Resepi Sotong Celup Tepung Mudah

/
1 Comments

Resepi sotong celup tepung simple


Assalamualaikum

Resepi Sotong Celup Tepung Mudah | Kalau pergi ke Terengganu, antara makanan popular di sini ialah sotong celup tepung. Sotong celup tepung ni macam makan-makan sambil santai petang-petang gitu la. Ada juga sotong celup tepung yang dimakan sekali dengan nasi dan ikan bakar. Banyak kedai-kedai makan di sekitar tempat PapaG duduk ni yang menyajikan sotong celup tepung bersama-sama menu ikan bakar dan macam-macam lagi.

sotong-celup-tepung

Dalam banyak-banyak jenis sotong celup tepung, PapaG suka sotong celup tepung yang akak rangup tepung dia. Kalau makan tu bunyi kruk krak kruk krak. Ok la untuk entri kali ini PapaG nak kongsikan resepi mudah Sotong Celup Tepung yang boleh korang cuba.

Bahan-bahan

4 ekor sotong
1 cawan kecik tepung gandum
1/2 cawan kecik tepung jagung
3 sudu besar tepung beras
Garam secukup rasa (untuk gaul dkt sotong dan dalam tepung)

Cara-cara

Tepung2 tu sekalikan aje...Letak garam sikit.. Jangan lupa gaulkan jugak sotong tu dengan garam nak bagi rasa...

Telur yang sebiji tu, kita kacau lepas tu masukkan separuh gabungan tepung tadi...kacau tepung dengan telur bagi tak beketul ketul tepung tu.

Celup sotong dalam adunan tepung dan telur, lepas tu, celupkan pulak dalam balance gabungan tepung tadi.. Bagi menghasilkan sotong goreng tepung yang rangup. (korang paham ke?)

Pastikan minyak dah betul betul panas n api sederhana... dah masuk dalam kuali, pastikan tutup dengan tudung periuk untuk makesure masak sampai dalam sotong tu..Bukan dkt luar je..

Bila dah kaler brown, angkat guna penapis n makesure dah kering betul minyak baru letak atas tisu... Kalau terus letak atas tisu, memang akan gagal untuk dapat sotong goreng tepung yang rangup malah lembik.

Selamat mencuba.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Tags:

Dapatkan Resepi-resepi masakan terbaik untuk anda - Klik Disini
Dapatkan Resepi Kek Coklat BEST dengan - Klik Disini
Brownies Kedut ini MESTI korang suka - Klik Disini
Koleksi Resepi Kek MESTI Korang suka - Klik Disini


You may also like

1 ulasan:

  1. ya allah.. sedap sgt..kejap lagi kena cari sotong

    BalasPadam