Buat Kecur Mulut Je Tengok Resipi Sotong Steam Limau Ni. Korang Wajib Cuba!

/
2 Comments
Januari 27, 2018
Tak tahu nak masak apa hari ni? Jom cuba resepi Sotong Steam Limau yang sudah pasti membuat mulut anda kecur bila melihatnya sahaja. Itu belum lagi bila anda mencubanya sendiri. 

Apa kata sekali-sekala cuba resepi ini untuk juadah hidangan anda sekeluarga nanti.

resepi sotong berkuah,  resepi sotong masak sambal,  resepi sotong masak kunyit,  resepi sotong masak merah,  sotong masak paprik,  resepi sotong masak kari,  resepi sotong masak lemak,  resepi sotong masak kicap,

Resepi Sotong Kukus Limau


Bahan-bahan:
sotong
cabai melaka merah, hijau
sos ikan
limau nipis
daun ketumbar (akar sekali)
gula
bawang putih
daun pudina
lengkuas, serai

resepi sotong berkuah,  resepi sotong masak sambal,  resepi sotong masak kunyit,  resepi sotong masak merah,  sotong masak paprik,  resepi sotong masak kari,  resepi sotong masak lemak,  resepi sotong masak kicap,

Cara-caranya:
  1. Cuci sotong bersih-bersih bahan yang ada.
  2. Hiris sotong kecil-kecil tetapi jangan sampai putus.
  3. Susun sotong dlm bekas untuk mengukus, letak lengkuas, serai (potong), akar ketumbar dan sedikit bawang putih. Letakkan semua bahan ini atas sotong.
  4. Kukus sotong tadi sehingga masak.



Cara membuat sos.
  1. Masuk 1 sudu besar gula, 3 sudu besar air limau, 2 1/2 sos ikan, satu ulas bawang putih dan cabai melaka potong.
  2. Kacau semua bahan ini sehingga hancur.
  3. Setelah sos sudah siap, tuangkan di atas sotong yang kita kukus tadi.
  4. Angkat dan tabur daun ketumbar serta daun pudina.
  5. Boleh juga anda hias dengan sedikit potongan limau.


Selamat mencuba!

With Love
Papaglamz

-sekian-

Artikel ini pernah aku tulis di portal Cari.my sebagai penulis jemputan. Jom klik disini untuk membacanya.

Carian Lain
resepi sotong masak kunyit,
resepi sotong masak merah,
sotong masak paprik,
resepi sotong masak kari,
resepi sotong masak lemak,
resepi sotong masak kicap,


You may also like

2 ulasan:

Papaglamz dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.