10 Tanda Awal Kehamilan Yang Anda Perlu Tahu Sekarang. Tak La Terkejut Nanti

10 Tanda Awal Kehamilan Yang Anda Perlu Tahu Sekarang. Tak La Terkejut Nanti

Assalamualaikum semua. Teringat lagi kisah-kisah lalu saat-saat saya mendapat berita tenang kehamilan wife saya. Memang rasa sangat gembira. Lebih-lebih lagi bila bunting pelamin. Alhamdulillah. Sebenarnya sebelum kami confirm wife saya pregnan, kami sudah nampak tanda awal kehamilan tu. Cumanya kami tak mahu confirmkan cepat-sepat. Kita rilek dulu.

Saya rasa bukan sahaja saya, tentunya setiap pasangan yang baru sahaja berkahwin akan sentiasa tertanya-tanya apakah tanda-tanda yang menunjukkan seseorang tu sudah hamil. Terdapat banyak tanda-tanda yang kita boleh rasa atau lihat sekiranya anda telah sah hamil. Dan kebanyakan tanda-tanda ini akan dirasai oleh semua bakal-bakal ibu.

tanda awal hamil,tanda tanda hamil,tanda hamil,tanda awal kehamilan sebelum haid,tanda awal kehamilan muda,tanda awal kehamilan 1 minggu,tanda tanda awal kehamilan 1 minggu,tanda tanda hamil muda,tanda awal kehamilansebelum telat haid,gejala awal kehamilan,tanda keguguran awal kehamilan,tanda awal kehamilan seminggu,tanda awal kehamilan pada perut,tanda awal kehamilan minggu pertama,puting susu terasa sakit apakah tanda awal kehamilan,tanda awal kehamilan 1 minggu setelah berhubungan,tanda awal kehamilan anak kedua,tanda awal kehamilan bagi haid tidak teratur,

Inilah dia tanda awal hamil yang saya boleh kongsikan pda anda semua


1. Mengidam

Ya, bunyinya seperti klise, tetapi mengidam kadang kala boleh jadi satu tanda kehamilan. Janganlah bergantung kepadanya sebagai simptom yang pasti (ia mungkin hanya di kepala anda, atau mungkin juga tanda bahawa badan anda kekurangan nutrien tertentu), tetapi jika mengidam itu diikuti dengan beberapa simptom lain dalam senarai ini, mulalah mengira hari daripada hari pertama haid terakhir anda.

2. Warna areola menjadi gelap

Jika kulit di sekeliling puting payudara anda menjadi lebih gelap, ini mungkin bermakna proses persenyawaan telah berjaya. Walau bagaimanapun, ini mungkin juga tanda ketidakseimbangan hormon yang tidak berkaitan dengan kehamilan, ataupun bekas daripada kesan kehamilan terdahulu.

3. Pendarahan atau kekejangan akibat implantasi

Kira-kira lapan hari selepas ovulasi, anda mungkin mengalami pendarahan implantasi, iaitu terdapat tompok-tompok darah berwarna merah jambu atau coklat, serta sedikit kekejangan. Ini disebabkan telur membenam masuk ke dalam lapisan endometrium. Anda juga mungkin mengalami keadaan yang sama menjelang kedatangan haid anda.


4. Kerap membuang air kecil

Sebaik sahaja embrio melekat dan mula menghasilkan hormon human chorionic gonadotropin (hCG), anda mungkin mendapati anda perlu membuang air kecil lebih kerap.

5. Keletihan

Berasa letih? Bagaimana kalau sangat letih? Tahap hormon progesteron yang tinggi boleh membuatkan anda berasa seperti baru selesai berlari maraton sedangkan anda hanya bekerja seharian di pejabat. Keletihan adalah tanda penting awal kehamilan, walaupun ia mungkin bukanlah simptom yang pasti tanpa kehadiran simptom-simptom lain.

6. Payudara melembut dan membengkak

Sebelum kedatangan haid, payudara anda mungkin menjadi begitu sensitif terhadap sentuhan, dan jika anda hamil, perkara yang serupa akan berlaku, tetapi pada tahap yang lebih sedikit. Apabila badan anda telah biasa dengan peningkatan hormon ini, kesakitan akan hilang.

