Resepi Ikan Goreng Tumis Cili Padi Panas Membara

/
6 Comments
September 07, 2015

Resepi Masakan Ikan yang mudah dan menyelerakan


Assalamualaikum

Dalam kita melakukan tugas dan aktiviti seharian, tidak salah seandainya kita bersama keluarga merehatkan minda di rumah. Bersantai dengan keluarga di syurga rumah tangga yang kita bina. Apa kata jadikan rumah kita sebagai tempat percutian yang menarik. Sebenarnya macam-macam aktiviti yang boleh di lakukan di rumah. Contohnya memasak. Memasak bersama keluarga memang menyeronokkan. Lebih-lebih lagi kalau bereksperiment menu-menu masakan. Baru-baru ini Ibu Dhia ada masakakan PapaG menu Ikan Goreng Tumis Cili Padi untuk makan malam kami.

Kebetulan semasa PapaG pergi pasar ade ternampak ikan yang segar Jadi PapaG beli la sedikit cukup-cukup untuk kami berdua. Ikan goreng tumis cili padi ni mudah sahaja cara nak buatnya. Setengah orang ade yang gunakan cili kering atau pun cili boh. Tapi untuk resepi kali ini kami gunakan cili padi yang berwarna merah. Memang pedas mencengkam la. Kami sekeluarga suka sekiranya masakan tu pedas sedikit. Orang kata lidah jawa kan. Hehehe.


Resepi Ikan Goreng Tumis Cili Padi

Bahan-bahan

Ikan yang di goreng
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
10 biji cili padi warna merah
Sedikit bilis
Garam
Gula
Air asam jawa
Daun sup untuk hiasan

Cara-cara memasak Ikan Goreng Tumis Cili Padi
  • Goreng ikan.
  • Tumbuk bawang merah, putih, bilis, dan cili.
  • Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan yang di tumbuk tadi.
  • Setelah naik bau, sesuaikan rasa dengan mencampurkan air asam, garam dan gula.
  • Setelah siap, masukkan ikan yang telah di goreng tadi.
  • Siap dan boleh la di hidang

Mudahkan? Ikan goreng tumis cili padi sedap kalau di makan dengan nasi putih panas-panas. epas tu di tambah pula dengan sayur labu air masak lada hitam macam resepi yang PapaG kongsikan sebelum ini. Memang terangkat la. Hehehe. Ok la selamat mencuba. 

With Love
Papaglamz

-sekian-
Dapatkan Resepi Kek Coklat BEST dengan - Klik Disini
Brownies Kedut ini MESTI korang suka - Klik Disini
Koleksi Resepi Kek MESTI Korang suka - Klik Disini


You may also like

6 ulasan:

  1. Alaaaa mn gambarnya... potong stim xde gambar.

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah, untuk mama Dhia, papaG pandai memasak kan :)

    BalasPadam
  3. Oh my, favourite ena ni.. Lagi suka kalau ikan tu goreng garing2 sedikit.. Nyumsss lapar dah perut ni.. Huaaa

    BalasPadam