Nikmati Air Jagung Pure Di Taman Kerang Kuantan

Nikmati Air Jagung Pure Di Taman Kerang Kuantan

Minum petang bersama keluarga


Assalamualaikum

Nikmati Air Jagung Pure Di Taman Kerang Kuantan | Cuaca yang panas ni bila dapat meneguk air sejuk alangkah nikmatnya. Lebih-lebih lagi minum bersama keluarga yang tersayang di temani burung-burung merpati yang jinak. Indah betul. Salah satu tempat menarik yang boleh korang kunjungi untuk menikmati suasana yang PapaG ceritakan di atas tu tadi adalah di Taman Kerang Kuantan. Taman yang terletak berdekatan dengan Masjid Negeri amat lah strategik bagi mereka yang hendak bersantai bersama keluarga sambal-sambil menuggu-menuggu waktu masuk solat, boleh lah mencuba air jagung yang pure di Taman ini.


Mesti anda semua tertanya-tanya kenapa taman ini di panggil dengan panggilan Taman Kerang. Masa mula-mula PapaG menjejakkan kaki di Kuantan 3 tahun lepas, agak pelik juga bila ada yang menyebut tentang nama taman ini. Ia di panggil Taman Kerang kerana terdapatnya satu replika yang berbentuk kerang dibina di taman ini. Jadi, nama taman ini diambil sempena pembinaan replika ini.

Bila tiba waktu petang, taman ini ramai dengan pengunjung. Selain menikmati air jagung pure yang ada di sini, para pengunjung boleh bersantai bersama keluarga atau teman dengan melakukan aktiviti seperti bermain kasut roder, berurut, car boot sale dan macam-macam lagi. Tetapi masa PapaG pergi aritu kami menikmati air jagung dengan keropok lekor sementara menuggu waktu asar masuk je.

Bercakap tentang air jagung yang kami nikmati, rasanya amatlah sedap sekali. Seriously. Rasa jagungnye tu sangat best. Dengan harga hanya RM 2.00 secawan, boleh PapaG katakan ianya amat berbaloi untuk anda cuba. Selain air jagung ada juga kerook lekor, dan beberapa kuih muih disediakan untuk para pengunjung.




Jadi sesiapa yang datang ke Kuantan ni jangan lupa untuk singgah di Masjid Negeri dan sekali arung singgah la jugak ke gerai ini. Mesti tak kecewa. Ok la sampai di sini coretan PapaG dalam entri kali ini. SELAMAT MENCUBA…

With Love
Papaglamlz

-sekian-
BELIEVE ME | Lelaki Diam Tapi Sayang

BELIEVE ME | Lelaki Diam Tapi Sayang


Petua bahagia rumah tangga


Assalamualaikum

Lelaki Diam Tapi Sayang | Sifat diam atau sunyi tanpa bahasa sangat sinonim dengan lelaki. PapaG sendiri kadang suka berdiam diri dari bercakap meriah-meriah. Tapi kalau menulis dalam blog ni kena la meriah. Hehehe. Tapi yang pasti sifat semulajadi lelaki ini adalah pendiam. Pendiam seorang lelaki itu bukan sebab mereka tidak suka bergaul, tetapi mereka lebih banyak berfikir. Tak macam perempuan. Meriah selalu. Dari pagi sampai ke petang membawa ke malam meriah dengan tawa hilai gurau senda dan macam-macam cerita yang hendak di cakap kan. Betul tak?


Macam yang PapaG cakapkan tadi, DIAM merupakan sifat semulajadi lelaki. Lelaki memang sukar mempamerkan emosi mereka kecuali bab yang merupakan minat mereka( Sukan, kereta, gadjet atau politik tambah lagi satu blog macam PapaG). Perkara ini memang sukar diterima dan ditelan oleh isteri yang merasakan bahawa suami mereka tidak mencintai atau tidak memberi perhatian kepada mereka.

Biasanya suami tidak pandai untuk mempamerkan rasa cinta dan tidak melafazkan kata cinta dengan kerap seperti yang mahu didengari oleh isteri mereka. Namun, suami yang sanggup berkahwin dengan isteri telah menunjukan bahawa mereka mencintai wanita tersebut. Lelaki biasanya tidak akan berkahwin dengan perempuan yang mereka tidak cintai atau sukai. Justeru itu, isteri sendiri boleh mengetahui sama ada suami mencintai diri mereka atau tidak melalui perbuatan suami walaupun tidak dilafazkan.
Contohnya: Suami berusaha bersungguh-sunguh untuk menyelesaikan masalah isteri. Suami berusaha untuk memastikan isteri gembira atau perkara-perkara kecil yang dilakukan suami. 
Jadi, jangan ingat kami lelaki-lelaki ni kalau berdiam diri tanda tidak sayang dekat isteri yer. Jauh di sudut hati kami amat sayang sangat sangat sangat sangat sangat (OVER) dekat insan yang bernama isteri.Tapi kami tak agak tidak berapa bijak la nak luahkan secara verbal. Asal ade hint-hint tu harap faham la kan. Hehehe 

With Love
Papaglamz

-sekian-
Happy Thaipusam

Happy Thaipusam

Good Morning


Ok simple je entri kali ini, PapaG just nak wish happy Thaipusam buat semua rakan-rakan yang menganut agama Hindu. Dan juga Happy Holiday semua.

With Love
PapaG
Senarai Finalist AJL 30, 24 January 2016

Senarai Finalist AJL 30, 24 January 2016

Siaran langsung Anugerah Juara Lagu ke-30 2016


Assalamualaikum

Senarai Finalist AJL 30, 24 January 2016 | Seperti tahun-tahun sebelum ini. pastinya peminat Anugerah Juara Lagu (AJL) ternanti-nanti akan malam kemuncak anugerah ini. AJL pada tahun ini telah masuk 30 tahun penganjuran dengan membariskan finalist-finalist yang mantap buat peminat semua. Penganjur tetap anugerah ini iaitu TV3 semakin mantap mengukuhkan legasinya di dalam dunia penyiaran. Sudah pasti AJL pada tahun ini menjanjikan persembahan-persembahan yang menarik dari setiap peserta. Lebih-lebih lagi AJL pada tahun ini sekali lagi di taja oleh Dato' Seri Vida yang popular dengan tagline Qu Putih Qu Putih barulah putih. Tentunya menggamitkan lagi suasana pada malam itu nanti.

ajl-30

Berikut adalah senarai penyanyi dan kumpulan bersama lagu-lagu mereka yang berjaya mara ke pentas peringkat akhir AJL 30, dijadual bakal berlangsung di Stadium Malawati, Shah Alam pada 24 Januari 2016 bermula jam 8.30 malam.

1. Hazama : Sampai Mati
2. Akim & The Majistret : Potret
3. Noh Salleh : Angin Kencang
4. Stacy : Not For Sale
5. Drama Band : Biarkanlah
6. Faizal Tahir : Assalamualaikum
7. Elizabeth Tan : Knock Knock
8. Caliph Buskers : Hanya Namamu
9. Bunkface : Malam Ini Kita Punya
10. Kaka Azraff & Aliff : Bukan Hal Aku  
11. Black : Mana Mungkin
12. Dayang : Tak Pernah Menyerah

With Love
Papaglamz

-sekian-
Dato' Vida Cool Isu Penarikan Balik 2 Produknya

Dato' Vida Cool Isu Penarikan Balik 2 Produknya

Respon Datuk Seri Vida mengenai isu penarikan balik 2 produknya mengandungi bahan terlarang


Assalamualaikum

Dato' Vida Cool Isu Penarikan Balik 2 Produknya | Pengasas produk kecantikan Qu Puteh, Datuk Seri Dr Hasmiza Othman menarik balik dua produk keluaran syarikatnya, Qu Puteh Whitening Pro 9 dan Qu Puteh Whitening UV Block di pasaran Malaysia dan Brunei buat sementara waktu berkuatkuasa pada Jumaat. Perkara itu diputuskan Hasmiza atau Vida dalam satu sidang media selepas mengadakan pertemuan dengan Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) di sebuah hotel dekat sini Jumaat. “Kita akan hentikan keluaran dua produk ini berkuatkuasa serta merta buat sementara waktu.


