Bebudak ni kalau dah balik kampung...

/
4 Comments
Oktober 29, 2015

Budak bandar balik kampung


Assalamualaikum

Dalam keluarga, PapaG merupakan anak bungsu. Ke semua 6 orang adik beradik PapaG sudah pun berkahwin. Dan masing sudah mempunyai anak. Jumlah anak saudara termasuk Imtiyaz semua sekali ad 17. Dan anak buah yang paling tua sekarang ni umur dia 17 tahun. Dan cucu yang paling kecik sekarang ni Imtiyaz la. Setahun 5 bulan. Diorang panggil PapaG dengan gelaran Pok Su. Ye la pak cik yang bongsu kan. Kalau semua balik kampung, meriah la rumah nenek dan atuk dengan bebudak ni. Nasib la rumah atuk awak tu kukuh. Tak la runtuh.

Dulu masa PapaG bujang, kalau anak-anak buah balik kampung, rajin la juga melayan diorang ni. Ye la, dah kat kampung ni macam-macam benda diorang nak main. Kat badar tak boleh nak main. Satu yang mencuit hati PapaG. Satu hari tu ade la 3 orang anak buah PapaG ni baru je sampai rumah nenek diorang. Yang kelakarnya, keluar je dari kereta terus kebun atuk nenek yang di tujunya. Bukan nak salam dulu ke ape ke. Bila di tanya buat apa kat kebun tu? Diorang kata main kawen-kawen. Hahahah. Main kawen-kawen kau. Siap ade ayah, ibu dengan kakak. Ibu masak tanah, ayah pergi kerja petik daun pokok dan kakak pergi sekolah kutip batu. Belajar kira batu katanya. Ya allah, kelakar la korang ni....!!!!

Budak-Kampung-Seri-Merlong
 Yang baju belang lelaki tu ayah, tudung merah kakak, tudung pink ibu

Budak-Kampung-Seri-Merlong

Macam tu la ragamnya diorang ni. Kalau tak main dekat luar rumah, main dalam rumah. Main la kejar-kejar dari rumah depan sampai la belakang. Rumah nenek diorang ni ade tangga. tu yang ada satu hari tu Imityaz jatuh tangga. Sebab dok sebok nak ikut lari-lari berkejar-kejaran dengan mereka. Tak padan kecik. Nak main dengan orang yang dah besar. Itu kalau anak buah PapaG yang umurnya bawah 7 or 6 tahun. Kalau yang dah besar sikit, dah sekolah menangah, si anak dara ni sebok la melepak dalam bilik dengan sepupu diorang. Entah apa la yang di buatnya tu. Kejap ketawa, kejap menjerit. Dah namanya perempuan macam tu la. Kalau bab novel ni entah berapa novel la diorang katam. Yang lelaki pulak main basikal. Kalau tak pon ajak pok su die naik motor pusing kampung. Belanja ABC atau cendol. Memang terbaeekk...!!!

Budak-Kampung-Seri-Merlong
 Korang mesti pernah main benda ni. PapaG tumpang sekaki

Budak-Kampung-Seri-Merlong
Ni la kesan jatuh tangga. Kasihan...

Rindu dengan diorang ni sebenarnya. Bila dah kerja ni masa nak jumpa amat jarang. Setahun kadang tu nak jumpa 5 kali pun susah. Harap kan raya je la. Untung nasib kalau PapaGtak kena standby kerja masa raya, dapat la jumpa. Kalau kene kerja, x la jumpa. Sebab tu kadang rasa nak je ajak satu family bercuti. Set masa cantik-cantik, kita bercuti la kat mana-mana je pon. Spend time bersama katanya kan? Insyallah la satu hari nanti. 

Akhir kata dari PapaG buat korang semua, Pok Su doakan agar korang semua sihat dan berada di bawah lindungan Allah. Ingat masa kecik-kecik ni study elok-elok. Cari ilmu setinggi mungkin. Jangan hampakan harapan mak ayah korang tu. Penat kot nak besarkan korang. Bila Pok su dah ada Imtiyaz, baru la faham apa itu erti pengorbanan seorang ibu dan ayah. Good luck semua...!!!

With Love
Papaglamz

-sekian-


You may also like

4 ulasan:

  1. Hahaha bapaknya pun main sekali.. rindu zaman kecik2 dlu ye.. hehehe

    BalasPadam
  2. sama la kita ...anak yang bongsu. Puas melayan anak2 sedara yang berderet2..bila semua ada kat kampung..porak peranda jadinye. Bila dah ada anak sendiri baru lah tahu erti pengorbanan yang sebenarnya...moga anak2 kita nanti akan faham ...

    BalasPadam
  3. Tengok pokok pisang, balik kampung, saya teringat kat seorang orang bandar ni... hehehehe

    BalasPadam