaki. Lebih banyak berdiam dari berkata-kata berbanding wanita. Tapi sekali-sekala apa salahnya andai kita bergurau senda. Sedangkan rasulullah pun kerap kali bersenda gurau dengan isterinya Aisyah, jadi, ayuh kita bergurau dengan isteri kita. Dengan bergurau senda, insyallah kehangatan hubungan rumah tangga akan kekal selama-lamanya. 

Itu lah beberapa tip atau cara bagi menghangatkan lagi api cinta dalam rumah tangga yang Papaglamz dapat kongsikan. Harap memberi manfaat. Sebelum menutup kalam ada satu pesanan. 

Cintailah pencipta rasa cinta. Nescaya dia akan mengurniakan padamu rasa cinta yang maha hebat dalam hati mu. Hanya dengan mencintai Allah, nescaya api cinta yang di bina dalam rumah tangga pasti akan terus menyala menyinari kehidupan di dalam rumah tangga.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Sempurnakan Kejelitaan Anda Dengan Madeena Skincare by Helenz Signature

Sempurnakan Kejelitaan Anda Dengan Madeena Skincare by Helenz Signature

Madeena Skincare by Helenz Signature Terbukti Berkesan Menghilangkan Jerawat


Anda ingin kelihatan lebih anggun bergaya di Aidil Fitri ini? Malu dengan masalah jerawat anda? Anda mempunyai kulit muka kusam?


Jika anda ada masalah itu jangan pergi dari sini


Jawapan ada di sini!!


Lihat apa yang terjadi pada kulit muka mereka ini. Semakin bersinar dan berseri.

Testimoni Helenz Signature Produk Kecantikan Madeena Skincare Terbukti Berkesan
Testimoni Madeena Skincare by Helenz Signature

Madeena Skincare by Helenz Signature

Testimoni Helenz Signature Produk Kecantikan Madeena Skincare Terbukti Berkesan
Logo Helenz Signature

Memperkenalkan Madeena Skincare by Helenz Signature. Produk yang disahkan Halal, mendapat jaminan KKM dan juga diformulasikan dengan teknologi terkini dengan menggunakan bahan semulajadi.


Manfaat Madeena Skincare by Helenz Signature

Testimoni Helenz Signature Produk Kecantikan Madeena Skincare Terbukti Berkesan
Madeena Skincare by Helenz Signature

Dapatkan Madeena Skincare by Helenz Signature yang mampu:-
  1. Mencerahkan dan Melembapkan Kulit
  2. Mengecutkan Jerawat dan Menghilangkan Jeragat
  3. Menghilangkan Whitehead dan Blackhead
  4. Menghilangkan Kulit Kusam dan Tidak Bermaya
  5. Menghilangkan Kesan Lebam di Bawah Mata
  6. Menyingkirkan Minyak Berlebihan Pada Wajah
  7. Merawat Tekstur Kulit dari Dalam
  8. Melindungi Kulit Muka dari sinaran terus UV
  9. Menghilangkan Garis-Garis Halus dan Kedutan Pada Wajah
  10. Menjadikan Wajah Lebih Cantik, Berseri dan Tampak Muda!

Harga Madeena Skincare by Helenz Signature

Dengan hari raya yang akan datang tidak lama lagi, marilah kita mempersiapkan penampilan kita.

Harga yang ditawarkan amat berbaloi. 5 in 1 complete set dengan harga RM150 dan mampu menaikkan seri muka anda. Ianya sangat BERBALOI

Testimoni Helenz Signature Produk Kecantikan Madeena Skincare Terbukti Berkesan
Madeena Skincare by Helenz Signature

Testimoni Madeena Skincare by Helenz Signature


Testimoni Helenz Signature Produk Kecantikan Madeena Skincare Terbukti Berkesan
Testimoni Produk Kecantikan Madeena Skincare Terbukti Berkesan




Jadi, apa tunggu lagi?

Khas untuk pembaca blog Papaglamz.com, PapaG ada kuota voucher diskaun RM20 untuk mereka yang pertama kali nak mencuba Helenz Signature. Harga biasa ialah RM150. Selepas tolak diskaun, jadi RM130 saja. SANGAT BERBALOI kan? Dengan harga tersebut, boleh dapat 5 in 1 Helenz Signature Skincare Set. Free Poslaju pulak tu.

Namun, anda harus tahu, voucher ini Khas untuk 5 Pembeli terawal Sahaja. Anda harus cepat bertindak.. Jangan sampai Hq reply 'Maaf, kupon diskaun dah habis'. 

