#Cabaran20Hari | Pengalaman Pahit Di Bulan Puasa

/
1 Comments
Julai 01, 2015

Pengalaman Pahit yang Mendidik


Assalamualaikum

Diam-diam untuk #Cabaran20Hari ni dah masuk tajuk ke 5. Tajuk kali ini Pengalaman Pahit Di Bulan Puasa. Sebenarnya, dari siang tadi memikirkan apakah perkara pahit yangboleh PapaG kongsikan dekat korang semua. Seriously macam tak de jer. Ala-ala hidup ni manis jer. Hehehe. Tapi kan, dari mengatakan ianya pahit, lebih baik PapaG katanya ianya pengalaman pahit yang mendidik. 

Yela bila tibanya ramadhan ni kita kan penat, letih, mengantuk dan macam-macam lagi la. Masa kecik-kecik dulu masa baru-baru belajar mengaji lagi, mak la yang akan ajar PapaG mengaji. Mak garang tapi... Garang-garang pun mak kita. Nak buat macam mana. Benci-benci pun last-last masa kita lapar, mak juga yang kita cari. Huhuh
Rotan, Cane, Pahi, Memory, Bitter
Nak di jadi kan kisah, malam ramadhan itu, PapaG sangat malas nak mengaji. Mengantuk sangat-sangat. Tambahan pula mak masa tu di beri keizinan Allah untuk tidak bersolat (korang faham sendiri). Terpaksa la bapak ajar PapaG mengaji. PapaG tak nak... PapaG tak nak.. PapaG tak nak... Suka mak yang ajar. Berkeras tak nak mengaji. Last-last bapak marah. Mak pun turut sama marah. Bukan marah saje yer. Pukul guna kayu "broti". Kayu broti ni kayu 4 segi tu. Entah la apa nama die. Tapi kayu la. Bukan pukul jer yer. Siap ikat kat pokok pinang tepi rumah memalam buta. Kau mampu.....???!!! Sampailah lepas isyak mak bukak ikatan mandikan PapaG bagi minyak mana yang luka kena pukul tu. #TerasaDiSayangiKembali

Korang mesti ala-ala tak percaya kan? Itu lah mak dan bapak PapaG. Bab ikat-ikat dan pukul memukul ni sangat biasa bagi kami adik beradik. Banyak kali je PapaG kena ikat, dan rotan. Tapi atas ksalahan PapaG jugak la. Kalau PapaG baik, mak dan bapak pun baik la. Huhuh. Bukan PapaG je. Abang-abang dan kakak-kakak PapaG pun mesti pernah punya la kena pukulan berapi dari mak atau bapak. 

Brutal kan orang tua PapaG? Tapi tu dulu. Memang itu cara mak dan bapak didik kitorang. Dedulu kalau dengan mak sangat la hormat. Mak jeling sikit je ya ampunnnnnn.. Tobat tak buat pape. Duduk senyap jer. Sekarang, bila anak-anak dah besar, karakter mak dan bapak berubah. Kami adik beradik dijadikanya macam kawan. Gelak ketawa bersama. Gurau senda bersama. Happy la. Gituuu.

Walau segarang manapun mak dan bapak. Walau sekuat manapun mak pukul ker.. Rotan ker.. Bila dah besar ni, kenang-kenang semula apa yang mak dan bapak buat, itu lah cara diorang mendidik kami. Mungkin kalau mak dan bapak tak garang, kami adik beradik tidak jadi manusia berjaya seperti sekarang. Abang long, Kak ngah, Kak de, Abang Helmi, Abg taufik dan PapaG alhamdulillah pandai berdikari, tahu hukum-hakam agama yang boleh kami guna untuk kami dan keluarga kami. Mak selalu pesan. 

Kita kena pandai mengaji. Sebab dalam kubur nanti Al-quran la yang akan menjadi teman kita. Kuburkan gelap. Dengan kerap membaca al-quran insyallah kubur kita nanti akan di terangi. Lagipun, kalau kita tak pandai mengaji, macam mana kita nak ajar ke anak bini kita nanti? Fikir-fikir kan 

Ok la, perkara pahitnya dalam entri ni dalam perenggan ke tiga tu jer. Eh lagi satu, antara adik beradik, PapaG la yang paling banyak sekali kena ikat dan kena rotan. Kes curi duit bapak la. Kes ponteng puasa la, Kes tak nak mengaji la. Kes dapat report PapaG kat sekolah kacau budak perempuan la. Dan macam-macam lagi la. Tapi itu dulu. Sekarang PapaG dah tobaaaaat...!!! Muahaha. Walaupun PapaG tak sebaik mana, namun insyallah PapaG dapat bezakan mana baik dan mana yang buruk. Ok itu sahaja.

With Love
Papaglamz

-sekian-


You may also like

1 ulasan:

  1. hah???.. papaG kena ikat kt pokok??... kat sini takleh nak tag plak..hohoho

    BalasPadam