Assalamualaikum

Papaglamz dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

Terima Kasih
With Love
-PapaG-



Assalamualaikum

Selamat datang ke blog Papaglamz.com kepada semua. Blog yang berkongsi dengan anda kisah-kisah hidup PapaG sebagai ayah, parenting, masakan, dan macam-macam lagi. Teruskan bersama Papaglamz.com okay. Jangan kemana-mana.

Tentang pemilik blog : 
Nama : Muhammad Faizal Bin Mohd Musa @ Musa
Email : faizalmusa88@gmail.com
Other website : Food Stylo

A Parenthood Story To Be Share

-sekian-

Pengalam Kena Denda Oleh Mak A.K.A Mommy


Assalamualaikum

Hari ni PapaG cuti. Ade la kerja sikit yang PapaG kene buat. By the way, pepagi lagi I is dah kena denda. Nak tahu denda apa? Haaa ni la denda buat entri. Entri bertajuk DENDA. Mesti korang tertanya-tanya sapa pulak la yang rajin sangat nak denda-denda segala bagai kat PapaG ni kan? Hurmmm sapa lagi. Pengetua Exchange Feed Group yang terchenta la. Mommy Irra dari Irrayyan.com tu. Kenal tak...? Kenal tak...? Tak pe la, denda pun denda la. At least ada idea untuk entri. Tercapai la target minimum 30 entri sebulan. Hehehe

Kenapa la mommy sanggup mendenda PapaG insan yang lemah ini...? Kisahnye, kami dalam EFG tetiap hari kena submit kedatangan dalam group wassap. Tetiap hari yer. Yela, nak tengok komitmen kami dalam EFG kan. Jangan ada sekadar pemerhati dan jadi penerima suapan jer. Setiap sorang dari kami harus contribute something gitu la. Buat lawak ke. Nyanyi ke. Sharing ilmu ke. Yang penting kami aktif. Bukan pasif. Kalau pasif-pasif ni. Ala-ala nak kena terajang keluar dan tak kesian kat mommy yang bertungkus lumus nak create EFG ni. #MacamBodekJe #KakAinMohonMereputzz

Pengalaman kena denda PapaG dalam EFG ade la 2 3 kali. Yela kekadang PapaG lambat juga isi kedatangan. Tapi tak setiap hari ok. Forgiveable la kot. Kalau tetiap hari tu memang melampau la. PapaG tabik spring lelaju pada sesiapa yang selalu isi kedatangan awal. Macam Kak Ana. Yela sebab akak yang keluarkan jadual kedatangan kan. Kalau lambat jugak tu. Ermmm entah la. Hehehe. Ok, antara denda yang PapaG pernah buat sebab lambat isi kedangan ialah berselfie. Kat EFG ni PapaG rasa dah macam bank selfie. Sana sini selfie. Selfie gigi, selfie kasut, selfie jari ala-ala jul ripin dan banyak lagi la. Dan afe la sorang tu. Sokmo selfie. Tak letih ke. Muhahaha.

Haaa itu yang selfie. Ade satu denda tu PapaG berdiri atas kerusi. Haaa kau mampu nak berdiri atas kerusi dah tu amek gambar dan post dalam group? PapaG sorang je yang buat. #TakTauMalu. Hahaha. Selain bediri atas kerusi. Denda paling win is menyanyi. Denda ni la PapaG paling suka. Hahaha. Denda pun saka kan? Rasanya boleh buat album kot koleksi nyanyian dalam voice note group wassap dan telegram.
Pengalam Kena Denga Oleh Mak A.K.A Mommy
Ok la tu je antara denda-denda yang PapaG pernah buat. To Mommy, PapaG doakan mommy terus tabah dan sabar melayan kerenah kami-kami ni. Dah la busy melayan anak sendiri yang 3 orang tu. Ni tambah pulak 40 lebih anak-anak besar yang macam-macam kerenah dan ting tong kepalanya. Hahaha. Kami tahu kadang mommy letih, penat, terasa dan macam-macam lagi. It's ok. Just luahkan. Kami sudi mendengar. Orang kata bercerita itu terapi yang baik. Semoga mommy terus setia menerajui EFG yamg awesome ni. CHAYOOOKKK...!!! CHAYOOOOKK...!!!

With Love
Papaglamz

-sekian-

Tips keharmonian rumahtangga


Assalamualaikum

Bagi mereka yang sudah berumah tangga pastinya mempunyai keluarga mertua bukan. Pernah tak rasa pening nak amek hati mertua? Ni PapaG kongsikan beberapa tips untuk anda semua tentang Mertua dan juga Menantu. Moga bermanfaat.

TIPS BUAT MERTUA 


1. Kita harus jadikan menantu kita sebagai SAHABAT KARIB (akrab), khususnya menantu lelaki. Dengan hubungan akrab dan persahabatan itu akan menerbitkan kasih sayang. Dengan rasa kasih itu mereka akan mengatur cucu dan anak perempuan kita (isteri beliau) untuk meneruskan hubungan baik dengan kita dengan rela tanpa dipaksa-paksa.

2. Jika kita ada sebarang saranan untuk menantu lelaki kita, lakukanlah dengan berhemah, tanpa sebarang unsur menekan atau memaksa mereka untuk menerima. Biar mereka terima kerana suka dengan kebenaran dari nasihat kita yang disampaikan dengan penuh kasih sayang itu. Bukan kerana kita menggunakan veto sebagai orang tua secara paksa. Terkadang usia tua tidak menjamin kita BETUL sentiasa.

3. Hormati menantu lelaki kita sebagai sahabat dan orang yang sedang 'berkuasa' terhadap anak kita. Mereka juga ada tanggungjawab dan harga diri. Sayangi mereka sebagai anak. Dengan kasih sayang sahaja semuanya akan mampu saling redha meredhai dan hidup sejahtera.

4. Harus diingat, dahulu kita ada kuasa sebagai wali terhadap anak perempuan kita. Kini hak dan kuasa itu sudah kita serahkan kepada menantu lelaki kita. Untuk menikmati apa yang kita miliki sebelum anak nisak kita berkahwin, maka kita perlu mengharapkan BUDI BICARA dan jasa baik menantu lelaki kita. Justeru itu, jangan sekali-kali gunakan pendekatan MEMAKSA jika kita sudah tiada kuasa.

5. ADIL terhadap menantu itu sangat penting. PANTANG sama sekali kita bersikap pilih bulu dan membeza-bezakan menantu kita biar apapun alasannya. Cuba cari jalan untuk membantu yang lemah baik terhadap menantu lelaki mahupun yang perempuan.

6. MENANTU PEREMPUAN ada ‘inferiority complex’ yang tersendiri. Hati-hatilah terhadap perasaan mereka walaupun kita ada ‘kuasa’ terhadap suami mereka. Beri mereka sedikit ruang untuk bebas membawa diri berperanan sebagai anak dalam keluarga suami mereka.