Whatsapp kod ini sekarang: HSD130 dan hantar ke 013-3155 373

Jom jadi yang terawal untuk mendapatkan diskaun Khas ini.

Helenz Signature, Menyempurnakan Kejelitaanmu....

Cara pembelian Madeena Skincare

Pembelian boleh di buat terus dengan menghubungi:



1. Helenz Signature HQ
013-3155373 (Aishah) (Whatsapp/call)


2. Facebook page

Helenz Signature Official



3. Instagram

@helenzofficial



4. Website

www.helenz.my



Agent & Stokis diperlukan
Disamping wajah anda menjadi lebih cantik dan berseri, anda juga boleh menjana pendapatan bersama Helenz Signature. Jom Whatsapp segera ke 013-3155373 (Aishah)



Testimoni Helenz Signature Produk Kecantikan Madeena Skincare Terbukti Berkesan
As seen on


Nantikan juga kemunculan

MADEENA SKINCARE
by
HELENZ SIGNATURE
pada 
13 JUN 2015
dalam
NASI LEMAK KOPI O

Bubur Nasi Yang Sihat Untuk Si Manja

Bubur Nasi Yang Sihat Untuk Si Manja

Resepi Bubur Nasi Yang Sihat Untuk Bayi


Assalamualaikum

Ramai yang mengatakan bayi yang berumur 6 bulan dan keatas sepatutnya sudah mampu memakan makanan pejal. Selain susu, si comel anda perlukan nutrisi lain yang boleh di dapati selain dari susu ibu. Bagi puteri sulung Papaglamz, Imtiyaz, selepas bulan ke-enam, Papaglamz dah bagi makan bubur nasi yang di campur dengan beberapa syur untuknya. 

Korang nak tahu resepi die? Resepi ni Ibu Dhia korang yang punya. 

Resepi Bubur Nasi Untuk Bayi

Bahan-bahan:

3 genggam beras
1 cawan air
Beberapa potong lobak merah / brokoli / sawi (Potong hancur)
Bilis

Cara menyediakan:

Basuh beras. Masukkan ke dalam periuk bersama air dan tenggek di atas api. Masak beberapa ketika sehingga beras tadi kembang. Kemudian masukkan sayur-sayuran dan bilis. Biarkan seketika sehingga menjadi bubur. Untuk permulaan pada umur 6 bulan, Papaglamz blender je semua bahan dalam peruk tadi. Tapi bila dah besar tak payah blender biarkan bubur agak kasar supaya bayi anda dapat mengunyah. Masa ni bayi anda sudah mempunyai gigi.

Resepi Bubur Nasi Yang Sihat Untuk Bayi
Bahan-bahan sayuran. Boleh juga gunakan sayuran-sayuran yang lain.

Resepi Bubur Nasi Yang Sihat Untuk Bayi
Ni Bubur yang di blender masa umur Imtiyaz 6 bulan dulu
Resepi Bubur Nasi Yang Sihat Untuk Bayi
Ni pulak untuk Imtiyaz bila dah agak besar. Tak payah blender
Haaa mudah kan? Jangan lupa untuk mencuba. Mulakan penjagaan kesihatan anak anda dengan memberi mereka makanan yang halal lagi menyihatkan. Semoga anak anda membesar dengan sihat dan sempurna. Insyallah.

-sekian-
Tempat Menarik Berbuka Puasa di Kuantan | Padang MPK

Tempat Menarik Berbuka Puasa di Kuantan | Padang MPK

Tempat menarik untuk berbuka puasa di Kuantan, Pahang


Assalamualaikum

Memang tidak sah bagi sesiapa yang duduk di Kuantan, Pahang untuk merasai suasana berbuka ala-ala berkelah di Padang MPK, Kuantan ni. Sememangnya setiap kali menjelangnya buan ramadhan, pastinya Padang MPK ini dijadikan salah satu tempat menarik para pengunjung untuk berbuka puasa bersama-sama dengan keluarga. 

Papaglamz akui tempatnya yang begitu strategik yang berdekatan dengan Masjid negeri Pahang, pastinya menjadi antara salah satu sebab kenapa Padang MPK ini menjadi salah satu tempat pilihan untuk berbuka puasa. Betul Papaglamz tidak tipu. First time Papaglamz berbuka puasa di sini masa 2012. Masa tu kali pertama Papaglamz menjejakkan kaki di Kuantan. Agak teruja. Berbuka secara beramai-ramai. Kekadang tu siap ade ceramah ataupun program-program ihya' ramadhan yang di jalankan sementara menanti tibanya waktu berbuka.

