Nak melihat aku masak secara live dalam video? Jom tonton di Youtube Channel Papaglamz TV. Jangan lupa subscribe, like dan komen ya.!!
Resepi Siakap Stim Limau Ala Thai Yang Mudah Dan Sedap

Resepi Siakap Stim Limau Ala Thai Yang Mudah Dan Sedap

Resepi Siakap Stim Limau Ala Thai Yang Mudah Dan Sedap


Assalamualaikum semuanya. Kembali semula ke channel Papaglamz TV. Hari ini saya akan tunjukkan cara mudah untuk membuat siakap stim limau ala thai.

Sebenarnya nak masak ikan siakap stim limau ala Thai ini sangat mudah. Ianya hanya menggunakan bahan-bahan yang senang didapati selain cara masak iaitu kukus sahaja. Selain mudah, ia juga menyihatkan tau.!

Masakan ini adalah antara hidangan diet yang sesuai untuk dicuba. Rasa segar dengan masam limau dan gabungan semua bahan boleh buat ikan licin diratah begitu sahaja.

Ok la, berikut adalah bahan yang saya perlukan untuk membuat siakap stim limau

Bahan-bahan

1 ekor ikan siakap
2 inci halia
2 batang serai
1 kiub ayam
5 ulas bawang putih
3 biji limau nipis
Gula melaka
6 biji cili padi
Daun ketumbar
2 sudu sos tiram

Itu sahaja bahan yang saya perlukan.

Untuk melihat cara memasaknya, boleh la layan video saya ok...!!!



With Love
Papaglamz

-sekian-

Tags:-
siakap,
siakap stim,
ikan siakap,
cara buat siakap stim lemon,
cara buat siakap stim halia,
cara buat siakap stim ala thai,
cara membuat siakap stim,
masak siakap stim limau,
siakap stim limau dan cili,
ikan siakap stim limau,
siakap stim ala thai,
Resepi Cara Buat Ayam Penyet Berserta Sambal Ayam Penyet Yang Mudah

Resepi Cara Buat Ayam Penyet Berserta Sambal Ayam Penyet Yang Mudah

Resepi Cara Buat Ayam Penyet Berserta Sambal Ayam Penyet Yang Mudah

Assalamualaikum semuanya. Kembali ke channel Papaglamz TV. Baiklah hari ini saya nak tunjukkan cara-cara memasak ayam penyet berserta sambalnya yang sedap dan mantap.! 

Seperti yang kita sedia maklum, resepi ayam penyet ni sangat popular di Indonesia. Di Malaysia sendiri, biasanya gerai-gerai yang menjual nasi ayam penyet kebanyakkannya pemiliknya adalah yang mempunyai darah keturunan jawa ataupun indonesia.

Cara membuat ayam penyet ni tidaklah susah. Bahan-bahannya adalah bahan-bahan asas yang ada di dapur kita. Cumanya banyak step yang perlu kita buat supaya ayam goreng yang kita buat itu menjadi.

Saya cuba untuk menunjukkan cara yang mudah untuk membuat ayam goreng penyet ni. Harapnya ianya bermanfaat buat anda semua. Selamat mencuba ya..!!

Bahan-bahan


Bahan untuk gorengan ayam

2 ketul ayam (bahagian peha seperti dalam video)
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
3 - 4 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
1 kiub ayam
2 batang serai
1 manguk kecil tepung beras

Bahan untuk sambal

5 biji bawang merah
7 ulas bawang putih
10 biji cili padi
10 biji cili kering
2 biji tomato
2 inci belacan
gula
garam

Bahan tambahan (Jika suka)

Tahu
Tempe

Selamat mencuba..!!!

Untuk cara-cara memasak boleh menonton video dibawah ini:



With Love
Papaglamz

-sekian-

Tags:-
Resepi Ikan Patin Masak Tempoyak Betul-betul Kaw.!

Resepi Ikan Patin Masak Tempoyak Betul-betul Kaw.!

#IkanPatin #Tempoyak #Temerloh

Resepi Ikan Patin Masak Tempoyak Betul-betul Kaw.!