7. JANGAN SEKALI-KALI campuri konflik dalaman rumahtangga anak kita. Jika terpaksa sekalipun, banyakkan menasihati anak kita, baik laki-laki mahupun yang perempuan agar bertolak ansur dan berdamai. Jangan sesekali menanam kebencian anak kita terhadap pasangan mereka. Memburuk-burukkan menantu kita agar cucu kita membenci ibubapa mereka adalah khilaf yang FATAL & PANTANG SAMA SEKALI. Itu akan akhirnya membuatkan kita DIBENCI menantu dan cucu kita.

TIPS UNTUK MENANTU


1. SUAMI harus berusaha mengambil hati mertua. Sayangi dan hormati mereka sebagai orang tua kita sendiri. Pelajari apa yang mereka suka dan apa yang mereka benci.

2. SUAMI harus bukan sahaja izinkan, malah sebaiknya arahkan isteri agar menghubungi orang tua mereka sekerap mungkin dan lapurkan apa sahaja berita dari orang tua isteri kepada kita. RPWP sarankan agar seboleh-bolehnya setiap warga menghubungi orang tua 5 kali sehari. Biar ibubapa terasa seperti kita duduk serumah walaupun hakikatnya kita tinggal berjauhan. Paling tidak sekali sehari atau lebih kerap dari sebelum isteri kita berkahwin dengan kita. Dengan itu, hubungan isteri dengan orang tuanya jadi akrab dan diredhai. Bila isteri dan keluarganya gembira, masing-masing akan berterima kasih dan kita juga yang dapat tempiasnya.

3. SUAMI tidak harus menolak mentah-mentah sebarang nasihat atau buah fikiran dari mertua. Hargai atau terima buah fikiran itu sebagai sahabat, atas dasar kasih sayang dan bernasnya cadangan yang diberikan oleh orang yang lebih berpengalaman itu. Lebih-lebih lagi untuk ISTERI terhadap mertua. Kecuali jika saranan itu tersasar dari landasan agama.

4. SUAMI harus tahu batas sempadan dalam menerima cadangan dan buah fikiran mertua. Jangan sampai merasa terpaksa untuk menerima apa-apa saranan dan buah fikiran dari mertua sehingga kita hilang keyakinan diri dan ketegasan pendirian sebagai murobbi keluarga, hanya kerana ingin memenuhi kehendak mertua. Apatahlagi jika mertua kita tersasar dari landasan syariat.

5. SUAMI sendiri harus memainkan peranan 'menghulurkan' apa sahaja pemberian terhadap keluarga mertua, biarpun sumbernya dari isteri kita. Sebaliknya ISTERI pula harus ambil peranan untuk 'menghulurkan' apa sahaja pemberian terhadap keluarga suami, biarpun sumber pemberian itu dari suami. Ini mampu menolak fitnah dan menzahirkan keredhaanserta keihlasan terhadap mertua dan keluarga pasangan kita.

6. SUAMI / ISTERI jangan suka mengadu apa sahaja masalah dalaman rumah tangga sendiri kepada ibu bapa sendiri. Ini boleh menambahkan kebencian mertua terhadap pasangan kita. Ingatlah bahawa lebih mudah menyelesaikan masalah dengan pasangan sendiri berbanding masalah yang disebabkan oleh kebencian mertua dan campur tangan ipar duai kita.

7. SUAMI / ISTERI harus tampil dan membela pasangan masing-masing apabila ada unsur fitnah, cercaan, atau umpatan oleh orang tua atau ahli keluarga sendiri terhadap pasangan kita. Jangan sekali-kali meng’iya’kan dan menokok tambah pula. Lama kelamaan pendekatan ini mampu 'mengajar' keluarga kita agar tidak lagi campurtangan sewenang-wenangnya.

8. ISTERI harus ingat bahawa keredhaan suami adalah laluan syurga baginya. Apapun situasi atau konflik yang terjadi, keputusan dan pendirian suami harus diutamakan selagi ia tidak menyalahi syara’. Syurga suami kita masih di bawah tapak kaki ibunya. Oleh itu jika suami sarankan agar balik raya di rumah ibunya dahulu juga ada rasional syariat di sebaliknya dan wajar kita patuhinya dengan berlapang dada. Dengan itu, suami akan redha terhadap kita dan anda akan lihat dia akan santuni keluarga anda dengan hati yang lapang juga.

9. SUAMI pula harus adil terhadap isteri dan mertua. Walaupun kita ada hak terhadap isteri kita, cubalah ambil hati mertua sekali sekala. Jika boleh jangan sampai isteri kita yang meminta. Cubalah minta izin dari ibu-bapa kita untuk sekali-sekala beraya dahulu di rumah keluarga isteri kita pula. Terutama jika ada keperluan khusus seperti mertua kita sudah uzur dan sebagainya. Dengan budi bahasa dan santunan yang wajar, pasti ibu kita sendiri pun akan merelakannya kerana mereka sayangkan kita dan mahu kita disayangi oleh mertua kita juga.

KESIMPULAN


Apapun yang kita lakukan atau putuskan, cuba gunakan pendekatan izin dan salam sebagai asas basmalahnya. Basmalah itu ialah isme/fahaman Allah yang mengandungi segala prinsip yang telah Allah lakarkan untuk pedoman kita dalam mengatur hidup. Jika betul kita meletakkan asas Basmalah dalam niat, maka hasilnya ialah rahmat dan rahim, berupa kasih sayang yang melimpah ruah.

Sekali lagi ditegaskan di sini bahawa SUAMI harus tegas dan berprinsip. Mertua kita harus disantuni, disayangi dan dihormati sebagai orang tua. Jika ada yang tidak kena sekalipun, jangan kita berkata ‘AH’ atau ajak mereka bergaduh. Jika sekalipun mereka tersasar dan keadaan tidak terkawal, Allah sarankan agar kita tinggalkan sahaja mereka ‘dengan baik’. (QS:73/10)

Ibubapa kepada anak perempuan harus sentiasa zikirkan bahawa anak kita sudah bukan di bawah ‘kuasa’ kita lagi apabila mereka sudah bersuami. Berbuat baik dan ambillah hati menantu lelaki kita. Jadikan mereka sebagai sahabat karib agar mereka semakin menyayangi kita. Dengan rasa kasih itu, insyaAllah suami kepada anak kita itu akan merasa bahagia dan redha untuk memenuhi apa sahaja kesukaan kita tanpa perlu dipaksa-paksa.

ISTERI harus berusaha menyantuni dan mengambil hati mertua untuk meraih redha mereka terhadap kita dan suami kita. Cuba elakkan diri dari mencampuri apa sahaja masalah yang timbul dalam keluarga suami. Jika ada yang berkaitan diri kita pun harus kita rujuk segalanya dengan suami kita untuk membuat keputusan apa sahaja. 