“Ini bagi membolehkan kita melakukan penelitian terperinci terhadap dua produk tersebut,” katanya. Justeru beliau memberi jaminan kepada pengguna bahawa produk kecantikan dan kesihatan yang lain seperti Pamoga, Qu Puteh Advance Set dan Millenia masih selamat untuk digunakan. “Walaupun dua produk tersebut dihentikan buat sementara waktu, saya yakin produk lain masih selamat untuk digunakan. “Oleh itu, pengguna jangan ragu dan panik terhadap isu tersebut. Apa yang penting kami mementingkan kesihatan pengguna,” katanya.

Terdahulu, Kementerian Kesihatan mengesahkan produk Qu Puteh Whitening Pro 9 dikesan mengandungi merkuri, yang tidak dibenarkan dalam produk kosmetik. Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata produk itu sudah diuji pihak kementerian dan tidak lagi dibenarkan untuk dijual di negara ini, selain menasihatkan orang ramai untuk tidak menggunakan produk berkenaan.

“Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK), Kementerian Kesihatan sudah menerima laporan kesan advers daripada pengguna yang mengalami tinnitus (ringing in the ears) dan keguguran rambut setelah menggunakan produk Qu Puteh Whitening Pro 9 dan Qu Puteh Whitening UV Block (NOT151106645K) selama lebih kurang tiga bulan. “Pengguna pulih daripada kesan yang dialami apabila berhenti menggunakan produk berkenaan. BPFK telah membuat persampelan dan menguji produk Qu Puteh Whitening Pro 9 dan Qu Puteh Whitening UV Block.

“Hasil ujian menunjukkan, satu produk iaitu produk Qu Puteh Whitening Pro 9 dikesan mengandungi merkuri pada paras yang tinggi,” katanya dalam satu kenyataan, di sini, sebentar tadi. Malah, kerajaan Brunei Darussalam dilaporkan telah mengharamkan penjualan beberapa produk kosmetik dan kesihatan termasuk dua produk jenama Qu Puteh susulan didakwa mengandungi bahan berbahaya. Menurut laporan portal The Brunei Times, ujian dijalankan Jabatan Perkhidmatan Farmasi itu mendapati krim pemutih Qu Puteh Whitening Pro 9, Qu Puteh Whitening UV Block mengandungi kandungan raksa atau lebih dikenali sebagai merkuri. -Mstar

With Love
Papaglamz

-sekian-
Jom Part-time Jual Aiskrim Tapi Hasil Lumayan...!!!

Jom Part-time Jual Aiskrim Tapi Hasil Lumayan...!!!

Panduan business jual aiskrim


Assalamualaikum

Jom Part-time Jual Aiskrim Tapi Hasil Lumayan | Menjengah masuk tahun 2016 PapaG pasti ramai yang terasa akan tekanan ekonomi negara kita. Kuasa membeli kian mengecil. Jadi, ramai yang mencari alternatif untuk mencari pendapatan tambahan. Lebih-lebih lagi bila ada sorang menteri dalam negara kita yang mengesyorkan semua rakyat untuk melakuka 2 kerja. Jadi, dalam entri kali ini PapaG ingin berkongsi pada semua tentang satu peluang perniagaan yang mudah tapi pulangan yang besar.




Tahukah Anda? Anda boleh menjana pendapatan sampingan sehingga empat angka sebulan dengan hanya berniaga ais krim? Waow.. Ini adalah realiti. Ramai yang telah berjaya. Dan PapaG ingin berkongsi kejayaan mereka pada anda semua. Dalam setiap kejayaan pastinya ada rahsia tersendiri. Korang nak tak kalau PapaG kongsikan pada korang beberapa panduan dan tips yang mudah untuk anda memulakan perniagan mejual aiskrim anda? Boleh klik banner di bawah ni.


Ramai yang mencari-cari panduan untuk memulakan perniagaan. Jadi, buku panduan ini adalah antara yang terbaik yang boleh anda miliki. Sebab apa? Anda bakal di beri pendedahan tentang rahsia-rahsia tersembunyi dan berkesan untuk anda berjaya dalam perniagaan menjual aiskrim anda. PapaG konsikan Apakah Yang Bakal Dibongkarkan Dalam Ebook Panduan Ini? Mari Kita Lihat...

Bahagian Pendahuluan.

Pada bahagian ini, anda akan diberikan pendedahan tentang potensi bisnes aiskrim ini dengan lebih jelas. Agar anda nampak yang model bisnes aiskrim ini memang boleh pergi jauh. Bahagian ini juga penting, agar anda nampak hala tuju bisnes anda. Ia lebih kepada mindset mencari peluang.

Bab 1: Jom Bisnes Aiskrim
Dalam bab ini, anda akan diberi pendedahan dengan lebih terperinci tentang peluang bisnes aiskrim ni tanpa perlu tiru apa yang mat bangla, pakistan & Myanmar buat. Macam mana tu?
Dalam bab itu juga diterangkan 5 keajaiban bisnes aiskrim. Di mana kelebihan ini, jarang sekali ada pada produk lain. Anda akan garu kepala lepas tahu keajaiban ini. :)
Anda juga akan diterangkan daripada segi margin keuntungan, modal permulaan & betul ke tak perlukan kemahiran yang tinggi? Hanya yang dah tahu akan tersenyum lebar. :)

Bab 2: Bagaimana Menjana RM5k Sebulan Dengan Bisnes Aiskrim Secara Part-time?
Sejujurnya inilah konten paling mahal dalam ebook ni. Dengan tahu rahsia bab ini, anda tak perlu tebal muka bunyikan loceng sambil tunggang motor.
Malu beb, kalau jiran nampak. Terserempak dengan anak sedara. Anda akan diberitahu lubuk-nya yang sebenar dalam bab ini.
Dengan tahu lubuk ini, anda boleh ‘jual’ sebanyak 1000 kon aiskrim dalam masa 2-3 jam sahaja. Best betul kalau ada ilmu ni kan. Kerja sikit, tapi lumayan.


Bab 3: Apa Persiapan Memulakan Bisnes Aiskrim?
Lubuk dah tahu pun tak guna kalau tak tahu cara buat persiapan. Dah lah ais krim ni cepat cair.
Apa peralatan yang diperlukan? Sebelum proses? Semasa kerja operasi dijalankan? Bab ini kita perlu tahu agar kita tidak kelam-kabut nanti.
Semuanya ada di ceritakan dalam bab ini. Ada gambar. Insyaallah, mudah faham.

Bab 4: Rahsia Pemprosesan Aiskrim
Apa resepinya? Apa bahan-bahan asasi yang diperlukan? Bagaimana nak buat ais krim di rumah anda sendiri? Bagaimana cara pemprosesannya?
Anda kena belajar ilmu ni, barulah jimat. Barulah boleh dapat margin tinggi. Kalau anda ambil dekat suplier, sebenarnya suplier yang untung banyak.
Jangan risau, dalam bab ini akan diterangkan terperinci apa bahan masakan dalam bentuk gambar. Agar anda boleh beli sendiri di kedai runcit. Siap jenama brand akan diberitahu.
Paling best dalam bab ni. Anda boleh buat aiskrim perisa anda sendiri. Yahooo…!

Bab 4.1: Carta Alir Pemprosesan Aiskrim
Dengan carta alir ni, ia memudahkan anda nampak apa yang perlu didahulukan. Apa yang perlu dikemudiankan.
Tapi jangan risau. Dalam ebook ini anda dibekalkan dengan carta alir. Demi untuk memudahkan anda faham.

Bab 5: Info Asas Tentang Aiskrim.
Dalam bab ini anda akan tahu ada berapa jenis aiskrim di Malaysia ni? Apa yang membezakan jenis-jenis aiskrim ni?
Kenapa aiskrim jenis A lebih murah berbanding jenis B? Kenapa aiskrim yang kita beli dekat supermarket cepat cair?
Aiskrim yang bagaimana yang dikatakan mesra-pengguna? Jawapannya ada di dalam buku ini. Agar anda tak kekok bila diajukan soalan ini satu hari nanti.
Hebatkan e-book ni? Apalagi, cubalah kalau tak percaya! Klik banner di bawah ini untuk maklumat lanjut.

