Resepi Puding Sagu Mudah Tapi Sedap

/
0 Comments
Oktober 25, 2016
Assalamualaikum semua. Bila kau balik dari kerja tetiba kat rumah kau ade terhidang semangkuk puding sagu hasil tangan isteri sendiri. Hilang semua penat ye. Heheheh. Rajin bini PapaG buat kuih petang-petang kan. Dalam entri kali ini Papag nak kongsikan resepi puding sagu mudah tapi sedap versi my wife.

agar agar sagu biji, puding sagu berkuah, resepi puding sagu biji, agar2 sagu, resepi puding sagu mata ikan, resepi puding sagu susu cair, resepi kuih sagu mata ikan, cara buat kuih sagu, resepi puding sagu susu cair, puding sagu berkuah kastard, puding sagu pelangi, sagu gula melaka dengan susu cair, cara masak sagu, sagu kelapa, kuih sagu kukus, sagu mata ikan, puding sagu berkuah kastard, puding sagu pelangi, sagu gula melaka dengan susu cair, cara masak sagu, sagu kelapa, resepi sagu berkuah, kuih sagu kukus, sagu mata ikan, puding sagu berkuah kastard, puding sagu pelangi, cara masak sagu, sagu susu cair, kuih sagu kukus, sagu gula melaka dengan susu cair, sagu mata ikan, bubur sagu biji,

Bahan untuk sagu:

  • 1 1/2 cawan sagu
  • air secukupnya
Bahan untuk kuah:
  • Susu cair
  • Gula melaka
Cara penyediaan:

  • Rendamkan biji sagu bersama air selama 1/2 jam. Anggaran air sehingga tenggelam dua ruas jari.
  • Rebus sagu di atas api perlahan sehingga hilang putih di tengah-tengah biji. Jika air kurang tambahkan sedikit supaya sagu masak dengan sempurna.
  • Tuang sagu di atas penapis dan bilas dengan air mengalir supaya kanjinya keluar.
  • Toskan dan masukkan pewarna kesukaan anda. Kacau sekata. Sudukan sagu ke dalam acuan dan sejukkan di dalam peti ais selama 30 minit. Sagu akan terbentuk dan kental apabila sejuk.
  • Keluarkan dari acuan dan hidang bersama kuah susu cair dan sirap gula melaka.
Haaa mudah kan? Tak sampai sejam pun dah siap dan korang dah boleh makan pudding sagu yang mudah ni. So, jangan lupa untuk mencuba.

With Love
Papaglamz

-sekian-



You may also like

Tiada ulasan: