Panduan Buat Suami Jika Isteri Anda Fully Breastfeeding

/
1 Comments
Ogos 19, 2017
Assalamualaikum semua. Aku pasti menjadi matlamat setiap ibu bapa kat dunia ni yang mahukan anak-anaknya disusukan dengan penyusuan susu ibu sepenuhnya. Dalam islam sendiri kita amat disarankan untuk menyusukan anak kita dengan susu ibu sehingga umur 2 tahun. Namun, menyusukan anak dengan susu ibu bukanlah satu perkara yang mudah. Lebih-lebih lagi zaman sekarang. Kalau dulu kebanyakan isteri menjadi suri rumah sepenuh masa mungkin mempunyai peluang yang tinggi untuk mereka menyusukan anak dengan susu ibu sepenuhnya. Tapi kini, kebanyakan ibu-ibu sudah bekerjaya. Sudah pasti menyusukan anak dengan susu ibu akan menjadi sesuatu yang mencabar. 

Breast feeding husband, Cara untuk suami membantu isteri yang menyusukan anak, penyusuan susu ibu secara eksklusif,

Pengalaman aku sendiri, masa anak pertama memang isteri aku cuba untuk menyusukan anak kami dengan susu ibu. Tapi dek kekangan kerja dan ditambah pula kami duduk berjauhan, rezeki anak sulung aku untuk fully breast feeding hanya tahan selama 6 bulan. Selepas itu mix la susu tepung dan juga susu badan sampai la umur 2 tahun. Untuk anak kedua, memandangkan kami sudah duduk bersama, kami berazam untuk sama-sama saling membantu menjayakan projek FULLY BRESTFEEDING anak kami sehingga 2 tahun. Insyallah.

Bagi aku, untuk memastikan penyusuan susu ibu ini berjaya, kedua-dua pihak suami dan isteri harus berkorban sama. Suami dan isteri perlu memainkan peranan yang tersendiri dan saling berkorban bagi memastikan projek menyusukan anak dengan susu ibu sepenuhnya berjalan dengan lancar. Sebagai seorang suami, walaupun kita tiada "susu" yang kita nak berikan pada anak kita, tapi ada cara lain yang kita boleh lakukan bagi memberi sokongan pada isteri kita untuk menjajayakan projek penyusuan susu ibu ini. Mungkin boleh aku kongsikan pada pembaca semua tentang Panduan Buat Suami Jika Isteri Anda Fully Breastfeeding based on pengalaman aku sendiri.

Breast feeding husband, Cara untuk suami membantu isteri yang menyusukan anak, penyusuan susu ibu secara eksklusif,

Cara untuk suami membantu isteri yang menyusukan anak

Cari info tentang breast feeding

Sebagai suami, untuk memastikan isteri berjaya untuk fully breasfeeding anak, perkara pertama yang harus korang tahu ialah fahami apa itu breastfeeding. Segala info tentang penyusuan susu ibu seharusnya kita tahu dari segi kelengkapan atau alatan untuk membantu breast feding, penyimpanan susu yang diperah, tips-tips atau cara nak menambah susu ibu tak kira secara tradisional ataupun moden dan macam-macam lagi info tentang breasfeeding yang suami perlu tahu. 

Sekarang ni bukan susah nak cari info kan? Google je. Kalau rajin pergi kelas-kelas bakal ibu bapa. Selalunya hospital atau klinik akan mengadakan sesi taklimat atau kursus buat bakal-bakal ibu dan ayah ni. Boleh la korang korek ilmu sebanyak yang boleh tentang penyusuan susu ibu ni nanti. Sebenarnya banyak sangat topik atau perbincangan tentang susu ibu ni. Korang belajar then share pada isteri. Sudah pasti bila isteri melihat si suami begitu bersungguh-sungguh mendalami ilmu tentang breastfeeding, sudah pasti isteri anda semakin BERSEMANGAT untuk fully breastfeeding anak nanti. 