Wajib Belajar...!!! Panduan Membasuh Uri

Wajib Belajar...!!! Panduan Membasuh Uri

Step by step mencuci uri


Assalamualaikum

Panduan Membasuh Uri | Menimang cahaya mata adalah satu perkara yang amat menggembirakan. Apa tidaknya kehadiran bunga syurga dalam rumah tangga bukan sahaja bakal menyerikan hidup pasangan suami isteri, malah ia juga sebagai pengikat kasih sayang mereka. Dalam keseronokan menerima orang baru dalam hidup, bagi lelaki atau suami ada satu perkara yang WAJIB anda tahu. Iaitu perihal membasuh uri. Tatacara menguruskan uri ni mudah je sebenarnya. Tapi kena belajar la. Jika dulu ayah dan ibu mertua PapaG yang mengajar bagaimana caranya nak mencuci dan menanam uri ni. 

Secara ringkasnya uri atau dalam bahasa sainsnya ialah placenta yang mana ia adalah organ yg terbentuk di dalam rahim semasa kehamilan. Bagi manusia, ianya tebal dan berdiameter lebih kurang 18cm. Dipenuhi salur darah dan bersambung dengan bayi menerusi tali pusat. Plasenta membekalkan zat makanan dan oksigen kepada fetus (bayi di dalam kandungan) dan juga bertindak sebagai kelenjar endokrin. Setelah bayi keluar, plasenta akan dikeluarkan melalui pengecutan rahim..."

cara-basuh-uri

Dalam entri ini PapaG kongsikan sedikit bagaimana kaedah yang kita boleh gunakan untuk menguruskan uri anak kita tu. Semoga bermanfaat.

Bahan-Bahan Yang Diperlukan

1. Limau Nipis
2. Garam
3. Asam Jawa
4. Asam Keping
5. Plastik
6. Kain Putih ( Napkin )

Cara Membasuh

1. Mulakan dengan membaca Bismillah
2. Cuci uri dengan bersih. Hilangkan kesan-kesan darah tanpa menggunakan sabun.
3. Bilas dengan air bersih sambil berselawat dan berdoa dengan doa yang baik.
4. Lumurkan uri dengan garam dan basuh sehingga bersih.
5. Basuh uri dengan asam jawa untuk menghilangkan bau hanyir. Bilas sehingga bersih.
6. Perahkan limau dan lumurkan. Ini bertujuan untuk menghilangkan bau-bau yang tidak menyenangkan.
7. Letakkan di dalam plastik yang mudah reput seperti plastik 7-Eleven atau plastik Tesco dan ikat dengan kemas.
8. Bungkus bersama kain putih dan diikat kemas.
9. Gali tanah sedalam mungkin. Ini bagi mengelakkan dikesan oleh binatang seperti anjing dan kucing.
10. Jangan diletakkan sebarang benda asing seperti pen, pensel, lilin dan sebagainya. Dikhuatiri boleh membawa kepada syirik dan khurafat.

Secara jujurnya, membasuh uri tidaklah sukar seperti yang disangka. Lakukan dengan ikhlas dan sepenuh hati kerana uri yang dibasuh itu adalah zuriat kita. Tititpkan doa-doa yang baik agar zuriat kita menjadi insan yang beriman dan bertakwa

Kredit : Ustaz Wan Asrul Al-Kalantani'

With Love
Papaglamz

-sekian-
RESEPI SALMON BAKAR & SOS LADA HITAM

RESEPI SALMON BAKAR & SOS LADA HITAM

Resepi masakan ikan


Assalamualaikum

RESEPI SALMON BAKAR & SOS LADA HITAM | Ya Allah melihatnya sahaja bikin hati teruja. Terus PapaG nak kongsi resepi ikan salmon bakar dari rakan facebook PapaG iaitu Atie Jumaat. Kita simpan dulu resepi ni dalam blog PapaG ni. Nanti ada masa kita buat yer. Thankz akak sharing resepi ini. Nanti dah buat saya share yer. Untuk korang semua apa kata cuba masab resepi ikan salmon ni. Macam best je kan. Selamat mencuba..

resepi-ikan-salmon

Bahan Ikan

Ikan Salmon 1 keping
Serbuk lada hitam 2sb
Paprika 1sb
Minyak bijan 1sb
Minyak zaitun 1sb

Caranya:

Lumurkan semua bahan ke ikan..
Perap 2 jam..Pastu bakar

Bahan Sos Lada Hitam

Serbuk lada hitam 3sb
Oregano 1sk
Paprika 1sk
Sos Tiram 1sb
Kicap manis 1sb
Gula perang 1sb
Susu HL 5sb
Air 1/2 cawan

Caranya: 

Campurkan semua sekali. Masak hingga mendidih..Tambahlah apa yang kurang ikut selera sendiri. Bila dah siap.. Curahkan sikit sos pada ikan yg telah dimasak.. Siap... Mudah je.. Heheh

With Love
Papaglamz

-sekian-

Nak melihat aku masak secara live dalam video? Jom tonton di Youtube Channel Papaglamz TV. Jangan lupa subscribe, like dan komen ya.!!


Wanita Itu Dambaan Syurga Ku

Wanita Itu Dambaan Syurga Ku

Wanita Dambaan Syurga


Assalamualaikum

Wanita Dambaan Syurga | Baiklah, bila bercakap tentang pasangan idaman ni tentu sahaja kita sebagai manusia inginkan pasangan yang sempurna kan? Kalau lelaki mahukan wanita yang umpama bidadari seperti dalam syurga. Yang wanita pula mahukan lelaki yang romantis dan soleh serta lengkap serba serbi. Tapi ingat, manusia ini tidak ada yang sempurna. Allah SWT sahaja yang maha sempurna. Diri kita sendiri tidak lah sempurna. Adalah lebih elok jika di katakan pasangan kita itu pelengkap kekurangan kita. Dan kita pula pelengkap bagi kekurangan dia. Haaa ni la ciri-ciri pasangan idaman PapaG. Saling melengkapi. Yela, bukankah perkahwinan itu adalah pelengkap sebahagian dari iman kita? Jika kita berkahwin, maka lengkaplah iman di dalam hati. Insyallah.

Pada PapaG itu lah satu-satunya ciri pasangan yang diidam-idamkan. Ia melengkapi kekurangan yang ada pada diri ini. Sekiranya ciri-ciri itu ada, maka bersyukur pada Allah tidak terhingga.

Hubungan_Intim_Sex_Suami_Isteri

Perasan tak dalam dunia ini, semua Allah ciptakan berpasangan. Malam ada siangnya, cas positif ade cas negatifnya, lelaki mesti berpasangan dengan perempuan. Tak tau sekiranya ade yang berpasangan sesama jenis. Nauzubillah.. Jadinya, isteri itu pelengkap bagi suami. Sebagai insan yang serba kekurangan, tiada sebarang kesempurnaan yang berhak kita miliki. Sebab itu setiap pasangan haruslah saling melengkapi. Isteri pelengkap kekurangan suami dan begitu lah sebaliknya. 

Bagi PapaG, peranan isteri dalam sebuah rumah tangga amat besar sekali. Ok cuba bayangkan bermula seawal pagi lagi, isteri sudah sebok bersilat di dapur, kejutkan suami dan anak-anak. Bagi yang bekerja, balik dari kerja nak menguruskan rumah lagi. Fuhhh.. Maaf PapaG cakap awal-awal tak terlarat nak buat semua itu. Tapi, itulah kehebatan seorang wanita. Itulah kelebihan yang mampu mengisi kekurangan dalam diri PapaG.

Ya, PapaG akui, hidup berumah tangga begitu indah ala-ala di dalam syurga gitu. Tapi, harus diingat, pasang surut alam rumah tangga itu pasti. Apa yang harus dilakukan saling memahami dan bertolak ansur demi mencari jalan keluar untuk menuju kebahagiaan rumah tangga itu. Insyallah jika saling bermuafakat, keindahan di dalam rumah tangga akan tercapai.

