5.8.15

Tenang Kau Di Sana Wahai Insan Yang Ku Sayang


Kehilangan orang yang tersayang 


Assalamualaikum

Pertamanya ucapan syukur kepada Allah atas kurniaan nikmat dan hidayah yang telah diberikan pada kita. Sungguh kita tahu nikmat itu kadang kala merupakan satu ujian. Dan ujian itu diberi untuk mengukur tahap keimanan kita pdaa yang Esa. Pagi ni PapaG bergitu tersentuh dengan cerita-cerita kehilangan. Sudah pasti kehilangan orang yang tersayang. PapaG akui, tidak lagi merasa perasaan ataupun kesedihan kehilangan orang yang tersayang. Tapi yang pasti, ia rasa yang amat menyedihkan.
Kehilangan orang yang tersayang

Ingat lagi entri WARKAH DARI AYAH | WAHAI ANAK KESAYANGAN KU..? Entri tentang nasihat-nasihat ayah contoh dari Loqman al-Hakim kepada anaknya. Tentunya, masa ayah masih hiduplah nasihat-nasihat ayah yang akan kedengaran? Jika ayah telah tiada? Siapa pula yang mahu menegur, menasihati, mendengar dan sebagainya. Dad You Are My Hero. Tidak kurang juganya Ibu. Kelantangan suara Ibu tatkala memarahi kita… Sakit cubitan semut dari ibu… Semua itu kita rasa masa mereka ada di dunia. Bila mereka tiada..? Tentunya ia menjadi kenangan terindah yang tidak akan terpadam walau sesaat dalam kotak fikiran.

Bagi mereka-mereka yang telah kehilangan orang yang tersayang buat selamanya. Redhakanlah. Biarkan mereka tenang disana. Mari bersama kita berdoa agar roh kedua ibu bapa kita berada disisi orang yang terpilih oleh Allah dan bersemadi tenang dialam yang abadi.

Sebagai seorang anak, tugas kita untuk sentiasa mendoakan mereka. Rasulullah pernah bersabda;
“Bila matinya seseorang anak adam itu, maka terputuslah segala amalanya di dunia ini kecuali tiga perkara. Yang pertamanya sedakah jariah yang di lakukan di jalan Allah. Yang keduanya Ilmu-ilmu yang digunakan untuk ke jalan kebaikan. Dan yang ketiga ialah anak-anak soleh dan solehah yang sentiasa mendoakan mereke”
Jadi, ayuh kita bersama-sama saling doa mendoakan antara kita. Allah itu Maha Mendengar permintaan setiap hambanya dan pasti memakbulkan doa kita. Dan yang pasti janji Allah itu pasti.

Jom sama-sama hadiah fatihah buat mereka-mereka yang telah kembali kerahmatullah khasnya buat saudara-saudara terdekat kita serta muslimin muslimat sekalian. AL-FATIHAH…..

With Love
Papaglamz

-sekian-

3 ulasan:

  1. terus teringatkan insan-insan tersayang..tak mampu nak selami kesedihan

    BalasPadam
  2. Semoga kita semua tabah dengan ujianNya

    BalasPadam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com