11.9.18

Percutian Menarik Atas Houseboat Di Tasik Kenyir, Terengganu

Assalamualaikum semua. Dah lama aku nak cerita tentang percutian aku bersama kawan-kawan sekerja aku di Tasik Kenyir. Sebenarnya ini adalah first time aku naik houseboat di Tasik Kenyir. Macam-macam aktiviti menarik di Tasik Kenyir yang kitorang buat. Antaranya yang menarik tak lain dan tak bukan ialah melihat ikan kelah dengan lebih dekat di Kelah Sanctuary. Memang menarik!

Jom aku cerita satu persatu aktiviti kitorang. Enjoy!

11.08.2018 (Sabtu)

Seawal 6.30 start berkumpul. Plan 6.45 nak gerak tapi, 7.15 juga baru gerak. Macam biasa la sebelum gerak ada breakfast, briefing sikit dan doa.

Lepas flag off, masing-masing stop di check point selepas tol Ajil. Ni nak kumpul sebab ada peserta yang rumah di Kemaman, so diorang tak berkumpul di kilang. Kiranya kat Ajil ni semua peserta ada sebelum meneruskan perjalanan ke Tasik Kenyir.

Dalam pkul 12 tengah hari kitorang sampai. Check in House Boat di Tasik Kenyir apa semua. Then, ‘perlayaran’ bermula menuju ke Sungai Lasir. Perjalanan dalam 1.30jam juga.

Sebelum bertolak menaiki houseboat

Dalam perjalanan tu kitorang pun merewang prepare untuk lunch. Add on membawang sekali la. For your info, aktiviti kali ni tiada sorang pun perempuan. So bebas. Hahahahah.

Merewang

Sambil membawang. Ko nampak gaya mulut dan pisau kat tangan tu? Betul2 membawang ni

Dalam pkul 1.30 sampai di tebing Sungai Lasir kitorang pun lunch, solat dan aktiviti seterusnya berkayak. Lepas berkayak, kami hiking untuk mandi di air terjun sungai lasir.

Aktiviti berkayak. Gaya nampak ok dah yang depan tu

Air terjun Sungai Lasir 

Selfie dengan bos besar!

Dalam pkul 6.30 masing2 balik semula ke house boat, prepare untuk dinner, solat maghrib dan malam tu weolls semua ada bbq. Add on karaoke. Kira malam ni masing2 santai makan2 sambil borak2 dan ada pertandingan memancing sekali.

Dinner kami

Bbq terbaik!

11 malam semua tido. Tapi ada juga yang continue karaoke. Aku? SELAMAT DI BUAI MIMPI. Keletihan mendayung kayak lenguh tangan namati.!

12.08.2018 (Ahad)

Pepagi lagi 5.30 houseboat dah kecoh. Best! Geng2 yang agak umur lebih kurang bapak2 aku kejut bangun subuh. Macam bapak2 sangat tau. Tetibe time ni rindu bapak aku kat kg. Hahaha.

Pandangan pagi hari dari tengah2 Tasik Kenyir di atas houseboat menuju Kelah Sanctuary

Menikmati bayu pagi dari tingkat atas houseboat. Memang best..!!!

Santai dengan orang2 kuat BPC di pagi hari

Lepas sembahyang subuh, houseboat kitorang start bergerak dari tebing Sungai Lasir menuju Kelah Sanctuary, Tasik Kenyir. Sampai je kat check point post kawalan Kelah Sanctuary dalam pukul 9, kami dengar taklimat kejap sebelum kami kena naik boat laju untuk ke check point 1 menuju ke Lubuk Kelah.

Pos kawalan Santuari Kelah. Sebelum taklimat dan naik boat laju menuju ke lubuk kelah

Abam gemuk amek gambar

Lepas sampai check point 1, sebelum sampai lubuk kelah, kitorang kena sambung hiking dalam 2 km lagi. Ya ampunnnnnnn. Jaunyaaaaaa. Kalau tak betul2 memang mental. Tapi, bila sampai je kat lubuk kelah, terus hilang segala penat dan lelah. Memang berbaloi.! Benda baik memang tak mudah nak dapat kan?

Let’s start! Kena menapak hiking sejuh lebih kurang 2KM. Fuhhhhhh...!!!

Come to papa anak-anak hikan ku. How i am dealing with my anak-anak hikan

Video aku tangkap ikan di Kelah Sanctury



Lepas dari Kelah Sanctuary, kitorang balik ke houseboat, mandi2, lunch dan solat sebelum menuju ke Taman Herba pula. Dalam pukul 3 kami sampai di taman ni. Ok la, kat taman herba ni kitorang diberi peluang cuba air rebusan herba tongkat ali dan juga kacip fatimah.

Masing2 kepenatan lepas hiking dan main dengan ikan. After lunch memasing ketiduran. 3 orang yang kat hujung tu cari port landing tak jumpa2.

Taman herba!

Dalam 3.30 kami kembali semula ke houseboat dan start perjalanan balik ke jeti Tasik Kenyir. Pukul 4.30, tiba di jeti dan program berakhir di sini. Sebelum balik tu, jangan lupa singgah kedai duty free kat sini. Coklat, periuk semua ada. Ala2 harga langkawi gituuuuuu

With Love
Papaglamz

-sekian-

2 ulasan:

  1. wow!!! menarik nyer...
    last month asben ke tasik kenyir juga 1 mlm.
    pon dgn geng2 lelaki lah.
    syok tgk korang ramai2 gitu. lelaki kan simple.
    program pun menarik. terutama dgn ikan tu. hadoi lah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tempat mcm ni kalau bawak family dan anak2 macam bahay plk. takut jatuh dalam air je nnt. kalau anak2 dah besar ok kot.

      Padam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com