11.1.18

Hati-hati Dengan Penyakit Yang Mudah Merebak Ketika Musim Hujan

Musim hujan terjadinya perubahan suhu dan kelembapan pada persekitaran kita.

Perubahan persekitaran ini mampu meningkatkan lagi pembiakan dan penyebaran kuman dan juga bakteria-bakteria yang mampu menyebarkan penyakit kepada kita.

penyakit yang sering terjadi pada musim hujan, penyakit akibat hujan, musim hujan dan penyakitnya, penyakit musim kemarau, sakit saat musim hujan, pencegahan penyakit di musim hujan, waspada penyakit musim hujan,

Sebagai langkah berjaga-jaga, semasa musim hujan hendaklah kita sentiasa menjaga kebersihan persekitaran dan diri dengan sebaik mungkin bagi mengelakkan anda dijangkiti bakteria-bakteria berbahaya seterusnya mengundang penyakit pada diri anda.

Berikut adalah 6 penyakit yang mudah menyerang ketika musim hujan

1. Diarrhea


Diarrhea adalah penyakit yang kerap menyerang ketika musim hujan. Penyakit ini biasanya disebabkan oleh bakteria seperti e.coli, salmonella, shigella dan cholera.

Mungkin anda dengan tidak sengaja memakan makanan yang telah tercemar dengan bakteria-bakteria tadi.  Antara tanda-tanda anda diserang diarrhea ialah anda kerap membuang air besar berbanding kebiasaannya dan perkara ini berlaku sehingga beberapa hari dan minggu.


2. Selesema


Selesema biasanya disebabkan oleh virus influenza A, B, atau C. Virus ini akan menyerang pernafasan dan akan menyebabkan gejala seperti demam, batuk dan pening kepala.

Walaupun ada yang menganggap penyakit ini biasa terjadi, sekiranya tidak dikawal, ia boleh menyebab kepada penyakit lebih serius seperti Pneumonia.

3. Demam Malaria


Penyakit ini disebabkan oleh virus yang dibawa oleh nyamuk. Ketika musim hujan, pembiakan nyamuk meningkat. Jadi, kebarangkalian untuk anda terkena penyakit malaria adalah tinggi.

Jika demam ini dibiarkan, ia akan menyebabkan kematian.

4.  Demam Thypoid

Penyakit ini disebabkan oleh bakteria Salmonella typhi yang masuk ke dalam tubuh kita melalui mulut. Kemudian bergerak ke esophagus, perut, usus kecil dan usus besar.

Penyakit ini menyebabkan demam panas yang sangat tinggi. Jika dibiarkan, akan menyebabakan kematian.

5. Leptospirosis

Penyakit ini disebabkan oleh bakteria Leptospira sp yang menyebar melalui kencing tikus. Penyakit ini akan menyebabkan kulit menjadi kekuningan dan mengering. Kebiasaannya penyakit ini diiringi bersama dengan diarrhea dan juga sembelit.

Ketika musim hujan, air kencing tikus tersebar melalui air hujan yang masuk ke dalam tubuh anda.

6. Penyakit kulit

Bakteria yang tersebar ketika musim hujan akan menyerang kulit dan akan menyebabkan kegatalan. Jika anda terkena gatal-gatal pada kulit, cepat ubati dengan ubat yang mampu mengatasi kegatalan kulit ataupun minta pendapat doktor untuk mencari ubat.

Selalulah mencuci tangan ataupun mandi agar badan anda terhindar dari sebarang bakteria JAHAT.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Artikel ini pernah aku tulis di portal Cari.my sebagai penulis jemputan. Jom klik disini untuk membacanya.

2 ulasan:

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com