Suka-tapi-benci adalah satu perasaan yang sering dirasai oleh peminat perabot keluaran IKEA.

Seringkali, perasaan itu terhasil disebabkan cabaran yang harus dilalui untuk memasang sendiri perabot yang dibungkus leper oleh pihak IKEA. Walaupun terpaksa meluangkan masa dan tenaga untuk memahami cara-cara pemasangan, ramai pemilik rumah tetap memilih produk dengan nama aneh keluaran Sweden itu untuk kediaman mereka kerana tertarik dengan reka bentuk produk IKEA yang pelbagai, moden dan bergaya, serta harga yang berpatutan.

Tidak dinafikan juga, bagi pemilik rumah yang inginkan hiasan dalaman rumah yang bertema Scandinavian, produk keluaran IKEA paling menepati ciri-ciri praktikal, ringkas dan minamalis yang dikehendaki.

Jika anda juga adalah peminat setia IKEA seperti saya, dan yang kini sedang mengalami masalah ruang simpanan yang terhad di rumah, saya teruja untuk berkongsi beberapa langkah untuk hack barangan IKEA agar ia menjadi lebih praktikal dan pelbagai guna untuk kegunaan di ruang dapur rumah anda. 

1. Taman herba mini di tepi tingkap

Jika anda inginkan taman herba tetapi tidak mempunyai halaman yang luas untuk bercucuk tanam, gunakan tepi tingkap anda untuk menanam pokok-pokok herba untuk kegunaan dalam masakan anda. Anda hanya perlukan rod BOTAREN, bekas kutleri FINTORP, dan beberapa cangkuk GRUNDTAL untuk projek taman herba mini ini. 

Sumber: jillm.com


2. Ruang simpanan mudah alih

Ruang dapur yang sempit serta ruang simpanan yang terhad dan tidak teratur semestinya akan mengganggu aturan kerja si tukang masak. Adakalanya, anda terpaksa bergerak lebih banyak semata-mata untuk mengambil bahan masakan atau peralatan memasak yang disimpan di tempat lain. Atasi masalah ini dengan ruang simpanan mudah alih beroda keluaran IKEA yang bernama RASKOG



3. Ruang menggantung di dinding

Kabinet dan ruang atas kaunter terlalu penuh? Ikut langkah mudah yang dikongsi oleh Ich Designer ini. Dasar katil LUROY telah diolah dan dijadikan lapik untuk menggantung barang di dinding. Tambah beberapa cangkuk BLECKA untuk menampung barang yang lebih berat dan beberapa cangkuk GRUNDTAL untuk menggantung barang-barang lain. 


4. Kabinet dan para di dinding

Bagi rumah yang mempunyai ruang dapur yang kompak, anda haruslah menjadi kreatif dan efisien dalam memaksimumkan penggunaan ruang yang ada di sekitar dapur. Dengan hanya menggunakan dua unit kabinet IVAR dan para EKBY LAIVA, anda boleh mengubah dapur anda menjadi lebih teratur, menurut langkah yang dikongsi oleh The Fresh Exchange.



5. Tambah ruang simpanan dengan rel

Olah kegunaan rel ampaian tuala VOXNAN dengan menjadikannya tempat untuk menggantung penutup periuk. Pasangkan rel itu di belakang pintu kabinet agar anda tidak perlu lagi memunggah seluruh kabinet semata-mata untuk mencari satu penutup periuk.


Jika anda mempunyai terlalu banyak cawan atau mug di dalam almari, gunakan rel GRUNDTAL dan cangkuk GRUNDTAL untuk menggantung cawan-cawan tadi di bahagian bawah kabinet.


Selain itu, anda juga boleh menggantung peralatan memasak di situ.


6. Kaunter dapur beroda

Jika memiliki lebih banyak ruang kaunter adalah idaman anda, bayangkan betapa mudahnya kerja memasak jika anda mempunyai kaunter dapur beroda. Club Crafter telah berkongsi langkah mudah untuk mengolah rak KALLAX menjadi kaunter dapur mudah alih beroda. Ia bukan saja boleh digunakan sebagai ruang kerja tambahan di dapur, malah boleh dijadikan meja makan kecil serta meja untuk komputer riba juga.