Dan yang terbaru, Papaglamz dan juga family mencuba berbuka di Padang MPK ni. Juadah berbuka Ibu Dhia korang masak dulu la kat rumah. Memandangkan hari Sabtu, boleh la sebab bercuti kan. Ternyata kemeriahan berbuka masih tetap sama. Dengan adanya bazar ramadhan yang agak besar berdekatan dengan Padang MPK ini menjadikan keriuhan peniaga dan juga pembeli begitu menggamit suasana. Tak rugi kalau sekali sekala cuba berbuka di sini.

Tapi ada satu pesanan bagi mereka yang nak cuba berbuka di Padang MPK ni. Korang kena datang awal tau. Kalau lambat. Jangan mimpi la nak dapat parking dekat-dekat. Menapak beribu langkah la jawapanya. Huhuh.

Tempat Menarik Berbuka Puasa di Kuantan | Padang MPK

Tempat Menarik Berbuka Puasa di Kuantan | Padang MPK

Tempat Menarik Berbuka Puasa di Kuantan | Padang MPK

Tempat Menarik Berbuka Puasa di Kuantan | Padang MPK

Ok la sampai di sini sahaja perkongsian Papaglamz. Semoga bertemu di masa yang lain. Selamat berpuasa semua. Semoga puasa kali ni dapat mendekatkan diri kita pada si Maha Pencipta. Insyallah.

With Love
Papaglamz

-sekian-
Pesta Buih Sabun Giant di Teluk Cempedak

Pesta Buih Sabun Giant di Teluk Cempedak

Pesta Buih Di Bulan Ramadhan, Teluk Cempedak


Assalamualaikum

Biasanya orang main buih sabun saiz yang kecik-kecik je kan? Ni rare bagi Papaglamz la. Bertempat di Teluk Cempedak, Kuantan, ada satu kios jualan yang serve buih sabun ni. Teruja Papaglamz tengok. Macam tu jugak Imtiyaz dan Ibu Dhia. Siap amik video lagi. 

Murah pulak tu. Satu mangkuk kecik air sabun tu cuma RM 2 je. Boleh la main 10 kali. 


Jangan lupa singgah Instagra Papaglamz yer. Klik Disini. Ok la nak share itu sahaja. Selamat bepuasa semua.

-sekian-
Menu Pilihan Berbuka Puasa - Sambal Tempe Goreng Jawa

Menu Pilihan Berbuka Puasa - Sambal Tempe Goreng Jawa

Resepi Sambal Tempe Goreng Jawa


Assalamulaikum

Masyarakat jawa tentunya tidak asing dengan tempe. Kiranya dulu-dulu tempe ni makanan rugi gitu la. Tempe ni terbuat dari pada kacang soya yang di peram dengan yeas. Jika zaman dahulu, pembungkusan tempe menggunakan daun pisang. Tetapi kini, tempe di bungkus dengan plastik jer. Tapi, secara jujurnya terdapat sedikit perbezaan bagi tempe yang di bungkus dengan daun pisang dan plastik. Terutamanya pada aromanya. 

Oleh kerana Papaglamz dan wife berdarah jawa, tempe merupakan antara menu pilihan keluarga kami. Untuk menu berbuka puasa hari ini, Ibu Dhia masak Sambal Tempe Goreng Jawa. Korang patut cuba. Sebab sangat mudah dan rasa pun terbaik. 

Resepi Sambal Tempe Jawa


2 Paket Tempe
Cili padi @ Cili merah
3 Ulas bawang merah
2 Ulas bawang putih
Bilis
Air Asam Jawa
Garam
Gula

Cara nak buatnya amatlah mudah.

1. Tempe tadi di potong dadu dan di goreng garing
2. Tumbuk atau blende bawan merah, putih, bilis dan cili.
3. Tumis kan bahan yang di tumbuk tadi sehingga naik bau.
4. Setelah naik bau, masukkan air asam
5. Seterusnya masukkan tempe yang telah digoreng tadi.
6. Seduaikan rasa dengan garam dan gula.
7. Biarkan seketika di atas api.
8. Sedia untuk dihidang.

Menumis bahan yang di tumbuk

Masukkan tempe yang telah di goreng

Siap...!!!

Haa mudahakan? Selamat mencuba. Tak sabar nak tunggu waktu berbuka ni. Nak merasa Sambal Tempe Goreng Jawa hasil tangan wife Papaglamz sendiri. Ok la. Selamat berpuasa dan berbuka semua. 

p/s: Unutuk bilis tu boleh di goreng berasingan jugak tau. Tak payah tumbuk bersama bawang. Korang boleh cuba la.