ISTERI juga harus redha terhadap sebarang keputusan suami agar kita sentiasa diredhai pula olehnya. Redha meredhai antara kita dan suami kita itulah yang mewujudkan ketenangan jiwa dan suasana syurga dalam rumahtangga. (QS:89/27-30).

Sedekah yang paling bernilai dan kekal abadi ialah usaha kita untuk saling membahagiakan insan-insan yang berkerabat dengan kita. Oleh itu berusahalah untuk saling memahami, menyantuni, hormat menghormati dan redha meredhai. 

Ada banyak cara yang boleh kita lakukan untuk saling mengambil hati. Yang pemalas dan berat tulang rajinkanlah diri. Yang ego tunduklah. Yang kikir jadilah pemurah. Yang sombong bermesralah. Banyakkan musyawarah dan jauhi debat. 

Sumber : Warga Prihatin

-sekian-

Teh 'O' panas penyegar tubuh badan


Assalamualaikum

Nama pun wordless kan? Nah nak share satu gambar yang PapaG tengah minum. Sedap dan mengancam memalam jumaat ni. Jemput tengok yer kawan-kawan.

Teh+'O'+panas+penyegar+tubuh+badan

Teh 'O' Panas Madu Tiga

Korang nak tahu kisahnye? Jemput la masuk tengok Link kat bawah ni.


Jangan lupa tinggal komen. Ceria apa la memalam jumaat ni kan? Hahahha.

-sekian- 


Ingin hidup bahagia dan rasa di cintai?


Assalamualaikum

Aku cinta kau.. Kau cinta aku.. Aku sayang kau.. Kau sayang aku.. Saya sayang awak.. Awak sayang saya.. Dan bermacam lagi ungkapan-ungkapan menarik yang selalu kita luahkan bagi menunjukkan rasa cinta kita. Korang mesti pernah cakap ataupun menerima ungkapan-ungkapan cinta yang macam ni kan? Ape rasanya kalau orang yang kita sayang, cakap cintan cintun segala bagai dengan korang..? Harus la berbunga-bunga hati tu. Ala-ala tidak berpijak di bumi yang nyata gitu. Terbang-terbang di awangan kan.. Hehehe..
Nasihat+cinta+kebahagiaan+hidup+dan+rumah+tangga

Yup betul, cinta itu membahagiakan. Dan cinta jugak mendamaikan. Dengan cinta, mengasihani, menyayangi tentunya kebahagiaam itu pasti menjadi milik kita. Kalau korang nak rasa bahagia dan di cintai, mulakan dengan membahagiakan orang lain. Formula mudah. Nak bahagia, bahagiakan orang lain. Ingin di cintai, cintai orang lain sepenuh hati dulu. Bila saling mencintai dan membahagiakan, barulah kedamian dalam sesebuah kehidupan itu di kecapi. Tak gitewww..? Lebih-lebih lagi dalam rumah tangga ni kan? Suami isteri wajib menyayangi dan mencintai satu sama lain. Baru Rumah Tangga Sakinah Warrahmah dapat di miliki. Insyallah.

Jom sama-sama sebarkan rasa cinta dan sayang kita pada semua. Mulakan pada insan yang tedekat dengan anda. Harus la keluarga kita. Mak.. Ayah.. Abang.. Adik.. Anak.. Isteri dan sesiapa saja la. Insyallah kehidupan yang bahagia sudah pasti bakal membentuk satu masyarakat yang mendamaikan. Baru lah rasa aman je bila bergaul sesama kita. Insyallah.

Ok la. Semoga bermanfaat. Renungkan dan selamat beramal.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Baik biar bertempat


Assalamualaikum

Pernah dengar satu kata-kata dalam lirik lagu yang berbunyi.. "buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali-kali". Kita dituntut untuk melakukan kebaikan. Tak kira di mana jua berada. Agama Islam sendiri kan bermakna agama yang membawa kepada kebaikan. Tapi kan, kebaikan yang haru skita lakukan tu harus mempunyai cara yang tertentu dan mengikuti lunas-lunas agama yang betul. Menjadi baik tak salah tapi biar berpada.

Ok la, wanita-wanita di luar sana, kamu insan yang berhati lembut kan? PapaG percaya wanita ini lebih bermain dengan perasaan. Jadi bagi para jejaka di luar sana boleh nak buat baik denan wanita-wanita tapi biar berpada. Jangan sampai kebaikan yang anda lakukan pada seseorang wanita itu akan disalah ertikan oleh inan yang bernama wanita lebih-lebih lagi wanita yang bukan mahram anda. Bahaya. Kalau dengan isteri ke.. Mak ke.. Kakak sendiri ke.. itu tak de masalah. Lagi baik ade la. Hehehe
Baik+biar+bertempat
Bukan ape, kalau terlalu baik dengan perempuan ni, di takuti terjatuh hati pulak nanti. Kalau masing-masing bujang lagi tak pe la. Ikatan boleh di halal kan dengan pernikahan. Kalau dah suka kawen je la. Tapi, kalau suami orang buat baik dengan anak dara ni yang bahaya. Kang silap-silap hari bulan ade la keluar perkataan PAYUNG EMAS nanti. Haru jadinya nanti. So, fikir sebelum buat. 

Ok. Renung-renungkan. Selamat beramal.

With Love 
Papaglamz

-sekian-


Assalamualaikum

Salam ceria buat semua. Tetengahari ni dah lunch ke blom? Kalau dah jangan lupa ucap Alhamdulillah. Ready nak zuhur pulak lpas ni k. 

Hari ni PapaG kurang sihat. Tekak sakit lagi. Ni mesti rentetan kes semalam terhidu habuk dari lori bauxite masa balik kerja. Apalah nasib mat rempit macam kita ni kan. Terima dengan redha jer. Sob sob sob. Bila tekak sakit, kurang la PapaG nak bermak jemah. Hahaha. Mungkin tu hikmah kadang kala tuhan bagi kita sakit kn?

Yela, katanya sakit ni penghapus dosa-dosa kecil. Sebenarnya beruntung bagi mereka yang diberi sakit oleh Allah. Ini adalah ruang dan peluang bagi kita untuk menyucikan dosa-dosa kecil yang telah kita lakukan. Dengan syarat kita harus lah redha menerimanya. Jangan selalu sangat mengeluh. Takut-takut nanti kita tak redha. Tapi kan. Cakap memang mudah. Nak buatnya tu. Ya ampunnnnnn.. Tuhan saja yang tahu.

Well, nama pun manusia biasa. Kerap leka dan alpa. PapaG juga. Kekadang tu termengeluh jugak. Sebab tu Allah suruh kita selalu minta ampun padanya. Kan Dia Maha Pengampun. Sedangkan nabi pun hari-hari mintak ampun padanya inikan pula kita hamba yang biasa ni. YA ALLAH BANYAKNYA DOSA AKU..... 

