2.9.15

Amanah Sosial | Wanita Itu Fitnah...!!!

Amanah sosial seorang wanita


Assalamualaikum

Seringkali kita dengar jolokan ataupun sindiran bagi seorang wanita yang tempatnya hanya duduk di rumah dan di dapur sahaja tanpa menghiraukan dunia luar. Kerana ditakuti wanita ini menjadi fitnah dunia sosial di luar. Tapi sebenarnya, wanita mempunyai tanggungjawab yang besar dalam pembangunan dunia. 
Tanggungjawab sosial wanita itu bermula sejak dari melahirkan anak lagi. Jika ditakdirkan seseorang wanita itu melahirkan bakal pemimpin dunia yang unggul, ibulah yang mendidik dan mengasuh pejuang unggul itu dari kecik sehinggalah dewasa. Tanpa ibu, tiadalah insan ini. Betul tak? Jadi, penciptaan wanita itu bukalah finah semata-mata. Sesungguhnya mereka ini mempunyai amanah yang tersendiri yang perlu mereka pikul.

Antara contoh dalil wujudnya kegiatan sosial yang bermanfaat antara lelaki dan perempuan pada zaman Nabi ialah:

Kaum wanita berdialog dengan kaum lelaki mengenai ilmu.

“Dari Ummu al-Fadhl al-Harits dikatakan bahawa sekelompok manusia berdebat di sampingnya pada hari Arafah mengenai puasa Nabi…” (HR Bukhari dan Muslim)

Kaum lelaki belajar ilmu pengetahuan tentang sunnah dari isteri-isteri Nabi.

“Dari Anas bin Malik, dia berkata, “Datang tiga rombongan (lelaki) ke rumah isteri Rasulullah, untuk menanyakan ibadah Nabi.” (HR Bukhari Muslim)
Ketika mengajar mereka, antara aturan yang khusus untuk isteri Nabi ialah tetap berada di rumah dan memakai hijab (seperti tabir langsir). Aturan ini tidak diwajibkan ke atas Muslimah lain.

Kaum lelaki memutuskan perkara yang mereka pertikaikan dengan pertimbangan kaum wanita.

“Dari Thawus, dia berkata: “Aku sedang bersama Ibnu Abbas ketika Zaid bin Tsabit berkata, ‘Kamu memfatwakan bahawa wanita haid harus pulang sebelum masa terakhirnya dengan Baitullah?’ Ibnu Abbas menjawab, “Mungkin tidak. Cuba tanyakan kepada wanita ansar itu, apakah Rasulullah menyuruhnya demikian?” (HR Muslim)

Rasulullah menjawab persoalan wanita di perjalanan.

Dari Anas dikatakan bahawa seorang perempuan terlintas dalam fikirannya sesuatu, lalu dia berkata, “Ya Rasulullah, aku ada hajat.”Nabi berkata, “Wahai Ibu si Fulan, pilihlah jalan mana yang kamu suka sehingga aku dapat menjawab hajatmu.” Lalu Rasulullah berangkat dengan perempuan itu melewati beberapa jalan sehingga selesai hajat perempuan itu.” (HR Muslim)

Ummu Syuraik si penyambut tetamu.

Rasulullah SAW bersabda, 
“….Ummu Syuraik adalah wanita yang banyak tetamu…”(HR Muslim)

Asma binti Abu Bakar menyusun strategi agar niatnya direstui suami.

Datang seorang lelaki miskin dan meminta izin untuk berniaga di perkarangan rumah Asma’. Asma’ tidak keberatan tapi beliau risaukan suaminya mungkin keberatan. Asma lalu meminta lelaki miskin itu mengikutinya untuk berjumpa dengan suaminya. Lelaki miskin itu meminta izin sekali lagi di hadapan suami Asma’. Asma’ menjawab dengan nada pura-pura tidak mengizinkan. Lalu Zubair simpati dengan lelaki miskin itu dan mengizinkannya. (Rujuk lanjut HR Muslim)

Sumber: Klik di sini

With Love
Papaglamz

-sekian-

2 ulasan:

  1. di sebalik kejayaan lelaki, ada pembakar semangatnya iaitu wanita.

    jemput baca
    http://akuhanyagadiskampung.blogspot.com/2015/09/idea-menanam-daun-bawang-tanpa.html

    BalasPadam
  2. singgah rabu
    hari ni anum bz sangat2
    x sempat BW

    BalasPadam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com