With Love
Papaglamz

-sekian-
 Kasih Ayah Sepanjang Masa - Selamat Hari Bapa bagi Tahun 2015

Kasih Ayah Sepanjang Masa - Selamat Hari Bapa bagi Tahun 2015

Tarikh Sambutan Hari Bapa 2015 Di Malaysia


Assalamualaikum

Bapak... Teringat masa balik kampung bercuti bulan lepas, susuk tubuh bapak yang kian dimamah usia. Kerut-kerut di wajah yang kian betambah hari demi hari. Tapi, seyuman yang diukir untuk kami adik beradik tetap manis. Dulu, bapak la yang betungkus lumus dengan mak membesarkan kami. Kini tidak lagi. Semua anak-anak dah besar boleh berdikari hasil dari didikan mereka berdua. Sesungguhnya penat lelah bapak tidak akan dapat kami balas.
Ok lah, jika minggu kedua bulan may seluruh dunia menyambut sambutan Hari Ibupada bulan Jun pula khusus untuk anak meraikan golongan bapa di seluruh dunia. Haaa korang dah plan ke nak buat ape untuk bapak-bapak engkorang? Memandangkan sekarang ni kan bulan puasa, to be simple, bebuka la puasa dengan family. Satle. Lepas berbuka solat maghrib, isyak dan tarawikh berjamaah. Ramai-ramai satu family. Mesti syok kan? Ukhwah terjalin diberkati gituu. Huhuhu

Tu bagi yang berkesempatan untuk jumpa la. Bagi Papaglamz yang jauh di perantauan ni hanya mampu call ucap selamat dan mendoakan kesihatan bapak dan keluarga semua. Korang kalau call kat kampung, korang biasa cakap dengan mak ke cakap dengan bapak? Secara jujurnya, Papaglamz mesti cakap dengan mak la. Kalau bapak yang angkat phone tu, macam krikk... krikk... krikk... je dalam phone. Huhuhu. Tapi untuk kali ni call khas nak cakap dengan bapak je la. Kikiki..

Untuk pengatahuan semua, tarikh sambutan hari bapa bagi tahun 2015 di Malaysia jatuh pada 21 June 2015. Jadi, bagi mereka yang masih lagi mempunyai ayah tu, hargailah mereka dengan apa cara sekalipun. Walaupun kita wajib menghargai mereka setiap hari saat dan ketika, tak salah rasanya untuk kita khaskan satu hari ini sebagai hari yang betul-betul spesial untuk ayah. Kan?
Atok nak bagi duit raya tu. #Thorwback2014

Ni ayah mertua Papaglamz tau Bukan kawan. -_-

Ok la, Selamat hari bapa untuk semua dan untuk Papaglamz sendiri. (^_^)y

Sentuhanmu

Oh ayah,
Tak pernah ku tanya
Kemana tumpahnya keringatmu
Oh ayah,
Tak pernah ku hitung
Berapa banyak kerutan di dahimu
Yang ku pinta hanyalah kemahuan hatiku
Yang sedaya ayah laksanakan

Kau pendorong bukanlah pendesak
apalagi memaksa diriku
Aku terlorong bukan terdesak
apalagi rasa terdera

Tak terkuis dugaan menduga
Apalagi takdir yang menerpa
Aku mengharap bukan menolak
Apalagi cuba melupa

Lestari kasihmu tanpa batasan
Sempadan waktu yang memisahkan
Abadi hingga ke hujung usia akhiran masa
Sentuhanmu amat bermakna..

Petikan lagu Sentuhanmu-Inteam

With Love
Papaglamz

-sekian-
Masalah Haid Tidak Teratur atau Tidak Normal Penyebab Sukar Hamil atau Mandul

Masalah Haid Tidak Teratur atau Tidak Normal Penyebab Sukar Hamil atau Mandul

Haid tidak normal punca MANDUL


Assalamualaikum

Masalah kesuburan biasanya dikaitkan dengan haid yang tidak teratur. Namun ini bukan punca utama kemandulan. Kitaran haid yang tidak menentu adalah antara tanda masalah kesuburan. Ia mungkin berkaitan dengan masalah ovulasi yang sepatutnya berlaku pada setiap kitaran haid. Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan masalah ini berlaku.
Haid tidak normal punca MANDUL

Haid tidak normal punca MANDUL


1. Gangguan hormon

Ovari menghasilkan terlalu banyak telur namun sayangnya telur berkenaan tidak sampai tahap matang bagi membolehkannya melalui proses persenyawaan. Di dalam diri setiap wanita terdapat dua jenis hormon yang dikenali sebagai luteunizing hormone (LH) dan follicular stimulating hormone (FSH). Kedua-dua hormon ini dihasilkan oleh kelenjar pituitari bagi menghasilkan telur. Dalam hal ini, FSH merangsang ovari untuk menghasilkan telur manakala LH pula ditugaskan untuk mematangkan telur.