So, jom ready-ready solat zuhur. Doa-doa semoga Allah sembuhkan dan hindarkan kita dari sebarang penyakit dan terus diberi keampunan darinya. Insyallah.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Menjahit anak patung Zirafah yang terkoyak


Assalamualaikum

Budak kecik ni semua benda nak masuk dalam mulut kan. Orang kata tengah nak membesar jadinya macam-macam bnda nak di cuba. Jadi sebagai mak bapak kena jaga-jaga. Yela, takut-takut anak kita tu termasuk mulut benda-benda yang merbahaya contohnya benda tajam, beracun dan sebagainya.

Bab masuk benda dalam mulut ni, Imtiyaz memangtak terkecuali la. Ade sahaja benda yang nak di masukkan ke dalam mulutnya. Letih Ibu Dhia nak tengok-tengok. Ye la kita taku benda tak elok di masuk kan kedalam mulutnya kan. Baru-baru ni anak patung Zirafah Imtiyaz dah koyak di bahagian leher. apa lagi, dok terkorek-korek tempat yang terkoyak tu. Bersepah la rumah dengan span-span dari dalam zirafah tu.

Kalau berterabur je ok la. Ni tak, siap ade yang di masukkan ke dalam mulut lagi. Bahaya kan kalau tercekik. Jadinya, PapaG pun cuba la nak tutup semula bahagian yang koyak tu. Tengok-tengok macam mudah jer. Benang je yang tertetas. PapaG boleh buat sendiri. 

Dok tengah sebok menjahit tu, time tu jugak la si Imitiyaz ni nak tolong. Huh tolong la sangatnyep pun. Ala-ala mengacau ade la. Kita tengah pegang jarum sebok die pun nak pegang jugak. Dok sebok la baring-baring kat riba. Tambah pula sekarang ni Imtiyas kan baru pandai bercakap. Riuh la die bercakap yang kadang-kadang tu siap menangis pun ade. Sebab ayah die tak bagi dia pegang zirafah die tu. Huhuh.

Setelah melalui saat-saat getir, siap la PapaG jahit. Ibu Dhia korang die tido tak sihat. PapaG amek turn jaga Imityaz. Kesian Ibu Dhia seminggu jaga Imtiyaz sensorang, bagi can la dia rehat. Hehehe.

Ok la. sampai sini sahaja perkongsian ringkar dari PapaG. Insyallah kita jumpa di entri yang lain.

With Love
Papaglamz

-sekian-


Tukar Kabinet Baru 


Assalamualaikum

PapaG nak kongsi satu lawak jenaka yang PapaG dapat di dalam group wassap. Korang baca la yer. Simple but nice...!!!

Tukar+Kabinet+Baru

Mamat A : Kabinet dapur baru ke bro??

Mamat B : Tak lah,kabinet lama jugak.susun2 sikit je..maklum la lepas raya ni besepah sikit.huhu..yg mangkuk kasi dok atas sikit,letak kipas sekali..yg mana dah xmau pakai kasi buang. Cantik x?

Mamat A : Makin beselerak ja kabinet kau ni bro aku tengok.banyak sgt mangkuk kt atas tu.

Mamat B : Eh kau ni,rumah aku,aku punya suka la..kau tak suka kau bole blah..yg mangkuk² aku letak susun kat atas

***Lawak ini tiada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati

-sekian-

Tip kesihatan unutk Ibu selepas bersalin dan berpantang serta menyusukan anak


Assalamualaikum

Pertamanya tahniah buat pembaca-pembaca Papaglamz.com yang bakal ataupun telah menimang cahaya mata. Pastinya kehadiran insan kecil yang comel menyerikan lagi suasana keluarga sakinah yang dibina atas dasar cinta dan tanggungjwab antara suami dan isteri. Macam mana berpantang selepas bersalin? Tentunya ianya saat-saat yang mencabar bukan? Ya, walaupun PapaG lelaki, namun perasaan menghadapi saat-saat berpantang selepas bersalin ini dapat PapaG rasai bila Ibu Dhia bersaalinkan puteri sulung kami Dhia Imtiyaz. Walaupun PapaG tidak rasa la sakit perit berpantang tu, tapi, sedikit sebanyak PapaG faham orang yang bersalin keadaannya bagaimana. Insyallah. 

Para ibu yang berpeluang melahirkan anak merupakan satu nikmat untuk anda. Ya betul..!! Kenapa pulak? Sebabnya cuba Ibu-ibu semua bayangkan, selepas je anda berjaya melahirkan anak, anda semua bersih dari segala dosa ala-ala macam bayi yang baru lahir. Kalau pula anda maut ketika bersalin, Ibu semua di kira mati Syahid. Syurga lah tempat Ibu semua. Hebat kan? Itu lah, Tapi, tak mudah untuk ke syurga. Anda perlu melalui perih dan jerih untuk melahirkan, kemudian berpantang pula.

PapaG percaya, waktu berpantanglah keadaan seseorang ibu paling lemah. Nak bergerak mesti sakit-sakit. Ye la, beribu urat putus masa bersalin. Lelaki tak rasa okay. Hebatnya wanita kan? Selemah-selemah insan bernama wanita, dia hebat. Macam Sumayyah, walaupun dia seorang wanita yang lemah, tapi namanya di sanjung tinggi di dalam sejarah islam. 

Mencari set vitamin berpantang dan bersalin yang terbaik dan lengkap?


Masa anda berpantang jangan lupa untuk menjaga kesihatan anda secara menyeluruh. Yela, tubuh badan tu nak guna lama. Dan bukan sekali je anda hendak mengandung dan bersalin. Pastinya beberapa kali kan? Hehehhe. Kalau ada rezeki. Insyallah. Jangan lupa jaga kesihatan masa berpantang, ambil pemakanan yang baik untuk memulihkan semula tubuh anda. Antara tips yang PapaG boleh sarankan ialah mengambil pemakanan seimbang yang berkhasiat dan juga pengambilan multivitamin ataupun makanan tambahan. Macam-macam mutivitamin yang khusus untuk ibu-ibu selepas bersalin khas untuk anda menjaga kesihatan anda dan juga bayi anda. 

Apa itu set bersalin dan set berpantang lengkap dari shaklee?


