19.7.18

7 Panduan Beli Tiket Flight Murah Ramai Tak Tahu

Trend melancong keluar negara kini semakin meningkat dalam kalangan masyarakt kita. Kalau nak melancong keluar negara sudah pasti pengangkutan yang diguna pakai tidak lain dan tidak bukan ialah menggunakan kapal terbang.

Tetapi harus diingat, tiket kapal terbang bukanlah murah. Walaupun hanya penerbangan domestik, harganya mahal. Sebab itu, bagi anda yang hendak bercuti keluar negara sudah pasti poket anda perlu la tebal.


Bercerita tentang bajet, tahukah anda bahawa kita boleh membeli tiket penerbangan yang lebih murah seperti biasa jika kena dengan caranya. Sekaligus, dapatlah anda mejimatkan poket dan boleh la digunakan untuk bajet lain.

Jom ikuti tips mudah yang dikongsi oleh Mat Travel di laman twitternya ini untuk membeli tiket flight murah.

1. Tempah hari Selasa dan Rabu



Selasa dan Rabu merupakan salah satu hari terbaik untuk korang beli tiket flight. majoriti syarikat penerbangan biasanya akan tetapkan sistem tempahan pada hari Selasa jam 7.00 malam.


Syarikat penerbangan tahu kebanyakan penumpang akan hanya ada masa tempah tiket pada hari minggu. Berdasakan statistik, memang terbukti kebanyakan kita hanya akan belek-belek harga tiket pada hari Jumaat, Sabtu atau Ahad.

2. Tempah awal, tetapi jangan terlalu awal.



Berdasarkan pengalaman, korang kena tempah tiket sekurang-kurangnya 21 hari lebih awal dari tarikh korang nak terbang. Kebanyakan syarikat penerbangan sudah tetapkan dalam sistem untuk mencapai seberapa banyak jualan tiket yang boleh.


dalam sistem ditetapkan penerbangan dari Kuala Lumpur ke London, hanya 20 penumpang terawal akan dapat menempah tiket pada harga terendah.



3. Pilih Hari Terbang Yang Sesuai



Cuba korang tempah tiket untuk terbang pada hari Selasa atau Rabu. Kebanyakan syarikat penerbangan memang akan tetapkan dua hari ini sebagai ‘hari kurang sibuk’ untuk sistem tempahan.

4. Cari ‘Best Deal’ Untuk Penerbangan Antarabangsa



Kebanyakan syarikat penerbangan akan tawarkan ‘Best Deal’ kira-kira 11 hingga 12 minggu lebih awal untuk penerbangan antarabangsa. Jadi, korang kena rajin periksa harga tiket dalam tempoh ini.

5. Pilih Untuk Mendarat di Lapangan Terbang Kecil




6. Buang ‘Cookies’ Pada Web Browser





7. Bandingkan Harga




Tempat untuk servey tiket kapal terbang:

  1. Skyscanner
  2. CheapFlight
  3. Momondo
  4. Kayak
  5. Google Flight
  6. Ita Software

Selamat mencuba!

With Love
Papaglamz

-sekian-

Artikel ini pernah aku tulis di portal Cari.my dengan tajuk "Tempah Selasa Dan Rabu" - Ini 7 Tip Beli Tiket Flight Murah Ramai Tak Tahu sebagai penulis jemputan. Jom klik untuk membacanya.

4 ulasan:

  1. nice info. kalau nak cari hari selasa dgn rabu mesti ttbe lupa

    BalasPadam
  2. bab beli during weekdays tu cheq setuju sangat. yang lain tak penah praktikkan.. selalunya CT rajinkan diri la kalau da target destinasi. tamo da beli tiket telalu awal. serik..

    BalasPadam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com