19.10.15

Jerebu | Sekolah di 7 Negeri Tutup

Assalamualaikum

Dalam diam rupa-rupanya masalah jerebu di negara kita berada pada tahap yang kritikal kembali. Ingatkan jerebu yang melanda beransur pulih. Rupanya tidak. Menurut sumber dari harian metro, pada hari ini iaitu Isnin bersamaan 19 Oktober 2015 sebanyak 7 buah negeri mengarahkan penutupan sesi persekolahan antaranya Melaka, Negeri Sembilan, Putrajaya, Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Tawau, Kuching dan Samarahan. Penutupan ini berikutan peningkatan Indeks Pencemaran Udara (IPU) di kawasan terbabit.

Petang ahad kelmarin, kualiti udara negara merosot apabila 14 kawasan mencatat bacaan IPU tidak sihat iaitu di Tawau, Sabah dengan 123, Bandaraya Melaka (115), Pelabuhan Klang dan Banting, Selangor masing-masing 112 setakat jam 2 petang.

Menurut laman web Jabatan Alam Sekitar (JAS), bacaan IPU di kawasan lain ialah Samarahan, Sarawak (109), Banting, Selangor (107), Bukit Rambai, Melaka dan Nilai, Negeri Sembilan masing-masing 108. Bacaan di Batu Muda ialah 107, Shah Alam, Selangor (104), Petaling Jaya dan Kuching, Sarawak masing-masing (101).

Bagaimanapun peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) dan Kolej Vokasional akan diteruskan di bawah Operasi Topeng (Ops Topeng).

kenyataan-media-penutupan-sekolah-hari-isnin-jerebu

Di harap kan kita semua mengambil langkah-langkah berjaga-jaga agar jerebu yang melanda tidak akan mendaangkan kemudaratan pada kesihatan kita. Kurangkan aktiviti di luar bangunan bagi mengurangkan pendedahan kita pada udara luar yang tidak elok sekarang ni. Bagi perlu bertugas, selamat bertugas. Salam Isnin penuh keberkatan.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com