Shaklee mempunyai produk penjagaan bagi ibu-ibu selepas bersalin dan sedang perpantang. Masa wife PapaG bersalin aritu, PapaG hadiahkan Ibu Dhia dengan Set Bersalin Shaklee ni la. Alhamdulillah set ini amat serasi dengan wife. Untuk pengatahuan semua, Set Bersalin Shaklee ni terbahagi kepada 3 pakej kombinasi. Ia di bahagikan bagi memastikan anda mendapat khasiat yang sempurna dari produk-produk sahklee walaupun dengan budjet anda tersendiri. Antara pakej tersebut ialah:
  1. Set Bersalin Shaklee Asas
  2. Set Bersalin Shaklee Extra
  3. Set Bersalin Shaklee Permium

Set Bersalin Shaklee Asas

Set Bersalin Shaklee Asas memastikan rawatan dalaman ibu selepas bersalin yang sedang berpantang terjaga dengan baik. Set ini adalah satu kombinasi yang lengkap bagi memastikan pemulihan dalaman anda berada pada tahap yang optimum dan terjamin. Set Bersalin Shakee Asas mengandungi 4 produk utama iaitu:
  • B-Complex
  • Vita-lea Iron formula
  • Vitamin-c
  • Zinc Complex
Berpantang+Dengan+Set+Bersalin+Dan+Menyusu+dari+Shaklee


Set Bersalin Shaklee Extra

Set Bersalin Shaklee Extra adalah set kombinasi dari pada produk-produk yang menjaga kesihatan dalaman anda dan ditambah dengan penyusuan. Secara amnya, set ini sama dengan set bersalin shakle asas, namun ia di tambah dengan 2 produk lain yang berfungsi untuk membantu anda dalam penyusuan bayi anda. Bagi ibu-ibu yang bercita-cita ingin menyusukan anak anda dengan susu ibu sepenuhnya, anda sangat di sarankan untuk mengambil set ini. Ia terbukti dapat membantu anda dalam penyusuan yang mana ia dapat menambah kuantiti susu dan juga mengayakan susu anda agar anak anda mudah kenyang. Jadi secara totalnya, Set Bersalin Shaklee Extra megandungi 6 produk iaitu:
  • B-Complex
  • Vita-lea Iron formula
  • Vitamin-c
  • Zinc Complex
  • Energizing Soy Protein
  • Ostematrix
Berpantang+Dengan+Set+Bersalin+Dan+Menyusu+dari+Shaklee

Set Bersalin Shaklee Premium

Ini adalah untuk set yang terbaik. Set Bersalin Shaklee Premium membantu para ibu selepas bersalin yang menyusukan anak dan juga ingin tampil kekal ramping. Kadang kala para ibu takut dengan menyusukan anak, badan akan naik. Jadi, set bersalin Shaklee premium ini dapat membantu masalah anda. Set ini di tambah dengan 2 supplement lain yang begitu efektif dalam proses penurunan berat badan iaitu Alfalfa Complex dan Lechitin. Jadi secara keseluruhannya, set ini mengandungi 8 supplement iaitu:
  • B-Complex
  • Vita-lea Iron formula
  • Vitamin-c
  • Zinc Complex
  • Energizing Soy Protein
  • Ostematrix
  • Alfalfa Complex
  • Lechitin

Berpantang+Dengan+Set+Bersalin+Dan+Menyusu+dari+Shaklee

Cara makan set bersalin dan set berpantang lengkap dari shaklee


Sebenarnya cara makan anda akan di beri konsultansi secara eksklusive. Bukan hanya cara untuk cara makan, bahkan anda akan mendapat tips-tips kesihatan percuma dari PapaG dan juga team Shaklee PapaG. Bukan semua orang dapat tau. Rugi lah kalau ketingalan. Dan apa yang pasti korang mesti berpuas hati. Insyallah.

Testimoni-testimoni pilihan pengguna Set Bersalin Shaklee



Berpantang+Dengan+Set+Bersalin+Dan+Menyusu+dari+Shaklee

Berpantang+Dengan+Set+Bersalin+Dan+Menyusu+dari+Shaklee

Berpantang+Dengan+Set+Bersalin+Dan+Menyusu+dari+Shaklee

p/s: Anda boleh memilih mana-mana set pilihan. Untuk konsultasi boleh la hubungi Papaglamz.

 
Penasihat Nutrisi
Faizal @ Papaglamz
0196141393
Fb: Muhamad Faizal @ Papaglamz
Penghantaran Pos Seluruh MALAYSIA

-sekian-


Jangan lupa terjah entri ni:

Penawar penyakit hati dalam diri


Assalamualaikum

Hati yang tenang dan bahagia tentunya ramai yang menginginkannya. Kebahagiaan dan kedamaian di dalam hidup tentunya bertitik tolak dengan mempunyai hati yang lapang dan bahagia. Pastinya ramai yang ingin mencari ketengan hati, namun, penawar penyakit hati bukan boleh didapati di hospital-hospital biasa dengan ubat-ubat yang doktor bagi. Penawarnya tidak berbayar dan percum sahaja. Begitu Maha Pemberi dan Maha Penyayang Allal SWT pada hambanya menyediakan penawar-penawar yang baik lagi mudah untuk kegunaan hamba-hambanya.

Ingatlah, dengan megikti syariat Islam yang hakiki, pastinya segala penyakt hati akan kita ubati. Islam itu agama kebahagiaan. Sebagai umat isalam, pastinya kita mempunyai cara yag terbaik untuk mengubati penyakit hati
Penawar+penyakit+hati+dalam+diri

Penawar+penyakit+hati+dalam+diri

Jom amalkan bersama. Nampak memang mudah. Tapi terkadang kita alpa. PapaG sendiri pun sama. Huhuhu.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Tema baju raya pilihan, Biru, Blue colour, Merah, Red colour


Assalamualaikum

Dah 9 hari kita beraya kan? Pastinya ramai lagi yang masih dalam mood bercuti lagi. Ramai juga yang masih beraya sakan. Untuj PapaG raya ke-4 dah kembali bekerja. Sabar je la. Huhuh.

Tentunya banyak benda yang ingin di kongsikan tentang raya korang kan? PapaG nak kongsikan tema warna baju raya PapaG dan family. Papag dan keluarga memilih tema warna biru dan merah. Warna biru untuk family sebelah mertua dan merah untuk family sebelah PapaG.

Merah dengan biru dah macam warna tema JDT je kan? Seriously, PapaG tak perasan pon. Setelah belek-belek semua gambar raya, baru la perasan. Memang JDT sangat ni. Tau la asal orang johor. Warna tema pun nak ala-ala warna rasmi JDT kan? Nasib baik bukan baju warna merah seluar warna biru. Hehehe.