Apabila ketidakseimbangan hormon berlaku, ratio FSH dan LH tidak betul. Hal ini menyebabkan tahap LH tidak cukup untuk menampung bilangan telur yang banyak.

2. Genetik

Masalah ini turut dikaitkan dengan ketidakseimbangan gula di dalam badan. Ini bererti wanita berkenaan menghadapi masalah penghadaman gula. Biasanya golongan ini berisiko untuk menghidap kencing manis. Oleh yang demikian, sejarah ahli keluarga dapat dijadikan rujukan untuk mengenal pasti masalah haid yang tidak normal. Setelah itu, ia disahkan melalui ujian darah, imbasan ultrasound, laparoskopi dan sebagainya.

3. Mengandung tanpa sedar

Ada juga kes wanita yang mengandung tetapi tidak menyedarinya. Mereka sebenarnya mengandung tetapi pada masa yang sama keluar darah, yang disangka haid. Namun, hakikatnya darah yang keluar itu bukan haid tetapi lendir yang berwarna coklat seolah-olah darah haid.

4. Hormon prolaktin tinggi

Peningkatan paras hormon prolaktin yang terlalu tinggi menyebabkan haid tidak datang atau datang sekali-sekala. Wanita yang mengalami keadaan sedemikian sering kurang subur. Walaupun seseorang wanita itu belum mempunyai anak atau tidak menyusukan anaknya, masalah ini tetap boleh berlaku. Biarpun belum ada anak ataupun tidak lagi menyusukan anak, kelenjar pituari tetap merangsang hormon prolaktin untuk menghasilkan susu. Keadaan inilah yang mengganggu kitaran haid.

5. Ubat-ubatan

Terdapat beberapa jenis ubat yang boleh mengganggu kitaran haid. Pengambilan ubat berkenaan boleh menyebabkan penghasilan hormon prolaktin yang tinggi. Ubat yang dimaksudkan ialah daripada jenis antipsychotic (biasanya digunakan bagi merawat pesakit skizofrenia) atau ubat yang diambil untuk tempoh jangka masa panjang.

6. Daging berlebihan

Masalah ini dikenali sebagai polyp. Ia adalah daging berlebihan yang keluar daripada lapisan mukus. Ia boleh tumbuh dari dalam faraj, rahim, pangkal rahim atau mana-mana bahagian pun sehingga menyebabkan pendarahan apabila berlaku geselan antara daging dengan bahagian berkenaan. Atas sebab inilah pendarahan tidak menentu berlaku.

7. Masalah pangkal rahim

Pangkal rahim yang kecil atau tertutup (stenosis) boleh menyebabkan masalah ini berlaku. Darah haid yang sepatutnya keluar tidak boleh berlaku disebabkan masalah pangkal rahim wanita berkenaan terlalu ketat ataupun tersumbat. Walaupun begitu, ia amat jarang sekali berlaku.

8. Perdarahan selepas persetubuhan

Ini adalah satu tanda bahaya kerana ia mungkin menandakan penyakit kanser pangkal rahim khususnya jika berlaku kepada wanita dalam lingkungan umur 30-an yang telah berkahwin dan mempunyai anak. Pendarahan selepas persetubuhan juga mungkin disebabkan oleh penyakit lain yang bukan kanser seperti luka pada pangkal rahim (cervical erosion), ketumbuhan bukan kanser ataupun jangkitan kuman.

9. Kanser

Kanser di bahagian rahim atau pangkal rahim turut sama menjadi antara penyebab haid tidak menentu.

Cara untuk atasi

Terdapat pelbagai jenis rawatan yang boleh dilakukan bagi mengatasi masalah ini. Ini termasuklah:

1. Pemeriksaan ultrasound bagi melihat keadaan rahim dan ovari.

2. Pemeriksaan pap smear.

3. Pemeriksaan darah untuk melihat tahap hormon.

4. Diagnostic dilatation and curettage (DDNC) bagi melihat bukti kanser di dalam rahim.

Berdasarkan hasil ujian berkenaan, doktor akan merawat mengikut keputusan yang diperoleh. Sekiranya terbukti wanita berkenaan menghidap kanser, pembedahan akan dilakukan; jika ia melibatkan jangkitan kuman, antibiotik atau antifungal akan diberi; kalau ia berkaitan dengan ketidakseimbangan hormon, doktor akan cuba membantu dengan menyeimbangkannya menggunakan hormon tertentu seperti pil perancang keluarga.


