28.6.15

#Cabaran20Hari | Pengalaman Bersahur

#Cabaran20Hari | Pengalaman Bersahur


Assalamualaikum

Salam ramadhan penuh keberkatan dari PapaG sekeluarga. Alhamdulillah masa entri ini di tulis kita sudah melangkah memasuki phasa ke-dua bulan ramadhan iaitu hari kesebelas. Semoga selama sepuluh hari di dalam bulan puasa ini kita sudah mendidik jiwa kita di dalam Madrasah Didikan Jiwa yang Allah SWT sediakan buat kita. Insyallah. Ada lagi berbaki 20 hari, ayuh kita teruskan. Semoga terus diberi kekuatan untuk menuju pengakhiran ramadhan.
 #Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015
Untuk #Cabaran20Hari kali ini, tajuk yang diberi ialah pengalaman bersahur. Sebelum tu korang tau tak bersahur ni hukumnya sunat muakad iaitu sunat yang di tuntut. Kalau terlajak nak bersahur tu tak pe. Teruskan berpuasa. Jangan pula tak berpuasa terus. Berdosa. Antara perkara sunnah yang boleh diamalkan semasa bersahur ialah melembat-lambatkan bersahur dan bersahur dengan kurma. Bab melewat-lewatkan tu jangan la pulak sampai masuk suboh tau. Segansara je nanti. (Segansara = Sengsara #ParodyKakEny).

Bila bercerita tentang pengalaman bersahur, PapaG teringat kisah di asrama dulu. PapaG masa tingkatan 4 dan 5 bersekolah di Sekolah Menengah Teknik Muar. Rasanya lah, pengalaman bersahur kat asrama ni la paling best. Ye la, bersahur ramai-ramai, berebut-rebut nak ambil makanan takut waktu sahur terlepas. Yang paling best, tak de orang nak kejutkan kita bersahur sebab geng tengah sentap dengan kita. Hahahahah. Bebudak merajuk macam ni la. Teringat kat dewan makan. Masa minggu-minggu dah nak raya tu gigih la pasang lagu raya time bersahur. Bertambah rindu kami pada kampong. Dan keterujaan nak balik kampong untuk beraya berada pada tahap yang melampau-lampau. Muhahah.

Tu penglaman bersahur semasa di asrama. Ni pulak pengalaman bersahur PapaG pertama bila bergelar suami dan seorang ayah. Hehehe. Bulan puasa pertama PapaG dengan wife masa tu wife sedang berpantang. Yela, kami nikah raya tahun 2013. Sebulan sebelum puasa Imtiyaz lahir. Kesian Ibu Dhia membayar hutang puasa. Sabar je la yer. Ok la pengalaman bersahur ketika isteri sedang berpantang di rumah sendiri. Pertamanya bersahur sensorang jer. Keduanya mudah nak bangun sebab ada jam lonceng yang setia setiap pagi akan berbungi. Imtiyaz la. Nak mintak susu. Kiranya dalam bulan puasa masa tu jarang sekali PapaG terlepas waktu sahur. Best kan? Ada lagi satu paling best, walaupun masih berpantang, Ibu Diha tetap sudi memasakkan juadah-juadah best untuk PapaG. Terima Kasih Sayaaaangggg.. Gituuuuuuu..

Ok la. Rasa itu sahaja yang PapaG dapat kongsikan pada semua tentang pengalaman bersahur PapaG walaupun banyak je lagi. Tapi sikit-sikit cukup la kan? Akhir kata dari PapaG, selamat meneruskan ibadah puasa. Jangan ponteng-ponteng tau. Jangan skip bersahur sebab banyak fadhilat tersembunyi semasa bersahur ni.

With Love
Papaglamz


-sekian-

4 ulasan:

  1. bagus nye ibu dhia. ttp bngun wlaupon tgh pantang

    BalasPadam
  2. nanti anak ada rezki ke dua papa g lah masakan pula.. tatau masak, ambil resepi kat blog kak eny hahahahhaha

    BalasPadam
  3. Salam...

    Jangan lupa pengorbanan Isteri tau...
    kene shoping raya lebih untuk dia...

    BalasPadam
    Balasan
    1. jemput baca resepi Bonde : http://kumahuitu.blogspot.com/2015/06/cabaran20hari-yang-ke-3-resepi-hidangan.html

      Padam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com