7. Gunakan fail majalah untuk susun atur yang lebih kemas

IKEA hack yang terakhir ini adalah yang paling mudah dan wajib untuk anda lakukan. Kebiasannya, fail majalah KNUFF akan diletakkan di meja belajar untuk menyimpan dokumen atau di ruang tamu untuk menyimpan majalah. Tetapi, tahukah anda yang fail majalah itu juga boleh digunakan sebagai tempat untuk menyimpan gulungan kerajang aluminium dan gulungan plastik pembalut makanan?


Saya berharap perkongsian IKEA hacks di atas akan dapat membantu anda menambah ruang simpanan di sekitar dapur anda. Walau bagaimanapun, untuk penyelesaian jangka masa panjang, anda tetap akan memerlukan kabinet yang lebih kukuh dan tahan lasak di dapur anda. 

Kini anda boleh dapatkan khidmat nasihat daripada cabinet contractor di Recommend.my secara online. Dengan lebih 500 kontraktor berpengalaman yang berdaftar di Recommend.my, anda pasti akan berjaya mengupah kontraktor yang sesuai dengan citarasa dan bajet anda.

With Love
Papaglamz

-sekian-
Katanya "No Oven No Problem". Macam tak percaya, walaupun tanpa oven, sekumpulan pelajar ini mampu menghasilkan sebiji kek coklat moist dengan hanya menggunakan rice cooker sahaja. Jom tonton video resepi menghasilkan kek mudah ini


Jom cuba resepi mudah Coklat Moist

Bahan-bahan
1 1/2 cawan tepung penaik
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula halus
1 cawan air
1 cawan minyak masak
1/2 cawan susu pekat
2 biji telur
1 sudu besar serbuk koko
Asen vanila

Cara-cara membuatnya
  1. Campurkan serbuk koko dan gula halus
  2. Campurkan minyak masak dan susu pekat. Gaulkan sehingga sebati. Kemudian masukkan pula air dan teruskan menggaul sehingga sebati.
  3. Masukkan telur dan teruskan menggaul sehingga sebati.
  4.  Masukkan asen vanilla.
  5. Masukan tepung sedikit demi sedikit
  6. Tuang adunan di dalam periuk dan switch on rice cooker. Masak selama 45 minit atau sehingga masak
  7. Untuk topping, campurkan sedikit minyak masak, susu pekat dan serbuk koko. Gaul rata semua bahan dan kemudian tuangkan di atas kek yang telah masak.

Mudah je kan? Selamat mencuba...!!!

With Love
Papaglamz

-sekian-
Carian lain

Baru-baru ini, viral di media social tentang resepi apam 3 bahan. Apam yang di buat dengan hanya menggunakan 3 bahan ternyata memudahkan buat mereka yang tidak begitu banyak masa untuk membuatnya.

Resepi apam 3 bahan, Cara mudah buat apam 3 bahan, Apam 3 bahan mudah,

Tapi, betul ke menjadi? Dengan hanya menggunakan 3 bahan, adakah apam yang anda buat itu betul-betul menjadi? Melihat perkongsian ramai dari group facebook MAKAN APA HARI NI (MAHN), rata-rata berkongsi hasil apam 3 bahan yang mereka buat. Ada yang menjadi dan ada yang tidak menjadi. Macam-maca rupa yang dan keadaan ada sehinggakan mampu membuat hati tergelak bila melihatnya. 

Memandangkan ramai yang mencuba apam 3 bahan dan menjadi viral, Eny Abdullah atau lebih mesra dipanggil Kak Eny iaitu seorang Chef Blogger di Malaysia mempunyai ulasan dan komentar yang tersendiri tentang ini. 

CEPAT! Mari kita baca komen dan tips yang Kak Eny kongsikan supaya apam yang anda nak buat nanti akan menjadi dan lebih sedap.

Kuih Apam Viral 3 Bahan Tak Menjadi?


