Resepi Sambal Totok Pembuka Selera

/
6 Comments

Resepi Sambal Totok, Menu pembuka selera, Resepi masyarakat jawa


Assalamualaikum

Salam sayang buat semua. Hehehe. Ok kali ni PapaG ingin berkongsi satu resepi yang memang tidak asing bagi masyarakat jawa. Resepi sambal tok tok atau totok yang baru-baru ni PapaG buat. Resepi memang senang sahaja. Pejam sebelah mata pun insyallah jadi. Rasanya sangat sedap. Biasanya sambal totok di jadikan sebagai pembuka selera. Memang menjadi la. Tak percaya nanti cuba tau. 

Baru-baru ni juga PapaG ada terperasan satu kedai ni ade menjual sambal totok yang di paketkan di dalam botol kaca di Kuantan ni. Ternyata ada juga peminat sambal totok di Kuantan ni kan. Siap boleh di jual lagi. Walau apepun, antara beli dan buat sendiri, PapaG prefer buat sendiri. Lebih puas hati gitu. Suka hati nak rasa macam mana. Kalau nak pedas lebihkan cili. Kalau nak rasa kerangupan bilis, lebihkan bilis. Dan macam-macam la inovasi dalam resepi sambal totok ni yang boleh kita cuba. Boleh la bereksperimen di dapur yer.

Resepi-Sambal-Totok

Resepi Sambal Totok

Bahan-bahan

Ikan bilis
15-20 tangkai cili padi 
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih 
Minyak utk menggoreng
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara membuatnya

Goreng ikan biis sehingga garing. Kemudian toskan. Goreng pula cili, bawang merah dan bawang putih sehingga layu. Setelah siap semua bahan digoreng, tumbuk kesemua bahan tadi dalam batu lesung. Dah siap. Eh jangan lupa letak garam dan gula untuk sesuaikan rasa. 

Sambal totok ni kalau makan dengan nasi panas dan ikan goreng mesti menambah berpinggan-pinggan. Tak percaya? Korang cuba la.....

With Love
Papaglamz

-sekian-







You may also like

6 ulasan:

  1. Wow! teringin nk rasa tapi takut pedas...

    BalasPadam
  2. pernah rasa sambal ni memang sedap papaG :)

    BalasPadam
  3. wah sedapnya.simple tapi bernafsu kan bila makan hehee

    BalasPadam
  4. Owh macam tu rupanya. Kalau di Penang sambal belacan dah cukup

    BalasPadam
  5. Assalam. Macam bes je sambal totok ni..

    BalasPadam