Nah itulah dia ciri pasangan idaman PapaG. MELENGKAPI kekurangan diri PapaG. Harapnya, PapaG juga dapat menyempurnakan kekurangan yang ada di dalam diri isteri PapaG. Insyallah. Ternyata hidup PapaG zaman bujang dan sekarang ni banyak perbezaannya. Isteri PapaG begitu banyak menyokong dalam banyak hal. Lebih-lebih lagi dunia blogging. Mana yang yang tak elok dia akan menasihati untuk jadi lebih elok. Alhamdulillah kurniaan Allah begitu hebat. 

Terima kasih buat isteri Dambaan Syurga Ku Halimatu Sa'adiah (Ibu Dhia). Sayang ketat-ketat.

<3 <3 <3 <3 until janah okayyy.

With Love
Papaglamz

-sekian-
10 jalan utama di Kuala Lumpur ditutup sempena Thaipusam

10 jalan utama di Kuala Lumpur ditutup sempena Thaipusam

Jalan-jalan yang ditutup di Kuala Lumpur sempena Thaipusam


Assalamualaikum

Jalan-jalan yang ditutup di Kuala Lumpur sempena Thaipusam | Seperti sedia maklum pada hari Ahad (24 Januari 2016) masyarakat India yang beragama hindu akan menyambut perayaan hari Thaipusam. Seperti kebiasaannya, perayaan ini akan memperlihatkan kepada kira ritual-ritual dan juga perarakan yang menjadi kepercayaan kepada agama mereka. Sehubungan dengan itu, terdapat 10 jalan utama di ibu negara akan ditutup bagi memberi laluan kepada perarakan ‘Pedati Perak’ bersempena sambutan ini.

Jalan-tutup-di-kl-sempena-thaipusam

Antara laluan terlibat dengan penutupan ini ialah Jalan Sultan, Jalan Pudu, Jalan Tun Perak, Jalan Lebuh Ampang, Jalan Ampang, Jalan Munshi Abdullah, Jalan Dang Wangi, Sogo, Jalan Raja Laut dan Jalan Sri Amar.

"Perarakan pergi pada Jumaat akan bergerak dari Kuil Sri Maha Mariamman di Jalan Tun H.S. Lee dan melalui sepuluh jalan utama tersebut, kemudian ke Jalan Tun Razak (pusingan-U depan Bomba), Jalan Ipoh (Jalan Salleh), Jalan Kovil Hilir, Lorong Konvil Hulu, Jalan Perhentian, Jalan Ipoh, Jalan Ipoh Batu 5 dan Batu Caves,"DSP S. Markandan.

Katanya perarakan pulang pula bermula 4 petang Isnin (25 Januari) dan dijangka berakhir pagi esoknya (26 Jan). Kumpulan perarakan akan bergerak dari Kuil Sri Subramaniar di Batu Caves, seterusnya melalui Jalan Ipoh, Batu 5, Jalan Perhentian, Lorong Konvil Hulu, Jalan Kovil Hilir, Jalan Tun Razak dan Jalan Ipoh.

Markandan berkata laluan yang ditutup turut melibatkan Jalan Raja Laut, Jalan Dang Wangi, Jalan Munshi Abdullah, Jalan Ampang, Jalan Lebuh Ampang, Jalan Tun Perak, Jalan Sultan, Jalan Hang Kasturi, Jalan Hang Lekir dan Kuil Sri Maha Mariamman di Jalan Tun H.S Lee.

"Penutupan jalan yang berakhir Selasa depan akan dilakukan mengikut pergerakan kumpulan perarakan dan dibuka semula kepada pengguna jalan raya setelah mereka selesai melalui jalan tersebut," katanya.

Justeru itu, orang ramai yang ingin melalui kawasan tersebut dinasihatkan supaya menggunakan pengangkutan awam bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas pada hari berkenaan.

(Sumber : Astro Awani)

With Love
Papaglamz

-sekian-
Pertemuan Keluarga Arwah Haji Sakip MERIAH...!!!

Pertemuan Keluarga Arwah Haji Sakip MERIAH...!!!

Hari keluarga di kampung


Assalamualaikum

Pertemuan Keluarga Arwah Haji Sakip MERIAH...!!! | Ingat lagi tak entri yang PapaG ceritakan tentang pertunangan sepupu PapaG dalam entri INI? Sepupu yang bertunang adalah saudara sebelah ayah mertua. Selepas je hari petuangan tu, esoknya kami sekeluarga menghadiri satu Pertemuan Keluarga Arwah Haji Sakip. Pertemuan ini macam hari keluarga gitu la. Sanak saudara berkumpul ramai-ramai. Majlis ni pulak adalah antara saudara-saudara sebelah ibu mertua PapaG. 

kampung-jambi-merlong-hari-keluarga

Memang MERIAH. apa tidaknya segala cucu cicit, mak bapak saudara, nenek, atuk dan semuanya berkumpul bersama. Dan korang jangan terkejut ada kawan PapaG sendiri yang satu sekolah dulu sekarang ni pangkat dia Atuk atas sebab PapaG berkahwin dengan wife. Boleh korang bayangkan yang dulunya panggil engkau aku, gaduh-gadu bersama, tiba-tiba nak panggil dia atuk. Memula tu agak janggal juga. Tapi lama-lama ok la. Terkadang tersasul jugak panggil nama kau aku jer. Maaf ye Atuk Atoi. Hihihi

Sebenarnya keluarga arwah Haji Sakip ni besar. Secara jujurnya PapaG banyak lagi tak mengenali. Memandangkan kita ni jarang balik kampung, agak sukar hendak mengenali. Tapi lama-lama ok kot. Ok la PapaG ceritakan sikit salah silah keluarga belah ibu mertua. Arwah Haji Sakip ni kiranya Moyang kepada wife. Arwah Haji Safuan pula anak kepada Arwah Haji Sakip ni. Arwah Haji Safuan pula ayah kepada ibu mertua PapaG iaitu Puan Hasnah binti Safwan. Dan sampai la kepada wife PapaG ni. Faham kan? Waupun tak la begitu jauh, tetapi keluara Arwah Haji Sakip besar sebab semuanya stok-stok anak ramai. Rezeki kan? Anak ni kan rezeki. Insyallah PapaG akan ikut jejak langkah mereka. Hahahaha. Satu team bola sepak katanyaaaa

Ok la majlis yang diadakan pada 26 Disember 2015 memang sangat kebetulan dengan sambutan maulidur rasul ini di mulai dengan bacaan Yaasin, tahlil dan selawat beramai-ramai. Semoga pahala bacaan dari anak-anak dan cucu-cucu ini insyallah dapat di hadiahkan kepada saudara-mara kami yang telah kembali menemui Allah. Selepas selesai selawat kami bergambar dan MAKAAAAANNN... Makanan sangat banyak. Tapi maaf la tak sempat nak ambil gambar. I is malu nak amek gambar kalau depan family sendiri. Tak biasa, Hehehe. Malu malu malu malu. (^_^)y

kampung-jambi-merlong-hari-keluarga

kampung-jambi-merlong-hari-keluarga

kampung-jambi-merlong-hari-keluarga
Yang tudung hijau tu nenek dan yang tudung merah belacan tu mak mertua PapaG. 
Yang lain adik-adik ipar

Lepas makan kami lepak-lepak je la. Borak-borak sambil kenal-kenal antara satu sama lain. Meriah la masa ni dengan gelak tawa, gurau senda dan siap ada anak umur 4 tahun hilang tau. Nak tahu hilang kat mana? Rupanya diam-diam dia keluar pegi kandang lembu sebelah rumah moyang PapaG ni. Punya la kecoh satu rumah mencari. Ingat dah kena culik dengan Bangla mana kan? Bahaya..... Nasib selamat. Senanya tak jauh mana pun kandang tu. Cuma kami tak la expect yang budak tu pergi ke situ. Buat kecoh jer. Orang jawa kata buat GEGER jer. Hehehe

Dan akhirnya, selepas zuhur kami pun siap-siap untuk balik. Mana makanan yang lebih tu masing-masing bungkus bawak balik. Eh lupa nak bagi tahu. Untuk jamuan, kami semua berpakat untuk menetapkan setiap satu keluarga bawak satu menu makanan. Kiranya ala-ala pot luck gitu la. Untuk keluarga belah PapaG kami bawa roti canai. Ada la lagi makanan lain yang family lain pulak bawak.