Adoi penat juga ketawa tengok gambar kuih apam viral hari ni yang menggunakan 3 bahan sahaja iaitu 1 cawan telur, 1 cawan tepung gandum, 1 cawan gula. Guna blender, kisar 3 bahan dan kukus. Ramai share mereka buat tak menjadi.

Kenapa ada yang buat menjadi dan ada yang tak jadi.. yang tak jadi tu macam-macam rupa boleh tengok, yang bentuk pokok kaktus, yang jadi macam alien, macam planet marikh pun ada hehehehe..

1. Kalau buat apam ni selalunya ada bahan pengembang seperti yis, eno, baking soda dan ada juga tambah bahan pemantap seperti ovalette. Jika tanpa bahan semua tu, fungsi utama bahan pengembang dan penggebu jatuh kepada telur. Kesian telur terpaksa galas semua tugas atas bahu sendiri hehe.. jadi mohon putar telur tu sampai gebu berbuih putih macam mak korang buat bauhulu tu baru masuk tepung. Jangan la kau baca je kata masuk blender, kau masuk semua bahan sekaligus dalam tu je. Memang bantat la apam tu

2. Kukus juga memainkan peranan. Balut penutup kukus dengan kain tuala bersih atau ada tudung bawal aidijuma kau dah tak pakai tu boleh jugak guna. ini supaya air tak tumpah atas apam. Kes air tumpah tu apam kau jadi berkedut kedut tak naik sebab berat air tumpah atas dan air juga masuk adunan tu apam kau jadi bantat sebab dah bercampur air

3. Tips paling senang, balut permukaan acuan dengan aluminum foil supaya air tak tumpah atasnya, baru apam nampak gebu, kering dan elok je.

4. Masa masuk periuk kukus, pastikan kukus tu mendidih dan panas. apam akan naik dengan cantik jika kukusan panasnya cukup. Kalau masuk dari awal, apam kau naik sikit je dah bantat.. masa kukusan dah panas apam kau memang dah tak boleh kembang dah sebab dari awal dah bantat hahaha

5. Bukan nak kecam, tapi harga eno, yis dan baking soda bukanlah mahal sangat sampai korang terdesak sangat nak buat apam 3 bahan. Kau dah kenapa kedekut sangat, dah apam tak menjadi kau sedih, trauma katanya siap letak hashtag #sistraumatakmaucubalagi

6. Nak resepi apam beras Kekny klik kat sini.. senang dan menjadi je kalau ikut tips kukusan diatas.

Jangan lupa cuba dan apply semua tips yang Kak eny bagi tahu ni. Insyallah apam yang anda buat akan menjadi.

With Love
Papaglamz

-sekian-
Carian lain
Jangan cakap BABI la, tak elok”. Mungkin ayat yang selalu kita dengar dulu kala bila ada seseorang yang bercakap perkataan itu. Betapa kita menganggap haiwan ini begitu hina dan kita tidak selesa bila dikaitkan dengannya.

hukum makan daging babi, cara bertaubat setelah makan makanan haram, hukum menyentuh daging babi, hukum makan babi dengan sengaja, misteri babi, babi menurut rasulullah, cara menghilangkan makanan haram dalam tubuh, kisah babi zaman nabi,

Seperti yang kita tahu, dalam al-quran terdapat banyak ayat yang menyatakan secara jelas tentang pengharaman daging babi. Babi bukan sahaja haram untuk dimakan, malah haram juga untuk kita memegangnya. Kenapa ya agaknya islam begitu tegas menyatakan pengharaman babi ini?

Jom Baca Sebab Tersembunyi Pengharaman Babi Menurut Islam


Rahsia pengharaman babi hanya Allah Subhanahu wa Ta’ala yang tahu. Tapi sebagai manusia yang dikurniakan akal dan mampu berfikir dapat mengambil hikmah dari pengharaman babi berdasarkan pemerhatian-pemerhatian yang kita dapat lihat. Berikut adalah beberapa sebab kenapa babi haram dalam islam yang dipetik dari sumber islamituindah.info.

hukum makan daging babi, cara bertaubat setelah makan makanan haram, hukum menyentuh daging babi, hukum makan babi dengan sengaja, misteri babi, babi menurut rasulullah, cara menghilangkan makanan haram dalam tubuh, kisah babi zaman nabi,

1. Dalam daging babi terdapat cacing pita

Memakan daging babi memiliki risiko terkena jangkitan cacing pita (sistiserkosis). Kerana daging babi mengandung benih-benih cacing pita dan cacing trachenea lolipia yang boleh berpindah ke tubuh manusia yang memakannya.