-sekian-
Haid tidak normal punca MANDUL

Baca lagi tentang masalah kemandulan dan cara mengatasinya

Persiapan Ketika Hidup Sebelum Mati

Persiapan Ketika Hidup Sebelum Mati

Kata-kata hikmah dan nasihat


Assalamualaikum


#WordlessMorning

Jadikan panduan.

-sekian-
Masalah Keputihan Mengganggu Hubungan Intim suami Isteri

Masalah Keputihan Mengganggu Hubungan Intim suami Isteri

Ketahui apakah itu masalah keputihan dan cara mengatasinya


Assalamualaikum

Papaglamz percaya wanita ini seindah-indah ciptaan tuhan. Sifatnya yang lembut membuatkannya sebagai penyejuk hati bagi sesorang lelaki iaitu suaminya. Namun, terdapat sesuatu masalah yang sangt rapat dengan wanita. Iaitu masalah keputihan. Pada dasarnya, keputihan ni adalah normal di kalangan wanita jika ia hanya lendir putih, jernih ,cair tidak berbau dan tidak berasa gatal... Tetapi keputihan itu boleh dikategorikan sebagai bermasaalah apabila ia bersifat pekat, berwana putih kekuningan, berbau, diiringi rasa gatal-gatal.. 
Ketahui apakah itu masalah keputihan dan cara mengatasinya

Tahukah anda masalah keputihan ni disebabkan jangkitan kulat. Jika ia tak dirawat, tak mustahil ia akan merebak dan menyerang organ-organ penting dalam badan... Malah yang lebih teruk, ia mampu merebak ke pasangan kita.. Dimana kesannya organ seksual lelaki juga turut akan berasa gatal, melecet dan kemerahan.


Okey setelah tahu apa itu keputihan dan bahayanya ia... Papaglamz ingin berkonsi beberapa pengakuan mereka-mereka yang mengalami maslah ini. Perkonsian in adalah hasil dari sembang-sembang di dalam group business kami. Baca tau.

*********************

Ketahui apakah itu masalah keputihan dan cara mengatasinya

Zakiah Zainol okay...no wonder la kali ni lepas abis pantang saya takder masalah macam rasa tak sedap dan discharge yang agak tak best...selalu lepas pantang jer mesti nak ambik bxxxxi. But not this time. I tak nak ambil any jamu cos malas nak campur2




Dilla Jalil alfalfa mmg best..dilla pernah tanya hasben (lepas bersama selepas 100hari berpantang) ada rasa lain tak??hasben dgn serba salah ckp adalah lain sikit lepas bersalin ni..dh kurang grip!tp lepas ambil alfalfa..katanye ketat mengalahkan anak dara ko!!hehehe..i luv alfalfa!! ♥
Ehem ehem... pengakuan jujur Dilla tu mmg kisah benar... Tahukah anda Alfalfa ni mengandungi phytoestrogens juga menyebabkan ia mempunyai fungsi seperti kacip Fatimah, maka, membantu dalam “hubungan” suami isteri(enhance libido). ..Jadi jika rasa rasa mcm teruja nak cuba.. silakan yaa

Pn Yati :.. (dari link ini )
".......dah start mkn alfafa nie tah bila tah lupa..xpot pun kesan dia sbb target utama nak bykkan susu..smlm mkn alfafa slps sarapan 2 biji lps lunch 2 bijik... blk umah nak mandi eh keputihan nie xde ketul2 la..saya punye keputihan bukan jenis melelah kena panties tu tp jenis tgal kat dlm..terkejut gak xde ketul langsung..dah pakai ubat klinik dah beberapa kali dah2 hehehe..sbb apa jadi keputihan nie?aku pun tak tahu..semua wanita ada keputihan ke ye? ke aku je?huhuhuhuhuh sedih2...tu td sms kak cery betul ke alfafa nie blh kurang keputihan..dia kata ye


Pn Dilla (dari link ini)
"....Semenjak mama mengamalkan alfalfa, masalah keputihan mmg kurang. Ini kerana..terus terang mama cerita..baba sangat2 memuji selepas mama mengamalkannya. Hubungan kami juga menjadi lebih mesra. Bila baba dah puji, mama seronoklah..heheeee. Mama terasa diri mama begitu bersih, lagi satu nak solat pun senang..tidak perlu risau!
*********************************

Haa begitu lah dia beberapa testimoni pengguna Alfalfa dari Shaklee ni. Dengan mengamalkannya, masalah keputihan yang mehantui golongan wanita dapat di selesaikan. Harga pun mampu milik untuk Alfalfa ni. Sebenarnya banyak lagi fungsi dan kelbihan Alfalfa yang anda harus cuba. Jangan ketinggalan tau.