Insyallah tahun depan kami akan berkumpul semula sekiranya tiada aral melintang. Seronok kan sekali sekala berkumpul ramai-ramai ni? Orang kata boleh merapatkan lagi ukhwah gitu. Ok la yer sampai di sini je cerita PapaG unutuk kali ini. Jangan lupa untuk terus membaca blog ini tau. Babai.

With Love
Papaglamz

-sekian-


Debarnya Debaran Cinta

Debarnya Debaran Cinta

Anugerah cinta dari Allah


Assalamualaikum

Debarnya Debaran Cinta | Cinta itu satu anugerah. Anugerah tuhan kepada setiap hambanya. Kadangkala cinta itu dapat menghubungkn rasa kasih kita pada sang pencipta yang Maha Esa. Namun, ada juga cinta yang membawa kepada kemurkaan sang pencipta. Harus di ingat bahawa hanya satu yang layak seharusnya kita cintai sepenuh hati kita iaitu pencipta sekalian manusia. Dengan cinta, manusia akan rasa begitu bahagia. Sanggup berkorban demi cinta. Cinta pada manusia, nampak di depan mata. Namun cinta pada yang Esa perlukan rasa dan iman bersulam keyakinan hati tanpa terlihat oleh mata biasa tapi pandangan mata hati bisa melihatnya.

gambar-nikah

Begitulah cinta. Papaglamz sudah mendapat cinta hati PapaG. Alhamdulillah. Tuhan mengizinkan untuk merasa cinta yang halal lagi suci di usia yang masih muda. Ternyata hikmah perkahwinan itu begitu banyak dan indah. Allah ada berfirman dalam surah Annisa' ayat keempat yang bermaksud:
“Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; Dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturahmi. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu."
Ternyata penikahan itu satu cabang ketaqwaan. PapaG merasai sendiri, dengan pernikahan kehidupan PapaG semakin baik. Alhamdulillah. Bukan itu sahaja betapa nikmat cinta halal itu ialah janji tuhan untuk memberi rezeki kepada kita seperti firmannya dalam surah Annur ayat 32 yang bermaksud:
“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya – pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui.”
Ayuh Cik Abang semua, bangunlah. Sahutlah seruan dari yang esa. Bersamalah kamu mengorak langkah menuju Cinta Halal bersama pasangan kamu. Kerana cinta yang halal itu terletak di dalam syurga yang indah. Rasailah kehangatan cinta di dalam syurga.

KATAKAN YES PADA CINTA HALAL

p/s: Memalam fefeeeeeelinggg.. MAIGOOODDD.... Gambar tu time sebelum akad nikah. Ala-ala DEBARNYA DEBARAN CINTA gituuu.. Ditambah dengan masih kurus... Sekarang? Ermmmm.. No komen... hehehe

-sekian-
Applikasi WhatsApp PERCUMA

Applikasi WhatsApp PERCUMA

WhatsApp kini percuma sepenuhnya


Assalamualaikum

Applikasi WhatsApp PERCUMA | Terbaca satu berita tentang applikasi whatsapp kini percuma sepenuhnya. PapaG ade terdengar yang whatsapp ni kena bayar yuran untuk menggunakannya. Tapi, selama PapaG gunakan hampir 3 tahun ni tak pernah la pulak membayar sebarang yuran. Ke PapaG yang tak tahu yang whatsapp ni kene bayar yuran? Entah la. Yang pasti dalam berita PapaG baca  baru ni whatsapp sekarang sudah percuma sepenuhnya.

whatsapp-percuma
Aplikasi perkhidmatan pesanan ringkas, WhatsApp kini sepenuhnya boleh digunakan secara percuma selepas syarikat memansuhkan yuran tahunan sebanyak RM4.36 (USD$0.99) hari ini.
Ketua Pegawai Eksekutifnya, Jan Koum mengumumkan pemansuhan yuran tahunan itu dan berjanji aplikasi itu akan selamanya diberikan secara percuma.
"Daripada mengenakan caj atau yuran kepada pengguna kami akan mencari sumber pendapatan lain melalui peluang perniagaan agar perkhidmatan ini sentiasa boleh diakses oleh pengguna seperti pengiklanan dan tajaan," jelas Koum di Persidangan DLM 2016 di Munich.
Kalau dah free tu gunakanlah sepenunya dengan baik ok.

With Love
Papaglamz

-sekian-
Kenapa Resume Punca Anda Gagal Untuk Mendapatkan Pekerjaan?

Kenapa Resume Punca Anda Gagal Untuk Mendapatkan Pekerjaan?

Punca gagal mendapat pekerjaan


Assalamalaikum

Kenapa Resume Punca Anda Gagal Untuk Mendapatkan Pekerjaan? | Mendapat tahu permohonan pekerjaan kita ditolak adalah sesuatu yang amat meyedihkan. Apa tidaknya, kita begitu berharap untuk mendapat sesuatu pekerjaan itu, tetapi tidak berjaya. Hancur luluh hati ni kan? Pernah tak kita fikirkan mengapa permohonan kerja kita itu di tolak. Bukan sahaja di tolak malahan di panggil untuk interview juga tidak di terima. Mungkin ramai yang cakap ianya rezeki. Tapi, kalau tanpa usaha rezeki nak datang bergolek ke? Mesti la tak kan? Korang rasa RESUME korang dah cukup mantap nak pukau bakal majikan korang? Sila tengok semula reseume korang. Sebab apa, resuma adalah perkara pertama dan yang paing penting untuk anda semua dalam mencari pekerjaan. Ada je orang yang gagal untuk mendapatkan pekerjaan berpunca daripada resume yang tidak begitu baik. KENAPA RESUME MENJADI PUNCA KITA GAGAL UNTUK MENDAPAT PEKERJAAN?

resume

1. Resume tidak menyerlah. Setiap kali bakal majikan membuat pengiklanan berkaitan dengan kekosongan jawatan, beratus-ratus permohonan yang akan diterima setiap hari. Mereka sudah pastinya meletakkan keutamaan kepada calon yang memenuhi kriteria yang diperlukan. Resume yang dihantar perlu menepati citarasa atau sekurang-kurangnya bertepatan dengan sebahagian besar ciri-ciri yang diiklankan. Oleh itu, resume anda perlu disertakan dengan pendidikan, pengalaman dan pencapaian yang anda miliki. Komponen tersebut bakal membantu untuk dipanggil ke temuduga sekaligus membuka peluang yang lebih besar untuk menyertai kekosongan jawatan tersebut.

2. Surat iringan permohonan menjelikkan. Surat permohonan anda bukanlah ringkasan daripada resume anda, tetapi kata-kata aluan dengan menerangkan mengapa mereka perlu ambil anda berkhidmat dalam syarikat. Masukkan informasi yang tidak terdapat dalam resume contohnya tugas-tugas yang bakal anda sumbangkan kepada mereka sekiranya diterima bekerja di sana. Usah tulis dengan kata-kata yang terlalu hype dan mengakibatkan bakal majikan berasa jelik ketika membaca surat iringan permohonan anda.

3. Tidak menarik. Usah berkelakuan seperti yang anda begitu terdesak untuk mendapatkan pekerjaan tersebut. Walau bagaimana pun, anda boleh menunjukkan rasa serius anda kepada penemuduga. Tampilkan minat anda untuk bekerja dengan menjawab soalan-soalan semasa temuduga dengan baik dan berisi. Usah biarkan mereka melihat anda solah-olah memandang rendah kepada bakal jawatan yang dipohon.

4. Tidak bersedia untuk bekerja. Tidak serius untuk memulakan kerjaya menyebabkan kegagalan menimpa. Anda sudah tentu biasa mendengar pepatah yang mengatakan “gagal untuk merancang adalah merancang untuk gagal”. Ia bukanlah pepatah yang dicipta untuk main-main tetapi untuk memberi peringatan supaya anda tidak leka. Kurangnya persediaan seperti latihan menjawab temuduga, soal selidik syarikat bakal majikan dan kurang minat untuk berkhidmat merupakan masalah yang biasa melanda mereka yang gagal. Untuk berjaya mendapat tempat dalam kerjaya yang diidamkan, anda haruslah membuat persediaan yang perlu dan berkaitan dengan kerjaya tersebut.

