Lokasi Air Terjun Sungai Pandan di Kuantan

/
3 Comments

Di mana lokasi air terjun sungai pandan, panching, Aktiviti di air terjun

Assalamualaikum

Pada mulanya PapaG agak tidak percaya bila ada yang mengatakan di Kuantan ada satu tempat rekreasi air terjun. Tu masa mula-mula PapaG menjejakkan kaki di Kuantan ni. Untuk mencari kepastian, PapaG dan wife mencari lokasi Air Terjun Sungai Pandan, Panching di Kuantan baru-baru ni. Ternyata pencarian kami berjaya. Lokasi air terjun ini kira-kira 36 KM dari kuantan melalui simpang bersebelahan Masjid Jaya Gading, Kuantan. Sepanjang perjalanan, anda akan melalui jalan yang kiri dan kanannya adalah ladang kelapa sawit dan kuari. Sebenarnya agak advanture la. Tapi kalau nak guna google map pun boleh. Taip jer koordinat (3.7905471,103.1447454) insyallah sampai la nanti. 

Bayaran masuk ke Air Terjun Sungai Pandan

Untuk memasuki tempat ini anda dikenakan bayaran RM 2 bagi dewasa dan kanak-kanak bagi mereka yang masih bersekolah rendah. Ada juga bayaran tambahan bagi mereka ingin parking kereta di tempat lebih dekat dengan kawasan air terjun. Tetapi, mereka yang meletakkan kereta di kawasan pintu masuk hutan rekreasi, ia adalah percuma. Tapi kena berjalan jauh sedikit la ke tempat air terjun tu. 

Di sini terdapat beberapa tingkat air terjun, tapi bagi memudahkan pengunjung yang membawa anak-anak kecil, ada baiknya anda memilih dikawasan bawah sahaja kerana terdapat kolam yang telah dibina bagi kemudahan anak-anak untuk berenang. Tempat ini lebih selamat. 

Gambar kenangan di Air Terjun Sungai Pandan, Panching

Nah PapaG nak kongsikan gambar-gambar yang diambil sekitar air terjun ni.

Lokasi-Air-Terjun-Sungai-Pandan-di-Kuantan

Lokasi-Air-Terjun-Sungai-Pandan-di-Kuantan

Lokasi-Air-Terjun-Sungai-Pandan-di-Kuantan

Lokasi-Air-Terjun-Sungai-Pandan-di-Kuantan

Lokasi-Air-Terjun-Sungai-Pandan-di-Kuantan
   
Lokasi-Air-Terjun-Sungai-Pandan-di-Kuantan
  
Lokasi-Air-Terjun-Sungai-Pandan-di-Kuantan

Lokasi-Air-Terjun-Sungai-Pandan-di-Kuantan
  
Lokasi-Air-Terjun-Sungai-Pandan-di-Kuantan

Secara keseluruhannya tempat ni memang best sekiranya anda semua ingin melakukan aktiviti bersama rakan-rakan atau keluarga. Segala kemudahan asas seperti tandas dan surau ada di sini. Selain itu ada juga ruangan yang di sediakan untuk anda membuat BBQ siap ada tempat pemanggang lagi. Tapi ianya ikut konsep siapa cepat dia dapat la. Tapi kalau lambat pun boleh je guna alternatif lain dengan kreativiti sendiri untuk membuat tempat pemanggang. 

Ok la, setelah 5 jam kami di sini dan nak balik. Sebelum balik kami ada makan satu menu pure dari Johor iaitu SUP JOHOR. Nanti PapaG kongsikan dalam entri yang lain yer. Insyallah. Sup johor ni lain sikit dari sup yang ada kat Kuantan. Tunggu la story dari PapaG nanti. Hehehe

With Love
Papaglamz

-sekian-


You may also like

3 ulasan:

  1. Ajar anak mengenali keindahan alam. Memang cantik tempat ni. Air jernih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau ke Kuantan jangan lupa datang sini tau arz..

      Padam
  2. Macam best je nie...jernih je air dia

    BalasPadam