Punca Dan Cara Menghilangkan Sakit Belakang

/
2 Comments
Jun 25, 2016
Assalamuaalaikum semua. PapaG percaya sakit belakang merupakan antara masalah yang menghantui kita. PapaG sendiri sering sakit belakang jugak. Tapi korang tahu tak punca dan cara menghilangkan sakit belakang? Rasa sakit-sakit atau ketidakselesaan di bahagian belakang atau berhampiran pinggang pasti menyebabkan individu itu tidak selesa dan sukar untuk melakukan tugas serta rutin harian. Kalau korang nak tahu, sakit belakang sebenarnya bukanlah sesuatu yang luar biasa kerana boleh dikatakan hampir setiap individu mengalaminya tanpa mengenal faktor jantina mahupun usia. Ramai yang cakap antara punca dan penyebab utama sakit belakang ialah masalah tisu kosyen terkoyak. 

punca-sakit-belawakn-merawat-sakit


Antara punca kusyen terkoyak ialah:

  • Mengangkat barang terlalu berat.
  • Pergerakan badan yang tidak sesuai dengan tulang belakang.
  • Adakalanya batuk atau bersin yang terlalu kuat juga boleh menyebabkan tekanan dalam perut meningkat. Sehubungan itu ia memberi tekanan pada kusyen.

Selain itu terdapat punca lain yang menyebabkan berlakunya rasa sakit belakang, bagaimanapun ia dikatakan agak jarang berlaku seperti:

  • Ketumbuhan.
  • Kecederaan seperti patah.
  • Penyakit anky losing spondilitis yang mengakibatkan tulang belakang menjadi keras.
  • Jangkitan kuman seperti kuman batuk kering (tuberculosis).
  • Adakalanya sakit belakang juga berpunca daripada organ yang terdapat di sekeliling seperti buah pinggang, perut, saluran besar darah dan lain-lain.


Tanda-tanda seseorang mengalami sakit belakang

  • Rasa sakit belakang yang dialami oleh individu dalam usia pertengahan biasanya datang dengan tanda akut (secara tiba-tiba).
  • Aktiviti seperti me­ngangkat barang yang terlalu berat adakalanya menimbulkan rasa sakit serta-merta atau kecederaan pada otot atau urat.
  • Sebaliknya dalam kalangan mereka yang berumur, penyakit spondilosis (kehausan tulang) tidak berlaku secara tiba-tiba, ia biasanya terjadi dalam tempoh beberapa tahun.


Rawatan mencegah sakit belakang

Rawatan ubat-ubatan seperti vitamin bertujuan mengurangkan kesakitan dan bengkak pada saraf. Manakala fisioterapi pula selain mengurangkan bengkak dan kesakitan, dengan menggunakan traksi ia dapat membantu melembutkan otot bagi melepaskan tekanan pada saraf. Bagaimanapun, mereka yang tidak merawat kecederaan berkenaan tidak dapat memulih dan mengembalikan kekuatan asal mereka. Pembedahan bertujuan untuk mengurangkan tekanan pada saraf supaya saraf tidak berasa sakit juga untuk menguatkan tulang. Ia juga membantu memulihkan tulang yang berubah dari kedudukan asal dan menguatkan tulang bagi mencegah rasa sakit.

Biobax Cool Therapy membantu MELEGAKAN Sakit belakang

Biobax Cool Theraphy adalah fast relief spray with Eucalyptus Oil, Habbatussauda and Olive Oil. Biobax Cool Theraphy membantu melegakan kesakitan dengan cepat.



Kandungan Biobax Cool Theraphy adalah :-

  • Eucalyptus Oil
  • Habbatussauda Oil
  • Olive Oil
  • Za'faran
  • Lemon Grass
  • Halia Bara
  • Kaffir Lime
  • Pappermint
  • Menthol Crystal

Bahan-bahan dalam Biobax Cool Theraphy adalah 100% organik. Jadi Biobax Cool Theraphy sesuai untuk ibu mengandung dan ibu berpantang dan juga orang yang bersukan. 

Kegunaan Biobax Cool Theraphy untuk kelegaan segera, sakit-sakit biasa, sakit otot dan sendi yang biasa seperti:
  • Sakit Belakang
  • Ketegangan
  • Terseliuh
  • Lenguh-lenguh
  • Selsema/resdung

Selain lenguh-lenguh, Biobax Cool Theraphy boleh melegakan selsema. Spray biobax pada tangan. Kemudian gosok kedua belah tangan dan sedut bau di tapak tangan sehingga hilang bau.

Kelebihan Biobax Cool Theraphy
  • Melegakan lenguh leher & sendi
  • Segera melegakan sakit belakang dengan kesan sejuk
  • Tahan sehingga 5 jam
  • Melancarkan peredaran darah
  • Membantu melegakan lenguh bahu & leher
  • Terbukti berkesan untuk kelegaan belakang
  • Sesuai untuk melegakan selsema & resdung

Testimoni pengguna Biobax Cool Therapy

Sebenarnya ramai yang telah mencuba Biobax Cool Therapy ni. PapaG kongsikan pada semua testimoni-testimoni pengguna yang sangat suka menggunakan spray ini.






Kini, Biobax Cool Theraphy adalah teman setia PapaG tau. Biobax wajib ada dalam handbeg atau beg sukan korang semua. Kalau pergi main badminton ke, main ftlsal ke, boleh la spray sikit sebelum main tu. Haa apa lagi? Jom lah dapatkan seorang satu atau belikan kepada insan yang tersayang! 

Sekiranya berminat boleh whatsapp atau telegram PapaG 019 6141393

With Love
Papaglamz

-sekian-


You may also like

2 ulasan:

  1. Biobax kesannya cepat melegakan.., saya dah cuba kat lutut. Bagus.

    BalasPadam
  2. Bagus untuk dicuba....tambah musim perayaan ni..angkat barang banyak nihh

    BalasPadam