5. Fokus yang keterlaluan. Semasa anda ditemuduga, pastikan anda bersikap jujur dengan penemuduga. Kongsikan kelebihan dan kemahiran yang ada pada diri anda secara santai. Kejujuran anda merupakan kunci utama kejayaan dalam karier anda. Usah terlebih bicara hingga menimbulkan kesangsian kepada majikan. Elakkan daripada menceritakan kemahiran yang tiada pada diri anda kerana ia bakal menjerat anda apabila diterima berkerja nanti. Bila disuruh untuk berbuat demikian, anda terkial-kial memberitahu yang anda sebenarnya tidak mampu menunaikan kata-kata anda.

Kesimpulannya, memang tidak mudah untuk mendapatkan pekerjaan yang diidam-idamkan. Tetapi bukanlah suatu perkara yang mustahil untuk mencapainya. Tunjukkan kesungguhan anda bermula dengan resume yang terampil, surat iringan yang menawan dan sesi temuduga yang cemerlang. Sebenarnya, apa yang anda lakukan itu adalah cerminan kepada diri anda.

Ingatlah..... Resume adalah tiket untuk ke temuduga kerja. Rahsia Resume Kerja merupakan sebuah panduan khas untuk menulis resume bagi memohon pekerjaan baik kerja kerajaan atau kerja swasta.

DAPATKAN PANDUAN MENULIS RESUME BERKESAN DENGAN CARA (KLIK DI SINI) Seriously, panduan menulis resume dari A-Z yang boleh membuatkan bakal majikan anda terpesona. Tempah sekarang.....!!!!!!



Ais Krim Malaysia Asam Boi

Ais Krim Malaysia Asam Boi

Ais Krim Malaysia


Assalamualaikum 

Ais Krim Malaysia | Rasanya nak melihat di kedai-kedai jual ais krim Malaysia sekarang ni agak jarang. Betul tak? Dulu masa sekolah rendah, hari-hari makan ais krim Malaysia beli di kantin sekolah. Macam-macam perasa ada. Perasa sirap, milo, oren, keladi dan yang PapaG paling suka ialah perisa asam boi. Ais krim asam boi memang hot stuff la. Cepat je abis. Sapa lambat memang melepas la. Dulu har sebatang ais krim Malaysia ni 20 sen je. Sekarang ni tak sure la pulak. Mungkin mahal sikit kot. Dengarnya ada yang di hipsterkan. PapaG tak pernah cuba lagi. Ok la dalam entri ni PapaG nak kongsikan cara nak buat ais kirm Malaysia yang mudah jer. Korang cuba la. Resepi dari FB Cik Bunga 

gambar-ais-krim-malaysia

Bahan: 

1 Peket asam kecut / asam boi warna merah 
2 kg gula pasir (ikut sukatan air) 
Plastik ais krim Malaysia secukupnya 

Cara buat: 

Rebuskan asam tadi dalam periuk. 
Masukkan gula dalam air rebusan asam tadi. 
Tambah air jika perlu. Air mestilah manis dari air biasa kalau tak ais krim tu akan jadi kasar. 
Seimbang masam dan manis air rebusan tadi. 
Sejukkan hingga suam kemudian tapis, asingkan asam boi daripada air. 
Masukkan dalam plastik ais krim, 1 plastik 1 biji asam boi. Kalau nak letak lebih pun boleh. 
Kemudian bolehlah masukkan air dalam plastik dan ikat. 
Lepas ikat cuci bersih dan simpan dalam peti ais hingga beku. 
Sedia di nikmati. 

Makan masa musim panas memans sedap ni. SELAMAT MENCUBA. 

P/s : Kalau nak rasa masam tu lebih sikit, boleh la tambahkan ibu oren. 

With Love 
Papaglamz 

-sekian-

Nak melihat aku masak secara live dalam video? Jom tonton di Youtube Channel Papaglamz TV. Jangan lupa subscribe, like dan komen ya.!!


SELAMAT BERTUNANG | Tema Hantaran Pertunangan Warna Hijau

SELAMAT BERTUNANG | Tema Hantaran Pertunangan Warna Hijau

Idea gubahan hantaran 


Assalamualaikum

Tema Hantaran Pertunangan Warna Hijau | Baru-baru ini sepupu PapaG sebelah wife bertunang. Kebetulan kami berada di kampung, join la sekali menghantar rombongan meminang. Tetime ni boleh la fefeeling dan menigmbau kenangan-kenangan masa PapaG dan wife bertunang dulu kan. Jantung dup dap dup dap takut pinangan ditolak. Hehehe. Kita lupakan kejap soal jantung dup dap dup dap tu. PapaG nak story sikit tentang gubahan hantaran yang pihak lelaki buat untuk pertunangan ini. Tema gubahan yang berwarna hijau dan amat menaik sekali. Dengan bilangan hantaran sebanyak 9 dulang di gubah indah oleh saudara mara sahaja. Memang cantik la. Jom PapaG kongsikan sedikit gambar-gambar yang ada.

tema-gubahan-hantaran-warna-hijau

tema-gubahan-hantaran-warna-hijau

tema-gubahan-hantaran-warna-hijau
  
tema-gubahan-hantaran-warna-hijau

Dan satu benda paling best kalau kenduri ataupun majlis apa-apa di kampung ni ialah makan nasi ambeng. Tapi nasi ambeng style ni dah di moden kan sikit la. Sebab makan dalam pinggan. Ada sesetengah style tu makan dalam dulang je ramai-ramai. Makan sampai pitam yer. Sebab banyak sangat lauk dan nasi die. Hehehe. Sebab tu la kalau balik kampung beberapa hari je badan pun naik montel macam di pam-pam.

tema-gubahan-hantaran-warna-hijau

Ok la sampai di sini je cerita tentang majlis pertunangan sepupu PapaG ni. Enjoy...!!!!

With Love
Papaglamz

-sekian-
RESEPI DAGING MASAK MERAH ALA THAI

RESEPI DAGING MASAK MERAH ALA THAI

Resepi masakan daging


Assalamualaikum

RESEPI DAGING MASAK MERAH ALA THAI | Siapa peminat msakan thailand di sini? Di Kuantan sangat popular daging masak merah ala Thai ni. almaklum la. Kebanyakan kedai makan di sekitar Kuantan ini majoritinya pemilik dari thai yang bermastautin berdagang di Malaysia. Dan jagan terkejut kalau sangat banyak gerai makan yang berkonsep kan masakan Thailand. Dalam entri kali ini, PapaG nak kongsikan sedikit resepi daging masak merah yang PapaG dapat dari profi FB : Mazs Mansor. Selamat mencuba.

daging-masak-merah

Bahan Daging

500gram daging. Potong ketul besar-besar dan rebus dengan sedikit pewarna merah. Simpan sikit air rebusan daging untuk kuah. Bila daging empuk, hiris nipis dan goreng sekejap. Toskan.

Bahan Tumis

1 biji bawang holland (hiris kasar @ potong bulat)
2 btg daun bawang potong 1 inci
5 biji cili padi (ketuk)
3 ulas bawang putih (ketuk)
1 senduk cili kering blender (kalau nak kuah banyak lebihkan sikit cili kering)
2 sb sos tomato
2 sb sos cili 
2 sb sos tiram
1/2 sb gula
Sos ikan sikit

Cara-cara memasak

- Masukkan bawang putih yang diketuk tadi dalam minyak goreng daging. Kemudian masukkan cili kering blender.
- Tumis sampai cili kering garing. Masukkan cili padi ketuk, sos tiram, sos cili, sos tomato, gula dan sos ikan. Kacau-kacau sebentar
- Masukkan daging yangg dah digoreng tadi dan kacau lagi. Masukkan air rebusan daging kalau nak kuah lebih ya. Kacau lagi.
- Masukkan bawang holland dan daun bawang. Boleh tutup api.
- SIAP...

