Tutorial DIY Bunga Rose dari Riben (Rose Ribbon)

/
5 Comments
November 22, 2015
DIY- Cara Membuat Riben Ros (Rose Ribbon)

Assalamualikum

Tutorial DIY Bunga Rose dari Riben (Rose Ribbon) | Ok la entri kali ni PapaG nak kongsikan pada semua cara-cara mudah membuat bunga rose dari riben. Bunga rose yang terhasil ni korang boleh buat brooch atapun buat hiasan di mana-mana sahaja yang anda inginkan. 

Tutorial-buat-bunga-rose-dari-riben

Langkah pertama : Sediakan riben sepanjang 2 jengkal. Lebih kurang la.

Langkah kedua : Lipat kira-kira satu inci dari hujng riben tadi seperti dalam gambar ke-2

Langkah ketiga : Hujung yang pendek lipat ke dalam dalam 45 darjah lipatan.

Langkah keempat : Gulungkan riben yang dilipat tadi. Di bahagian siben yang panjang, lipat ke luar dalam 45 darjah.

Tutorial-buat-bunga-rose-dari-riben

Langkah kelima : Selepas melipat bahagian riben yang panjang sepeti langkah keempat tadi, gulungkan lagi riben. 

Ulang langkah melipat dan menggulung sehigga penghujung riben. Mudah kan? Kena praktis banyak kali untuk menghasilkan kelopak bunga rose yang cantik. Ni hasil tangan PapaG yang masih amatur lagi. Tak la cantiksangat. Selamat mencuba tau.

With Love
Papaglamz

-sekian-


You may also like

5 ulasan:

  1. Hebat betul papaG sekarang. Good tutorial papaG

    BalasPadam
  2. ngeh3.. ni kalo CT buat tatau laaa terbelit2 ehehe..

    btw CT dah post hadiah Suka Suki Giveaway..
    maaf lambat.. menguruskan urusan arwah ayah kehulu kehilir..

    smoga hadiah slamat sampai..
    let me know yaa nanti..

    BalasPadam
  3. Wahh...kerastangan pulak. Memang hebat papa ni...keep it up!

    BalasPadam
  4. nampak senang tapi kalau tangan letrik memang payah juga ni.. hahhahahaa.. :)

    by the way, header blog sangat mantap...!! haaaaaa... macam tu la header.. nampak pro bro..! hehehehhee..

    ...

    BalasPadam