Assalamualaikum semua. Ok la kali ini saya nak berkongsi resepi ikan patin tempoya. Ikan patin tempoyak ni biasanya popular di Negeri Pahang. Walaupun saya orang johor, tetapi dah 7 tahun duduk Kuantan, tahu la sikit-sikit masakan orang Pahang. Yang pastinya ikan patin tempoyak antara menu yang selalu saya buat.
Masaknya tak la susah. Tak perlu pun nak tumis-tumis bagai. Rasanya, sekali belajar memang dah pandai. Ok la, jom salin resepi ikan patin masak tempoyak ni.
Bahan-bahan
1 ekor ikan patin. (Siang dan buangkan hanyir)
1 kuntum bunga kantan
seikat daun kesum
1/2 biji timun tua
1 mangkuk kecil tempoyak
3 biji cili padi
1 inci kunyit hidup
2 inci lengkuas
Garam secukupnya
Untuk melihat cara-cara memasak ikan patin tempoyak, boleh la tonton video di bawah ni.




With Love
Papaglamz-
-Sekian-

Tags:

Resepi Sambal Tempe Goreng Mudah Bersama Ikan Bilis Rangup Jawa Style

Resepi Sambal Tempe Goreng Mudah Bersama Ikan Bilis Rangup Jawa Style

Resepi Sambal Tempe Goreng Mudah Bersama Ikan Bilis Rangup Jawa Style Assalamualaikum semua. Kali ini saya nak kongsikan satu resepi mudah dan enak iaitu sambal tempe goreng. Kali ini saya campurkan dengan bilis. Baru la terasa kerangupan bilis tu dalam sambal tempe saya tu. Nak membuatnya sangat-sangat lah mudah. Hanya perlukan bahan-bahan yang tidak rumit. Sambal tempe yang saya buat ni tidak terlalu pedas dan boleh dimakan bersama nasi panas ataupun makan begitu sahaja pun boleh. Ok la jom kita lihat bahan-bahan untuk membuat sambal tempe ikan bilis rangup ni. Bahan-bahan 2 peket tempe 1 mangkuk kecil bilis kecil (lebih sedap bilis kecil) 1 genggam cili kering 4 biji bawang merah 5-6 ulas bawang putih 1 inci belacan 2 kelopak bunga lawang Air asam jawa Gula secukupnya Garam secukupnya Selamat mencuba..!!!!

Cara membuatnya boleh check video dibawah.


Tags: sambal tempe ikan bilis, sambal tempe ikan bilis kering, sambal tempe kering, resepi sambal tempe goreng mudah, resepi sambal tempe jawa, sambal tempe ikan bilis rangup, sambal tempe kering tahan lama, sambal tempe rangup, sambal tempe jawa kering, tempe masak sambal ikan bilis, resepi sambal tempe ikan bilis rangup,
Resepi Cara Masak Ayam Madu | Masakan Ayam Mudah

Resepi Cara Masak Ayam Madu | Masakan Ayam Mudah

Kek Coklat Oreo Kukus Mudah 3 Bahan | Kek Coklat Kukus Moist Simple Ukur...

Kek Coklat Oreo Kukus Mudah 3 Bahan | Kek Coklat Kukus Moist Simple Ukur...

Kek Coklat Oreo Kukus Mudah 3 Bahan | Kek Coklat Kukus Moist Simple Ukuran Cawan


Assalamualaikum semua. Teringin nak makan kek yang simple dan mudah buat. Saya kongsi cara buat kek oreo viral versi kukus. Bajet semua bawah RM10. Memang berbaloi kalau buat ni.


With Love
Papaglamz

-sekian-

Tags

kek coklat mudah dan sedap, kek coklat mudah sukatan cawan, kek coklat mudah kukus, kek coklat moist, resepi kek,
Mamee Daebak Habanero Kimchi Jjigae & Spicy Chicken Noodles | CANORNOTCH...

Mamee Daebak Habanero Kimchi Jjigae & Spicy Chicken Noodles | CANORNOTCH...

Assalamualaikum semua.

Hai, jom tonton video aku makan Mamee Daebak Habanero Kimchi Jjigae & Spicy Chicken Noodles.

Selamat menonton.


With Love
Papaglamz

-sekian-

Tag :
mamee daebak habanero kimchi jjigae, mamee daebak habanero kimchi, mamee daebak habanero spicy chicken, ghost pepper, daebak habanero, mukbang malaysia, habanero, spicy chicken, habanero kimchi jjigae, habanero spicy chicken, kimchi jjigae, mukbang, mukbang malaysia, canornotchallenge, asmr, kl, kl foodie, spicy food spicy ramen, samyang ramen, ghost pepper, habanero, habanero pepper
Resepi Chicken Chop Dan Sos Black Paper Homemade | Sos Black Paper Simple

Resepi Chicken Chop Dan Sos Black Paper Homemade | Sos Black Paper Simple


Assalamualaikum semua.