2. Kantung urine babi sering bocor

Prof. A.V. Nalbandov menyebutkan bahawa kantung urine (vesica urinaria) babi sering bocor, sehingga urinenya meresap ke dalam daging.

3. Babi tidak memiliki leher

Secara fisiologis, babi tidak boleh disembelih. Sebabnya, babi tidak memiliki leher. Sedangkan Islam mensyariatkan penyembelihan binatang pada lehernya.

4. Babi haiwan yang paling rakus

Babi melahap makanan apa pun yang ada di depannya. Ia merupakan haiwan paling rakus di dunia. Bahkan jika makanannya telah habis, ia memuntahkan makanan dalam perutnya dan memakannya kembali demi memuaskan kerakusannya.

5. Babi haiwan paling pengotor

Jika di depan babi ada sampah, ia akan makan sampah tersebut. Bahkan babi juga melahap kotoran. Hingga kotorannya sendiri pun dilahapnya.

6. Babi menampung banyak penyakit berjangkit

Selain mengandungi cacing pita (Taenia solium), babi juga mengandungi cacing spiral (Trichinella spiralis), cacing tambang (Ancylostoma duodenale), cacing paru (Paragonimus pulmonaris), hingga bakteri kolera (Salmonella choleraesuis) dan virus kudis (Scabies).

7. DNA babi mirip manusia

Ditemukannya fakta DNA babi paling mirip dengan manusia, memakan babi dapat dengan mudah menularkan perilaku buruk babi kepada manusia. Selain rakus, perilaku babi yang pernah diobservasi oleh Muhammad Abduh adalah tidak memiliki cemburu. Ketika dua ekor babi jantan dan seekor babi betina dimasukkan kandang, dua babi jantan itu tidak saling berebut tetapi justeru saling membantu untuk berasmara dengan babi betina.

8. Daging babi payah dicerna manusia

Meskipun empuk, ternyata daging babi payah dicerna oleh pencernaan manusia. Ini kerana daging babi mengandung lemak berbahaya.

9. Babi merupakan carrier virus Flu Babi

Di dalam tubuh babi, virus AI yang semula tidak ganas bermutasi menjadi H1N1/H5N1 yang ganas dan menular kepada manusia.

10. Daging babi penyebab utama kanser anus dan kolon.

Potensi penderita kanser anus dan kolon meningkat drastis di negara-negara yang penduduknya memakan babi, terutama di negara-negara Eropa, Amerika, Cina dan India. Sedangkan di negara-negara Muslim, pontensinya sangat rendah.

hukum makan daging babi, cara bertaubat setelah makan makanan haram, hukum menyentuh daging babi, hukum makan babi dengan sengaja, misteri babi, babi menurut rasulullah, cara menghilangkan makanan haram dalam tubuh, kisah babi zaman nabi,

Nah! Itulah tadi beberapa fakta tentang sebab pengharaman babi dalam Islam. Semoga kita semua berhati-hati dalam memilih makanan kita. Wallahualam.

With Love
Papaglamz

-sekian-
Carian Lain
Ramai yang mengatakan buncit itu comel. Ya! memang comel tapi bagaimana kalau terlmpau buncit dan boleh membahayakan kesihatan kita? Tidak lagi comel namanya tu kan? Mempunyai perut buncit bukan sahaja menjejaskan penampilan, malah beberapa jenis penyakit turut berselindung disebaliknya.

penyebab perut buncit pada wanita kurus, kenapa perut buncit seperti hamil, punca perut buncit perempuan, punca perut buncit di kalangan wanita, penyebab perut buncit dan keras pada wanita, minuman untuk kempiskan perut, senaman kempiskan perut buncit, cara mengecilkan perut buncit tradisional,

Tidak dapat dinafikan, mempunyai perut buncit membuat kita berasa sangat tidak selesa. Apa tidaknya, dengan saiz yang tidak sepadan dengan badan kita tentu sekali membuat kita tidak selesa. Bukan itu sahaja, mempuyai perut buncit akan menyebabkan kita berasa cepat letih dan menjejaskan aktiviti-aktiviti seharian kita. 

