Resepi Ikan Kembung Rebus Air Asam Belacan

/
1 Comments

Resepi Sihat Ikan Kembung


Assalamualaikum

Resepi Ikan Kembung Rebus Air Asam Belacan | Ok kali ni PapaG nak kongsikan sau resepi yang menyihatkan iaitu resepi masak ikan kembug rebus air asam belacan. Haa nampak tak dalam resepi ni ade belacan. Complete dengan asam sekali. PapaG memang suka masakan yang berasaskan belacan. For sure la sambal belacan kan? So, apa kata jom cuba resepi masak ikan kembung air asam belacan ni. Macam best je kan? Resepi dari FB Ummu Durrah

gambar-ikan-kembung-masak-asam

Resepi Ikan Kembung Rebus Air Asam Belacan

Bahan-bahan :-

Ikan kembung yangg telah dibersihkan
Air (ikut berapa byk kita nak kuah dia)
Garam sebagai perasa
1/2 biji bawang besar - potong dadu
1 biji tomato - potong dadu
1 biji lada besar - hiris halus
Cili api - hiris halus - ikut nak pedas mana
1/2 cawan asam jawa
2 sudu besar gula
Sedikit belacan
Asam limau (optional)

Cara-caranya :-

Rebus ikan dengan air sehingga masak.
Masukkan belacan & asam jawa, garam & perasa.
Satukan kesemua bahan hirisan ke atas ikan..Perahkan asam limau
Tunggu masak, siap.. Makan dgn nasi putih..wallahhhh
Boleh juga di satukan kesemua bahan2 dan di kukus sampai masak.

*TIPS : Jangan masak lama kulit limau tau, nanti akan keluar rasa pahit. So,  perah limau dan letak limau ni bila api dah dipadamkan.. sekadar nak mencantikkan hidangan kita.

SELAMAT MENCUBA....!!!!

With Love
Papaglamz

-sekian-


Dapatkan Resepi-resepi masakan terbaik untuk anda - Klik Disini
Dapatkan Resepi Kek Coklat BEST dengan - Klik Disini
Brownies Kedut ini MESTI korang suka - Klik Disini
Koleksi Resepi Kek MESTI Korang suka - Klik Disini


You may also like

1 ulasan:

Google+ Followers

Blog Follower

Assalamualaikum

Papaglamz dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.

Terima Kasih

With Love

-PapaG-