Chicken chop adalah juadah yang berasal daripada barat. Ianya telah diubah suai mengikut citarasa orang kita dan sehingga kini, ianya telah menjadi kegemaran kita semua. Pelbagai restoran telah menjual juadah ini, daripada yang mahal sehingga yang murah, dimana mana sahaja anda boleh mencarinya.



Baiklah, untuk video kali ini, saya kongsikan bagaimana cara yang mudah untuk membuat chicken chop bersama kauh black paper. Bahan-bahan yang saya perlukan untuk gorengan ayam Ayam - Saya guna bahagian dada ayam 2 senduk tepung gandum 2 senduk tepung jagung 1 sudu besar serbuk lada putih
gram secukupnya
1 sudu besar serbuk lada hitam garam 2 biji telur Bahan-bahan yang saya perlukan untuk membuat sos lada hitam 1 biji bawang besar 4 ulas bawang putih 1 sudu besar serbuk lada putih 1 sudu besar serbuk lada hitam 2 sudu besar sos lada hitam 1 sudu tepun jagung yang di bancuh dalam air
Enjoy.....!!!!!!!

Cara-cara untuk membuat chicken chop ni boleh la anda semua tonton video ini sehingga habis ya.

With Love
Papaglamz

-sekian-
Resepi Talam Berlauk

Resepi Talam Berlauk

Assalamualaikum semua. Nak tahu cerita sis ni buat kuih talam berlauk? Jom layan resepi kuih talam berlauk ni.

Honestly this is the best kuih talam berlauk I have ever eaten..sedapp, lembut, secukup rasalah pada kami...selalunya yang biasa kita nampak kuih talam berlauk toppingnya adalah daging cincang kan..tapi yang ni gunakan udang..itu yang membuatkan kita nak mencuba..lagipun tengok recipe senang aje nak buat dan bahan2 semuanya ada kat rumah..

Jom tonton : Resepi Rempah Ayam BBQ Edisi Masak Outdoor di Pantai Cherating


Resepi Talam Berlauk

Bahan:-(Ayu gunakan loyang 10")

3 cawan tepung gandum
200ml santan cap ayam - atau 1 cawan santan segar pekat
4 cawan air - atau santan cair
1 sudu kecil serbuk lada sulah
1 biji telur ayam
1 sudu kecil gula
garam secukup rasa (lebih kurang 2 sudu kecil)

Untuk Lauk:-

Udang size kecil dalam 200g (ikut suka)-(Ayu gunakan udang sederhana besar tapi dihiris dua dan dipotong dadu)
8 ulas bawang merah-(Ayu lebihkan)
2 ulas bawang putih-(Ayu lebihkan sedikit)
1 sudu besar udang kering(ditumbuk)
2 biji cili merah-(Ayu campur gunakan cili padi merah) 
sediit daun sup dan daun bawang
sedikit serbuk lada sulah
sedikit gula(dalam 1/4 sudu kecil)
garam secukup rasa (lebih kurang 1/2 sudu kecil)
sediki minyak untuk menggoreng + 1 sudu besar minyak sapi

Cara:-

Hiris halus bawang merah, bawang putih, cili merah, daun sup & daun bawang. Udang kering ditumbuk halus. Goreng bawang merah & bawang putih hingga kuning keemasan, angkat. Kemudian masukkan udang kering. Setelah naik bau dan garing, masukkan udang hidup yang dibuang kulit & cili merah. Bubuh sedikit gula, lada sulah dan garam secukup rasa.Bila udang sudah masak tutup api dan masukkan bawang yang telah digoreng tadi bersama daun sup & daun bawang gaul rata. Ketepikan.

Satukan bahagian bawah dan blend. Tapis dan tuang kedalam bekas, ketepikan. Asingkan sedikit dalam suku cawan. Kukus dalam 15 minit dulu. Kemudian buka dan tabur bahan lauk yang telah digoreng tadi dan ratakan. Titiskan tepung yang telah diasingkan tadi sedikit demi sedikit keatas permukaan lauk tadi untuk melekatkannya. Kemudian sambung mengukus selama 45 minit lagi. Setelah sejuk barulah dipotong dan bolehlah dihidangkan. Selamat mencuba.

Kredit ayu

With Love
Papaglamz

-sekian-
Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com