10.8.15

Fasa Kitaran Haid Normal Yang Anda Semua Perlu Tahu

Kepentingan mengetahui waktu subur anda


Assalamualaikum


Manusia ciptaan Allah yang bernama wanita amat unik. Setiap wanita akan menjalani waktu haid yang tersendiri setiap bulan. PapaG ingin kongsikan pada semua pembaca tentang pengiraan waktu haid pad wanita yang mana ia penting bagi kita untuk mengetahui waktu kita subur lebih-lebih lagi bagi mereka yang merancang untuk hamil
Kepentingan+mengetahui+waktu+subur+anda

Kebiasaannya, wanita akan datang bulan dalam tempoh masa 28-30 hari sebulan. Paling cepat pun 25 hari dan paling lewat pun 35 hari. Kelewatan atupun terawal ada normal kera ia berkait rapat dengan gaya hidup anda. Tidak perlu dirisaukan. Sebenarnya anda boleh membuat andian sendiri tentang kitaran haid anda sekiranya anda mengetahui dan memahai tarikh-tarikh permulaan dan tamat haid anda setiap bulan. 



Kepentingan mengetahui waktu subur anda 

Sebenarnya hanya seorang sahaja yang faham akan kitaran haid ni. Dia ialah diri anda sendiri. Anda yang merasai dan anda yang memahami. Bukan orang lain. Seharusnya anda sendiri menjadi pakar dalam mengetahui kitaran haid anda. Hal ini kerana, dengan mengetahui dan memahami kitaran haid anda sendiri, ia akan membantu anda dalam 2 perkara: 
  • Untuk mengira waktu tepat usia kehamilan anda. 
  • Untuk perancangan keluarga bagi mengelakkan dari mengandung. 
Jadi dengan itu, anda jangan pandang remeh akan kepentingan mengetahui dan memahami kitaran haid anda sendiri demi kebaikan diri and juga. 



Fasa kitaran haid bagi seseorang wanita 

Secara amnya terdapat 4 fasa yang anda perlu tahu tentang kitaran haid anda. 



Fasa pertama: Hari pertama hingga ke 4. 

Fasa ini di kenali dengan fasa keluar darah (menstruation). Bila datang sahaja darah haid, anda harus mencatat atau mengingati tarikh ini sebagai hari pertama anda datang haid. Hari pertama inilah yang akan menjadi titik tolak permulaan kitaran haid anda sehinggalah haid anda tamat dan kitaran haid anda bermula yang baru pada bulan seterusnya. Mengetahui kitaran haid dengan tepat adalah penting untuk menganggarkan hari subur anda sekiranya anda merancang untuk hamil. 



Fasa kedua: Hari ke 5 hingga ke 13 

Pada tempoh ini, hormom estrogen dalam tubuh wanita adalah berada pada tahap yang optimum dan darah akan membentuk lapisan tebal di dinding Rahim. Fasa ini di kenali dengan nama follicular phase. Telur iaitu ovum yang berada di sekitar ovari berada pada tahap matang dan bersedia untuk disenyawakan. 



Fasa ketiga: Hari ke 14 

Pada peringkat ini, ovum akan akan dilepaskan dari ovari. Proses ini di panggil ovulasi. Ovum akan dilepaskan dan menanti kehaidran sperma untuk disenyawakan. Sekiranya sperma tidak kunjung tiba, maka proses persenyawaan tidak akan berlaku dan ovum akan bergerak ke tiub fallopio ke Rahim seorang wanita. 



Fasa ke empat: Hari 15 hingga 28 

Pada fasa ini, hormone progestron akan dirembes keluar. Dengan kehadiran hormone ini, lapisan dinding uterus semakin menebal. Sekiranya tiada persenyawaan berlaku, maka lapisan dinding akan terus menebal dan akan runtuh semula dan proses kitaran haid akan berulang kembali 



Hari subur wanita 

Apabila memahami kitaran haid anda sendiri, anda akan dapat tahu bila waktu subur anda yang sebenar. Ia akan memudah bagi anda untuk mengagak usia kehamilan dan juga membantu bagi pasangan yang merancang untuk hamil. Pada fasa ketiga inilah peratusan persenyawaan antara sperma dan ovum akan berlaku. Insyallah. 



Pengambilan vitamin dapat membantu kehamilan anda.


Sebenarnya pengambilan vitamin atau makanan tambahan boleh menjadi sebagai alternatif merawat kesuburan lelaki dan perempuan. Bagi lelaki, antara vitamin yang boleh diambil ialah Vitamin E, Zinc Complex dan COQHealth. Untuk wanita pula antaranya ialah Alfalfa, GLA dan ESP. 

Testimoni


Berikut merupakan bebrapa testimoni pengguna produk Shaklee untuk mengatasi masalah kesuburan mereka.

Mengatasi kesuburan

Mengatasi kesuburan

Mengatasi kesuburan
Nah sekarang pilihan di tangan anda

p/s: Anda boleh memilih mana-mana set pilihan. Untuk konsultasi boleh la hubungi Papaglamz.

 Pengedar Shaklee Anda

Faizal @ Papaglamz
0196141393
Fb: Rayyan Faizullah @ Papaglamz
COD: Kuantan
Penghantaran Pos Seluruh MALAYSIA

-sekian-
Artikel-artikel pilihan (Klik link di bawah)





1 ulasan:

  1. ok..tahun depan nak start hamil la...hehehehe....hepp..no specu2 eh...dh tentu la tahun depan akak nak nikah...

    BalasPadam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com