7. Deria rasa berubah

Anda mungkin perasan perubahan pada deria rasa anda. Sesetengah wanita mengatakan mereka merasa sedikit payau di mulut, dan sesetengah yang lain mengatakan mereka tidak dapat tahan rasa kopi, teh atau makanan yang biasanya mereka suka.

8. Mabuk hamil pagi

Jika anda bernasib baik, anda tidak akan mengalami mabuk hamil pagi (morning sickness) sehingga beberapa minggu selepas persenyawaan. (Sesetengah wanita yang sangat bertuah tidak mengalaminya langsung.) Tetapi seawal dua hari selepas persenyawaan, anda mungkin mula berasa loya dan tidak sedap perut. Dan ini bukan sahaja berlaku pada waktu pagi. Loya akibat kehamilan boleh jadi berlaku pagi, petang atau malam.

9. Tidak datang haid

Jika haid anda biasanya teratur dan kini ia lambat, elok juga jika anda buat ujian kehamilan. Tidak datang haid ialah tanda kehamilan yang paling pasti bagi seorang wanita yang telah baligh dan yang mempunyai kitaran haid yang teratur.

10. Ujian kehamilan yang positif

Jika anda telah menunggu untuk membuat ujian kehamilan sekurang-kurangnya sehingga hari pertama anda tidak datang haid dan garisan biru kelihatan dalam kotak alat penguji, anda sangat pasti akan menjadi seorang ibu. Buatlah temu janji dengan doktor anda untuk memastikan berita baik ini, dan tuju terus ke bahagian kehamilan kami. Tahniah!

With love
Papaglamz

-sekian-

Tags

tanda awal hamil, tanda tanda hamil,tanda hamil, tanda awal kehamilan sebelum haid, tanda awal kehamilan muda, tanda awal kehamilan 1 minggu, tanda tanda awal kehamilan 1 minggu, tanda tanda hamil muda, tanda awal kehamilan sebelum telat haid, gejala awal kehamilan, tanda keguguran awal kehamilan, tanda awal kehamilan seminggu, tanda awal kehamilan pada perut, tanda awal kehamilan minggu pertama, puting susu terasa sakit apakah tanda awal kehamilan, tanda awal kehamilan 1 minggu setelah berhubungan, tanda awal kehamilan anak kedua, tanda awal kehamilan bagi haid tidak teratur,

7 Makanan Barat Sedap yang Boleh Anda Cari di KL & PJ

7 Makanan Barat Sedap yang Boleh Anda Cari di KL & PJ

Jika datang ke Kuala Lumpur da Petaling Jaya, jangan lupa untuk mencuba makanan barat yang best best di sana. Ia bukan saja boleh dijadikan tempat untuk menjamu selera semata-mata malah boleh memberi mood baik sepanjang percutian anda di KL. Tak kira anda bercuti bersama rakan, berbulan madu berdua dengan suami atau isteri malah dengan keluarga yang ramai sekalipun, restoran makanan barat di KL ini benar-benar boleh memenuhi kehendak citarasa anda semua. 


Antara banyak-banyak restoran western yang ada di KL, di sini akan disenaraikan 7 restoran makanan barat yang sedap untuk anda cuba semasa berada di Kuala Lumpur atau PJ. Restoran-restoran tersebut adalah :


1. Table 9



Terletak di daerah Telawi Bangsar, restoran Table 9 menyajikan banyak pasta, pizza, dan sandwich semuanya dengan harga yang berpatutan. Manfaatkan set makan tengah hari mereka yang berharga pada hari bekerja dari 12:00 hingga 15:00, masing-masing berharga hanya RM22 bersih, dan anda berhak memilih makanan tambahan anda sama ada daging lembu, kaki ayam panggang dengan nasi, atau risotto krim cendawan! Setiap set juga dilengkapi dengan salad segar dan pilihan teh yang pelbagai. 



2. Hard Rock Cafe 



Merupakan salah satu restoran barat paling klasik di Kuala Lumpur, Hard Rock Café tidak pernah gagal dalam soal memuaskan hati jika anda mencari makanan Amerika. Dari hingga tulang rusuk daging sapi BBQ salai hingga cheesy jalapeno nachos, anda akan dapati semua yang anda mahukan dari makanan barat.