Bagaimana boleh buncit?

Tepuk dada tanya la hati anda. Lihat semula bagaimana gaya hidup anda. Makanan-makanan yang anda ambil, aktiviti-aktiviti yang anda lakukan setiap hari dan macam-macam lagi. Sudah pasti pengambilan makanan yang berkolestrol tinggi dan jarang melakukan aktiviti adalah punca utama anda buncit.

penyebab perut buncit pada wanita kurus, kenapa perut buncit seperti hamil, punca perut buncit perempuan, punca perut buncit di kalangan wanita, penyebab perut buncit dan keras pada wanita, minuman untuk kempiskan perut, senaman kempiskan perut buncit, cara mengecilkan perut buncit tradisional,

Bahaya menanti anda wahai si perut BUNCIT.

Berikut ini adalah beberapa bahaya memiliki perut buncit:

1. Merosakkan Sistem Metabolisme Tubuh 

Pengumpulan lemak yang terjadi di dalam tubuh menghasilkan hormon yang menghambat sistem metabolisme. Perkara ini akan mengubah ‘receptor insulin’ dalam tubuh, sehingga tubuh akan menjadi sukar untuk mengatur tahap gula darah. Perkara ini boleh menyebabkan diabetes pada seseorang yang memiliki perut buncit.

2. Kolestrol Yang Tinggi

Lemak di bahagian perut boleh berubah menjadi asid lemak pada tubuh dan boleh menyebabkan munculnya kolestrol yang buruk. Asid lemak bebas juga boleh menyebabkan menurunnya tahap kolestrol baik dalam tubuh. Bersamaan dengan obesiti di bahagian perut dan juga kerosakan pada arteri. Kolestrol buruk boleh mendatangkan pelbagai jenis penyakit yang sangat berbahaya untuk kesihatan tubuh seperti penyakit jantung, tekanan darah tinggi atau bahkan juga stroke. Anda disarankan mendapatkan berat badan ideal dengan cara semulajadi untuk menghindari penyakit ini atau hidup dengan pola pemakanan sihat serta amalkan gaya hidup sihat.

3. Kanser

Orang yang obesiti berisiko untuk terkena penyakit seperti kanser usus besar, kanser hempedu, kanser buah pinggang dan lain-lain lagi. Anda yang berperut buncit perlu menjaga berat badan agar tetap ideal dan stabil.

4. Fungsi Paru-Paru Mula Menurun

Menurut para penyelidik dari Finland, perut yang terlalu besar turut berkaitrapat dengan penurunan volume dan fungsi paru-paru. Perbandingan telah dibuat ke atas seorang lelaki yang tidak memiliki perut buncit. Lelaki yang memiliki kelebihan lemak pada perut dikatakan menpunyai rekod buruk ketika menjalani ujian pernafasan. Jika ianya dibiarkan berterusan boleh menyebabkan penyempitan saluran pernafasan dan menimbulkan penyakit paru-paru kronik atau asma.

5.Penyakit Demensia dan Alzheimer

Pengumpulan lemak yang berlebihan pada perut boleh menyebabkan terjadinya beberapa penyakit yang unik seperti alzheimer. Jumlah lemak di perut dikatakan turut berkait rapat dengan penurunan volume otak, yang mana pada akhirnya boleh menyebabkan penyakit otak seperti demensia dan juga alzheimer.

penyebab perut buncit pada wanita kurus, kenapa perut buncit seperti hamil, punca perut buncit perempuan, punca perut buncit di kalangan wanita, penyebab perut buncit dan keras pada wanita, minuman untuk kempiskan perut, senaman kempiskan perut buncit, cara mengecilkan perut buncit tradisional,

Nah! Memang banyak penyakit yang disebabkan oleh perut buncit kerana penggumpulan lemak pada perut. Amalkan gaya hidup sihat dan hindari sebarang aktiviti yang boleh membuatkan perut anda semakin buncit. Jom elakkan makan sesuatu yang mengandungi gas, tidur setelah makan, jarang bersenam dan kerap mengunyah junk food supaya perut anda tidak semakin buncit. Jadi, usahakan untuk mengamalkan gaya hidup sihat dengan pengambilan makanan yang berzat dan bersenam secara rutin.

