Masjid Kristal Terengganu | 2 Masa Berbeza Matlamat Tetap Sama

/
2 Comments
Ogos 11, 2017
Assalamualaikum semua. Puas meneliti gambar-gambar lama aku dan family yang ada di dalam laptop, blog dan juga dalam phone, tetiba hati aku tertarik nak kongsi kat korang semua 2 gambar yang berbeza tapi ditempat yang sama. Sebenarnya baru aku perasan dulu pernah aku kongsikan pada pembaca semua tentang pesinggahan aku sebentar di Masjid Kristal, Kuala Terengganu bersama keluarga. Masa ni anak aku Imtiyaz baru umur 6 bulan. Dan baru-baru ni pun aku pergi lagi sekali ke masjid ini. Tapi kali ini anak dah 2 pulak. Imtiyaz pun dah umur 3 tahun dengan adiknya Husna umur 7 bulan.

Masjid Kristal Kuala Terengganu, Lokasi Masjid Kristal,
Dulu 2014

Masjid Kristal Kuala Terengganu, Lokasi Masjid Kristal,
Sekarang 2017

Melihat semula 2 gambar ni, rasa macam time flies soooo fast tau. Tempat yang sama tapi hari berbeza, bilangan berbeza dan 'SAIZ' yang berbeza. Hahaha. Tak sangka dapat singgah lagi. Bercakap tentang perubahan persekitaran, tiada apa pun perbezaan yang ketara. Semua masih sama. Kedai-kedai yang ada di sekitar masjid ini pun masih sama. Kesibukan orang tetap sama. Ramai yang datang ke masjid ini. Dan majoritinya adalah pengunjung-pengunjung dari luar Kuala Terengganu.

Sempat juga aku berborak-borak dengan satu pak cik ni. Jauh datang dari Melaka bersama anak-anak dan cucu-cucu katanya. Datang ke Terengganu hantar pengantin katanya. Sambil-sambil tu singgah la masjid yang terkenal di Kuala Terengganu ni kan? Tu la, memang tak dinafikan Masjid Kristal sememangnya begitu terkenal di Terengganu ni.


Oh tidak...!! Melihat gambar ni, terus aku tengok cermin tau. Pernah juga rupanya aku melalui zaman kurus ye. Hahaha. Sekarang ni tak tahu la nak kata apa. Alahai Imtiyaz pun comelnya lah. Tak pandai lagi berjalan masa ni tau. Menggamit memori sangat tau....!!!!

Sedikit tentang Masjid Kristal

Ternyata binaan concrit yang berasaskan kaca dan keluli menggamit pandangan dengan keindahannya. Di tambah pula apabila gabungan antara struktur bangunan dan juga alam terjalin harmoni. Begitu indah, sehinggakan aku terkesima. Bukan itu sahaja, binaanya yang terletak di dalam kawasan Taman Tamadun Islam sememangnya satu bonus bagi para pelawat untuk singgah di masjid ini untuk menyempurnakan tanggungjawab kepada Allah S.W.T.

Keluasan masjid 2,146 hektar persegi yang mana boleh memuatkan seramai lebih kurang 700 orang sesuatu masa, membuktikan juga masjid ini dibina untuk menampung kebanjiran pelancong ke kawasan ini untuk mengerjakan solat.

Alhamdulillah, sememangnya hajat di hati aku dari dulu lagi untuk bersama-sama si jantung hati yang halal untuk melawat masjid ini. Semoga selepas ini boleh lah bersama-sama pergi masjidil haram pula. Insyallah. Doakan ye semua.

With Love
Papaglamz

-sekian-


You may also like

2 ulasan:

  1. Mrs pip dtg bertandang #afbians
    yang gambar kedua tu , cantik .. sedondon semua ....

    BalasPadam
  2. Eseh.. throwback.. Masa memang cepat berlalu tanpa kita sedar.. Cantiknya masjid kristal ni

    BalasPadam