Hard Rock Café juga merupakan restoran yang mesra kanak-kanak, jadi jika anda berfikir untuk membawa anak-anak kecil, mereka sudah tentu akan menyukai menu kanak-kanak yang istimewa! Dari burger mini hingga mac dan keju (RM20 dengan minuman), serta milkshake berbuih dan soda yang boleh diisi semula, Hard Rock Café mempunyai segalanya untuk menjamin masa yang baik untuk anak-anak anda. Juga, pada setiap hari Ahad mulai pukul 12.30 hingga 3.30, mereka akan membuat artis belon membuat persembahan. Jangan ketinggalan dan tempah meja sekarang.



3. Rendez-Vous 



Terletak hanya beberapa minit dari Telawi, Bangsar, Rendez-Vous menawarkan menu hidangan tradisional Perancis dan minuman panas. Sekiranya anda tidak dapat memutuskan apa yang hendak dipesan, restoran mempunyai set tiga hingga lima kursus (RM69 hingga RM159), dan setiap set akan memberi anda pilihan antara pembuka selera, hidangan utama, dan pencuci mulut, yang sudah ditentukan untuk dipadankan dengan sempurna.


Bawa seisi keluarga atau sekumpulan sahabat anda dan anda boleh berkongsi piring daging dan keju (RM120), termasuk makanan istimewa Perancis seperti terrine buatan sendiri, escargot, payudara itik salai, zaitun, sosej, dan banyak lagi. Pilihan berubah mengikut musim juga, jadi mereka mungkin berubah pada lawatan anda yang seterusnya!



4. Gravybaby



Dengan cawangan baru di Plaza Damansara dan gerai pusat yang lebih berpusat di Jalan P. Ramlee, Gravybaby sangat sukar untuk dilewatkan, apa dengan nama mereka secara harfiah dalam lampu tenda! Terdapat banyak pelancong dan ekspatriat yang sering mengunjungi bar dan restoran ini kerana makanannya yang selesa dan pelbagai pilihan pencuci mulut dan minuman.


Hidangan khas Gravybaby adalah pai mereka, terdapat dalam enam jenis, dengan penambahan kacang atau kacang tumbuk dengan kuah. Kami menetap atas cadangan pelayan kami mengenai stik yang direbus dan pai ale dengan kentang tumbuk dan kuah daging Inggeris asli (RM26). Potongan daging lembu di dalamnya dimasak sederhana, sementara kacang dan kentang tumbuk sangat baik dengan kuah yang sedap.



5. Salt Et Al


Terletak di Menara Amplewest di pusat bandar Kuala Lumpur, Salt et al menawarkan ruang santai bagi penghuni bandar untuk melarikan diri dari kesibukan. Menu disediakan dari hidangan Thai hingga Turki, dengan penambahan roti yang baru dibuat untuk mereka yang dalam perjalanan.


Pekerja pejabat dari seluruh kawasan akan menikmati set makan siang non-Japanese bento, yang berubah setiap hari sehingga pengunjung dapat terus kembali tanpa pernah merasa bosan! Set ini disediakan dari tengah hari hingga 3 petang dengan harga berpatutan o RM20 ke atas.



6. Flint



Restoran yang agak baru di Ampang Hilir, Flint memberi tumpuan kepada makanan laut, ayam, domba dan daging lembu yang panas, dengan gandingan anggur yang sangat baik dari koleksi vino restoran yang luas. Waktu perniagaan bermula dari makan tengah hari hingga makan malam, sementara waktu rehat antara lain menawarkan pilihan makanan ringan dan minuman.


Antara makanan yang disarankan kepada anda semua ialah tartin daging lembu panggang dengan jem cili dan roket pada roti bakar masam (RM36). Daging lembu di panggang dengan bahagian luar renyah yang manis (seperti char siew), sementara mayonis di atas piring menambah tekstur berkrim yang berpasangan dengan daging lembu.



7. Me’nate Steak Hub



Merupakan salah satu restoran yang pernah terpalit dengan kontroversi dan viral di media sosial, nama Me’nate mula dikenali oleh orang ramai. Ramai pelanggan yang memuji kelazatan makanan barat yang dihidangkan di restoran milik seorang chef yang berpengalaman luas termasuk memasak untuk orang kenamaan.


