Apakah hukum mandi bogel?


Assalamualaikum

Bogel atau telanjang yang dimaksudkan adalah mandi dengan tanpa seurat benang pada badan. Hukum mandi bogel adalah harus. Sebaik-baiknya mandilah dengan memakai kain basahan atau seluar dalam bagi menutup kemaluan. Tidak menjadi satu kesalahan untuk mandi secara bogel. Dalam Islam, hukumnya adalah HARUS.
Apakah-hukum-mandi-bogel
Imam al-Nawawi menjelaskan di dalam hadith ini yang menjelaskan kebenaran mandi berkeadaan bogel jika dia berseorangan.
“Kita telah melihat didalam bab yang lalu bahawa sesungguhnya dibenarkan membuka aurat apabila ada keperluan (hajat), apabila seseorang berseorangan, apabila mandi, membuat air, apabila bersama dengan isteri dan sebagainya. Didalam semua keadaan ini, dibenarkan seseorang membuka auratapabila dia berseorangan, akan tetapi dihadapan orang lain adalah HARAM menyingkap aurat didalam semua keadaan.” [Sharh Muslim, 4/32].
Akan tetapi tidak ada nas atau dalil dari hadith Nabi saw yang sahih mengenai kewajipan menutup diri semasa mandi. Walaubagaimanapun terdapat beberapa ulama’ salaf yang menutup diri mereka, akan tetapi bukanlah diwajibkan. Adalah memadai semasa mandi itu tidak dapat dilihat oleh orang lain.

Namun begitu, terdapat beberapa riwayat menjelaskan Nabi saw pernah mandi bersama isterinya didalam keadaan tidak berpakaian, sebagaimana didalam hadith Muslim dan Bukhari.

Sekiranya ingin mandi dengan berpakaian juga tidak menjadi kesalahan kerana Rasulullah saw pernah mandi dengan berselindung dengan kain.  Mandi berpakaian adalah digalakkan berdasarkan hadith yang bermaksud: “Allah swt adalah lebih patut disegani daripada manusia.”

Sahabat sekalian perlu diingat di dalam tandas dan bilik kita semua adanya jin yang turut tinggal di dalamnya. Jadi kalau tidak mahu jin itu jatuh cinta dengan menikmati tubuh  kita maka tutuplah aurat ketika mandi. Bahaya kalau jin dah jatuh cinta dengan manusia. Alam kita dan dia adalah berbeza. Jin ini kita tidak dapat melihatnya. Cuba bayangkan situsainya jika jin sentiasa mengekori kita ke mana sahaja. Kecut perut bukan…

Walaubagaimanapun…apa yang ingin ditegaskan di sini adalah berasa malulah kita kepada Allah daripada makhluk lain.

Wallahualam…

Dipetik dari : Media Islamic

Selamat menyambut hari kemerdekaan negara Malaysia kali ke-58 tahun 2015


Assalamualaikum

Waktu PapaG menulis entri ini dalam tidak kurang 2 jam lagi kita akan menyambut ulang tahun kemerdekaan tanah air kita Malaysia bagi kali ke-58 tahun 2015. Sudah lebih setengah abad negara kita merdeka. Seharusnya kita sebagai rakyat haruslah matang dalam mengisi makna kemerdekaan agar perjuangan yang di lakukan oleh nenek moyang kita dalam menuntut kemerdekaan dari pihak penjajah tidak akan sia-sia

Logo Rasmi Sambutan Hari Kemerdekaan Malasia ke-58 Tahun 2015

Logo-Rasmi-Sambutan-Hari-Kemerdekaan-Malasia-ke-58-Tahun-2015-sehati-sejiwa

Maksud di sebalik logo hari kemerdekaan Malaysia kali ke-58 tahun 2015

Logo ini menggambarkan bentuk hati di mana semua rakyat Malaysia yang berbilang bangsa dan agama dapat bersatu tanpa mengira warna kulit dan fahaman. Bentuk hati juga menggambarkan rakyat Malaysia yang telah sekian lama hidup dalam keadaan aman dan harmoni. Bulan adalah pelengkap bagi menggambarkan agama Islam adalah agama rasmi negara ini dan bintang pecah 14 adalah tanda perpaduan 13 buah negeri dan Kerajaan Persekutuan. Bentuk peta di kiri dan kanak menggambarkan penyatuan Semenanjung, Sabah dan Sarawak di bawah satu negara – Malaysia. Garisan dokongan berwarna merah di bawah bentuk hati menggambarkan rakyat Malaysia yang berjiwa besar dan berani. Warna yang dipilih juga ada pada Jalur Gemilang kebangsaan rakyat Malaysia.

Sehati Sejiwa – Melambangkan perpaduan antara Sabah, Sarawak dan Semenangjung. Sehati sejiwa turut membawa maksud bersama membantu antara satu sama lain jika sesebuah negeri mengalami malapetaka.

Lirik lagu tema hari kemerdekaan Malaysia kali ke-58 tahun 2015 (Sehati Sejiwa)

Demi tanah yang bertuah 
Taman cinta merdeka ..aaa
Kasih di hatiku ini 
Untukmu tanah pertiwi 

Dari utara selatan
Juga timur ke barat
Turut gagah Sabah Serawak
Sehati Sejiwa

Chorus
Ku dengar janjimu
Bayu Kinabalu
Ku dengar sumpahmu
Rejang yang membiru
Bersatu dengan kuj
Tegap Titiwangsa
Malaysia Sehati sejiwa


Bridge 
Laut luas terbentang 
Bukan satu halangan 
Untuk kita bersama 
Melafaz janji setia
Demi mu Malaysia
Cinta kasih di jiwa
Tidak akan kami khianatinya…..

Chorus
Walaupun berbeza 
Budaya Agama 
Bukanlah penghalang
Kita bergandingan 
Marilah bersatu 
Sehati sejiwa 
Malaysia Kekal Sejahtera … 

Korus 
Mi i so ginavo 
Kitai Dekak Mujur
mi i so ginavo
Ngetan Ke Menua
Mi i soginavo
Nyuluk Cita Mulia
Malaysia Sehati Sejiwa x2

Dendangan lagu Tema Hari Kemerdekaan Malaysia kali ke-58 tahun 2015

Harapan di hari kemerdekaan Malaysia kali ke-58 tahun 2015

Sudah pasti di sudut hati setiap rakyat di negara kita inginkan keamanan dan kemakmuran terus kekal samapi bila-bila. Bukan hanya makmur dan aman sahaja. PapaG percaya, kita mahukan negara kita membangun dari segi ekonomi dan juga sahsiah jati diri setiap penduduk dalam negara ini.

Ayuh...!!! Kuat kan jati diri Islam yang padu dalam diri ini. Bangkitkan semangat cintakan dan jihad mempertahankan negara dari segala ancaman serta penjajahan negara luar. Bukan hanya penjajahan yang berbentuk fizikal. Malah, penjajahan yang bukan fizikal iaitu penjajahan minda dan budaya. Tidak guna berbangga kita telah merdeka selama 58 tahun dari penjajahan fizikal kuasa barat, andai jiwa di setiap anak-anak bangsa masih terjajah. Renung-renungkan.