SELAMAT MENCUBA

With Love
Papaglamz

-sekian-

Dapatkan Resepi-resepi masakan terbaik untuk anda - Klik Disini
Dapatkan Resepi Kek Coklat BEST dengan - Klik Disini
Brownies Kedut ini MESTI korang suka - Klik Disini
Koleksi Resepi Kek MESTI Korang suka - Klik Disini
Gambar Kenangan Black and White

Gambar Kenangan Black and White

Gambar hitam putih


Assalamualaikum

Gambar Tema Black and White | Baru-baru ni ade la PapaG edit-edit gambar yang ada dalam phone. Edit dengan tema black and white ataupun dalam bahasa melayu hitam dan putih. Tengok la hasil kerja tak seberapa dari PapaG ni. Edit guna application FoToRus dalam handphone je. Bukan photoshop segala bagai. Hehehe

black-and-white-picture

black-and-white-picture

black-and-white-picture

black-and-white-picture

black-and-white-picture
 
black-and-white-picture

Kesemua gambar ini mempunyai kenangan dan maksud yang tersendiri. Yang pasti kenangan itu akan tetap PapaG ingat sampai bila-bila. Enjoy...!!!

With Love
Papaglamz

-sekian-
10 Tips Temuduga Yang Jarang Orang Guna

10 Tips Temuduga Yang Jarang Orang Guna

Persiapan lengkap untuk temuduga


Assalamualaikum

10 Tips Temuduga Yang Jarang Orang Guna | Dalam pasaran kerja semasa, anda perlu bertindak bersama-sama, atau anda tidak akan berpeluang untuk memenangi persaingan kerja yang ada. Periksa diri anda dengan 10 tips temuduga yang kerap diabaikan di bawah ini.



1. Buat kajian. Kaji syarikat bakal majikan anda dan pelajari selok-beloknya yang mungkin termasuklah perkhidmatan, produk, pelanggan dan pesaing kerana ia bakal memberikan kefahaman kepada anda. Lebih banyak perkara yang anda ketahui tentang syarikat tersebut, lebih besar peluang untuk anda “menjual diri” anda semasa temuduga.

2. Pemerhatian teliti. Pilih pakaian yang perlu dipakai semasa temuduga. Bergantung kepada industri dan posisi, dapatkan pakaian terbaik yang boleh anda pakai dan pastikan tiada kesan koyak padanya. Biar pun syarikat yang bakal anda sertai tidak mensyaratkan begitu, anda harus tunjukkan betapa seriusnya anda mahu berkhidmat dengan mereka. Anda berpakaian untuk menampilkan keyakinan anda.

3. Bersedia. Bawa bersama fail yang mengandungi resume, salinan rujukan dan kertas untuk mencatat nota. Anda perlu ada beberapa soalan yang perlu disediakan untuk ditanyakan pada akhir sesi temuduga. Sertakan senarai semak pada kertas kecil untuk semakan akhir sebelum temuduga berlangsung.

4. Tepati masa. Usah datang lewat untuk temuduga. Ambil inisiatif untuk datang lebih awal. Penting untuk anda memperuntukkan masa untuk merancang perjalanan, mungkin anda akan tersesat semasa mencari lokasi temuduga.

5. Tunjukan minat. Tampilkan minat anda untuk mendapatkan posisi yang ditawarkan menerusi segenap aspek. Bersalaman dengan erat dengan temuduga dan tunjukkan “eye contact” untuk menzahirkan keyakinan anda. Berucaplah dengan nada yang yakin walau pun sebenarnya anda ada sedikit rasa gementar.

6. Dengar. Ini merupakan salah satu kemahiran dalam temuduga yang kerap diabaikan. Anda tidak boleh hanya mendengar. Adakalanya perkara yang tidak dikatakan sama penting dengan apa yang disebutkan.

7. Jawab soalan yang ditanya. Kebanyakan calon tidak fikir sama ada soalan yang diberikan oleh penemuduga benar-benar dijawab atau pun tidak. Mungkin anda faham apa yang ditanya, namun anda boleh mendapatkan penjelasan sekiranya anda tidak pasti.

8. Beri contoh spesifik. Siapkan teks kisah anda sebelum ditemuduga. Berikan contoh yang menceritakan kejayaan dan betapa uniknya anda. Sikap anda yang lalu boleh jadi pengukur kepada prestasi masa depan anda.

9. Tanya soalan. Kebanyakan calon temuduga melepaskan peluang ini kerana tidak berminat untuk mencari informasi yang bernilai.  Soalan yang bakal anda tanyakan menjadi kayu pengukur untuk menilai minat anda terhadap bakal majikan.

10. Tindakan susulan. Sama ada menerusi emel, surat atau panggilan telefon, tindakan susulan untuk menghubungi semula syarikat yang pernah menemuduga anda. Tindakan susulan selepas temuduga adalah peluang untuk mengingatkan penemuduga mengenai semua perkara yang berharga tentang diri anda untuk disumbangkan kepada syarikat. Jangan lepaskan peluang terakhir ini untuk “pasarkan diri” anda.

Kesimpulannya, penting untuk anda yakin dan tenang dalam sesi temuduga. Satu perkara yang patut ada ialah bersedia dengan sebaik-baiknya yang mungkin mengikut kemampuan anda. Dengan mengikuti panduan yang telah disebutkan di atas, anda akan berasa kurang gementar dan bersedia dengan positif untuk membentangkan diri anda.

Tahukah anda, 80% dari pencari-pencari kerja yang menghadiri temuduga gagal semasa temuduga sebenar. Gagal di sini bukan kerana tidak layak tetapi gagal untuk menunjukkkan kepada  panel temuduga bahawa diri mereka adalah yang paling layak untuk diambil bekerja. Ini sangat merugikan anda...lebih-lebih lagi anda tak buat persediaan se'BIJAK' yang mungkin.

Ada banyak faktor yang dilihat mampu menyebabkan anda tidak dilihat sebagai calon yang paling sesuai dipilih. Perkara paling mudah yang  menyebabkan anda di 'reject' adalah saat ketika anda masuk bilik temuduga.

Dengan keterampilan yang salah, cara komunikasi yang tidak bagus serta bahasa badan yang lemah sudah boleh memberi anda markah yang amat kurang. Oleh itu, anda perlu ketahui dan belajar ilmu ini. Ingat, pihak penemuduga adalah manusia dan selagi ianya bernama manusia maka setiap tindakan dan keputusannya akan dipengaruhi oleh emosinya.

Jika awal-awal mereka tidak berkenan dengan anda maka jangan harap mereka akan tertarik dengan kepakaran anda yang lain. Inilah yang dinamakan 'First Impression'. Dengan cara komunikasi yang lemah, anda telah mensia-siakan peluang terbaik anda untuk beritahu pihak penemuduga tentang kelebihan diri anda dan bagaimana anda boleh memenuhi kriteria pekerja yang mereka inginkan.

Maka, jadilah bijak sebelum anda melangkah masuk di dalam bilik temuduga. PapaG nak kongsikan satu panduan persediaan temuduga yang berguna untuk digunakan :

Klik sini untuk melihatnya :


With Love
Papaglamz

-sekian-
Senarai-senarai lagu di dalam filem Dilwale 2015 beserta lirik

Senarai-senarai lagu di dalam filem Dilwale 2015 beserta lirik

Lirik lagu Janam Janam, Daayre, Tukur Tukur, Premika, Manma Emotion Jaage, Gerua.


Assalamualaikum

Senarai-senarai lagu di dalam filem Dilwale 2015 | Barikut PapaG kongsikan 6 lagu yang terdapat di dalam filem hindustan popular masa kini iaitu Dilwale beserta liriknya sekali. Antara lagu-lagunya ialah Janam Janam, Daayre, Tukur Tukur, Premika, Manma Emotion Jaage, Gerua.