Di restoran ini terdapat pelbagai pilihan daging, layanan di restoran ini juga pantas dan mesra, serta ruang makannya yang selesa. Me’nate turut memahami kehendak pengunjung Islam dengan menyediakan surau di restoran mereka. Harga boleh dikatakan agak mahal tapi amat berbaloi dengan apa yang anda perolehi.


Selain daripada menu yang boleh dinikmati terus di restoran begitu, anda juga boleh menikmati di rumah tanpa perlu bersusah payah. Bagaimana caranya? Tak lain dan tak bukan dengan menggunakan servis fast food delivery malaysia dari pihak Foodpanda. 


With Love

Papaglamz


-sekian-

Resepi Ayam Korea Pedas Hitam Legam | Korean Spicy Chicken Recipe

Resepi Ayam Korea Pedas Hitam Legam | Korean Spicy Chicken Recipe

Assalamualaikum semua. Video kali ini saya kongsikan resepi ayam korea pedas. Kalau mat salleh panggil korean spicy chicken. Resepi korean spicy chicken ni saya buat main campak-campak je. Sebab tu terlebih hitam sikit. Kicap terlebih. Tapi rasanya tetap sedap tau.

korean fried chicken, korean fried chicken recipe, Ayam goreng Korea resepi, Resep ayam goreng Korea, Ayam goreng ala Korea,

Resepi Ayam Korea Pedas Hitam Legam | Korean Spicy Chicken Recipe

Resepinya seperti dibawah ni ya. - Ayam - Tepung Bestari
- Serbuk Cili
- Tepung Jagung - Minyak Masak - Bawang Putih - Cili Padi - Sos Cili
- Madu - Kicap Manis - Biji Bijan Putih
Kalau korang nak tengok cara saya memasaknya, boleh lah lihat video dibawah:

With Love
Papaglamz

-sekian-

tags
korean fried chicken, korean fried chicken recipe, Ayam goreng Korea resepi, Resep ayam goreng Korea, Ayam goreng ala Korea,
11 Koleksi Resepi Nasi Goreng Sedap, Mudah Dan Sesuai Untuk Yang Bujang-bujang Nak Cuba

11 Koleksi Resepi Nasi Goreng Sedap, Mudah Dan Sesuai Untuk Yang Bujang-bujang Nak Cuba

Assalamualaikum semua. Nasi goreng adalah menu yang paling ringkas dan mudah hendak membuatnya. Sebenarnya resepi nasi goreng ini tidak lah ada sukatan yang tertentu. Nasi goreng ini anda boleh buat dengan hanya mencampak-campakkan bahan lebih kurang di dalam kuali sahaja.


Dalam entri kali ini saya akan kongsikan pada anda semua koleksi resepi nasi goreng yang sedap dan mudah yang anda boleh cuba. Lebih-lebih lagi buat anda yang bujang tu. Memasak nasi goreng yang mudah dirumah adalah lebih baik daripada membeli nasi goreng di kedai-kedai atau warung. 

Koleksi resepi ini ada yang saya buat dan ada juga yang saya kongsikan dari bacaan saya di internet. Selamat mencuba resepi-resepi nasi goreng yang sedap dan mudah ini.


11 Koleksi Resepi Nasi Goreng Sedap, Mudah Dan Sesuai Untuk Yang Bujang-bujang Nak Cuba


1. RESEPI NASI GORENG KAMPUNG

Bahan-bahan

4 cawan nasi sejuk, dileraikan
1/2 cekak kangkung, siang dan cuci bersih, toskan
5 tangkai kacang panjang, potong kecil
1 keping dada ayam. hiris kecil, cuci dan toskan
1 biji telur, dipukul sedikit
1 biji bawang besar, hiris

Bahan Tumbuk Halus

4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
10 biji cili padi merah Thai
1 camca besar ikan bilis, cuci dan rendam sekejap
Secubit belacan

Cara-caranya

1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan-bahan tumbuk halus hingga harum, masukkan isi ayam dan kacau rata. Masak hingga isi ayam berubah warna.
2. Masukkan kacang panjang dan bawang besar, kacau dan masak sekejap. Tolak ke tepi kuali.
3. Tuang telur, masak sekejap dan kacau hingga menjadi telur hancur. Gaul rata.
4. Tambah garam secukup rasa dan masukkan nasi.
5. Gaul rata dan masukkan kangkung. Gaul lagi dan masak hingga kangkung layu sedikit.
6. Rasa dan jika ok boleh sajikan bersama telur mata kerbau atau ulam petai.