"Mengisi dan mempertahankan kemerdekaan itu lebih mencabar daripada menuntut kemerdekaan"

With Love
Papaglamz

-sekain-

Resepi ayam masak lemak cili api


Assalamualaikum

Baru-baru ni wife PapaG masak Ayam Masak Lemak Cili Api. Biasanya masakan ni resepi orang negeri sembilan. Walaupun PapaG orang Johor, tak kisah pun apa menu. Janji sedap dan halal. Jalan je la. Beruntung sapa kawen dengan PapaG tau, sebab tak cerewet bab makan ni. Batu kayu je PapaG tolak. Yang lain masuk. Hehehe
Resepi+ayam+masak+lemak+cili+api+masakan+isteri

Ok la, kali ni PapaG nak kongsi kan resepi Ayam Masak Lemak Cili Api ni. Semoga berguna.

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api

3 Ketul ayam
Sebatang serai wangi (Titik)
Sepotong Halia
Sepotong Kunyit Hidup
Setengah Labu Bawang Besar
Cili Api
Asam Keping
Garam
Gula

Cara-cara memasak Ayam Masak Lemak Cili Api

Pertamanya, tumbuk bawang, kunyit, halia dan cili api. Mu wife tubuk je sebab masak sikit je kan. Untuk makan 3 orang. Masukkan bahan yang di tumbuk tadi dalam periuk,. Masukkan santan pekat. Gaul rata semua bahan. Masukkan Ayam. Tenggekkan atas api dengan api yang perlahan. Memula PapaG pelik, tambah semua bahan dah tu terus rebus macam tu je? Mudahnye. Wife cakap memang macam tu. Cuma masa masak tu gunakan api yang perlahan supaya tak pecah santan. Reneh atas api dalam 45 minit ataupun sehinggalah ayam tu masak. Sesuaikan rasa dengan garam dan gula. Siap...!! Boleh dah makan.

Mudah kan? PapaG tak tahan tengok dia punya warna kuning tu dan kepekatan santan dia. Sebab tu nama dia di Raja. Memang tak sabar la nak menjamah. Hehehe.

-sekian-





Benarkah cikgu biadap atau budak sekarang kurang adap?


Assalamualaikum

Sebenarnya isu cikgu yang menulis ayat seakan biadap sudah menjadi bualan ramai orang di media beberapa hari lepas. Namun, baru hari ini PapaG terasa nak berkongsi rasa dengan pembaca semua. Di petik dari status facebook  Mohd Fadli Salleh
Benarkah-cikgu-biadap-atau-budak-sekarang-kurang-adap?
"Untuk mengelakkan aku stress, lantak kau nak buat apa. Yang nak belajar, tolong siapkan karangan. Yang tak nak boleh berambus sekarang."

Aku pun pernah remaja. Aku pun pernah jadi pelajar. Aku pun pernah membenci dan berdendam dengan guru atas sebab2 yang tertentu. Tapi tidak sampai ke tahap mengejek dan menghina guru sendiri. Tidak sampai memalukan guru yang menyampaikan ilmu kepadaku, kerana aku tau keberkatan sesuatu ilmu terletak pada guru!

Murid ini sebenarnya BIADAP! Murid ini sebenarnya TIADA ADAB! Entah berapa banyak gurunya ini memendam rasa. Entah berapa lama gurunya ini menanggung duka atas perangai murid2 beliau. Kuasa merotan kini tiada, usahkan mencuit, berleter pada murid pun dianggap satu kesalahan guru!

Maka apa yang tinggal? Apa lagi kuasa guru untuk mendidik anak2 murid yang nakal dan tidak mendengar kata? Rujuk kaunseling? Apa kau ingat setakat 2-3 kali kaunseling murid boleh berubah sekelip mata? Terus menjadi murid contoh? Apa cara lagi boleh diguna untuk mendidik murid?

Cikgu ini,walau siapa pun dia aku tetap menyokongnya. Mungkin perkataan "berambus" itu agak kasar, tp beliau tidak meluahkan dgn kata2, hanya melalui tulisan malahan siap ada lukisan emosi senyum lagi kat bawah tu. Guru ini menggunakan perkataan "berambus" pada 24 Ogos 2015.

Sedarkah anda berapa lama guru ini bersabar dengan karenah pelajarnya? 8 bulan penuh kesabaran! Guru ini guna "berambus" ada yang kata kasar, pelajar yang guna perkataan BIADAP kpd guru sendiri pula pelajar yang baik? Perkataan "berambus" itu perkataan yang lembut untuk murid sebiadap ini. Cukup lembut!

Guru ini, siapa pun dia, aku yakin guru yang penyabar, penyayang dan baik hati. Lihat saja pada ayat beliau yang ini "yang nak belajar TOLONG siapkan". Ini bukan ayat arahan, ini ayat rayuan. Seorang guru MERAYU kpd pelajar2nya untuk menyiapkan kerja dikatakan biadap? Mana lagi korang nk cari guru sebaik dan sesabar ini?

Maka benarlah segala isi kandung luahan guru pada Seminar Pendidikan Antarabangsa pada 22 Ogos yang lalu. Anak kita sedang tenat. Ya,anak2 kita sedang tenat!

Ini lah status yang di kongsi oleh pemilik FB berkenaan. Anda sebagai pembaca tentunya dapat memberi komen tersendiri. Sebenarnya banyak juga komen yang menyokong cikgu tersebut dan tidak kurang juga ada sesetengah pihak yang mengecam tindakan guru tersebut sehingga dilabel biadap..!!! Bagi PapaG selagi cikgu tidak melakukan tindakan kekasaran ia ok. Yela, sekarang ni cikgu sangat tersekat untuk mengambil tindakan. Nak rotan tak boleh dah. Segala tindakan fizikal memang tak boleh nk guna dah. Hanya mampu menggunakan leteran sebagai cara untuk membentuk seseorang pelajar. 

Wife PapaG cikgu kot. Stress tu memang. Lebih-lebih lagi dapat student yang macam ni. Sapa entah yang ajar dia boleh bawak handset semasa sesi persekolahan. Agak pelik sebenarnya. Cikgu yang biadap ataupun pelajar ni yang kekurangan adap? Entah la. Walau apepun, PapaG sokong cikgu ni. Wallahualam.

With Love
Papaglamz.

-sekian-

Menu masakan sayur labu air


Assalamualaikum

PapaG pasti ramai yang pernah dengar tentang labu air ni kan. Khasiat labu air ini sering sekali diguna pakai dalam perubatan tadisional. Kat sini PapaG kongsikan beberapa khasiat yang boleh diambil daripada labu air Sumber - Cahaya wahyu:


  • Mampu menurunkan suhu badan yang panas.
  • Membantu menyembuhkan demam yang sangat tinggi.
  • Mengelakkan selsema.
  • Mengubati penyakit asma.
  • Bagi perokok, labu air juga mampu membersihkan paru- paru akibat pengaruh nikotin.
Korang nak tahu kenapa labu air ni berkasiat? Ini di sebabkan kandungan air di dalamnya mempunyai mineral-mineral yang baik untuk kesihatan seperti Vitamin-C, Sponin dan poliferol yang mana ianya bersifat mendinginkan yang mampu menurunkan suhu tubuh kita.
 Labu+Air+Tumis+Lada+Hitam

Resepi Labu Air Tumis Lada Hitam

Bahan-bahan

1 biji labu air
4 ulas bawang putih
1 sudu besar lada hitam
1 sudu besar ikan bilis ditumbuk kasar
1 cawan soohoon yang telah direndam
2 sudu minyak masak
4 cawan air
2 sudu the garam, atau secukup rasa
2 biji cili padi (Jika suka)

 Cara Memasak

1. Buang kulit labu air tanamsendiri dan potong kecil.
2. Lumatkan bawang putih dan lada hitam.
3. Panaskan minyak masak.
4. Tumis bawang putih, lada hitam dan ikan bilis.
5. Bila sudah naik bau, masukkan air dan garam.
6. Apabila air mendidih masukkan labu dan soohoon. 
7. Masak lebih kurang 5 minit atau sehingga labu masak.