Lagu : Janam-janam
Penyanyi : Arijit Singh, Antara Mitra
Lirik : Amitabh Bhattacharya
Muzik: Pritam

Janam janam janam sath chalna yunhi
Kasam tumhe kasam aake milna yahi
Ek jaan hai bhale do badan ho juda
Meri hoke hamesha hi rehna
Kabhi na kehna alvida

Meri subah ho tumhi
Aur tumhi sham ho
Tum dard ho tum hi aaram ho
Meri duaon se aati hai bas yeh sada
Meri ho ke hamesha hi rehna
Kabhi na kehna alvida
Meri hoke hamesha hi rehna
Kabhi na kehna alvida

Teri bahon mein hai mere dono jahan
Tu rahein jidhar meri jannat wahi
Jal rahi aggan hain jo yeh do tarfaa
Na bujhe kabhi meri mannat yahi
Tu meri arzoo, main teri aashiqui
Tu meri shayari, main teri mausiqi

Talab talab talab bas teri hai mujhe
Nashon mein tu nasha bann ke ghulna yoonhi
Meri mohabbat ka karna tu hak ye adda
Meri ho ke hamesha hi rehna
Kabhi na kehna alvida

Meri subah ho tumhi
Aur tumhi shaam ho
Tum dard ho tum hi aaram ho
Meri duaon se aati hai bas yeh sada
Meri hoke hamesha hi rehna
Kabhi na kehna alvida

Aa.. alvida..

********************

Lagu : Daayre
Penyanyi : Arijit Singh
Lirik : Amitabh Bhattacharya
Muzik : Pritam

Dilon ki mohabbat ko bandhe kyun haye re
Dilon ki mohabbat ko bandhe kyun haye re
Daayre daayre daayre daayre

Hai kyu faasle darmiyaan leke aaye re
Hai kyu faasle darmiyaan leke aaye re
Daayre daayre dayre daayre
Kaanch ke woh khwaab naazuk thhe humare saare
Chhune se hi tuttne lage
Mannaton mein umr bharka saath jinka manga
Humsafar woh chhutne lage

Na marna munasib jiya bhi na jaaye re
Na marna munasib jiya bhi na jaaye re haye re
Daayre daayre daayre daayre

********************

Lagu : Tukur Tukur
Penyanyi : Arijit Singh
Lirik : Amitabh Bhattacharya
Muzik : Pritam

Tukur Tukur Lyrics
Tukur tukur tukur tukur
Tukur tukur dekh taka tak (x3)

Dil mein haan hai honthon pe na
Dil mein haan hai honthon pe na
Bhare bazaar mein dil tod gayi zaalima

Tukur tukur tukur tukur
Tukur tukur dekh taka tak (x2)

Aashiqon ki jaan le gayi
Aashiqon ki jaan le gayi
Kaahe rumal magar chod gayi zalima

Tukur tukur tukhur tukhur
Thukur thukur dekh taka tak (x2)

Chahne wale tere jittne hazar sanam
Badh ke humse nahi honge dildar sanam
Ye zamana hai bewafa
Ye zamana hai bewafa
Mille mushqil se wafadar koi baalma

Tukur tukur tukur tukur
Tukur tukur dekh taka tak (x3)

Ayiyaya Vasco da Gama
Ayiyaya pagdi pajama
Hey ayiyaya Vasco da Gama
Ayiyaya pagdi pajama

Hosh mein hi sahi
Magar gustakhiyan ho zara
Aa tujhe chum loon
Bhale badnamiyan ho zara

(Tukur tukur tukur tukur..)

O hosh mein hi sahi
Magar gustakhiyan ho zara
Aa tujhe chum loon
Bhale badnamiyan ho zara

Husn hai bekaabu agar
Husn hai bekaabu agar
Kaahe jazbat ko kaabu mein rakhe baalma

Tukur tukur tukur tukur
Tukur tukur dekh taka tak (x4)

Hey ayiyaya Vasco da Gama
Ayiyaya pagdi pajama (x2)

Pyaar kya cheez hai
Pichha chode naa wo marz hai
Umr bhar sar se jo
Miyan utre na wo karz hai
Isse bach ke rehna zara
Isse bach ke rehna zara
Nazar andaaz naa kar mashwara ye kaam ka

Tukur tukur tukur tukur
Tukur tukur dekh taka tak (x2)

********************

Lagu : Premika
Penyanyi : Benny Dayal, Kanika Kapoor
Lirik : Amitabh Bhattacharya
Muzik: Pritam

Honthon pe naam hain thehra tera
Neendon pe rehta hain pehra tera
Jabse bani re bani tu meri
Premika aa premika aa..
Premika aa premika

Sooraj nikalta hai tere liye
Chanda mein dikhta hai chehra tera
Jab se bani re bani tu meri
Premika aa premika aa..
Premika aa premika aa..
Premika aa premika aa.. premika..
Main teri premika!

Dilke shehar ka musafir hai tu
Neendein choorane mein mahir hai tu
Dikhta hai thoda tapori magar
Jeans jacket mein shayar hai tu

Lover boy macho man
You are my babu
I am your jaan (x2)

Dil ke shehar ka musafir hai tu
Neendein choorane mein mahir hai tu
Diktha hai thoda tapori magar
Jeans jacket mein shayar hai tu

Bas tere haan karne ki der hai
Thaiyar hai sar pe sehra mera
Jabse bani jaane mann tu meri
Premika aa aa… premika aa aa..
Premika aa aa.. premika..

Suraj nikalta hai tere liye
Chanda mein dikhta hai chehra tera
Haan bani re bani main teri
Premika aa premika aa..
Premika aa premika aa..
Premika aa premika aa..
Premika aa premika aa.. premika..

Main teri Premika!

********************

Lagu : Manma Emotion Jaage
Penyanyi : Amit Mishra, Anushka Manchanda, Antara Mitra
Lirik : Amitabh Bhattacharya
Muzik : Pritam

Goriya re choriya re
Goriya re choriya re
Tera jalwa dekha toh dil hua milkha
Badi tez bhaage re
Manma emotion jaage re
Manma emotion jaage
Manma emotion jaage re
Manma emotion jaage

Dil jaga se hill gaya re
Dil jaga se hill gaya re
Tukdo mein nikla re dil ka chilka
Thune phenka kha ke re

Manma emotion jaage re
Manma emotion jaage
Manma emotion jaage re
Manma emotion jaage

Haiya
Mera desi typical saiyaan
Peepal ki thandi chaiya
Main naache tha tha thaiya
Thaiya saiyan saiyan (x2)

O mere saiyaan, saiyaan saiyaan

Dil ki phansi hai naiya majdhaar mein
Sunle vistar mein
Ho loot gaya pyar mein
Yeh toh bata de mere jazbat ka
Itna kam rate kyun hai
Tere bazaar mein

Karke waada, kyun na aayi
Karke waada, kyun na aayi
Hua dil ka jagrata
Halka phulka sa dhokha kha ke

Manma emotion jaage re
Manma emotion jaage
Manma emotion jaage re
Manma emotion jaage

Mera desi typical saiyaan
Peepal ki thandi chaiya
Main naache tha tha thaiya
Thaiya saiyan saiyan (x2)

********************

Lagu : Gerua
Penyanyi: Arijit Singh, Antara Mitra
Lirik: Amitabh Bhattacharya
Muzik: Pritam

Dhoop se nikhal ke
Chaaon se phisal ke
Hum mile jahan par
Lamha tham gaya

Aasmaan pighal ke
Sheeshe mein dhalke
Jam gaya to tera chehra ban gaya
Duniya bhulake tumse mila hun
Nikli hai dilse ye duaa
Rang de tu mohe gerua
Ranjhe ki dil se hai duaa
Rang de tu mohe gerua

Haan nikli hai dil se ye dua
Ho rang de to mohe gerua

Ho tumse se shuru tum pe fanaa
Hai sufiyaana yeh dastan
Main karwaan manzil ho tum
Jaata jaha ko har raasta

Tumse juda jo dil zara sambhalke
Dard ka wo sara kohra chhan gaya

Duniya bhulake tumse mila hoon
Nikli hai dil se yeh duaa
Rang de tu mohe gerua
Ho ranjhe ki dil se hai duaa
Rang de tu mohe gerua

Ho veeran tha dil ka jahaan
Jis dinse tu daakil hua
Ek jism se ik jaan ka
Tarja mujhe haasil hua

Haan phikke hai saare
Naate jahan ke
Tere sath rishta gehra ban gaya

Duniya bhula ke tumse mila hoon
Nikli hai dil se yeh duaa
Rang de tu mohe gerua
Ho ranjhe ki dil se hai duaa
Rang de tu mohe gerua

Haan nikli hai dil se yeh duaa
Ho rang de tu mohe gerua

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com