With Love
Papaglamz

-sekian-
Carian lain
Kuda bertanduk atau Unicorn sering kali dikaitkan dengan cerita-cerita fantasi kanak-kanak. Animasi tentang kecantikan dan juga kehebatan yang dimiliki oleh Unicorn ini sering kali kita tengok di dalam siri-siri cerita kartun. Kini, watak Unicorn bukan sahaja diterjemah di dalam cerita-cerita fantasi, ia juga diterjemah dalam dunia bakeri.

Cara buat kek unicorn, Tutorial kek unicorn, Cara mudah menghias kek unicorn, Gambar kek unicorn,

Kek berbentuk Unicorn akhir-akhir ini sering kali mencuri perhatian awam. Berbagai jenis kek sudah mula menggunakan bentuk-bentuk seakan Unicorn dan dihiasi warna-warna menarik perhatian ramai. Memetik kata Emma Reyna dari cnnindonesia.com, beliau berkata membuat kek Unicorn tidaklah sesulit yang dibayangkan. Hanya perlu kreatif dalam proses membuatnya sahaja. 

Betul ke mudah nak buat kek Unicorn?

Nah! Jom baca 4 tips mudah jika anda ingin membuat Uncorn Cake

1. Pilih kek yang agak keras

Jika ingin membuat kek unicorn sendiri, pastikan anda memilih kek yang agak keras sedikit. Hal ini penting supaya kek lebih stabil. Jangan gunakan kek span atau kek-kek yang agak lembut kerana dikhuatiri kek anda akan runtuh. 

Cara buat kek unicorn, Tutorial kek unicorn, Cara mudah menghias kek unicorn, Gambar kek unicorn,

2. Penggunaan buttercream yang baik

Gunakan juga buttercream yang stabil dan mempunyai rasa yang sesuai. Jangan pula gunakan buttercream yang mudah cair ya. Ditakuti kek anda akan cair pula nanti. Apalagi suhu di Malaysia ini agak panas kan?

Cara buat kek unicorn, Tutorial kek unicorn, Cara mudah menghias kek unicorn, Gambar kek unicorn,

3. Sabar dalam menghias kek

Ingat! Jangan terburu-buru semasa menghias kek anda. Harus diingat, menghias kek memerlukan ketelitian yang sangat tinggi. Gunakan 'cake stage' yang boleh  berpusing-pusing supaya mudah untuk anda menghias kek anda. Seni menghias kek adalah berbeza dengan seni lukis atau seni-seni yang lain. Jadi, bersabarlah semua.

Cara buat kek unicorn, Tutorial kek unicorn, Cara mudah menghias kek unicorn, Gambar kek unicorn,

4. Bermain dengan warna

Sudah tentu kecantikan sebiji kek itu akan lebih menyerlah dengan kebijaksanaan anda untuk bermain dengan warna. Anda harus bijak menggunakan kreativiti anda untuk menghiasi kek dengan penambahan perincian seperti mata, mulut, bunga-bunga, tanduk dan sebagainya.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Carian lain
Banyak aktiviti yang boleh dilakukan Perpustakaan Awam Selangor. Memang sangat berbeza dengan perpustakaan-perpustakaan lain. Jika anda kemari, anda bukan sahaja boleh membaca untuk menimba ilmu, teapi anda juga boleh melakukan aktivit-aktiviti lain yang menyeronokkan seperti  menonton teater secara maya, boleh juga bersenam, mendengar bacaan al-quran dan lepak bersama keluarga di kafetaria yang indah sambil-sambil menjamu mata melihat tasik di hadapan perpustakaan ini.