2. RESEPI NASI GORENG SARDIN

Bahan-bahan

1 mangkuk besar nasi
1 labu bawang besar dimayang
1 senduk cili kisar (boleh juga gantikan dgn cili merah + cili api yang ditumbuk)
Sayur (saya gunakan kacang panjang & karot)
1 tin kecil sardin (buangkan tulangnya serta kuahnya dan ambil isinya sahaja, dihancurkan)
2 biji telur
Sedikit kicap lemak manis
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara masak

1. Panaskan minyak, tumis bawang besar hingga layu, masukkan cili kisar. Masak hingga pecah minyak.
2. Masukkan isi ikan sardin & sayur. Kacau rata sekejap. Tolakkan kedua bahan ini ke bahagian tepi kuali. Pecahkan telur pada bahagian tengah kuali. Bila telur mulai masak, masukkan nasi, sedikit garam dan kicap.
3. Kacau rata dengan cepat hingga sebati semuanya. Siap. Sedap.


3. RESEPI NASI GORENG MENTEGA

mudah dan ringkas, x pyh susah2...yg penting sedap. X caya, cubalah sendiri.. (nasi kegemaran si manja)

Bahan-bahan diperlukan:
4 cawan nasi
2-3 sudu besar mentega (prefer buttercup)
1 biji telur
1 sudu kecil lada sulah
sedikit garam
50 gm ikan bilis (digoreng garing) - optional


Cara menyediakan dan memasak:

Panaskan mentega/marjerin sampai cair. Masukkan nasi dan kacau rata2 selama 3 minit.
Masukkan telur (x payah pukul), ladah sulah dan garam secukupnya. kacau selama 1 minit.
Hidangkan dengan ikan bilis goreng. Sedap dimakan ketika panas.


4. RESEPI NASI GORENG AYAM KUNYIT

Bahan-bahan nasi goreng

1 mangkuk nasi putih
6 tangkai cili kering - dikisar
1 biji bawang merah - dikisar
1/2 inci belacan - dikisar
2 sudu kicap
5 biji cili api - diketuk
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Bahan-bahan ayam goreng kunyit

200g isi ayam - dipotong dadu
2 batang kacang panjang
1 biji bawang besar - dihiris
1 biji cili besar - dihiris
2 sudu serbuk kunyit
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis


Cara-cara membuat nasi goreng

1. Tumis bahan kisar hingga naik bau.
2. Masukkan nasi putih dan kicap. Kacau rata.
3. Masukkan cili padi. Kacau.
4. Perasakan dengan garam secukup rasa.
5. Angkat.

Cara-cara memasak ayam goreng kunyit

1. Gaul isi ayam dengan garam dan serbuk kunyit.
2. Goreng isi ayam hingga sedikit garing.
3.Masukkan kacang panjang, bawang besar dan cili besar. Gaul dan masak hingga kacang panjang lembut.
4. Angkat dan hidangkan dengan nasi goreng tadi.


5. RESEPI NASI GORENG BELACAN

Bahan-bahan

2 mangkuk nasi sejuk ~ diperoikan
1 biji telur
1 sudu besar kicap cair
1 kiub ikan bilis
garam dan gula secukup rasa

Bahan Kisar

1 labu bawang besar ~ ita guna bawang kecik dalam 5 ulas
5 biji cili padi
5 tangkai cili merah
2 sudu besar udang kering ~ di rendam dahulu bagi lembut
3 cm belacan

Bahan dah pun tersedia.. apalagi yok kita mula memasak

Kicap cair tu dah masin tau! jadi hati-hati di dalam penggunaan garam.
Ita tak letak garam, ita letak maggi cukup rasa sikit dan masukkan juga sikit gula.


