Labu Air Tumis Lada Hitam | Resepi Untuk Orang Demam

/
2 Comments
Ogos 28, 2015

Menu masakan sayur labu air


Assalamualaikum

PapaG pasti ramai yang pernah dengar tentang labu air ni kan. Khasiat labu air ini sering sekali diguna pakai dalam perubatan tadisional. Kat sini PapaG kongsikan beberapa khasiat yang boleh diambil daripada labu air Sumber - Cahaya wahyu:


  • Mampu menurunkan suhu badan yang panas.
  • Membantu menyembuhkan demam yang sangat tinggi.
  • Mengelakkan selsema.
  • Mengubati penyakit asma.
  • Bagi perokok, labu air juga mampu membersihkan paru- paru akibat pengaruh nikotin.
Korang nak tahu kenapa labu air ni berkasiat? Ini di sebabkan kandungan air di dalamnya mempunyai mineral-mineral yang baik untuk kesihatan seperti Vitamin-C, Sponin dan poliferol yang mana ianya bersifat mendinginkan yang mampu menurunkan suhu tubuh kita.
 Labu+Air+Tumis+Lada+Hitam

Resepi Labu Air Tumis Lada Hitam

Bahan-bahan

1 biji labu air
4 ulas bawang putih
1 sudu besar lada hitam
1 sudu besar ikan bilis ditumbuk kasar
1 cawan soohoon yang telah direndam
2 sudu minyak masak
4 cawan air
2 sudu the garam, atau secukup rasa
2 biji cili padi (Jika suka)

 Cara Memasak

1. Buang kulit labu air tanamsendiri dan potong kecil.
2. Lumatkan bawang putih dan lada hitam.
3. Panaskan minyak masak.
4. Tumis bawang putih, lada hitam dan ikan bilis.
5. Bila sudah naik bau, masukkan air dan garam.
6. Apabila air mendidih masukkan labu dan soohoon. 
7. Masak lebih kurang 5 minit atau sehingga labu masak.

Haaa mudah kan..? Labu tumis lada hidam ni memang favourite PapaG dan isteri. Dan setiap kali beli barang dapur mesti ada selit sebiji dua labu air dalam troli. Hehehe. Ok lah, selamat mencuba yer.



You may also like

2 ulasan:

  1. Selalu masak ni!! Tapi xtumis..masuk je dlm air yg mendidih tu..n letak suke letak kiub ikan bilis n tambah gula..huhuhu mmg sedap!

    BalasPadam
  2. Wah.. Terbaikla. Tq share resepi.. Moga brtmbh luas rezeki lps ni.. Aamiiin.. Insya-Allah..

    BalasPadam