Tema+baju+raya+pilihan+Biru+Blue+colour+Merah+Red+colour

Tema+baju+raya+pilihan+Biru+Blue+colour+Merah+Red+colour

Tema+baju+raya+pilihan+Biru+Blue+colour+Merah+Red+colour

Tema+baju+raya+pilihan+Biru+Blue+colour+Merah+Red+colour

Itu lah sedikit sebanyak gambar yang PapaG dapat kongsikan. Ok la, petang ni nak sambung beraya denan Ibu dhia. Selamat hari raya lagi sekali untuk korang semua. Ingat, kawal makan dan minum. Hehehe.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Tips untuk kurus, Tips kesihatan, Senaman mengempiskan perut, Lelaki boroi


Assalamualaikum

Bila dah epas raya ni tengok depan cermin terasa badan begitu besar la pulak. Tetiba timbul rasa nak menguruskan badan. Hahaha. Ini adalah impian setiap tahun after raya. Mempunyai perut yang kempis idaman ramai orang. Tapi, ianya perlukan keazaman yang tinggi. Kalau orang kerja dalam ofis mcam PapaG ni. Masuk pukul 8 balik pukul 6 petang, rasanya dengan tidak segan silu lelamak nakal menghuni dalam badan ni.

Tetiba search kat google cara senaman untuk kempiskan perut. Harap-harap dengan baca-baca cara nak kuruskan badan ni, dapat la kurus dengan serta merta. Giteww. Terdapat 9 senaman ringkas yang boleh korang lakukan untuk mengempiskan perut yang buncit tu. PapaG dapat dari Bloggerlelaki.com. Memang simple je senaman die. Tapi......... Tak nak cakap la... korang tengok la sendiri senaman ringkas ini sebagai Tips untuk mengempiskan perut yang boroi tu.

1. Cycles
Tips+untuk+kurus+Tips+kesihatan+Senaman+mengempiskan+perut+Lelaki+boroi

2. Knee Ups
Tips+untuk+kurus+Tips+kesihatan+Senaman+mengempiskan+perut+Lelaki+boroi

3. Leg Raises
Tips+untuk+kurus+Tips+kesihatan+Senaman+mengempiskan+perut+Lelaki+boroi

4. Reverse Crunch
Tips+untuk+kurus+Tips+kesihatan+Senaman+mengempiskan+perut+Lelaki+boroi

5. Leg On Coach Crunches
Tips+untuk+kurus+Tips+kesihatan+Senaman+mengempiskan+perut+Lelaki+boroi

6. Hip Trust
Tips+untuk+kurus+Tips+kesihatan+Senaman+mengempiskan+perut+Lelaki+boroi

7. Cross Crunch
Tips+untuk+kurus+Tips+kesihatan+Senaman+mengempiskan+perut+Lelaki+boroi

8. Reach and Touch
9+cara+cepat+membuat+badan+six+pack+di+rumah8

9. Cross leg reverse crunch
9+cara+cepat+membuat+badan+six+pack+di+rumah9

Amacam? Senang kan? Boleh la kalau nak cuba. Eh kejap, selain senaman, senadainya ingin memulakan diet menguruskan badan, boleh la jugak mengamalkan pemakanan yang sihat dan juga makanan tambahan. Sebagai contoh Shaklee. Tau tak, Shaklee memudahkan proses pengurusan bandan anda dengan hanya 3 langkah yang mudah. 

Tips+untuk+kurus+Tips+kesihatan+Senaman+mengempiskan+perut+Lelaki+boroi


LANGKAH PERTAMA : MEMECAHKAN LEMAK


Proses memecahkan lemak boleh dilakukan dengan mengambil Lecithin atau omega. Lecitin dinamakan “pengemulsi semulajadi” kerana ia mempunyai kesan melekat pada lemak, dalam perkataan ringkasnya,ia menyebabkan lemak tu terapung di dalam darah, dan seterusnya mencegah lemak dari melekat kat dinding membran. Lecitin tak boleh dihasilkan oleh badan tetapi ianya sangat diperlukan oleh badan.

Walau apa juga supplemen yang anda makan untuk kurus anda haruslah menjaga pemakanan seharian anda, jangan makan sesuka hati. Kena kurangkan lemak dan minyak , rajin bersenam dan banyakkan minum air. Sekurang-kurangnya 3L sehari.

LANGKAH KEDUA : DETOX


Detox adalah proses membersihkan usus dimana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar. Selepas dinding usus kita bersih. baru badan kita dapat menyerap nutrien pada tahap optimum.

Apa yang sesuai untuk detox adalah Herb-lax atau Alfalfa. Bagi mereka yang tidak mengalami masalah sembelit boleh cuba Alfalfa. Herb-lax pula sesuai untuk mereka yang mengalami masalah sembelit. Saya tidak menggalakkan Herb-lax diambil oleh ibu-ibu yang menyusu kerana bimbang akan memberi kesan cirit birit kepada anak.

LANGKAH KETIGA : MEMBINA OTOT DENGAN PROTEIN


Protein sangat diperlu untuk membantu meningkatkan metabolisme tubuh, meningkatkan perkembangan otot, menjaga nafsu makan dan menjaga otot bebas lemak. Kajian menunjukkan protein dapat membakar kalori sampai sebanyak 35%.

Untuk protein terbaik, anda boleh memilih samada Cinch Shake atau jika anda ibu yang menyusukan anak, jangan ambil Cinch Shake ni, tapi gantikan dengan ESP/ MealShake (ESP juga membantu mempercepatkan penghasilan susu badan)

Kenapa perlu mengambil protein? Kerana apabila lemak diuraikan daripada badan, otot diperlukan untuk menggantikan ruangan yang kosong itu bagi mengelakkan kulit kelihatan tidak bermaya, lembik dan kusam. Bagi anda yang sedang dalam proses mengawal berat badan,pastikan protein terkandung dalam setiap makanan anda. Protein sangat perlu untuk membantu meningkatkan metabolisme tubuh, meningkatkan perkembangan otot, menjaga nafsu makan dan menjaga otot bebas lemak. Kajian menunjukkan protein dapat membakar kalori sampai sebanyak 35%... Cth makanan yg kaya protein kacang soya, ikan, telur, hasil tenusu(susu,keju,yogurt), kekacang, avokado, ayam, tauhu.

Kan komplete bukan hanya bersenam, dengan mengamlkan pemakanan yang sihat tentu sahaja program penurusan badan anda berjaya. Mahu tahu info lanjut tentang Set Kurus Shaklee? Jom terjah PapaG ok...

p/s: Anda boleh memilih mana-mana set pilihan. Untuk konsultasi boleh la hubungi Papaglamz.

 
Penasihat Nutrisi
Faizal @ Papaglamz
0196141393
Fb: Muhamad Faizal @ Papaglamz
Penghantaran Pos Seluruh MALAYSIA

-sekian-


Jangan lupa terjah entri ni:

Ciri-ciri lelaki baik, setia, penyayang, bertanggungjawab dan matang


Assalamualaikum

Ok entri ni simple jer. Ramai wanita yang tergila-gilakan lelaki yang mempunyai ciri yang penyayang, setia, bertanggungjawab dan macam-macam lagi la. Dan teruna-teruna idaman wanita ini semestinya mempunyai ciri-ciri yang di idam-idamkan. Namun, harus di ingat, bila berbicara tentang manusia, kita tidak semua sempurna macam Mr Perfec 10 tu. Hehehe. 