6. RESEPI NASI GORENG BIASA

Bahan-Bahannya

1 mangkuk nasi sejuk
2 pokok sawi - dibersihkan dan dipotong 1 inci
Sedikit kobis - dibersihkan dan dipotong nipis
2 biji telur
2 sudu makan cili kering kisar
1 sudu makan kicap lemak masin
Sedikit garam dan serbuk perasa

Bahan tumbuk

2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
2 sudu makan ikan bilis

Cara-caranya

1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bahan tumbuk dan cili kisar.
2. Masukkan garam dan serbuk perasa. Tumis hingga pecah minyak dan agak garing.
3. Masukkan sayur-sayuran. Gaul rata hingga kobis agak layu.
4. Masukkan nasi sejuk. Gaul rata.
5. Masukkan kicap. Gaul rata.
6. Ketepikan nasi ke satu sisi kuali. Pecahkan telur di satu sisi kuali yang tiada nasi. Kacau telur hingga hancur dan telur jadi scramble.
7. Gaul telur dengan nasi goreng hingga rata.
8. Perlahankan api dan gaul nasi sekali sekala untuk 5 minit lagi.
9. Tutup api dan hidangkan.


7. RESEPI NASI GORENG CILI PADI

Nasi goreng kegemaranku.. lagi pedas lagi menyengat!

Bahan-bahan diperlukan:
3 Mangkuk Nasi Putih (masak keras sikit)
5 Tangkai Kacang Panjang (dipotong kecil-kecil)
Sedikit Ikan Bilis (dlm 20 ekor je)
Bahan Kisar (kalau tumbuk lagi bagus)10 biji cili padi
1 Biji Bawang Besar
2 Biji Bawang Merah
3 Ulas Bawang Putih
Belacan (agak-agak besar setengah ibu jari je)
1 Sudu Kecil Serbuk Kunyit
Bahan Sampingan:
Minyak Masak
Garam secukup rasa
2 biji telur ayam
Cara menyediakan dan memasak:
Panaskan minyak dan masukkan bahan yang ditumbuk tadi sehingga naik bau.
Gunakan api besar, masukkan telur ayam,kacau sedikit dan terus masukkan separuh nasi di atas bahan tadi. terus kacau hingga rata
Masukkan garam secukup rasa bersama kacang panjang. kacau lagi..
Masukkan separuh lagi nasi dan kacau sebati sehingga masak.


8. RESEPI NASI GORENG CILI KERING

Bahan-Bahan

1. Nasi sukatan 1 cup setengah dah siap masak
2. Bawang besar | ditumbuk
3. Bawang putih 3 ulas | ditumbuk
4. Belacan sikit
5. Ikan bilis tumbuk
6. Cili kering 5, 6 helai rebus | ditumbuk
7. Telur 2 biji. Tak nak letak pun tak apa.
8. Garam secubit

Cara-Cara Memasak

1. Dah tumbuk semua bahan² tadi, panaskan kuali, letak minyak.
2. Dah panas minyak, tumis bahan² tumbuk tadi sampai garing dan naik bau.
3. Pecahkan telur, selepas itu masukkan nasi.
4. Siap dan boleh dimakan.


9. RESEPI NASI GORENG IKAN BILIS DAN PETAI

Resipi Nasi goreng Ikan Bilis dan Petai ini bukan sahaja sangatlah simple untuk disediakan, tetapi tersangatlah sedap. Terasa pulak hendak share resipinya yang saya dapati dari blog Azie Kitchen. Oleh kerana ianya sangat mudah untuk disediakan, saya dah membuatnya beberapa kali, memang lazat. Kalau tak percaya, boleh tengok resipi di bawah dan bolehlah cuba membuatnya.

Selamat mencuba ya...

Bahan-bahan
Nasi putih
1 genggam ikan bilis digoreng garing
1 gengam petai - hiris dan goreng
3 biji telur
Garam
Bahan tumbuk
5 tangkai cili merah
1 tangkai cili hijau
4 tangkai cili padi
6 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
Belacan

Cara-cara

Panaskan minyak dan goreng ikan bilis hingga garing. Angkat tos dan ketepikan.
Goreng pula petai seketika dan angkat. Ketepikan
Menggunakan minyak yang sama, tumis bahan tumbuk sehingga naik bau.
Masukkan telur. Kacau telur supaya bergaul rata dan masukkan nasi putih. Kacau rata
Masukkan ikan bilis dan petai yang telah digoreng. Kacau rata.
Masukkan garam secukupnya
Sedia untuk diangkat dan dihidangkan panas-panas