Bantu isteri

Dalam memastikan penyusuan susu ibu dapat dijayakan dengan sempurna, suami perlu sentiasa membantu isteri. Suami perlu cuba sedaya upaya membantu isteri bermula dari berpantang lagi. Mungkin sebelum ini pernah aku kongsikan pada pembaca semua tentang suami perlu lakukan 5 perkara ini ketika isteri berpantang sebagai titik permulaan untuk anda membantu isteri menyusukan anak dengan susu ibu sepenuhnya. 

Selain itu, semasa cuti berpantang la si ibu mempunyai peluang dan masa yang banyak untuk membuat stock susu ibu sebagai backup untuk digunakan bila ibu sudah mula bekerja nanti. Jadi, suami harus bijak menguruskan hal-hal rumah dan anak yang lain bagi memastikan isteri anda mempunyai masa dan ruang yang selesa untuk isteri membuat stock susu ibu. 

Kalau korang nak tiru, aku dan isteri aku siap buat perjanjian lagi. Semua urusan dapur dan rumah tangga memang terpikul di atas bahu aku. Dan kerja isteri aku kena fullfill requirement untuk pam sehari minimum 4-5 kali termasuk lah buat power pumping. Sebab tu kalau korang mengikuti update di facebook aku, setiap hari ada sahaja tentang menu-menu simple untuk breakfast, lunch dan dinner. Korang cuba la buat perjanjian dengan isteri korang ye.

Sokongan dan semangat

Memang aku akui, isteri aku sendiri ada masanya semangat untuk terus mengepam stok susu kadang kala merudum. Aku faham, bila bekerja ni mesti la penat. Bila penat, emosi agak tak stabil. Jadi terus jadi malas nak mengepam. So, sebagai seorang suami berilah sedikit suntikan semangat pada isteri korang. Kalau aku, aku akan ceritakan semula bagaimana susah payah kami bersama-sama untuk memastikan stock susu ibu mencukupi dari awal-awal isteri aku berpantang. Tak ke sayang kalau tiba-tiba nak berhenti ditengah jalan. Jadi kuatkan semangat untuk menjayakan projek penyusuan susu ibu ni.

Mungkin juga suami boleh mengambil inisiatif untuk lakukan sesuatu yang buat isteri happy agar isteri tidak mudah stres dan penat. Cotohnya beri hadiah ke, masakan menu kegemaran diorang ke. Bak kata orang-orang dulu, kata-kata kita ni kadang kala boleh jadi penawar. So, berilah isteri kata-kata penghargaan. Lebih-lebih penghargaan dari si suami tecinta kan. Mesti mereka seronok. Insyallah. Cubalah.

Doa dan tawakal

Selepas kita usaha bermacam cara, sudah pasti last sekali kita perlu doa dan tawakal. Kita berdoa semoga Allah permudahkan urusan dan kuat untuk menghadapi sepanjang tempoh penyusuan. Kalau semua sudah kita lakukan, makan vitamin sudah, suami dah bantu isteri, dan macam-macam kita dah buat tetapi susu masih tidak mencukupi untuk anak kita, maka kita redhalah. Berserah je pada Allah. Mungkin bukan rezeki untuk anak kita menyusu badan lagi. Ada hikmah disebalk setiap kejadian kan? So, teruskan membesarkan anak dengan sesempurna mungkin. Insyallah bila anak besar nanti menjadi anak yang soleh dan solehah. Aamiin.

p/s: Entri ni aku karang khas buat isteri aku. Harapnya bila dia baca, dapat la sedikit sebanyak menyuntik semangat untuk dia terus menyusukan anak kami dengan susu ibu. Dan aku juga nak dia tahu yang betapa aku MENYOKONG sepenuhnya pilihan kami untuk menyusukan anak kami dengan susu ibu secara eksklusif. 

With Love
Papaglamz

-sekian-


You may also like

1 ulasan:

  1. Panduan yang baik.. Kena simpan ni memandangkan saya masih bujang

    BalasPadam