Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Kuning di Raja

/
5 Comments
Ogos 29, 2015

Resepi ayam masak lemak cili api


Assalamualaikum

Baru-baru ni wife PapaG masak Ayam Masak Lemak Cili Api. Biasanya masakan ni resepi orang negeri sembilan. Walaupun PapaG orang Johor, tak kisah pun apa menu. Janji sedap dan halal. Jalan je la. Beruntung sapa kawen dengan PapaG tau, sebab tak cerewet bab makan ni. Batu kayu je PapaG tolak. Yang lain masuk. Hehehe
Resepi+ayam+masak+lemak+cili+api+masakan+isteri

Ok la, kali ni PapaG nak kongsi kan resepi Ayam Masak Lemak Cili Api ni. Semoga berguna.

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api

3 Ketul ayam
Sebatang serai wangi (Titik)
Sepotong Halia
Sepotong Kunyit Hidup
Setengah Labu Bawang Besar
Cili Api
Asam Keping
Garam
Gula

Cara-cara memasak Ayam Masak Lemak Cili Api

Pertamanya, tumbuk bawang, kunyit, halia dan cili api. Mu wife tubuk je sebab masak sikit je kan. Untuk makan 3 orang. Masukkan bahan yang di tumbuk tadi dalam periuk,. Masukkan santan pekat. Gaul rata semua bahan. Masukkan Ayam. Tenggekkan atas api dengan api yang perlahan. Memula PapaG pelik, tambah semua bahan dah tu terus rebus macam tu je? Mudahnye. Wife cakap memang macam tu. Cuma masa masak tu gunakan api yang perlahan supaya tak pecah santan. Reneh atas api dalam 45 minit ataupun sehinggalah ayam tu masak. Sesuaikan rasa dengan garam dan gula. Siap...!! Boleh dah makan.

Mudah kan? PapaG tak tahan tengok dia punya warna kuning tu dan kepekatan santan dia. Sebab tu nama dia di Raja. Memang tak sabar la nak menjamah. Hehehe.

-sekian-







You may also like

5 ulasan:

  1. memang senang je msk lemak cili api..semudah ABC..tpi ada org tumis bwg ngn serai dulu baru msukk air ngn santan

    BalasPadam
  2. sedap nyeeeeeeeee ayam tu papaG

    BalasPadam
  3. sedapnya dicicah dengan cucuq tepung..:)

    BalasPadam