6 Perkara yang anda boleh lakukan di Perpustakaan Awam Selangor

Ruangan membaca yang privasi mengikut umur

Di Perpustakaan ini ruang bacaan terbahagi antara kanak-kanak dan dewasa. Ruang bacaan kanak-kanak yang berkonsepkan taman ini memang sangat menarik minat kanak-kanak untuk memupuk minat membaca dalam kalangan mereka. 


BUKAN HANYA membaca sahaja ya, macam-macam aktiviti menarik seperti Reading Tree, Zon Kreatif, Zon Interaktif dan Zon Siber pun ada. Sudah pasti dengan adanya aktiviti-aktiviti seperti ini dapat merangsang minda kanak-kanak untuk meneroka ilmu dengan lebih interaktif. Jika nak memasuki ruang kanak-kanak ini, ia terletak di sayap kanan tingkat bawah perpustakaan ini. 




Bagi remaja dan dewasa, ruangan berasingan turut disediakan. Ruangan remaja hanya untuk berumur 13-17 tahun terletak di tingkat 1. Manakala untuk zon dewasa terletak di tingkat 2 dan tingkat 3.

Membaca diruang terbuka

Ha! Bagi yang inginkan kelainan, anda juga boleh membaca diruangan luar sambil menikmati keindahan alam semesta. Ruang terbuka ini dilengkapi meja dan kerusi untuk anda duduk membaca dengan selesa.


Menonton teater

Ini yang paling menarik! Di perpustakaan ini, anda berpeluang untuk menonton teater 3D dan juga XD. Bilik teater 3D terletak di Aras G menyediakan filem-filem animasi yang menarik. Terdapat 2 sesi tayangan iaitu pukul 10.30 pagi dan 2.30 petang dan bayaran RM7.00 dikenakan bagi setiap sesi.



Berlainan pula dengan teater 6D/XD, ia merupakan wayang simulasi yang mencabar dan menghiburkan. Dalam teater ini, anda berpeluang merasai sendiri efek-efek angin, bunyi dan pergerakan semasa menonton. Bayaran yang dikenakan ialah RM10.60 bagi setiap individu dan tayangan dibuka setiap hari kecuali cuti umum dan am.

Pusat Gimnasium

Di sini, terdapat 2 gimnasium mini dan 1 gimnasium utama. 

Gimnasium mini di tingkat 3 - Khas untuk wanita

Gimnasium mini di tingkat 4 - Khas untuk lelaki

Gimnasium utama di tingkat 1 bawah - Lelaki dan wanita

Di sediakan juga bilik mandi, bilik persalinan dan loker


Bayaran menggunakan ginasium:

Walk in : RM5 - 3 jam penggunaan
Ahli: RM40 (bulanan) dan RM30 (bayaran pendaftaran seumur hidup)
Personal coaching) RM35 sejam

Kelas Mengaji Alquran

Perspustakann Awam Selangor juga menyediakan ruang untuk kelas mengaji al-quran. Kita boleh mendalami ilmu seperti tajwid dan tafsir. Sesiapa sahaja boleh menyertai kelas ini dan dibimbing oleh guru yang berpengalaman tinggi dalam Al-Quran. Bilik mengaji ini terletak di Tingkat 2 Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor.


Kafetaria

Bagi yang rasa lapar atau ingin bersantai sambil minum-minum, boleh la singgah di kafetaria di luar perpustakaan berhadapan dengan tasik yang selesa dan damai.


Macam mana? Menarik kan aktiviti yang anda boleh lakukan di Perpustakaan Awam Selangor. Ruang yang besar dan luas serta berbagai aktiviti boleh dilakukan, menjadikan perpustakaan antara perpustakaan yang terbaik di Malaysia. Janga lupa singgah disini dan explore la sendiri.

Waktu operasi

Isnin : 10.00 pagi - 7.00 malam

Selasa - Jumaat : 9.30 pagi - 7.00 malam

Sabtu -Ahad : 9.30 pagi - 9.00 malam

Alamat : Jalan Kelab Golf 13/16, Seksyen 13, 40100 Shah Alam, Selangor



With Love
Papaglamz

-sekian-

Carian Lain