For more info, Contact Papaglamz atau Ibu Dhia di talian 0196141393 @ 013630445

-sekian- 
Wanita Solehah Penyeri Dunia

Wanita Solehah Penyeri Dunia

Koleksi Kata-kata Hikmah dan Nasihat


Assalamualaikum

Wanita Solehah Penyeri Dunia

Dari Ibnu Umar r.a : Rasulullah saw bersabda, “Dunia ialah kesenangan. Sebaik-baik kesenangan dunia ialah perempuan yang solehah.” [1410] Sahih Muslim

With Love
Papaglamz

-sekian-
Niat Berpuasa Ramadhan Untuk Sebulan dan Setiap Hari

Niat Berpuasa Ramadhan Untuk Sebulan dan Setiap Hari

Niat Berpuasa Ramadhan Untuk Sebulan dan Setiap Hari

Assalamualaikum

Ramadhan menjelma kembali. Tentunya dalam bulan penu kerahmatan ini banyak pengisian rohani yang dapat kita ambil bagi meningkatkan lagi keimanan dalam diri kita. Terlampau banyak ganjaran amalan-amalan yang di gandakan pahalanya oleh Allah SWT di dalam bulan Ramadhan ini. Sebulan berpusa tentunya di mulai dengan nit berpuasa. 

Terdapat niat Puasa yang boleh di lafazkan hanya sekali untuk sebulan pada hari pertama Ramadhan. Bacaanya adalah seperti di bawah:


Lafaz : nawaitu souma syahri ramadhona hadzihis sanati kullihi lillahi ta'aalaa.
Niat : Sahaja aku puasa untuk sebulan pada bulan Ramadhan kerana Allah Taala.

Terdapat juga niat Puasa yang di lafazkan setiap hari di waktu sebelum terbitnya fajar. Bacaanya adalah seperti di bawah:


Lafaz : nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi ta’aalaa
Niat : Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala. 


Persoalan niat puasa Ramadhan untuk sebulan ATAU perlu niat puasa Ramadhan tiap-tiap hari ?



Bolehkah kita berniat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan tanpa perlu berniat puasa Fardu Ramadhan tiap-tiap hari?


Jawabnya pendapat bagi niat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan ini sebenarnya bukanlah pendapat daripada mazhab Syafie. Pendapat dalam mazhab Syafie ialah berniat puasa fardu Ramadhan adalah wajib tiap-tiap hari. Umpamanya esok mahu berpuasa makanya malam ini kita berniat puasa Fardu Ramadhan. Begitulah untuk hari-hari yang seterusnya. Maka bagi kita yang selama ini sentiasa berpandukan atau berpegang pada pendapat-pendapat dalam mazhab Syafie hendaklah niat tiap-tiap hari dalam bulan Ramadhan.

Maka persoalannya, adakah boleh kita amalkan pendapat yang mengatakan boleh niat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan?

Jawabnya tiada masalah untuk kita berniat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan TETAPI perlu juga kita berniat puasa Fardu Ramadhan untuk tiap-tiap hari dalam bulan Ramadhan itu.

Jadi timbul pula persoalan, apa gunanya kita berniat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan pada awal Ramadhan dan niat pula puasa Fardu Ramadhan untuk tiap-tiap hari?

Jawabnya jika dalam bulan Ramadhan itu ada hari yang kita terlupa untuk berniat puasa umpamanya pada hari ke-10 Ramadhan kita terlupa untuk berniat puasa maka perbuatan kita terlupa itu dimaaf dan puasa kita pada hari itu adalah sah kerana kita sudah berniat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan pada awal Ramadhan. Dalam situasi ini, niat puasa sebulan yang kita niatkan pada awal Ramadhan akan menampung hari yang kita terlupa untuk niat puasa tersebut.

Jadi yang terbaiknya ialah kita berniat untuk puasa sebulan dalam bulan Ramadhan dan kemudian kita berniat pula puasa Fardu Ramadhan untuk esok iaitu hari pertama puasa Ramadhan itu. Dan untuk hari-hari berikutnya kita berniat puasa tiap-tiap hari seperti biasa.

Niat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan lebih kurang begini, ”Sahaja aku puasa Fardu Ramadhan, sebulan penuh dalam bulan Ramadhan  kerana Allah Ta’ala”.

Dan niat puasa untuk tiap-tiap hari seumpama beginilah, ”Sahaja aku berpuasa esok hari untuk menunaikan Fardu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala”.