Haaa mudah kan..? Labu tumis lada hidam ni memang favourite PapaG dan isteri. Dan setiap kali beli barang dapur mesti ada selit sebiji dua labu air dalam troli. Hehehe. Ok lah, selamat mencuba yer.

Assalamualaikum

PapaG dapat info ni dari mak mertua PapaG tentang Titah Perintah Sultan Johor yang menggesa rakyatnya untuk menunaikan solat sunat hajat selepas solat jumaat di masjid-masjid seluruh negeri johor. 

Antara tujuan solat hajat ini di titahkan baginda kerana:

Untuk memohon keselamatan, keamanan dan kemakmuran Negeri Johor Darul Takzim dan Negara Malaysia.
 Memohon agar masalah yang dihadapi negara dalam pelbagai ujian dan cabaran dapat ditangani segera.
Memohon diturunkan hujan di tasik-tasik sebagai limpah kurnia dan rahmat ke atas Negeri Johor dan Malaysia amnya.
Untuk pengatahuan semua titah perintah ini berkuat kuasa serta merta selama tiga bulan bermula 28 Ogos 2015. Semoga Allah memberi limpah kurnia buat kita rakyat Malaysia. Wallahualam

With Love
Papaglamz

-sekian- 

Proses melahirkan anak yang comel 


Assalamualaikum

Proses melahirkan adalah antara masa yang sangat dinanti-nantikan setelah penantian yang panjang lebih kurang 9 bulan. Dalam fasa kehamilan, PapaG percaya, hari-hari yang di lalui wanita amat sukar. Wanita amat berhati-hati dalam setiap tindak tanduknya agar kesihatan anak dalam kandungan terjaga. Saat ini jugak kadang-kadang si suami pening kepala ingin memenuhi kehendak dan keinginan orang sedang mengidam ni. Hehehe

Tahniah buat para ibu sekalian. Anda mampu bertahan dalam menanti proses kelahiran bayi anda. Anda istimewa kerana tiada seorang lelaki pun yang mampu merasa bagaimana kesukaran dan kesakitan dalam proses melahirkan bayi.

Cuba anda bayangkan, rahim ibu yang mengandung mampu mengembang 500 kali dari ukuran normal bagi menampung kandungannya. Masyallah, sungguh menyakitkan bukan. Hanya wanita hebat sahaja yang mampu merasainya.

Selain itu, semasa proses bersalin wanita-wanita hebat ini akan mengalami kehilangan darah yang amat banyak sehinggakan 500ml. Selain itu, tubuh badan kita hanya mampu menanggung rasa sakit hingga 45 del. Tetapi, semasa proses bersalin kesakitan yang perlu wanita hebat ini tanggung ialah 50 del di mana ia bersamaan dengan kesakitan jika 20 tulang kita patah. Ya Allah, sakitnya.. Betapa sakitnya, tidak mampu diungkap dengan kata-kata. Masyallah. Hebatnya wanita.

Yang pasti seorang ibu yang bersalin akan di beri ganjaran setimpal dari Allah. Antaranya ialah wanita hebat ini akan mendapat ganjaran pahala yang sama dengan 70 tahun solat dan berpuasa serta mendapat pahala menunaikan haji. Dan yang paling best, wanita-wanita hebat ini akan mendapat pahala jihad dan gugurlah segala dosanya umpama bayi yang baru lahir. Malah jika wanita hebat ini terkorban semasa melahirkan, terus di kira mati syahid. Betapa tuhan mengangkat darjat seorang wanita itu tinggi di sisinya.

Wahai wanita hebat sekalian. Berbanggalah kerana anda mampu mengharungi saat kehamilan dan juga melahirkan. Selemah-lemah sifat wanita, tapi kuat dan kebal hatinya dan jiwanya. Jadilah seperti Sumayyah, walaupun dia wanita lemah di mata TUANNYA tapi dia hebat di sisi TUHANNYA. Yang mampu menggoncang dunia mencipta sejarah. Wallahualam

With Love
Papaglamz

-sekian-



Mee maggie cepat di masak sedap di makan


Assalamualaikum

PapaG teringat pernah satu ketika pihak Maggie telah mengeluarkan satu iklan khas buat penggemar maggie kari bersama telur ayam. Lebih kurang macam tu la. PapaG ala-ala hilang ingatan pula. Papepun, maggie kari dan telur ayam memang tak dapat di pisahkan. PapaG sendiri pun peminat Maggie kari. Bila masak tu kalau tak letak telur ayam macam kosong jer. Bila letak telur sebiji, terangkat beb....!!! Hehehe
Mee-maggie-cepat-di-masak-sedap-di-makan
Bila tengah hujan malam-malam buta ni. Sejuk semacam jer. Perut berdondang sayang la pulak. Jengah dapur ada maggie dengan telur. Yesss....!!! Haaa kau jadi la Maggie Kari dengan Telur Ayam. Mudah.. Cepat.. Sedap.. Boleh la cuba. 

P/s : Jangan amalkan makan malam selalu kerana ia membahayakan kesihatan. Jangan la pula menambah-nambaha statistik bilangan rakyat yang obesiti di Malaysia ini okay... Kadang-kadang is hokayyy...!!! Kbai...

With Love
Papaglamz

-sekian- 

Cara-cara memasak sup ayam kampung yang mudah dan sedap


Assalamualaikum

Masa cuti balik kampung, PapaG dan family ada masak sup ayam kampung. Ayam tu sembelih sendiri dari reban. Mak PapaG kat kampung memang bela ayam. Ade la bela sikit-sikit. Kalau anak-anak ramai yang balik dalam satu masa. Sekor dua mesti jadi korban ayam dari reban mak tu. Hehehe

Pagi tu abang PapaG la akan masuk reban tangkap ayam. Lepas je tangkap, Bapak pulak akan sembelih. Dah siap sembelih ramai-ramai la tolong cabut bulu ayam, potong dan masak. Kira semua tugas-tugas ni dah tersedia untuk orang-orang yang tertentu yer. PapaG kena cabut bulu ayam dan potong ayam. Susah tau sekarang nak tengok orang cabut bulu ayam secara tradisional. Lebih-lebih lagi ayam kampung. Memang leceh jugak la. Ye la. nak kena rendam air panas, lepas tu pulak kena cabut satu persatu. Rumit tapi amat menyeronokkan. 
Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap

Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap

Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap

Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap
Dah siap cabut bulu ayam dan potong, kami pas button kepada ibu-ibu yang berada di dapur la. Ofkos la Ibu Dhia korang. Masak sup ayam kampung dengan ipar-duai di kampung. Ok jom PapaG kongsikan resepi mudah untuk masak sup ayam kampung. Resepi ni sebenarnya guna je bahan apa yang ade kat rumah. Cuma PapaG kena beli sub bunjut dengan daun sup. Tapi menjadi tau. 

Bahan-bahan membuat sup ayam kampung 

2 ekor Ayam kampung yang sudah di sembelih dan potong
Sup bunjut

Bahan menumis

Kayu manis
Buah pelaga
Bunga lawang
3 batang serai wangi
6-8 tangkai cengkih
5 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
2 sudu besar lada hitam

Bahan sayuran

4 biji kentang di potong 6
Daun sup
Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap

Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap

Cara Penyediaan sup ayam kampung

Cara ni Mak PapaG yang buat. Tenggekkan air dalam periuk yang muat untuk 2 ekor ayam. Masukkan ayam dalam periuk tadi. Pastikan ayam tu tenggelam. Reneh dalam sejam atau sampai ayam empuk. Ayam kampung ni liat sikit. Kena la panas kan lama. Jangan lupa masukkan sup bunjut sekali.

