3.8.15

Keguguran.. Kematian.. Ia Hilang Tapi……


Assalamualaikum

Nikmat menimang cahaya mata adalah kurniaan terbesar bagi pasangan suami isteri. Kehadiran anak bukan sahaja menceriakan suasana malah ia sebagai satu amanah yang Allah berikan pada kita sebagai ibu bapa yang wajib dipikul dengan sebaik mungkin. Dan anak jugalah yang akan menjadi penyelamat kita di Akhirat kelak sekiranya kita mampu mendidik anak-anak kita menjadi insan soleh dan solehah Insyallah.

Kematian yang bermakna dan menguntungkan 


Kegembiraan dan keriangan mendengar berita kehamilan bukan sahaja dirasai oleh suami isteri, bahkan mereka yang rapat. Tak kira keluarga malah rakan-rakan turut merasai kegembiraan itu. Pastinya pelbagai ucapan dan doa yang di ucapkan buat bakal ibu dan bapa sebagai symbol luahan rasa gembira dan syukur dari semua.

Namun, ade segelintir tidak terlepas dengan ujian Allah. Uijan kehilangan orang yang tersayang. Ya.. Keguguran.. Keguguran yang berlaku secara sendiri atau terpaksa menjadi tanda berakhirnya sebuah penantian insan kecil menjengah kedunia.

Keguguran terjadi atas banyak sebab antaranya keadaan janin yang tidak normal ataupun si ibu mempunyai masalah sepanjang dia hamil. Lantas, keguguran berlaku. Ternyata keguguran ini amat memedihkan. Ia merupakan satu ujian berat buat pasangan suami isteri. Cuba anda bayangkan impian ingin menggendong bayi sendiri telah lenyap akibat keguguran atau pun kematian ini.

Kadang kala, ada situasi menyebabkan sesetengah ibu yang keguguran mengalami masalahkemurungan akibat tidak mampu menerima keguguran yang berlaku. Tapi harus ingat, senjata terbaik untuk menerimanya ialah SABAR dan juga berdoa. Tentunya setiap yang berlaku ada hikmahnya bukan.

Gembira dengan keguguran 


Sebenarnya, bertuahlah bagi ibu bapa yang berpeluang merasai pengalaman keguguran ini. Anak yang keguguran semasa kehamilan itu bakal menjadi penyelamat di akhirat bagi ibu bapa kelak. Dalam satu riwayat hadis Rasulullah bersabda,

"Demi tuhan yang diriku berada dalam kekuasaannya, sesungguhnya siqth (Bayi yang gugur sebelum waktu bersalin) benar-benar akan menarik ibunya ke dalam syurga dengan pusarnya apabila sang ibu rela dengan kehilangannya.” (Riwayat Ahmad Daud dan Ibnu Majah) 

Dalam riwayat lain, Rasulullah bersabda lagi:

“Sesungguhnya sidth (Bayi yang gugur sebelum waktu bersalin) benar-benar meminta dengan mendesak kepada tuhannya apabila kedua-dua orang tuanya dimasukkan ke dalam neraka. Akhirnya, dikatakan kepadanya: ‘Wahai siqth yang mendesak kepada Tuhannya, bawalah masuk orang tuamu ke dalam syurga,’ lalu dia menarik dua orang tuanya dengan pusar dari neraka dan memasukkan kedua-duanya ke dalam syurga.” (Riwayat Ibn Abi Syaibah, Abu Ya’la dan al-BAzzar) 

Sungguh sayangnya bayi kita tu kan. Jadi bagi mereka yang mengalami pengalaman ini, redhakan lah. Dengan keredhaan mu itu, insyallah kamu akan gembira di Akhirat nanti. Jangan bersedih ok. Mereka akan menantimu di pintu syurga. Insyallah

With Love
Papaglamz

-sekian-

2 ulasan:

  1. Bagus dibaca bagi mereka yg mengalami keguguran.. kasi tambah semangat... terbaiklah entri ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe.. tula.. kadang orang yang keguguran ni perlukn sokongan yang kuat dr suami khasnya. smoga tabah. insyallah..

      Padam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com