Tapi, kita boleh berusaha untuk menjadi yang sesempurna mungkin bagi pasangan kita. Insyallah. Lagipun antara sesama pasangan kita saling melengkapi dan menyempurnakan antara satu sama lain. 

Bawah ni antara yang boleh la para jejaka teruna dan lelaki terhebat yang ada di muka bumi ini untuk mencuba. Mana tahu anda menjadi idaman wanita-wanita baik lagi solehah di luar sana. Insyallah.
Ciri-ciri lelaki baik, setia, penyayang, bertanggungjawab dan matang

Last but not least,

“Wanita-wanita yang tidak baik untuk laki-laki yang tidak baik, dan laki-laki yang tidak baik adalah untuk wanita yang tidak baik pula. Wanita yang .baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik." (Qs. An Nur:26)


With Love
Papaglamz

-sekian-
 





Assalamualaikum

Jom PapaG nak ajak orang semua join egmen ni. Boleh blogwalking. Klik banner bawah ni untuk maklumat lanjut.

Klik Disini

CARA PENYERTAAN

  • Like Fanpage dan add FB Cik Yana ---- >  FANPAGE CIK YANA ----- > CIK YANA FB
  • Follow twitter Cik Yana ----- >  
  • Follow Instagram Cik Yana ---- >  CIK YANA
  • Tulis entri bertajuk " SEGMEN AKU NAK BLOGWALKING BY CIK YANA"
  • Copy banner diatas dan backlink ke entri ini
  • Publish dan paste link penyertaan anda di ruangan komen
  • Url yang bertuah akan dipilih melalui random.org dan akan diletakkan di bloglist Cik Yana
  • Tarikh tamat segmen 11:59 malam 26.07.2015
With Love
Papaglamz

-sekian-

Penyakit jantung, Tanda-tanda penyakit jantung, Pencegahan awal penyakit jantung, Cara mengatasi


Assalamualaikum


Korang tahu tak di Malaysia sahaja pada tahun 2005 seramai 5247 orang telah dilaporkan oleh hospital kerajaan Malaysia maut di sebab kan SAKIT JANTUNG. Dan dengarnya angka ini maningkat saban tahun. Tak salah jika di katakan penyakit jantung ni adalah antara pembunuh nombor satu di Malaysia. Tapi, tahukah anda sebab apa kita mudah di serang dengan sakit jantung. Dan adakah langkah-langkah yang boleh di ambil untuk mengatasai serangan penyakit jantung ni? 

Penyebab, tanda-tanda dan cara mengatasi menyakit jantung

Kolestrol penyebab utama serangan sakit jantung


Rata-rata mengatakan bahawa sakit jantung ni berpunca daripada kandungan kolestrol yang tinggi. Ya betul tu. Tapi harus difahami bahawa di dalam tubuh kita terdapat 2 jenis kolestrol iaitu yang tidak baik (LDL) dan baik (HDL). Kedua-dua kolestrol ini memainkan peranan penting dalam tubuh badan kita. Ianya diperlukan dalam nisbah tertentu bagi membolehkan metabolisma tubuh kita berada pada tahap optimum lantas menghindari penyakit jantung.

Sememangnya kandungan kolestrol yang tinggi penyebab serangan sakit jantung. Namun, bukan dengan kehadiran LDL sahaja yang menyebabkan seseorang di serang penyakit ini. Antara sebab lain ialah dengan kehadiran Homosistein dan Radikal Bebas dalam pembuluh darah yang akan mengoksidakan LDL di permukaan pembuluh darah dan menjadi tidak baik. Pengoksidaan LDL di dalam pembuluh darah bakal menyebabkan salur pembuluh darah sempit dan penyakit jangtung pun terjadi.

Apa pula kaitan Hemosistein dalam penyebab berlakunya sakit jantung?


Secara ringkasnya Homosistein ni macam satu radical bebas gitu la. Homosistein adalah bahan yang terhasil ketika tubuh kita menghadam makanan, sama seperti radikal bebas. Masalah akan timbul apabila jumlah homosistein yang dihasilkan adalah berlebihan. Sebab tu la kita harus mengambil makanan yang baik dan sihat agar kehadiran radical bebas ini dapat di kurang kan dan sekaligus mengurangkan lagi sisko terkena penyakit jantung.

Untuk pengatahuan semua. PapaG kongsikan antara yang PapaG baca tentang Hemosistein ni. Pada tahun 1990, kajian oleh Profesor Dr. Stampfer daripada Harvard Public Health School mendapati bahawa sedikit sahaja peningkatan paras homosistein boleh menyebabkan peningkatan risiko mendapat penyakit jantung sebanyak tiga kali ganda. Di dalam New England Journal of Medicine keluaran Februari 1995 pula, Dr. Jacob Selhub, Ph.D., melaporkan bahawa paras homosistein dalam darah yang tinggi akan meningkatkan risiko penyempitan dua arteri yang membekalkan darah ke otak (yang akan menyebabkan strok). Selain daripada itu Dr. Selhub juga melaporkan bahawa pesakit yang mempunyai paras homosistein yang tinggi juga mempunyai paras asid folik (B9), vitamin B12 dan vitamin B6 yang rendah dalam tubuh mereka. Satu penemuan yang perlu diberi perhatian. (Sumber : Klik Disini)

Apakah tanda-tanda atau symptom-symptom individu yang menderita sakit jantung?

Setiap orang tanda-tanda penyakit jantung adalah berbeza. Apa yang PapaG boleh kongsikan ialah, beberapa tanda-tanda awal yang bisa bagi penderita penyakit jantung hadapi.

1. Sering Keletihan

2. Sering Berpeluh

3. Mual Berlebihan

4. Merasa Cemas dan Tegang

5. Perit pada bagian tubuh

6. Perit di bahagian dada

7. Sering sakit kepala

8. Denyut jantung tak teratur

9. Sesak nafas

10. Pembengkakan Kaki dan Perut

Shaklee boleh membantu mencegah seseorang dari menghidap sakit jantung?

Ya.. Shaklee mempunyai rangkian prosuk yang bertujuan untuk membantu anda menjaga kesihatan jantung anda. Terdapat 3 produk utama yang mana ia mampu mencegah kita daripada mendapat penyakit jangtung. Ya mudah. Hanya tiga produk sahaja jika anada mahukan kesihatan jantung anda yang maksimum.