Sambil reneh ayam tu agak-agak ayam dah nak empuk, kita sediakan rempah menumis pulak. Caranya kisar bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Panaskan kuali. Tumiskan bahan yang dikisar tadi. Agak dah kering, masukkan kayu manis, buah pelaga, cengkih, bunga lawang dan serai. Tumis lah sampai naik bau.

Bila rempah tumis dah siap dalam kuali. Orang kata sampai naik bau dia, masukkan bahan tumisan dari dalam kuali tadi ke dalam periuk yang sedang merebus ayam. Jangan lupa masukkan kentang tau. Kacau campuran tadi sehingga sebati. Teruskan mereneh sehingga kentang empuk. Dah siap. Boleh hidangkan. Mudah je kan. 
Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap

Cara-cara-memasak-sup-ayam-kampung-yang-mudah-dan-sedap
Haaaa ini lah hasilnya. Setelah setengahari kami bersama-sama dari sembelih, cabut bulu dan masak, akhirnya jadila seperiuk sup ayam kampung dari reban mak. Marvelousss..!!! Makan ramai-ramai syok tau. Sambil-sambil makan sup tu, kalau orang jawa mesti ade tahu goreng, tempe goreng dan sambal kicap. Memang tak boleh lari la tiga benda ni. Makan pasti meletoppp..!!! Hahaha. Ok la semua. Selamat mencuba.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Sorotan kes pembuangan bayi yang melanda negara Malaysia


Assalamualaikum

Rasanya setiap tahun negara kita tidak sunyi dengan bisikan-bisikan kejam tentang berita bayi yang tidak dosa di buang. Dalam banyak-banyak kes, kes yang PapaG kongsikan di dalam entri Binatang Lebih Baik Dari Kau | Berita Bayi Dikerat 15 Bahagian antara yang menyayat hati. Yela, begitu sanggup seorang manusia yang dikurnia akal memotong bayi yang baru lahir dengan tangannya sendiri. KEJAM...!!!!! Walaupun tiada sekelumit iman dalam hati tu, tiadakah belas ehsan? Sedangkan binatang pun sayang akan anak-anaknya. Apatah lagi kita manusia yang mempunyai akal. Seharusnya mampu berfikir dan memberi belas ehsan sesama kita.
Sorotan-kes-pembuangan-bayi-yang-melanda-negara-Malaysia
Kelahiran bayi-bayi luar nikah di negara kita seakan tiada penghujung. Saban tahun, ada sahaja. Korang dapat bayangkan tak masa hadapan siapa penghuni yang bakal menghuni nagara kita? Pastinya anak-anak kecil dari zaman sekarang ni kan? Statistik daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada tahun 2009 menunjukkan bilangan anak luar nikah yang didaftarkan adalah sebanyak 17,303 orang. Manakala pada tahun 2011, satu peningkatan yang ketara iaitu sebanyak 18,652 orang telah didaftarkan. Memang benarlah apa yang di war-war kan pada masa kini SATU HARI SATU BAYI LUAR NIKAH dilahirkan. 

Melihat situasi ini. Ya Allah sedih dan hibanya hati. Cuba bayangkan masa akan datang negara kita bakal di penuhi dengan anak-anak yang tidak sah taraf bermain bersama anak-anak kita. Satu hal lagi. Bagaimana sekiranya anak-anak kecil yang tidak sah taraf ini di ketahui statusnya oleh teman-teman sepermainannya lantas diejek dan di hina. Tentu sekali ia memberi kesan negatif pada anak itu. Itu lah, bermula dari kesilapan dan mengikut nafsu si ayah dan ibu yang tidak bertanggungjawab, akhirnya situasi ini yang terjadi. 

Sebab itu dalam Islam amat mengharamkan zina. Hukum yang amat berat bagi pelaku zina. Inilah sebabnya. Ia bakal mengganggu gugat keturunan sesebuah keluarga. Jika sesebuah institusi keluarga sudah rosak, bagaimana pula dengan pentadbiran negaranya. Pastinya rapuh juga. 

Sungguh PapaG sedih bila kenang-kenangkan perkara ini. Lebih-lebih lagi PapaG sekarang dah ada anak. Bakal jadi anak dara pula tu. Pelbagai kerisauan yang PapaG fikirkan. Yela, bagaimana dia membesar? Bila sudah berjauhan dengan PapaG nanti, dengan siapa dia berkawan. Itu semua tentunya merisaukan bagi ayah dan ibu. Satu yang PapaG pegang. Tempat untuk meminta pertolongan yang terbaik ialah Allah SWT. Sifatnya sendiri Maha Berkuasa dan Maha Memberi. Insyallah jika kita penuhi keluarga kita dengan didikan agama yang kukuh, Insyallah tuhan akan membantu kita melindungi keluarga. 

Jadi di sini, peranan ibu bapa itu penting. Anak yang lahir dari perut ibu umpama kain putih. Kita sebagai ibu bapa yang harus mencorakkannya. Adakah dengan warna-warna indah seindah pelangi ataupun warna hitam yang tiada sebarang cahaya sekalipun. Anda yang menentukannya. Jom koreksi diri. Lihat apa yang anak kita buat. Tegur apa yang anak kita salah. Dan sayangi mereka. Bukan manjakan mereka. Semoga kita semua berada di bawah lindungan Allah. Wallahualam.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Majlis makan tengahari di Bukit Gambang Grand Ballroom, Kuantan Pahang


Assalamualaikum 

Kembali lagi bersama PapaG. Entri ala-ala sambungan entri Family Day BASF PETRONAS Chemical SDN BHD 2015 di Gambang Water Park Resort, Kuantan . Siapa yang belum baca mohon klik link tu tau. Ok, lepas je abes program di padang, kami beramai-ramai ala-ala rombongan mak jemah bergerak menuju Bukit Gambang Grand Ballroom untuk menghadiri majlis makan tenghari. Biasa orang buat acara makan malam kan? Ni kita lain sikit. Acara makan tengahari. Dewan ni berdekatan dengan Lobby Arabian dalam resort ni. 

Sebelum masuk dewan kami mendaftar di kaunter untuk periksa kedudukan meja dan juga mengambil tiket masuk ke water park. Nak tahu tak apa yang best kat dewan ni? Firstly, dewan ni boleh la di katakana besar. Sebab boleh memuatkan kami yang lebih kurang 1500 orang. Tapi PapaG tertarik dengan satu sudut di dewan ni. Wall of Fame. Sudut wall of Fame ni adalah satu sudut di mana telah di letakkan beberapa gambar kenangan acara-acara rasmi atau bukan rasmi yang pernah di adakan di sini. Yang sangat sangat sangat menarik perhatian PapaG ialah poster konsert Dato, Siti Nurhaliza. #NampakTakSangatTuBanyakKali #Teruja 
Bukit-Gambang-Grand-Ballroom-Kuantan-Pahang

Siti Nurhaliza Live Concert at Gambang Water Park, Kuantan 

Dato’ Siti Nurhaliza pernah buat konsert di Bukit Gambang Grand Ballroom pada 9 November 2012. Masa ni PapaG baru nak mengenal selok belok jalan di Kuantan ni. Tak berani lagi jalan ke mana- mana. Huhuh. Mesti seronok kalau dapat pergi konsert Siti live ni kan? Khabarnya konsert yang di taja oleh Xpax ni dihadiri pelbagai tetamu kehormat termasuklah Yang Mulia Tuanku Sultan Pahang, Sultan Ahmad Syah, mencemar duli ke konsert ini. Terbaek..!!! Ini cerita lama. Dah lepas. Tinggal kenangan je la. Sebab tu poster konsert Dato’ Siti terpampang di Bukit Gambang Resort Wall of Fame. Marvelousss…!!! 
Bukit-Gambang-Grand-Ballroom-Kuantan-Pahang

Makan Tengahari di Bukit Gambang Grand Ballroom 

Ok ok. Terlajak cerita pasal Dato’ Siti pulak. Ok la tengahari tu kami makan dalam dewan sebelum masuk ke water park. Makanan yang disajikan pun ok and just nice. Kebanyakan masakan melayu di tambah beberapa spaghetti yang menunjukkan ke Italiannya. PapaG dan wife makan dengan aman sekali sebab Imtiyaz tidur dengan lena. Dari majlis start sampaila habis majlis. Imtiyaz tidur je. Ya Allah heavennye. Hahhaa. 