Sebagai penambahan, berniat puasa Fardu Ramadhan tidak disyaratkan dalam keadaan berdiri, tenang dan sebagainya. Boleh berniat puasa Fardu Ramadhan ketika dalam solat. Umpamanya ketika sedang tahiyyat akhir solat Fardu Maghrib, boleh berniat puasa pada ketika itu. Boleh juga berniat puasa ketika sedang berbuka puasa dan sebagainya. Berniat puasa tidak disyaratkan dilafaz pada lidah, sekiranya dilafazkan pada lidah sekalipun niat itu maka tiada cukup kerana wajibnya ialah dihadirkan niat itu di dalam hati. Berniat puasa perlu dilakukan pada waktu malam.

Apa yang dimaksudkan dengan waktu malam?  

Jawabnya yang dimaksudkan dengan waktu malam ialah suatu waktu daripada terbenam matahari sehingga terbit fajar. Makanya tiada sah puasa Fardu Ramadhan bagi orang yang berniat puasa pada siang hari.

Kesimpulannya, boleh berniat puasa Fardu Ramadhan untuk sebulan DAN perlu juga ke atas kita untuk berniat puasa Fardu Ramadhan bagi tiap-tiap hari dalam bulan Ramadhan itu.
Sumber : Azzhar Addin

Harap perkongsian Papaglamz berguna untuk semua. Insyallah.

-sekian-
Khasiat Lengkap Buat Ibu Berpantang dan Menyusukan Bayi

Khasiat Lengkap Buat Ibu Berpantang dan Menyusukan Bayi

Keperluan Ketika Berpantang Dan Menyusukan Anak


Assalamualikum

Sekarang ni ramai orang telah sedar akan kepentingan menyusukan bayi mereka dengan susu ibu kan? Memang betul susu ibu itu adalah makanan terbaik untuk bayi kerana ia lengakap dengan nutrisi yang diperlukan oleh bayi untuk tembesarannya yang sempurna. 

Tahukah Anda?

"Setitis susu ibu mengandungi lebih sejuta sel darah putih yang di namakan macrophages yang berfungsi memakan kuman"

Jadi dengan meminum susu ibu, bayi akan lebih shat dan terhindar dari jangkitan kuman  dan penyakit. insyallah.
ESP_ALfalfa_Susu_Ibu
SHAKLEE BOLEH MEMBANTU IBU-IBU YANG MENYUSUKAN BAYI?

Sememangnya boleh. Set asas menyusu yang mengandungi Energizing Soy Protein (ESP) sangat baik di amalkan oleh ibu yang menyusukan anak. ESP adalah protien. Protein sangat penting untuk pembentukan sel. ESP sangat membantu dalam melancarkan penghasilan susu, penting untuk kelenjar dan tumbesaran, mencantikkan kulit si ibu dan anak, dan membantu kawal paras kolesterol. ESP turut mengandungi kalsium yang turut menyumbangkan kepada pembentukan sel darah. di samping memberikan tenaga kepada ibu ia juga dapat memberikan rasa kenyang. 

APA BEZANYA SOYA SHAKLEE INI DENGAN SOYA YANG LAIN DI PASARAN?

Soya Shaklee adalah non GMO soya iaitu soya yang dibasuh bukan menggunakan alkohol. Diproses dengan suhu yang sangat sederhana agar enzim didalamnya tidak musnah. Kualitinya sangat tinggi. Amat berbaloi dengan duit yang anda laburkan untuk mencuba ESP ni.

Bagi yang mengalami susu merudum dengan teruk, boleh cuba ESP agar penghasilan susu lebih efektif dan mula nampak peningkatan. Bagi Papaglamz sendiri. Melihat wife mengamalkan dengan tujuan untuk memperbanyakkan susu memang berkesan. Sehingga sekarang anak Papaglamz berusia 9 bulan masih lagi menyusu ibunya. Alhamdulillah.

Say hello to march. Okay Papaglamz nak mengewar-warkan Pada semua. Bulan march ni Shaklee membuat promosi untuk tiga produk seperti berikut.
Ketiga-tiga produk ini mempunyai khasiat yang terbaik dan tersendiri.

p/s: Anda boleh memilih mana-mana set pilihan. Untuk konsultasi boleh la hubungi Papaglamz.

 
Penasihat Nutrisi Ibu, Bayi dan Keluarga
Faizal @ Papaglamz
0196141393
Fb: Muhamad Faizal @ Papaglamz
COD: Kuantan
Penghantaran Pos Seluruh MALAYSIA

-sekian-
Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com