Betul Ke Lepas Nikah Suami Isteri Tidak Boleh Tidur Bersama?

/
4 Comments
Assalamualaikum semua. Korang sihat semua? PapaG alhamdulillah sihat. Just nak cerita petang tadi di office, tetiba timbul topik pasal nikah menikah ni. Macam-macam la cerita dan pengalaman dikongsi bersama. Almaklum la dalam office PapaG tu ada 4 orang dan PapaG sorang je lelaki. #KauRasa? Satu persoalan yang timbul ialah betul ke lepas nikah suami isteri tidak boleh tidur bersama selagi majlis bersanding belum berlangsung?


Ok la, pada PapaG dalam bab ni ia hanyalah adat semata-mata. Ya, memang PapaG pernah dengar orang-orang lama kat macam ni. Tapi takde sebarang hukum yang menjelas tentang perkara ini kan. Lagipun benda dah halal apa kena pulak la tak boleh nak tidur atau duduk bersama kan?

Mugkin orang-orang kita dulu kan penuh dengan adab sopan kan? Yela, majlis nikah ni kan sudah pasti ramai tetamu dan saudara mara yang datang nak memeriahkan majlis kan. Jadi untuk mengelakkan pengantin lelaki ni malu ataupun tidak selesa mungkin timbulnya satu adat dimana lepas je nikah suami isteri tidak boleh tidur atau tinggal bersama sebelum majlis bersanding berlangsung. Tapi macam mana pula kalau yang nikah dulu beberapa bulan selepas itu baru bersanding? Maaatiii laaaaa kau nak tungggguu. Hahahaha

Macam PapaG kata tadi la kan. Ni adat jer. Macam PapaG, lepas nikah je terus menetap dirumah mertua. Malu tak malu la kan. Rumah kami dekat je. So, bila tetamu dah balik tu I datang semula la ke rumah isteri I. Hahaha. Tak de la, memang mak mertua PapaG pelawa untuk tidur di rumah. So kita ni ala-ala orang yang mengantuk di siring bantal gituuu.

Walau apa pun cara dan adatnya, yang pasti bila korang dah menikah tu korang dah halal dan tak de masalah kalau korang nak tidur bersama ke, duduk satu rumah ke dan sebaganya. Dah HALAL Bbrooo.. Layaaannnnnn....!!!!

With Love
Papaglamz

-sekian-


You may also like

4 ulasan:

  1. Eek..nk nikah cepat la macam ni....

    BalasPadam
  2. klu sy dah lompat mlm tu. ehhh..

    BalasPadam
  3. dah halal sisssssss dan bro sekaliann, apalagiii.. gituww haahaha

    BalasPadam