Resepi Sup Ayam Kampung Fresh dari Reban Mak

/
6 Comments

Cara-cara memasak sup ayam kampung yang mudah dan sedap


Assalamualaikum

Masa cuti balik kampung, PapaG dan family ada masak sup ayam kampung. Ayam tu sembelih sendiri dari reban. Mak PapaG kat kampung memang bela ayam. Ade la bela sikit-sikit. Kalau anak-anak ramai yang balik dalam satu masa. Sekor dua mesti jadi korban ayam dari reban mak tu. Hehehe

Pagi tu abang PapaG la akan masuk reban tangkap ayam. Lepas je tangkap, Bapak pulak akan sembelih. Dah siap sembelih ramai-ramai la tolong cabut bulu ayam, potong dan masak. Kira semua tugas-tugas ni dah tersedia untuk orang-orang yang tertentu yer. PapaG kena cabut bulu ayam dan potong ayam. Susah tau sekarang nak tengok orang cabut bulu ayam secara tradisional. Lebih-lebih lagi ayam kampung. Memang leceh jugak la. Ye la. nak kena rendam air panas, lepas tu pulak kena cabut satu persatu. Rumit tapi amat menyeronokkan. 
Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap

Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap

Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap

Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap
Dah siap cabut bulu ayam dan potong, kami pas button kepada ibu-ibu yang berada di dapur la. Ofkos la Ibu Dhia korang. Masak sup ayam kampung dengan ipar-duai di kampung. Ok jom PapaG kongsikan resepi mudah untuk masak sup ayam kampung. Resepi ni sebenarnya guna je bahan apa yang ade kat rumah. Cuma PapaG kena beli sub bunjut dengan daun sup. Tapi menjadi tau. 

Bahan-bahan membuat sup ayam kampung 

2 ekor Ayam kampung yang sudah di sembelih dan potong
Sup bunjut

Bahan menumis

Kayu manis
Buah pelaga
Bunga lawang
3 batang serai wangi
6-8 tangkai cengkih
5 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
2 sudu besar lada hitam

Bahan sayuran

4 biji kentang di potong 6
Daun sup
Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap

Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap

Cara Penyediaan sup ayam kampung

Cara ni Mak PapaG yang buat. Tenggekkan air dalam periuk yang muat untuk 2 ekor ayam. Masukkan ayam dalam periuk tadi. Pastikan ayam tu tenggelam. Reneh dalam sejam atau sampai ayam empuk. Ayam kampung ni liat sikit. Kena la panas kan lama. Jangan lupa masukkan sup bunjut sekali.

Sambil reneh ayam tu agak-agak ayam dah nak empuk, kita sediakan rempah menumis pulak. Caranya kisar bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Panaskan kuali. Tumiskan bahan yang dikisar tadi. Agak dah kering, masukkan kayu manis, buah pelaga, cengkih, bunga lawang dan serai. Tumis lah sampai naik bau.

Bila rempah tumis dah siap dalam kuali. Orang kata sampai naik bau dia, masukkan bahan tumisan dari dalam kuali tadi ke dalam periuk yang sedang merebus ayam. Jangan lupa masukkan kentang tau. Kacau campuran tadi sehingga sebati. Teruskan mereneh sehingga kentang empuk. Dah siap. Boleh hidangkan. Mudah je kan. 
Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap

Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap
Haaaa ini lah hasilnya. Setelah setengahari kami bersama-sama dari sembelih, cabut bulu dan masak, akhirnya jadila seperiuk sup ayam kampung dari reban mak. Marvelousss..!!! Makan ramai-ramai syok tau. Sambil-sambil makan sup tu, kalau orang jawa mesti ade tahu goreng, tempe goreng dan sambal kicap. Memang tak boleh lari la tiga benda ni. Makan pasti meletoppp..!!! Hahaha. Ok la semua. Selamat mencuba.

With Love
Papaglamz

-sekian-



You may also like

6 ulasan:

  1. perghhh.. meleleh air liur tgk gambar ni.. hehe

    BalasPadam
  2. Fuyoooo step by step tuu...Sedapnyerr

    BalasPadam
  3. eh sama la..kena ada tauhu grg,tempe grg dan smbl kicap..memang mantopp

    BalasPadam
  4. org cakap ayam kampung sedap.. tp husna bila nak makan jaa terbayang mcm2.. hahaha..:p

    singgah sini dari blog kak lya..

    BalasPadam