Lengkuas Muda Baik Untuk Wanita Selepas Bersalin?

/
7 Comments
September 08, 2015

Tip berpantang dengan lengkuas


Assalamualaikum

Baru-baru ni PapaG ada terbaca satu artikel tentang kebaikan Lengkuas bagi wanita-wanita selepas bersalin? Teruja sekejap sebab tak pernah tahu langsung. Semasa isteri PapaG berpantang anak yang pertama aritu, tak pernah pula mak PapaG cakap tentang khasiat lengkuas. Jadi lepas ni, nak suruh isteri PapaG makan lengkuas kalau berpantang. 

Tip-berpantang-dengan-lengkuas-Menu-orang-berpantang-Menu-sihat-Health-Recipe

Korang selalu ke dengar tentang lengkuas? 

Lengkuas ni boleh di kategorikan sebagai tumbuhan ubi-ubian. Sebab buahnya di dalam tanah. Lengkuas biasanya orang guna sebagai bahan tambahan di dalam masakan. Oleh kerana lengkuas ni mempunyai bau, apabila di campurkan kedalam masakan, ia akan membuat aroma makanan itu bertambah enak dan lazat.

Boleh juga dikatakan lengkuas ini termasuk di dalam kategori herba. Yela khasiatnya yang banyak bagaikan herba-herba asli yang wujud di dunia ini. Korang mesti nak tahu antara khasiat-khasiat lengkuas yang lain kan?

Antara khasiat lengkuas termasuklah mengubati:


  1. Kembung, sebab.
  2. Paru-paru (semput)
  3. Kurap
  4. Eksema
  5. Demam disertai pembesaran limpah
  6. Pembersihan selepas bersalin (nifas)
  7. Radang telinga
  8. Brontokhitis
  9. Masuk angin
  10. Diare
  11. Sakit gigi
  12. Obat kuat (aphrodisiak)
Haa banyak kan khasiat lengkuas ni? Patut la dulu mak PapaG pernah minum air rebusan lengkuas macam tu jer. Rupanya banyak khasiat lengkuas untuk menjaga kesihatan. Untuk ibu yang sedang berpantang tu jangan lupa terjah entri 17 Resepi Menu Masakan Buat Ibu Sedang Berpantang atau Selepas Bersalin untuk melihat menu-menu baik bagi memulihka kesihatan. Lebih-lebih lagi menu berasaskan lengkuas. Selamat mencuba. Wallahualam


With Love
Papaglamz

-sekian-




You may also like

7 ulasan:

  1. erm kali pertama juga kak ana baca tentang lengkuas ni papa, selalunya dalam pantang mengamalkan makan kunyit sahaja :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yeke kak ana? Mak PapaG x bg mkn kunyit. takut kena kunig.. klu masak ikan rebus guna halia sahaja..

      Padam
  2. lengkuas bduak2 skrg x bpe kenal.. dh mcm halia je dorg kata.. tp warnanya lebih pekat

    BalasPadam
  3. wa minum air lengkuas, tak pedas ke?

    BalasPadam
  4. Wahhh... Nice tips.. Xpayah telan pil.. Haha..

    BalasPadam
  5. Bagus juga info ini. Lepas ni berpantang boleh buat masakan letak lengkuas muda..

    BalasPadam