9.8.16

5 Sebab Cepat Mengantuk

Assalamualaikum semua. Mata ni kan kalau dilayan ngantuknya memang rasa nak tido je seharian. Lebih-lebih lagi waktu pagi hari bekerja. Memang katil dan bantal memanggil-manggil minta digunakan. Kenapa la kita ni mudah sangat mengantuk kan. Korang nak tahu sebab cepat mengantuk? 

5 Sebab Cepat Mengantuk

1. Terlalu banyak bersukan

Sukan dan bersenam sememangnya baik untuk kesihatan. Tetapi jika dalam sehari anda menghabiskan terlalu banyak jam untuk bersukan dan mengabaikan rehat, tubuh anda akan menjadi lelah dan lesu kerana telah membakar kalori yang sangat banyak. Umpama motor, makin kerap digunakan, makin kurang minyak dan akhirnya akan habis.

2. Makan berlebihan

Rasa mengantuk selepas makan adalah normal kerana sistem pencernaan anda sedang bekerja. Tapi jika anda makan terlalu banyak, mengantuk itu akan menjadi luar biasa, mungkin sampai anda tertidur di atas meja kerja. Ini kerana pengambilan kalori yang banyak menyebabkan tubuh anda menjadi malas. Jadi makan berpada-pada!

3. Dehidrasi

Kandungan air yang diperlukan tubuh kita adalah sekitar 60% ke 70% daripada berat tubuh. Jika kurang, ini bermakna anda mengalami dehidrasi, iaitu kurang air dalam badan yang menyebabkan kelesuan. Amalkan minum 1 atau 2 liter sehari. Badan segar, muka pun ceria.

4. Anemia

Anemia ataupun gejala kurang sel darah merah dalam tubuh antara punca anda kerap mengantuk. Kekurangan darah merah menyebabkan badan anda kurang zat besi dan sel darah darah merah yang membawa oksigen ke seluruh badan pun turut berkurang, sehingga menyebabkan anda mengantuk.

5. Isomnia dan Sleep Apnea

Penghidap isomnia biasanya tidak dapat melelapkan mata walaupun dalam keadaan sangat letih dan mengantuk, biasanya disebabkan oleh amalan hidup tidak seimbang seperti merokok, hypertension dan minuman berkafien. Sleep Apnea pula ialah gejala berdengkur yang serius sehingga anda tersedak dalam tidur tanpa sedar.

Kedua-dua gejala ini diklasifikasikan sebagai gangguan tidur yang menyebabkan sistem badan tidak berehat, terutamanya otak dan hormo 

Harus diingat, gaya hidup yang tidak seimbang dalam tempoh masa yang berpanjangan mungkin menjurus ke arah risiko menghidap penyakit amat tinggi, tambahan lagi bagi mereka yang mempunyai tabiat merokok dan minum minuman keras. 

Justeru itu, buanglah amalan hidup yang tidak sihat demi cara hidup yang lebih terjamin.

Sumber - www.khadijahbeautyshop.blogspot.com

With Love
Papaglamz

-sekian-

1 ulasan:

  1. yeap. kalau minum banyak kafein tak elok untuk kesihatan. kakcik biasanya cepat mengantuk mungkin sebab yang pertama dan kedua hehehe.

    BalasPadam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com