Antara Amalan, Tips dan Doa Ketika Memasuki Rumah Baru Serta Cara Memagar Rumah

/
6 Comments
November 10, 2017
Assalamualaikum semua. Pertamanya aku memanjatkan kesyukuran kehadrat Allah kerana dengan limpahan rezekinya, alhamdulillah aku dah pindah ke rumah baru aku sendiri. Dah tak payah nak sewa menyewa dah lepas ni. Bayar hutang rumah sendiri je la kat bank sekarang. Bila nak masuk rumah baru ni dah pasti aku tercari-cari antara amalan, tips dan doa ketika memasuki rumah baru serta cara memagar rumah. 

cara pagar rumah dari gangguan makhluk halus, cara pagar rumah guna garam, doa pagar rumah dari pencuri, doa pagar rumah dari makhluk halus, ayat pagar diri, doa pelindung rumah, cara memagar diri dari gangguan jin, ayat pendinding diri dari sihir, cara masuk rumah yang lama ditinggalkan, doa masuk rumah baru, cara pagar rumah dari gangguan makhluk halus, adab masuk rumah, cara pagar rumah guna garam, doa pagar rumah dari pencuri, surah al baqarah,

Angkut barang

Perkara paling malas nak pindah rumah ialah nak mengemas dan angkut barang. Sebab malas nak angkut-angkut ni la aku jarang pindah-pindah rumah sewa. Tuhan sahaja yang tahu betapa penatnya nak kemas dan mengangkut barang. Aku perlukan lebih kurang dua minggu nak kemas-kemas rumah dan nak angkut barang ke rumah baru.

cara pagar rumah dari gangguan makhluk halus, cara pagar rumah guna garam, doa pagar rumah dari pencuri, doa pagar rumah dari makhluk halus, ayat pagar diri, doa pelindung rumah, cara memagar diri dari gangguan jin, ayat pendinding diri dari sihir, cara masuk rumah yang lama ditinggalkan, doa masuk rumah baru, cara pagar rumah dari gangguan makhluk halus, adab masuk rumah, cara pagar rumah guna garam, doa pagar rumah dari pencuri, surah al baqarah,

Kaedah atau cara memagar rumah secara islam

1. Azan - Melaungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Ia juga baik bagi bangunan yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh sesiapa. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan (premis/rumah) itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni.

2. Membaca surah Al-Baqarah - Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasululuuah s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah."

3. Banyakkan Solat dan Membaca Al-Quran - Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yang bermaksud: "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran." (hadis riwayat Al-Baihaqi)

4. Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas - Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutamanya 7 malam pertama anda menduduki rumah atau bangunan. Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak satu kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, selawat ke atas nabi sebanyak 7 kali, ayat Kursi sekali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.

5. Pagar Rumah Secara Islam - Perbuatan memagar rumah dengan menanam atau menggantung sesuatu di penjuru atau sudut-sudut tertentu di rumah atau bangunan yang diduduki dengan kepercayaan bahawa benda tersebut akan menjaga dan memelihara keselamatan penghuninya adalah perbuatan yang bertentangan di sisi Islam.

Sumber: Darussyifa'

With Love
Papaglamz

-sekian-

Carian Berkaitan


You may also like

6 ulasan:

  1. Alhamdulillah dah duduk rumah sendiri tahniah PapaG.

    BalasPadam
  2. wow great alhamdullilah anum baru buat semua amalan tue

    BalasPadam
  3. Bestkan dah ada umah sendiri..puas hati nak deko mcm2..pngalaman sy kemas rumah smpai demam2.. sebab rumah second kan..mmg penat nk cuci.

    BalasPadam
  4. Terima kasih atas info.. kadang2 eksited sangat dengan rumah baru dan terlupa nak buat benda2 yang tersenarai

    BalasPadam
  5. rumah baru la PapaG. Sikitnya barang2 papaG

    BalasPadam