  • CoQ10 semulajadi tubuh terdapat banyak di sel jantung. Ianya membantu dalam penjanaan tenaga di dalam sel jantung yang sememanganya memerlukan banyak tenaga untuk bekerja.
  • Oleh sebab paras CoQ10 berkurangan apabila usia meningkat, paras CoQ10 perlu ditambah dari luar iaitu melalui pengambilan supplement.
  • CoQHealth Plus Shaklee merupakan sumber CoQ10 terbaik di pasaran


  • Omega 3 di dalam OmegaGuard Shaklee amat berkesan dalam menurunkan kolesterol dalam darah yang menyebabkan saluran darah sempit.
  • Ia juga membantu melancarkan peredaran darah di dalam jantung dan kawasan lain, lantas menghalang tekanan darah tinggi.

  • Lemak kolesterol yang terurai perlulah disingkirkan keluar dari badan. Alfalfa Complex mengandungi saponin yang bertindak seperti span serat yang menyerap kolesterol dan menyingkirkannya daripada tubuh.
Penyebab, tanda-tanda dan cara mengatasi menyakit jantung


p/s: Anda boleh memilih mana-mana set pilihan. Untuk konsultasi boleh la hubungi Papaglamz.

 
Penasihat Nutrisi
Faizal @ Papaglamz
0196141393
Fb: Muhamad Faizal @ Papaglamz
Penghantaran Pos Seluruh MALAYSIA

-sekian-


Jangan lupa terjah entri ni:

TESTIMONIAL & KISAH CINTA ESP!


Assalamualaikum

Susu memang penting untuk kesihatan. Tapi, ade juga orang yang tidak suka pada susu. Susu itu sumber protein yang baik. Protein pula sangat di perlukan oleh tubuh kita untuk membantu tumbesaran. Kali ni PapaG nak kongsikan kisah cinta PapaG dengan Susu Protein dari Shaklee ni. Bukan PapaG jer. Dan banyak lagi testimoni-testimoni yang best dan berkesan bagi mereka yang menggunkan Energizing Soy Protein (ESP) ni. Teruskan pembacaan tau.


7 Khasiat dan kebaikan Energising Soy Protein (ESP) sehinggakan ramai yang jatuh cinta


Ternyata banyak khasiat dan kebaikan yang diperolehi dengan mengamalkan ESP ni. Tak percaya? Masakan tidak. Setiap bulan ESP adalah antara hot produk lebih-lebih lagi jika bulan itu ada promosi ESP. Masing-masing tidak mahu melepaskan peluang untuk membuat stok sendiri. Lagipun tarikh luputnya agak la. Memang langkah yang bijak...!!!

1. Rahsia Awet Muda / Anti Penuaan


Pengambilan Energizing Soy Protein Shaklee adalah kunci untuk mengekalkan kulit muda dan memperkuat otot bagi memastikan kita sentiasa bertenaga. Kandungan yang terdiri daripada Asid Amino membina dan memperkuat otot tubuh, kuku, rambut, darah, organ, kulit dan kelenjar. ESP juga mengandungi 50,000 jenis protein, 20,000 jenis enzim dan lain-lain.

 2. Mempertingkat Fungsi Hormon Wanita


Khasiat berikutnya adalah untuk mempertingkat fungsi hormon wanita. Ramuan yang ini terdiri dari kacang soya. Kacang soya adalah tumbuhan yang kaya dengan isoflavon yang berfungsi sama dengan fungsi hormon wanita. Ia membantu dalam mengurangkan paras kolesterol dalam darah disamping mencegah osteoporosis dan penyakit jantung. Ia juga baik untuk mencegah gejala ‘hot flashes’ sebelum menapous dan membantu mencegah kanser serta anemia.

 3. Rahsia Kulit Cantik Dan Anjal


Bagi wanita yang mementingkak kecantikan kulit. Anda disarankan untuk mengamalkan pengambilan ESP. ESP merangsang regenerasi kulit dan otot, memulihkan kedutan dan bertindak sebagai agen anti-penuaan. Mengembalikan keanjalan kulit supaya kulit kekal cantik dan gebu. Di samping memperkuat otot sekaligus mempercepat pemulihan luka dan menghilangkan parut.

 4. Memulihkan Fungsi Prostat Lelaki


Genistein yang terkandung dalam kacang soya telah dibuktikan mempunyai keupayaan bagi mencegah pertumbuhan dan menghalang sel kanser darip merebak. Ia berfungsi dengan memusnahkan radikal-radikal bebas dalam sel-sel tubuh kita sebelum radikal bebas sempat bermutasi daripada DNA sel-sel menjadi sel-sel kanser. Ia juga melindungi dan menjaga rahim dan ovary serta kitaran haid dan prostat.

 5. Memulih Dan Memberi Tenaga Segera Untuk Individu Aktif


Salah-satu rahsia yang menjadi pilihan kebanyakan para pembeli adalah kerana ESP Shaklee terbukti berkesan dalam memulih dan member tenaga segera untuk individu yang aktif, ibu menyusu, wanita bekerjaya yang sibuk dan mereka yang mempunyai gaya hidup yang lasak. ESP membekal tenaga segera dan meningkatkan sistem imun sekaligus memulihkan kepenatan, mencegah migrain, insomnia dan gejala stress yang disebabkan kemurungan, kebimbangan, ketakutan, tekanan kerja dan sebagainya.

 6. Jawapan Kepada Masalah Pigmentasi


Ramuan utama ESP Shaklee adalah kacang soya. Kacang soya atau nama saintifiknya Glycine Max dianggap salah-satu daripada 7 “super-foods” yang wujud di dunia. Hasil kajian para saintis telah membuktikan lecithin dalam soya dapat melancarkan peredaran darah, menyahtoksin bahan buangan sel dan lain-lain. Fungsi lecithin soya ini juga melambatkan proses rambut beruban, menyelesai masalah keguguran rambut dan keadaan rambut yang kusam. Disamping mencegah masalah pigmentasi dan kulit berjeragat.

 7. Meningkatkan Keupayaan Memori


Semakin meningkat usia seseorang bermakna daya keupayaan untuk mengingat akan menurun. Keupayaan memori seseorang memang berkadar langsung dengan peningkatan usia. Pengambilan ESP Shaklee secara konsisten akan dapat mempertingkatkan keupayaan daya ingatan. Kacang soya mengandungi isoflavones yang bertindak sebagai penerima atau perangsang estrogen dalam otak manusia, terutama dalam hippocampus iaitu kawasan penting untuk memori manusia.

Kesimpulannya, ESP Shaklee mempunyai 1,001 manfaat dan setiap individu dalam keluarga anda berpeluang untuk berkongsi dan mengambil ESP Shaklee bagi pelbagai tujuan.


Segala kebaikan dan keberkesananya amatlah terbukti dengan adanya testimoni-testimoni dari mereka yang telah menggunakan ESP ni. Takira wanita mahupun lelaki semuanya telah merasa kebaikan dari ESP. 







Sebenarnya banyak lagi testimoni-testimoni yang PapaG nak kongsikan. Tapi dalam entri yang lain la yer. Insyallah.

With Love
Papaglamz

-sekian-