Sudah la Cikgu Hilang Kuasa di Label Biadap Pula

/
3 Comments

Benarkah cikgu biadap atau budak sekarang kurang adap?


Assalamualaikum

Sebenarnya isu cikgu yang menulis ayat seakan biadap sudah menjadi bualan ramai orang di media beberapa hari lepas. Namun, baru hari ini PapaG terasa nak berkongsi rasa dengan pembaca semua. Di petik dari status facebook  Mohd Fadli Salleh
Benarkah-cikgu-biadap-atau-budak-sekarang-kurang-adap?
"Untuk mengelakkan aku stress, lantak kau nak buat apa. Yang nak belajar, tolong siapkan karangan. Yang tak nak boleh berambus sekarang."

Aku pun pernah remaja. Aku pun pernah jadi pelajar. Aku pun pernah membenci dan berdendam dengan guru atas sebab2 yang tertentu. Tapi tidak sampai ke tahap mengejek dan menghina guru sendiri. Tidak sampai memalukan guru yang menyampaikan ilmu kepadaku, kerana aku tau keberkatan sesuatu ilmu terletak pada guru!

Murid ini sebenarnya BIADAP! Murid ini sebenarnya TIADA ADAB! Entah berapa banyak gurunya ini memendam rasa. Entah berapa lama gurunya ini menanggung duka atas perangai murid2 beliau. Kuasa merotan kini tiada, usahkan mencuit, berleter pada murid pun dianggap satu kesalahan guru!

Maka apa yang tinggal? Apa lagi kuasa guru untuk mendidik anak2 murid yang nakal dan tidak mendengar kata? Rujuk kaunseling? Apa kau ingat setakat 2-3 kali kaunseling murid boleh berubah sekelip mata? Terus menjadi murid contoh? Apa cara lagi boleh diguna untuk mendidik murid?

Cikgu ini,walau siapa pun dia aku tetap menyokongnya. Mungkin perkataan "berambus" itu agak kasar, tp beliau tidak meluahkan dgn kata2, hanya melalui tulisan malahan siap ada lukisan emosi senyum lagi kat bawah tu. Guru ini menggunakan perkataan "berambus" pada 24 Ogos 2015.

Sedarkah anda berapa lama guru ini bersabar dengan karenah pelajarnya? 8 bulan penuh kesabaran! Guru ini guna "berambus" ada yang kata kasar, pelajar yang guna perkataan BIADAP kpd guru sendiri pula pelajar yang baik? Perkataan "berambus" itu perkataan yang lembut untuk murid sebiadap ini. Cukup lembut!

Guru ini, siapa pun dia, aku yakin guru yang penyabar, penyayang dan baik hati. Lihat saja pada ayat beliau yang ini "yang nak belajar TOLONG siapkan". Ini bukan ayat arahan, ini ayat rayuan. Seorang guru MERAYU kpd pelajar2nya untuk menyiapkan kerja dikatakan biadap? Mana lagi korang nk cari guru sebaik dan sesabar ini?

Maka benarlah segala isi kandung luahan guru pada Seminar Pendidikan Antarabangsa pada 22 Ogos yang lalu. Anak kita sedang tenat. Ya,anak2 kita sedang tenat!

Ini lah status yang di kongsi oleh pemilik FB berkenaan. Anda sebagai pembaca tentunya dapat memberi komen tersendiri. Sebenarnya banyak juga komen yang menyokong cikgu tersebut dan tidak kurang juga ada sesetengah pihak yang mengecam tindakan guru tersebut sehingga dilabel biadap..!!! Bagi PapaG selagi cikgu tidak melakukan tindakan kekasaran ia ok. Yela, sekarang ni cikgu sangat tersekat untuk mengambil tindakan. Nak rotan tak boleh dah. Segala tindakan fizikal memang tak boleh nk guna dah. Hanya mampu menggunakan leteran sebagai cara untuk membentuk seseorang pelajar. 

Wife PapaG cikgu kot. Stress tu memang. Lebih-lebih lagi dapat student yang macam ni. Sapa entah yang ajar dia boleh bawak handset semasa sesi persekolahan. Agak pelik sebenarnya. Cikgu yang biadap ataupun pelajar ni yang kekurangan adap? Entah la. Walau apepun, PapaG sokong cikgu ni. Wallahualam.

With Love
Papaglamz.

-sekian-



You may also like

3 ulasan:

  1. Setuju dengan kata2 PapaG. Dulu budak2 senang nak dilentur, rotan ke apa ke, elok je. Sekarang ni, entah makin manja. Bagi kerja rumah lebih sedikit dah merungut up status.

    BalasPadam
  2. Ibu bapa model kepada anak.

    BalasPadam
  3. org sekarang suka salahkan cikgu....dah hilang respek pada seorang guru


    nak jemput JOIN dan SUPPORT 1st GA ena..: http://www.aeinnamusa.com/2015/08/giveaway-1.0-by-ena.html


    TIA!

    BalasPadam