12.8.15

Perkara yang perlu kita buat sekiranya terupa baca bismillah ketika makan

Doa terlupa baca bismillah ketika hendak makan


Assalamualaikum 

Menjamu juadah merupakan rutin harian bagi setiap insan. Sebagai muslim, setiap saat hidup kita sepatutnya berpahala. Syaratnya, mestilah dengan membudayakan Sunnah Baginda. Hatta, makan-minumpun ada sunnahnya. Sayang bukan kalau aktiviti wajib ini kita tidak menuai pahala? 
Doa terlupa baca bismillah ketika hendak makan

Berikut PapaG kongsikan perkara yang perlu kita lakukan jika kita terlupa membaca bismillah ketika makan: 

Baginda berpesan 
“Apabila kamu hendak makan, maka hendaklah mengucap bismillah” (HR Abu Dawud). 
Bismillah bermaksud dengan nama Allah. Apa yang nabi ajar hanya ucapkan Bismilah. Itu sahaja. Cukup mudah kan? Kalau hendak dibacaka lafaz penuh bismillah ataupun di tambah dengan doa pun tidak mengapa. Namun sekadar ucapan bismillah pun sudah sempurna. 

Syaitan musuh kita. Jangan pula sudi membelanjainya makan percuma. Sabda Nabi: 
“Sesungguhnya syaitan mencari halalnya makanan yan tidak disebut nama Allah.” (HR Muslim) 
Bagaimana pula jika kita terlupa? Jika kita terlupa, ucapkanlah “Bismillahi awwalahu wa akhirahu – Dengan nama Allah, pada awal dan akhirnya.” 

Ada seorang sahabat Nabi makan. Sampailah tinggal sesuap sahaja lagi yang hendak diangkat kemulutnya. Pada ketika itu dia teringat lalu terus membaca bismillahi awwalahu wa akhirahu. Melihat keadaan itu Rasulullah bersabda: 
"Tidak henti-henti tadi syaitan makan bersamanya. Tetapi setelah dia teringat lalu mengcapkan bismillah, maka syaitan memuntahkan seluruh makanan yang ada dalam perutnya.” (HR Abu Dawwud)
Mudah kan? Jika sesiapa yang terlupa untuk membaca bismillah ketika hendak makan bacalah doa seperti di atas walaupun dah nak abes korang makan. Sunnah yang sangat mudah dan tiap-tiap hari kita boleh lakukannya. Selamat beramal. Wallahualam.

With Love
Papaglamz

-sekian-

1 ulasan:

  1. sambil makan ingat2 orang jarak jauh pun ok.. eh he he

    BalasPadam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com