Ok la. Jom PapaG kongsikan beberap gambar kenangan masa majlis makan tengahari di Bukit Gambang Ballroom yang lepas. 
Bukit-Gambang-Grand-Ballroom-Kuantan-Pahang

Bukit-Gambang-Grand-Ballroom-Kuantan-Pahang

Bukit-Gambang-Grand-Ballroom-Kuantan-Pahang

Bukit-Gambang-Grand-Ballroom-Kuantan-Pahang

Bukit-Gambang-Grand-Ballroom-Kuantan-Pahang
Tengok dak tecit ni tido
Siap je makan PapaG dan wife bersiap-siap nak masuk ke water park. Tak sabar ok. Masa ni Imtiyaz dah bangun. Macam tau-tau je yang kami nak masuk water park terus bangun dari tidur. Lepas siap solat ape semua. Kami pun masuk la. Cerita dalam water park PapaG sambung nanti ea. Hehehe. Stay tuned. 

To be continue.......

With Love 
Papaglamz 

-sekian-

Baca juga:

Tanda-tanda lelaki sedang cemburu


Assalamualaikum

Cemburu dan wanita itu perkara biasa. Tapi, apa yang terjadi ketika rasa cemburu berlaku pada seorang lelaki. Setiap orang ade perasaan. Pasti sahaja pernah mengalami rasa cemburu. Jadi, apakah tanda-tanda seorang lelaki sedang cemburu kepada wanita?
Tanda-tanda lelaki sedang cemburu

1. Cepat marah

Tanpa sebab, si dia marah-marah pada anda. Walhal perkara yang anda lakukan itu biasa saja. Sikap sensitif yang ditunjukkan menunjukkan reaksi cemburunya. Apabila anda mahu menerangkan situasi, cepat-cepat dia membidas kerana tidak mahu ambil tahu punca cemburu yang bersarang dihatinya.

2. Berdiam diri

Kebanyakkan lelaki tidak suka membebel. Apabila mereka cemburu, mereka lebih senang mendiamkan diri dan tidak membicarakan soal cemburu kerana bimbang ia akan mengundang perasaan marah dihatinya.

3. Sukar dihubungi

Seorang lelaki yang cemburu lebih senang menjauhkan diri dari pasangannya. Selepas segalanya kembali pulih barulah dia akan mendapatkan pasangannya. Hal ini kerana, ketika fikirannya berkecamuk dia tidak dapat berfikir dengan tenang.

4. Bermasam muka

Lelaki yang cemburu gagal untuk mempamerkan senyuman di wajahnya sewaktu keluar bersama. Perasaan cemburu yang bersarang dihati membuatkan sidia malas untuk bersembang dengan anda. Barangkali dia juga kesal dengan sikap anda yang mudah melayan individu yang tidak berkenan dihatinya.

Adakah tanda-tanda ini wujud pada orang yang anda sayang? Jika ada, ayuh betulkan keadaan. Slow talk orang kata. Insyallah segala masalah selesai. Awas dengan cemburu. Ia mampu merosakkan hubungan anda berdua. Wallahualam

With Love
Papaglamz

-sekian-

Cara memikat hati perempuan


Assalamalaikum

Memikat hati perempuan kadang kala susah. Tapi sebenarnya ada skill-skill yang teramat mudah yang boleh kita cuba. Skill ini boleh kita katakan sebagai ilmu penunduk memikat hati perempuan. Korang wajib cuba. Wanita secara umumnya merupakan satu ciptaan yang amat misteri. Kadang tu bila didekati, dia menjauh kan diri. Bila kita menjauhkan diri, dia merapatkan diri pada kita pula. Ada kalanya juga, bila si lelaki menyatakan hasrat cintanya dengan mudah, hati perempuan tidak mahu hubungan yang serious hanya sekadar teman bisa. Pening bukan. Jangan riau. mari PapaG kongsiakn cara mudah untuk memikat hati perempuan. Leboh elok jika di praktikan pada isteri sendiri. Cinta rumah tangga bertambah-tambah nanti. Insyallah.
7-Ilmu-Wajib-Cuba-Memikat-Hati-Perempuan

7 cara memikat hati perempuan

Jaga penampilan diri sendiri

Ya penampilan itu penting. Orang kata first impression kan. Jadi, sebelum anda berhasrat untuk menggoda mana-mana perempuan, cermin diri tu dulu. Tampilkan imej yang baik dan positif. Tidak semestinya perlu kacak. Tetapi asalkan nampak kemas dan tidak selekeh, ia sudah memadai. Tak kan keluar dating akai baju pagoda.. #Pitam

Be your self atau jadi diri sendiri

Jangan nak mengedik-gedik nak jadi orang lain.Baru tengok Aaron Aziz kat dalam Ombak Rindu yang hebat memanah CINTA anda pun sibuk nak jadi macam dia.HENTIKAN niat tak cerdik anda tu.Wanita suka lelaki yang boleh jadi diri dia sendiri tanpa control-control macho, buat alim-alim kucing semata-mata nak Nampak perfect dimata awek yang cuba anda pikat. Hello awek boleh baca gerak-geri anda okey. Cara memikat wanita sebenar ialah anda harus jadi diri anda sendiri dan PapaG yakin beliau akan terima anda seadanya. Tak kan kalau dah kawen nak menjadi orang lain sleamanya. Letih bro..!!!

Bijak berkomunikasi

Cara memikat wanita dengan komunikasi yang baik dan lancar memang tak dapat dinafikan akan mempengaruhi sesuatu perhubungan. Sekiranya anda mampu berkomunikasi dengan baik dengan PapaG gerenti wanita akan cair dengan anda. Bagi wanita, lelaki yang pandai berkomunikasi mudah untuk bawa berbincang, mengadu masalah dan meminta sebarang pendapat. Kalau anda “kantoi” part ni wanita akan cop anda “membosankan”. Tak percaya cuba la..

Bersifat prihatin dan ambil berat.

Semasa cara memikat wanita idaman kalbu anda harus mengambil berat atau dalam bahasa jawa “take care” terhadap mereka.tapi AWAS jangan “OVER TAKE CARE”tiap 3 minit sms,tiap 30 minit call,tiap 3 jam video call…jangan buat kerja gila ye.Bukan take cara itu yang saya maksudkan.ambil berat disini bermaksud anda sekadar prihatin dan tahu perkembagan beliau.Contoh bila dia sakit anda boleh jenguk dia,beri ubat dan sokongan supaya dia cepat sembuh.