10. RESEPI NASI GORENG PATTAYA

Bahan-Bahan

Sepinggan nasi putih sejuk
1 sudu besar minyak masak
1 biji bawang merah besar + 3 ulas bawang putih di-blend
1 mangkuk kecil isi ayam
3 sudu besar sayur campur
3 tangkai cili padi diketuk
1 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu kecil kicap
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos cili
2 biji telur ayam
Garam & kiub ayam secukup rasa

Cara Membuat

1. Panaskan minyak. Tumis bawang yang diblend hingga naik bau.
2. Masukkan isi ayam, kacau hingga masak.
3. Masukkan sos tiram, garam & gula secukup rasa.
4. Masukkan sayur campur & cili padi, kemudian masukkan nasi.
5.Taburkan serbuk lada hitam & kacau hingga sebati. Goreng sehingga masak, kemudian angkat.

Proses Membungkus Nasi dengan Telur

1. Gunakan kuali berasingan dari kuali yang diguna untuk menggoreng nasi.
2. Panaskan kuali dan masukkan 1 sudu besar butter.
3. Ratakan butter hingga keseluruh permukaan kuali.
4. Bila butter betul-betul panas, masukkan 2 biji telur yang telah di pukul.letak sedikit garam dan secara berpusingan bermula dari atas hingga ke tengah kuali. Pastikan telur rata dan menipis di dalam kuali. Proses ini mengambil masa yang amat singkat.
5. Masukkan nasi yang digoreng tadi ke bahagian tengah telur yang masih dalam kuali.
6. Hujung telur dilipat menjadi 4 penjuru. Proses ini sama seperti menbuat murtabak.
7. Ambil pinggan kosong, telungkupkan di atas telur dan terbalikkan kuali dan sambut nasi goreng yang berbungkus nasi secara berhati-hati.


11. RESEPI NASI GORENG TELUR ASIN

Resepi nasi goreng special ni admin dapat dari group "MASAK APA HARI INI" moga bermanafaat dan dihalalkan. Share la, admin dah cuba masak, memang sedap!

Bahan-bahan

2 biji telur masin
2 cawan nasi sejuk
2 ulas bawang putih
3 sudu besar minyak masak
1 sudu besar mentega
Beberapa ekor udang segar atau isi ayam
1/2 cawan daun bawang - dipotong pendek
2 biji cili padi - sila tambah jika suka pedas

Cara menyediakannya

1. Rebus telur masin, kupas dan hancurkannya dengan garfu.
2. Panaskan kuali, masukkan 2 sudu minyak masak dan bawang putih dan kacau hingga wangi. Masukkan nasi dan kacau sebentar. Angkat dan masukkan kedalam pinggan. Ketepikan seketika.
3. Masukkan lagi 1 sudu besar minyak masak di dalam kuali tadi, goreng udang/ ayam hingga kekuningan. Ketepikan seketika di pinggir kuali.
4. Perlahankan api dapur, masukkan mentega (tidak perlu tunggu hingga mentega cair sepenuhnya) dan masukkan telur masin yang di hancurkan tadi. Masak hingga telur agak berbuih. Masukkan juga cili padi.
5. Kacau udang/ ayam di dalam telur masin yang berbuih tadi seketika dan kuatkan api dapur. Masukkan kembali nasi yang di goreng sebentar tadi, daun bawang dan kacau seketika.
6. Perasakan dengan lada sulah dan jika kurang masin boleh juga di tambah sedikit garam. Jika saya, tidak meletakkan garam kerana telur masin sudah secukup rasa.

SELAMAT MENCUBA...!!!

With Love
Papaglamz 

-sekian-

Tags

resepi nasi goreng ayam, nasi goreng kampung resepi, nasi goreng kampung, resepi nasi goreng sedap, resepi nasi goreng simple, resepi nasi goreng telur, resepi nasi goreng mudah, resepi nasi goreng sardin, resepi nasi goreng sotong, resepi nasi goreng belacan, resepi nasi goreng ikan bilis, resepi nasi goreng biasa, resepi nasi goreng pattaya, resepi nasi impit goreng, resepi nasi goreng telur masin, resepi nasi goreng petai,

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com