Destinasi Lawatan Menarik di Masjid Cina Melaka

/
3 Comments
Assalamualaikum semua. Sekali melangkah, terasa ala-ala berada di laman istana Maharaja cina je. Hehehe. Kalau korang nak tahu salah satu mercu tanda yang menjadi kebanggaan masyarakat di Melaka ialah terbinanya masjid Cina. Keseluruhan konsep seni bina masjid ini diilhamkan daripada seni bina masyarakat China yang didapati daripada kajian masjid serta seni bina di sekitar Beijing, Shanghai dan Xian. Bagi anda yang ke sini jangan lupa untuk menjadikan Masjid Cina Melaka sebagai tempat untuk anda lawati.

sejarah masjid cina melaka, alamat masjid cina krubong, masjid cina ipoh, alamat masjid cina krubong melaka, no telefon masjid cina melaka, masjid cina melaka address, masjid cina melaka malacca, malaysia, masjid cina kelantan, sejarah masjid cina melaka, alamat masjid cina krubong melaka, masjid cina ipoh, no telefon masjid cina melaka, masjid cina melaka address, masjid cina kelantan, masjid cina di malaysia, lokasi masjid cina melaka,

sejarah masjid cina melaka, alamat masjid cina krubong, masjid cina ipoh, alamat masjid cina krubong melaka, no telefon masjid cina melaka, masjid cina melaka address, masjid cina melaka malacca, malaysia, masjid cina kelantan, sejarah masjid cina melaka, alamat masjid cina krubong melaka, masjid cina ipoh, no telefon masjid cina melaka, masjid cina melaka address, masjid cina kelantan, masjid cina di malaysia, lokasi masjid cina melaka,

Masjid ini dibina di atas tanah seluas 2.8 hektar dan ianya mampu memuatkan jemaah kira-kira 2000 jemaah dalam satu-satu masa. Kalau korang nak tahu, masjid ini merupakan masjid yang bercirikan konsep senibina cina yang ketiga dibina di Malaysia selain di Kelantan dan Perak. Masjid ini mula beroperasi pada 29 Syaaban 1435 H bersamaan 27 Jun 2014 dan Solat Jumaat pertama telah diadakan pada 06 Ramadhan 1435H bersamaan 04 Julai 2014M. 

Pertama kali melangkahkan kaki ke dalam masjid ini membuatkan mata PapaG terpukau. Apa tidaknya, masjid yang dibina atas usaha Persatuan Cina Muslim Melaka (PERTIM), bersama-sama dengan dana daripada masyarakat setempat, sangat menggamit pemandangan yang indah. Ciri-ciri bangunan masyarakat cina terbina dengan indah. Warna asas merah putih dan juga bentuk bangunan yang seakan-akan tokong menguatkan lagi ciri-ciri seni bina cina yang ada pada masjid ini. Disebabkan kecantikan masjid ini jugaklah, maka tempat ini pun tempat yang best untuk bergambar. Tak hairanlah, di sini jugak adakalanya menjadi tempat shooting untuk album perkahwinan.

sejarah masjid cina melaka, alamat masjid cina krubong, masjid cina ipoh, alamat masjid cina krubong melaka, no telefon masjid cina melaka, masjid cina melaka address, masjid cina melaka malacca, malaysia, masjid cina kelantan, sejarah masjid cina melaka, alamat masjid cina krubong melaka, masjid cina ipoh, no telefon masjid cina melaka, masjid cina melaka address, masjid cina kelantan, masjid cina di malaysia, lokasi masjid cina melaka,

sejarah masjid cina melaka, alamat masjid cina krubong, masjid cina ipoh, alamat masjid cina krubong melaka, no telefon masjid cina melaka, masjid cina melaka address, masjid cina melaka malacca, malaysia, masjid cina kelantan, sejarah masjid cina melaka, alamat masjid cina krubong melaka, masjid cina ipoh, no telefon masjid cina melaka, masjid cina melaka address, masjid cina kelantan, masjid cina di malaysia, lokasi masjid cina melaka,

sejarah masjid cina melaka, alamat masjid cina krubong, masjid cina ipoh, alamat masjid cina krubong melaka, no telefon masjid cina melaka, masjid cina melaka address, masjid cina melaka malacca, malaysia, masjid cina kelantan, sejarah masjid cina melaka, alamat masjid cina krubong melaka, masjid cina ipoh, no telefon masjid cina melaka, masjid cina melaka address, masjid cina kelantan, masjid cina di malaysia, lokasi masjid cina melaka,

Untuk pengatahuan semua, lokasi masjid Cina ini berada di daerah Krubong Melaka. Masjid ini dibina berdekatan dengan Stadium Hang Jebat Melaka. Lokasi ini mungkin memudahkan para peminat bola sepak yang datang ingin menonton perlawanan secara langsung di stadium ini. Kalau nak lebih mudah korang cari sahaja di google map atau waze dengan carian "Masjid Cina Melaka". Nak lagi mudah nah PapaG kongsikan koordinat masjid ini (2.2959235,102.1952413,13). Copy paste je koordinate ni. Sampai la nanti. Insyallah.

Baiklah, itu sahaja perkongsian PapaG tentang masjid Cina Melaka ni. Kalau korang becuti ke Negeri Melaka, jangan lupa singgah ke masjid ini. Dekat je. Kira-kira 30 minit je dari Bandar Hilir.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Baca juga 


You may also like

3 ulasan:

  1. Wah sampai dah papaG sini, kenapa x ajak pcl..

    BalasPadam
  2. Dulu pernah nak buat assignment pasal masjid ni tapi tak jadi sebab tak banyak info. Heheh. Nanti kalau berpeluang ke Melaka nak singgah lah sini :)

    BalasPadam