Jangan kedekut

Sifat ni cukup wanita tak gemar. Cara memikat wanita yang betul anda perlu bersifat pemurah. Kejap…pemurah bukan bermaksud anda bagi 100% wang anda supaya dihabiskan. Atau senang-senang menjadi mangsa “pisau cukur” wanita yang tak bertanggungjawab. Sekali sekala boleh la treat wanita yang anda mahu pikat seperti belanja si dia makan. Atau berikan hadiah yang istimewa semasa birthday beliau. Si dia pasti akan terharu.

Jejaka yang periang

Wanita akan cop anda sebagai lelaki yang sweet sekiranya anda mampu untuk sentiasa buat dia tersenyum bila dengan anda. Macam mana ye… Mudah je... Perkara pertama bila jumpa anda perlu senyum dan tunjukkan wajah yang ceria dan PapaG yakin dia pasti akan tersenyum. Jangan pula anda tunjuk muka macam nak “makan orang”. Sure dia takkan selesa. Selain itu satu BONUS cara memikat wanita sekiranya anda mampu untuk membuat humor atau jenaka yang bersahaja. Wanita cukup sukakannya dan ini menimbulkan mood yang “positif” tapi INGAT jangan buat lawak tak menjadi.. Buat malu je nanti.. hehe.

Jangan suka main “remote control”

Remote control TV LCD Samsung 45 inci ke?? eh bukan.. Maksud PapaG jangan control hidup dia selagi dia belum menjadi hak anda yang sebenar. Wanita cukup pantang pasal benda ni. Wanita memang benci kalau ada lelaki yang kongkong hidup mereka. Memang la bukan semua tapi majoritinya memang tak suka. Tiap minit nak tahu dia ada kat mana. Bosan la macam tu.. Bagi ruang kepada dia untuk dirinya juga. Ini baru cara memikat wanita yang gentleman.

Macam mana..? Rasa-rasa menjadi tak? Korang boleh cuba. Hehehe. Insyallah hasrat anda ingin memiliki insan bernama wanita tercapai. Tapi, bila dah dapat tu jaga elok-elok. Jangan pula hanya nak mempermainkan perasaan mereka. Kesian. Anak orang tu. Satu nak pesan, perempuan kalau dah jatuh hati atau cinta sangat susah nak melupaan orang yang dicintai. Wallahualam.

With Love
Papaglamz

-sekian-
Assalamualaikum

Saat kau MENYUKAI seseorang, kau ingin memilikinya untuk keegoisanmu sendiri.
Saat kau MENYAYANGI seseorang, kau ingin sekali membuatnya bahagia dan bukan untuk dirimu sendiri.
Saat kau MENCINTAI seseorang, kau akan melakukan apapun untuk kebahagiaannya walaupun kau harus mengorbankan jiwamu. 

Saat kau MENYUKAI seseorang dan berada di sisinya maka kau akan bertanya,"Bolehkah aku menciummu?"
Saat kau MENYAYANGI seseorang dan berada di sisinya maka kau akan bertanya,"Bolehkah aku memelukmu?"
Saat kau MENCINTAI seseorang dan berada di sisinya maka kau akan menggenggam erat tangannya... 

SUKA adalah saat ia menangis, kau akan berkata "Sudahlah, jangan menangis."
SAYANG adalah saat ia menangis dan kau akan menangis bersamanya.
CINTA adalah saat ia menangis dan kau akan membiarkannya menangis di bahumu sambil berkata, "Mari kita selesaikan masalah ini bersama - sama." 

SUKA adalah saat kau melihatnya kau akan berkata, "Ia sangat cantik dan menawan."
SAYANG adalah saat kau melihatnya kau akan melihatnya dari hatimu dan bukan matamu.
CINTA adalah saat kau melihatnya kau akan berkata, "Buatku dia adalah anugerah terindah yang pernah Tuhan berikan padaku.." 

Pada saat orang yang kau SUKAi menyakitimu, maka kau akan marah dan tak mahu lagi bicara padanya.
Pada saat orang yang kau SAYANGi menyakitimu, engkau akan menangis untuknya.
Pada saat orang yang kau CINTAi menyakitimu, kau akan berkata, "Tak apa dia hanya tak tau apa yang dia lakukan." 

Pada saat kau SUKA padanya, kau akan MEMAKSANYA untuk menyukaimu.
Pada saat kau SAYANG padanya, kau akan MEMBIARKANNYA MEMILIH.
Pada saat kau CINTA padanya, kau akan selalu MENANTINYA dengan setia dan tulus... 

SUKA adalah kau akan menemaninya bila itu menguntungkan.
SAYANG adalah kau akan menemaninya di saat dia memerlukan.
CINTA adalah kau akan menemaninya di saat bagaimana keadaanmu. 

SUKA adalah hal yang menuntut.
SAYANG adalah hal memberi dan menerima.
CINTA adalah hal yang memberi dengan rela. 


With Love
Papaglamz

-sekian-
Tempat menarik di Kuantan untuk menganjurkan Family Day

Assalamualaikum

Alahamdulillah pada sabtu yang lepas 22 Ogos 2015 telah berlangsungnya Hari Keluarga atau Family Day tempat PapaG bekerja iaitu BASF PETRONAS Chamical SDN BDH di Bukit Gambang Water Park Resort, Kuantan. Acara yang melibatkan lebih dari 1500 orang meliputi semua pekerja-pekerja di BASF Petronas dan juga ahli-ahli keluarga, isteri dan juga anak-anak. Kalau tahun lepas family day kami diadakan di Lego Land Johor, tapi tahun ini pihak pengurusan mengambil keputusan untuk membuat dekat-dekat sahaja. 

Sebelum hari yang di tunggu tiba, kami telah diberi goody bag yang mengandungi t-shirt dan juga kupon yang mengandungi nombor meja untuk majlis rasmi makan tengahari dan juga nombor lucky draw. Jika tahun lepas baju mengambil tema warna merah yang agak garang, tahun ni pihak penganjur mengambil keputusan untuk mengambil tema baju kombinasi warna hijau gelap dan hijau cerah menjadi satu. Menarik...!! Warna yang menunjukkan betapa kami amat mengutamakan keselamatan dan kecintaan pada alam sekitar. Bersesuaian dengan moto syarikat BASF PETRONAS sendiri iaitu "Chemistry Drive Sustainability".
Tempat-menarik-di-Kuantan-untuk-menganjurkan-Family-Day

Bermula seawal jam 8.00 pagi lagi, para peserta dan keluarga telah berkumpul bagi mengambil makanan sarapan. Pagi tu kami bersarapan nasi lemak dan sebiji buah pisang. Makanan telah di sediakan di dalam bekas. Jadi, peserta hanya perlu mengambil mengikut bilangan ahli keluarga. PapaG ambil 2 bungkus untuk diri sendiri dan wife. Imtiyaz kongsi-kongsi sahaja dengan Ibu. Sebenarnya kan masa nak cari tempat makan tu tak jumpa. Kerusi is full house. Nasib baik la PapaG bawa tikar. Bentang kat tepi padang tempat kami bersukaneka, haaa makan la kat tepi tu. By the way ramai je yang tumpang tikar PapaG tu sebab besar. Ye la, memang tak muat tempat pun. Huhuh.
Tempat-menarik-di-Kuantan-untuk-menganjurkan-Family-Day

Tempat-menarik-di-Kuantan-untuk-menganjurkan-Family-Day
Antara acara padang yang diadakan pada hari itu meliputi acara-acara untuk kana-kanak dan dewasa. Bagi kanak-kanak acara yang paling mencuit hati dan meriah ialah rebut kerusi. Best sangat melihat kanak-kanak yang comel ramai-ramai pusing-pusing keliling kerusi lepas tu rebut. Macam comel jer. Kalau la ade untuk orang dewasa, PapaG orang first nak join game ni. Selain game rebut kerusi ade juga game tiup belon dan macam-macam lagi la. Tak lupa juga bagi golongan dewasa ade juga pihak penganjur buat game untuk kitorang. Yang lebih advanture siket la. Contohnya lari dalam guni, gelung rotan, sepak bola apa ke benda entah. Tak sure. Yang pasti best la. 
Tempat-menarik-di-Kuantan-untuk-menganjurkan-Family-Day

Tempat-menarik-di-Kuantan-untuk-menganjurkan-Family-Day

Tempat-menarik-di-Kuantan-untuk-menganjurkan-Family-Day
Haa lupa. The best game is tarik tali. Untuk orang dewasa la. Serious best....!! Meriah...!! Tapi kan ade satu story pasal game tarik tali. Nanti PapaG story mory secara detail ok. Apa yang PapaG nak cakap tali putus masa match final tu... TERKEJUT takkk..!!!?? Tunggu next entri ok. Selesai acara tarik tali, maka penyampaian hadiah diadakan, Tahniah buat kesemua pemenang. PapaG menang apa? Hehehe. Kita tak join pon. Kita jadi juru gambar yang tak bertauliah dan tukang sorak je la. Hehehe.

Lepas selesai acara pemberian hadiah, Kami semua bersiap untuk acara di dalam dewan. Iaitu acara makan tengahari sebelum kami boleh masuk ke taman tema air. Ni kira macam acara semi-formal la. Ada ucapan segala bagai dari managing director dan ade lucky draw. Siap je acara makan tengahari masing-masing siap-siap masuk ke taman tema air bersama keluarga sampai la petang. PapaG sampai pukul 4.30 je. Tak larat dah. Imtiyaz pun dah ala-ala mengaruk.
Tempat-menarik-di-Kuantan-untuk-menganjurkan-Family-Day
So, hari yang best. Dari pagi sampai ke petang Family Day BASF PETRONAS Chemical SDN BHD 2015 di Gambang Water Park Resort, Kuantan. Ok la jumpa next entri. Ade sambungan tau. Nak cerita dalam satu entri takut korang bosan pulak.

To be continue...............

With Love
Papaglamz

-sekian-

Artikel pilihan:

Bukit Gambang Resort Wall of Fame
Assalamualaikum

Gusti pastinya ramai yang tahu kan? Banyak rancangan televisyen yang memaparkan program gusti sebagai contoh WWF dan WWE. Ini sangat popular. Jika di kampung PapaG kebanyakan warung ngeteh akan menyiarkan rancangan gusti sama ada memalui Astro ataupun CD. Dalam bergusti ade yang satu lawan satu dan ada juga yang berlawan secara berkumpulan. Siapa yang kuat dia yang menang. Tapi kekadang tu rasa macam tak logik pun ade. Mulanya macam dia nak menang, tapi last-last dia kalah.. Mungkin satu lakonan kot.

Tapi kan ada satu gusti ni yang mana korang takkan boleh menang. Walau macam mana kuat pun korang, mesti kena kalah jugak. Sebab pengadil tu ala-ala berat sebelah gituu. Hehehe. Nak tahu gusti ape? Meh tgk gambar ni.

Haa ni la kalau bergusti dengan anak sendiri yang masik kecik lagi. Kalau ikut kan petik jari jer nak kalahkan. Tapi, pengadil berat sebelah. Tak bagi kita menang. Nanti pengadil jadi the rock belasah kita pulak. Hahaha. Jadi, redhakan je la. Ko nak buat ape buat la.

Tapi kan sekatang ni Imtiyaz dah pandai tarik-tarik rambut, baju, kain, dan macam-macam la. Kadang telinga PapaG die gigit. Gigi dah la banyak. Sakitnyeee tuuuu Ya Ampunnnn...!!!! Sabor je la dengan dak tecit nih. Budak kan, mungkin tahap ni dia sedang nak explore segala benda. Kita bagi la tapi sambil-sambl tu kita perlu juga memerhati. Kang benda-benda tak elok di pegangnya masalah. Mana tahu main pisau ke.. Gunting ke.. Kan bahaya. Silap-silap hari bulan kena kat jari. Malang nasib tidak berbau.

Ok la. sampai di sini coretan ringkas dari PapaG. Kita jumpa dalam entri yang lain pula. Wallahualam

With Love
Papaglamz

-sekian-
Assalamualaikum

Buat masa sekarang Exchange Feed Group mempunyai keahlian seramai 47orang. Jom PapaG kongsikan senarai bloglist kami.

List blogEFG

1. Irra29
2. Anis23
3. Arz30
4. Nani24 
5. Bonde37
6. Pcl42
7. Lya35
8. Ewan30 
9. Ana43
10. Lela21
11. Dayah22
12. Kc22
13. Sha27
14. Aina18
15. CN29
16. Aami29
17. Mimin23
18. Syira19
19. Eny32
20. Ain33
21. FR28
22. Khaty32
23. Azi43
24. CikT35
25. KG33
26. Efa35
27. Mia28 
28. Angah20
29. Nizam31
30. Rara28
31. Sue37
32. Mas29
33. PapaG27
34.Acik25
35. Along21
36. Mai25
37. Yanie29
38. SA37
39. Amy23
40. Reena29
41. Ummul31 
42. Yoorin29
43. Lynda32
44. Zarin25
45. Mieza20
47. Izzati
46. Yaya Cendana

-sekian-

Isi hati wanita yang kita perlu tahu


Assalamualaikum

Setiap manusia diciptakan dengan hati. Tak kira lelaki ataupun perempuan. Ramai yang mengatakan hati perempuan lebih menyimpan beribu rasa berbanding hati seorang lelaki. Ya PapaG akui, kadang hati perempuan ni jika salah cara kita bergurau, tibe-tibe tersentap dan menangis. Dan ada kalanya juga hati perempuan ni dari situasi yang menyedihkan boleh bertukar gembira dengan serta merta. 
Isi hati wanita yang kita perlu tahu

Apakah yang tersimpan disebalik hati perempuan ni?


Perempuan perlukan kata-kata

Perempuan sangat suka dengan kata-kata. Lebih-lebih lagi kata-kata cinta dari yang tersayang. Mungkin kerap kali terdetik di dalam hati perempuan yang inginkan pasangannya mengatakan sayang ataupun cinta akan dirinya. Tidak perlu setiap hari. Mungkin seminggu sekali. Boleh cuba. Insyallah apa yang terbuku dihati perempuan dapat kita penuhi.

Perempuan inginkan pemberian

Perempuan sangat perlukan sesuatu pemberian yang ikhlas dari pasanganya. Walaupun hanya sebatang aiskrim magnum atau pun apa sahaja. Bukan yang mahal pun. Dan tidak perlu setiap hari. Yang penting ada sesuatu yang diterima dari pasangannya. Sebagai tanda mereka diingati. Insyallah bila pemberian kita pada wanita ikhlas, insyallah apa yang tersimpan di sebalik hati perempuan akan kita penuhi.

