30.10.15

Pengalaman Membuat Batik di Natural Batik Village Kuantan

Lokasi pusat batik di Kuantan Pahang


Assalamualaikum

Pada suatu ketika dahulu batik sangat sinonim dengan masyarakat jawa. Kedatangan seni batik di tanah melayu memberi impak dalam dunia seni di negara kita sampai ke hari ini. Batik bukan sahaja di guna pakai dalam pakaian tapi motif batik diguna dalam banyak lapangan contohnya seni bina rumah, seni perhiasan dan sebagainya. Di kawasan pantai timur sangat popular dengan pengeluaran kain-kain yang bercorakkan batik. Berbagai jenis kain dan juga motif lakaran batik telah dilukis ataupun ditekap diatas pelbagai jenis kain termasuklah sutera. Kebanyakan mereka yang berkunjung atau bercuti di Pantai Timur ini pastinya akan membawa pulang cendramata yang mempunyai motif batik sebagai kenang-kenangan.

Menarik di Natural Batik Village Kuantan

Baru-baru ini PapaG berkesempatan berkunjung sebentar di pusat batik ni. Saja berjalan-jalan mengisi masa lapang bersama keluarga. Kalau nak di kira, banyak kali juga PapaG telah berkunjung ke sini. Natural Batik Village terletak berdekatan di Pantai Balok Kuantan. Di sini, sangat banyak jual cendrahati. Bermacam-macam produk jualan yang berasakan batik. Sampai kan tali leher pun ade yang di lukis corak batik. PapaG suka cuci-cuci mata kat sini. Suasan kedai yang mesra pelanggan menajdikan pusat batik ini sebagai satu lokasi yang baik untuk anda dan keluarga bersantai sambil melihat keindahan seni yang ada di sini.

Selain menjual produk-produk yang telah siap, Natural Batik Village menyediakan peluang pada penunjung yang datang untuk mencuba melukis atau mewarna corak batik di atas sehelai kain mengikut citarasa kita sendiri. Tapi semua ini berbayar la. Dan hasil batik yang kita lukis tu boleh la kita bawa pulang sebagai kenang-kenangan. Mesti puas hati. Yela, batik hasil tangan sendiri kan? Confirm letak dalam frame gantung kat dinding. Hehehe. Selain dapat membuat batik anda sendiri, anda juga boleh melihat demo bagaimana sesuatu batik itu di hasilkan dari A - Z. Dari sehelai kain yang putih sampai la jadi kain batik yang bercorak yang cantik. 

Natural-Batik-Village-Kuantan

Natural-Batik-Village-Kuantan

Natural-Batik-Village-Kuantan

Natural-Batik-Village-Kuantan
Haa tengok Ibu Dhia tu. Seronok posing. Hihihi. Jadi korang semua jangan lupa kalau datang ke Kuantan singgah kejap dekat Natural Batik Village SDN BHD ni tau. Boleh beli cendrahati sebagai kenang-kenangan.

With Love
Papaglamz

-sekian-

2 ulasan:

  1. Assalamulaikum lama tak komen ni sini selalu jadi slient reader jah.. Ekin dulu2 sempat warna.kain.batik boleh dalam rm5 masa tu hihihi

    BalasPadam
  2. mahal nye pengalaman tu bro :D

    BalasPadam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com