25.10.16

Goverment.my Membantu "Job Seekers" Mencari Kerja Dengan Mudah

Assalamuaalikum semua. Sekarang ni kan sedang musim konvo kan? Maka akan ramai la graduan-graduan yang akan sebok mencari kerja diluar sana. Buat semua graduan, korang nak tahu tak satu lama portal kerjaya yang baik untuk anda cuba layari. Goverment.my Membantu "Job Seekers" Mencari Kerja Dengan Mudah. Laman web yang sangat berguna untuk anda semua kerana memberikan info-info terkini tentang kerjaya.

jawatan kosong johor, jawatan kosong kilang, jawatan kosong kelantan, jawatan kosong sabah, jawatan kosong kedah, jawatan kosong terengganu, jawatan kosong kerani, jawatan kosong pemandu lori, cari kerja kosong kerani, cari kerja malaysia, cari kerja kosong kilang, cari kerja part time di rumah, mencari kerja part time, cari kerja kerajaan, cari kerja sambilan di rumah, mencari pekerja, federal government jobs, federal jobs, usaa jobs, job opportunities in kenya, part time job opportunities, jobs hiring, job opportunities in tanzania, list of jobs, list of jobs a-z, list of high paying careers, list of careers and salaries, list of jobs hiring, list of career choices for high school students, list of careers in science, list of jobs uk, alphabetical list of careers,

Untuk pengatahuan korang. pada tahun 2015, 30,000 orang telah hilang pekerjaan samada dipecat atau kerana syarikat yang mereka kerja sudah gulung tikar.Kadar penggangguran di Malaysia meningkat sebanyak 3.9% saban tahun.

Berapa ramaikah yang menganggur? Rakyat Malaysia ada 30 juta orang, jika 3.9% menganggur, bermaksud jumlah keseluruhan penggangur ialah seramai 1.2 juta orang. Jumlah yang sangat ramai.

Banyak faktor-faktor penyebab meningkatnya kadar pengganguran di negara kita seperti faktor ekonomi, pelabur asing lari, kejatuhan harga minyak dan lain-lain faktor ekonomi. Selain itu faktor terlalu memilih pekerjaan juga menjadi punca utama makin ramai orang menganggur.

Macam yang PapaG cakap awal-awal tadi, 1 laman web jawatan kosong yang menyediakan lebih daripada 10,000 jenis kerja kosong yang anda boleh mohon. Oh ya, website ini sangat bagus dan telah membantu ramai orang mendapat pekerjaan yang mereka impikan. Mungkin ramai di luar sana masih menganggur kerana tidak menjumpai pekerjaan, atau tidak mendapat tawaran kerana tidak menjumpai sumber untuk mengisi jawatan kosong yang sesuai.

Bagi yang berminat untuk bekerja dalam sektor kerajaan, Government.My juga menyediakan jawatan kosong kerajaan dan memberi anda peluang untuk mohon kerja kerajaan dengan lebih mudah dan effektif. Oh ya, kerja kerajaan adalah satu peluang kerja yang sangat menarik dan menjamin masa depan. Jika anda mencari security dalam pekerjaan, silalah apply dan memohon jawatan kosong kerajaan.

Antara kerja kosong yang popular dan senang untuk dimohon di laman web Government.my adalah jawatan kosong maybank, jawatan kosong kastam, jawatan kosong jpj dan jawatan kosong kemas. Antara kelebihan jika anda apply pekerjaan dengan website ini adalah penerimaan dan serapan masuk kerja lebih tinggi kemungkinannya.

Buat semua graduan, jangan putus asa dalam mencari kerja ok. Tip paling penting dalam mencari kerja adalah bersabar dan terus mencari. Jangan lupa layari portal kerjaya Goverment.My sebagai platform tambahan untuk anda semua mencari kerjaya idaman anda. 

Sebelum PapaG mengundur diri, saja la PapaG nak kongsikan pada semua entri yang PapaG pernah tulis sebelum ini tentang panduan menulis resume. Berikut antara 5 perkara yang harus dititikberatkan dalam penulisan resume anda:

  1. Bertanggung  jawab kepada.... Sekiranya anda melakukan sesuatu perkara, pastinya anda bertanggung jawab tentangnya. Menggunakan perkataan “bertanggung jawab kepada…” ini kelihatan tidak menarik kerana kurang efektif dan anda tidak serius dengannya. Sebagai contoh, “bertanggung jawab kepada rekaan senibina menara Kuala Lumpur” tidak memberikan impak berbanding “mereka senibina menara Kuala Lumpur”. Perkataan ini tidak akan menambah nilai kepada pencapaian anda.
  2. Format yang pelik. Menggunakan tulisan yang bersimpul seperti rekaan kad kahwin memang tidak sesuai. Atau paling kurang anda meletakkan font dengan gaya tulisan komik. Pilih font yang biasa digunakan dalam dokumentasi sudah cukup. Elakkan juga dari mewarnakan resume anda kerana biasanya pengurus jawatan kosong berkenaan akan mencetak resume anda dengan hitam putih sahaja mengakibatkan resume anda tidak kelihatan seperti yang anda mahukan.
  3. Pengalaman kerja yang lama. Kerjaya anda mungkin sudah melebihi 10 tahun, namun anda tak perlu tuliskan secara panjang lebar. Pilih pengalaman yang berkaitan dengan skop kerja yang bakal anda pohon. Anda boleh letakkan senarai syarikat yang pernah anda sertai dalam surat iringan resume.
  4. Emel yang meloyakan. Perkara ini nampak enteng sahaja, namun ia perlu diambil kira. Gunakan emel yang kelihatan profesional dan serius. Ia bakal digunakan untuk berkomunikasi dengan pelbagai pihak di kemudian hari. Usah letakkan budaknakal@yahoo.com sebagai emel anda, kerana sedikit sebanyak ia mencerminkan siapa diri anda. Ambil inisiatif untuk menghasilkan satu emel khas untuk kerjaya anda.
  5. Senarai sekolah dan institusi yang meleret. Kecuali untuk mereka yang baru hendak memulakan kerja yang pertama, informasi ini tidak perlukan senarai yang panjang. Anda hendak memohon pekerjaan yang baru, jadi keluarkan senarai sekolah rendah dan sekolah menengah. Masukkan pendidikan yang tertinggi dan senarai pengalaman anda.


Jom hapuskan pengangguran. Bantu share artikel ini supaya semua orang yang masih belum ada sebarang pekerjaan boleh mengisi kekosongan jawatan yang disediakan di laman web ini. Pihak kerajaan khususnya Kementerian Sumber Manusia haruslah bertindak dan mengorak langkah proaktif bagi mencegah kenaikkan kadar penggaguran di negara kita.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com