Perempuan tidak suka pada sifat kasar dan pemarah

Inilah dia satu sifat yang perlu kita kikis iaitu sifat mudah marah. Lelaki memang tidak pernah sunyi dengan rasa marah. Percayalah dalam hati perempuan, mereka sangat takut dan tidak suka seandainya pasanganya suka marah-marah. Andai terlepas, apa kata cepat-cepat mintak maaf dan cuba hindari dari melakukan perkara yang sama demi menjaga hati perempuan yang kita sayagi. Insyallah 

Sebenarnya banyak lagi kisah-kisah yang terkandung disebalik hati perempuan. Jika kita sayang akan isteri kita atau pasangan kita, ayuh selami hati mereka. Cari mana yang mereka suka dan mana yang mereka benci. Percayalah hati perempuan banyak rahsianya. Terkadang seorang perempuan lebih memilih untuk tersenyum demi melindungi apa yang tersimpan disebalik hatinya. Dan akhir sekali, jangan lah kita mengakhirkan sesebuah hubungan itu atas dasar kebosanan. Namun kita harus lihat perjuangan yang telah kita hadapi demi menjaga hubungan itu. Wallahualam

With Love
Papaglamz

-sekian-

Anda Mencari

- Lirik lagu kekasih dari Devotes
- Lagu buat kekasih
- Video lagu sweet lagu kekasih dari Devotes

Lirik lagu kekasih dari Devotes
Kasih telah terbina sebuah mahligai
Menjadi tanda Agungnya cinta kita
Kasih telah ku binakan sebuah istana
Menjadi tanda cinta sejati

Megah menghiasi taman kasih kita
Dan diringi haruman firdausi
Dikaulah permaisuri di hati suami
Penyejuk mata penenang di hati

Tapi angin yang mendatang
Bagaikan badai yang melanda
Kau pergi dulu tanpa menunggu ku
Kerna takdir ku relakan jua

Kekasih akan ku pahatkan doa ku
Di dalam lena dan jua jagaku
Kekasih akan ku sirami pusaramu
Dengan cinta sejati

Andai takdir kita bersama lagi
Ku ingin hidup bahgia bersama mu

Lagu: Arredza, Lirik: Arredza



With Love
Papaglamz

-sekian-
Assalamualaikum

Nah korang....!!!!
Kak Ain dari Dramaticuniq.com ade anjur GA memparodykan diri.

Hadiah lumayan uolssss... RM 200.00

Korang kalau nak join boleh klik link kat bawah gambar akak ni.

Jangan lupa jin tau.

menangi hadiah wang tunai RM350, parody gambar, parody aksi, giveaway pertama saya, dramatic uniq, blogger malaysia
KLIK DI SINI

Gambar Parody dari Papaglamz



"IF PEOPLE ARE TRYING TO BRING YOU DOWN, IT ONLY MEAN YOU ARE ABOVE THEM. BE CONFIDENT....!!!!!"
 
With Love
Papaglamz

-sekian-

Anda mencari

- Contoh doa untuk anak
- Doa ibu buat anak tercinta
- Doa-doa mustajab dari ibu
- Doa selepas solat

 Doa-doa-mustajab-dari-ibu

Bismillahirrohmanirrohim

Ya Allah ya Salam

Ketika Engkau menebar keselamatan pada hari ini,
maka dahulukanlah untuk anakku ini…

Ya Rahman Ya Rohiim
Jadikanlah ia dalam golongan orang yang selalu menerima rahmat kasih sayang-MU

Ya rozaaq ya Basith
Luaskan rizki dan barokah untuknya

Ya barii
Mudahkanlah hidupnya, sembuhkan segala penyakit dalam jasad dan ruhnya.

Ya Quddus
Jauhkan ia dari segala penyakit hati

Ya Rofii
muliakan dan tinggikan derajatnya

Ya Malikul mulki
Jagalah dia dalam kuasaMU

Ya Syakur
jadikanlah ia ahli bersyukur

Ya Ghoffar
Ampunilah ia sepanjang hidup di dunia dan akhiratnya

Ya Shobuur Ya Mu’iz
tambahkan kesabaran dan beningkanlah hatinya

Yaa Haadii
berikanlah petunjuk dalam ujian yang akan ditempuhnya sebentar lagi

Wasallallahu'ala Sayyidina Muhammas Wa'ala 'Alihi Wasohbihi Wasallah

Amin ya Robbal ‘alamin..

-sekian-

Ciri-ciri Pasangan Idaman Hati


Assalamualaikum

Salam keceriaan dan ukhwah buat semua pembaca. Perkara nikah, cerai dan ruju’ merupakan perkara yang sangat serius. Syariat islam itu sendiri amat menitik beratkan hal-hal ini kerana ia melibatkan nasab keturunan. Jika permulaan nasab keturunan itu bermula dengan elok, insyallah akan menghasilkan sebuah keluarga yang elok dan sebaliknya. Oleh sebab ini, seorang muslim amat diperitahkan untuk berhati-hati dan teliti dalam memilih pasangan hidup. Sekiranya ciri-ciri pasangan pilihan yang harus kita cari tidak diikuti, amat sayang. Ditakuti hal-hal yang tidak diingini akan berlaku di hari kemudian. Nauzubillah.
Ciri-ciri Pasangan Idaman Hati

Dalam syariat islam itu sendiri telah diajar tatacara dalam pemilihan pasangan. Terdapat 4 ciri utama yang diberi pada kita untuk memilih pasangan hidup. Antaranya:

1. Taat Kepada Allah 

Ya, ini adalah ciri yang utama. Jika anda seorang yang beriman, pastinya anda wajib mencari pasangan yang beriman dan taat pada perintah serta larangan Allah. Rasulullah juga menggalakkan memilih pasangan yang baik agamanya. Dalam hadis baginda ada menyebut:
“Wanita biasanya dinikahi kerana 4 hal iaitu hartanya, kedudukannya, paras rupanya, dan agamanya. Maka hendak kamu memilih wanita yang baik agamanya. Kalau tidak, nescaya kamu akan rugi” (HR. Bukhari-Muslim)
Jadi, pemilihan calon pasangan hidup yang memiliki kefahaman agama yang baik adalah di tuntut dalam islam.

2. Sekufu 

Sekufu bermaksud setanding. Mungkin terdapat beberapa perkara yang harus dipandang bila bercakap tentang sekufu sebagai contoh sekufu dari segi agama. Ini penting kerana sekiranya seseorang kuat agamanya berkahwin dengan seorang yang fasik, di khuatiri ia akan terarah kepada kefasikan. Namun, sekiranya seorang lelaki yang ingin mengahwini wanita fasik dengan niat untuk memperbetulkan wanita itu, ia sangat diharuskan.

3. Elok di pandang 

Ya betul tu, kita harus memilih pasangan yang elok dipandang. Sebab itu dalam islam sendiri digalakkan untuk mengadakan sesi suai kenal (ta’aruf). Kalau orang-orang melayu kata merisik. Ini bagi membolehkan kita membuat pertimbangan terhadap pemilihan pasangan yang bakal menjadi teman hidup kita sehidup semati.

4. Subur 

Hikmah perkahwinan itu sendiri ialah untuk mengembangkan zuriat keturunan demi mengekalkan kemuliaan agama. Semoga dengan pemilihan insan-insan yang baik bakal melahirkan generasi yang baik akan datang. Insyallah.

Begitulah 4 ciri-ciri pemilihan pasangan yang telah digariskan dalam Islam. Sekiranya 4 ciri ini terdapat dalam sesorang, sudah pasti ciri-ciri positif yang lain pasti anda akan temui dalam dirinya. Selamat memilih. Jangan pula terlalu memilih. Pasangkan niat yang baik dalam mencari cinta hati anda. Semoga Allah membantu anda menerangi jalan-jalan mencari cinta. Insyallah. Wallahualam

With Love
Papaglamz

-sekian-