Nak melihat aku masak secara live dalam video? Jom tonton di Youtube Channel Papaglamz TV. Jangan lupa subscribe, like dan komen ya.!!
RUMAH MURAH | Rumah Wilayah Persekutuan (RUMAWIP) Membantu Warga Kota Memiliki Rumah Idaman

RUMAH MURAH | Rumah Wilayah Persekutuan (RUMAWIP) Membantu Warga Kota Memiliki Rumah Idaman

Kos sara hidup masa kini mengecilkan lagi peluang rakyat Malaysia untuk memiliki rumah sendiri. Terutama bagi golongan muda belia yang baru memulakan tapak dalam alam pekerjaan. Oleh sebab ini, program Rumah Wilayah Persekutuan (RUMAWIP) telah dilancarkan bagi membantu warga kota yang bekerja di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan untuk memiliki rumah idaman mereka sendiri.

rumah idaman,  rumah murah,  harga rumah semasa,  projek perumahan murah,  rumah murah di kuala lumpur,  rumah murah di putrajaya,  harga rumah di putrajaya,  harga rumah di kuala lumpur,

Program inisiatif dari Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP) dan juga Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menunjukkan betapa kementerian sangat mengambil berat akan kekangan semasa masyarakat dan juga demi menyahut saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan bajet yang mahukan sejuta unit rumah mampu milik dibina. 

Projek RUMAWIP yang memberi peluang pada warga kota untuk memilik rumah sendiri tanpa mengira kaum, bangsa dan agama ini mensasarkan 80,000 unit RUMAWIP dibina diseluruh Wilayah Persekutuan dalam lima tahun dengan pecahan 55,000 di Kuala Lumpur, 20,000 di Putrajaya manakala 5,000 di Labuan.

rumah idaman,  rumah murah,  harga rumah semasa,  projek perumahan murah,  rumah murah di kuala lumpur,  rumah murah di putrajaya,  harga rumah di putrajaya,  harga rumah di kuala lumpur,
Antara bilangan projek yang sedang sedang dibina dan telah dibuka untuk permohonan

Keunikan RUMAWIP

Berikut adalah beberapa keunikan RUMAWIP yang bakal dinikmati oleh warga kota yang layak memilikinya. Antaranya termasuklah:

Harga mampu milik.

Setiap unit RUMAWIP berharga RM300,000 dan kebawah sudah pasti ianya merupakan harga yang berpatutan bila dibandingka dengan lokasi dan jenis rumah yang dibangunkan. Bila melihat nilai hartanah dibandar-bandar besar yang kian meningkat, harga setiap unit RUMAWIP adalah sangat berpatutan.

Rumah yang luas.

Setiap unit rumah yang dibina di bawah program ini adalah berkeluasan dari 850 hingga 1000 kaki persegi. Keluasan ini merangkumi ruang tamu, ruang makan, 3 bilik tidur, 2 bilik air, dan runag balkoni.  

Lokasi yang strategik

Lokasinya di pusat bandar berhampiran dengan kemudahan awam, sekolah dan pasar raya serta lengkap dengan fasiliti asas seperti kolam renang, gimnasium, taska, taman permainan, dewan serbaguna, kamera litar tertutup, sistem keselamatan 24 jam dan lot letak kende¬raan setiap unit.

Syarat kelayakan

Syarat ditetapkan gaji pemohon bawah RM10,000 bagi yang bujang dan bawah RM15,000 bagi yang berkeluarga, bekerja atau menetap di Wilayah Persekutuan semasa permohonan dibuat, selain sekatan penjualan selama 10 tahun untuk mencegah spekulasi hartanah.

Syarat kelayakan untuk memiliki RUMAWIP

Keutamaan kepada yang belum memiliki rumah di Wilayah Persekutuan dan pembeli hendaklah mendiami rumah yang dibeli, dia tidak boleh disewakan kepada pihak lain dan pembeli juga tidak diisytiharkan muflis.

Memetik dari Utusan Online, Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata mengenai projek RUMAWIP ini, beliau amat menggalakkan bumiputera untuk mengambil peluang yang telah kerajaan berikan ini.

"Masyarakat bumiputera seharusnya mengambil peluang melalui prog¬ram ini, malah kuota untuk bukan bumiputera turut disediakan. Semua warga Wilayah Persekutuan sama ada di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan digalakkan memohon Rumawip yang harganya lebih rendah dari pasaran semasa.

Sebagai kerajaan yang prihatin kita berusaha membantu meri¬ngankan beban rakyat antaranya menyediakan bas percuma oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk anak-anak di flat Program Perumahan Rakyat ke sekolah." - Datuk Seri Tengku Adnan

Berikut projek-projek perumahan yang sedang dibina dan dibuka untuk permohonan.

Residensi Enesta Kepong (Bumi Lot Sahaja)

rumah idaman,  rumah murah,  harga rumah semasa,  projek perumahan murah,  rumah murah di kuala lumpur,  rumah murah di putrajaya,  harga rumah di putrajaya,  harga rumah di kuala lumpur,

Cadangan pembangunan blok kediaman 42 tingkat berserta kemudahan asas atas tanah milik DBKL di Lot 58453 Jalan Kepong, Kuala Lumpur. Untuk keterangan lanjut boleh >>klik disini<<

Residensi Akasia Permaisuri

rumah idaman,  rumah murah,  harga rumah semasa,  projek perumahan murah,  rumah murah di kuala lumpur,  rumah murah di putrajaya,  harga rumah di putrajaya,  harga rumah di kuala lumpur,

Cadangan pembangunan 1 blok pangsapuri 200 unit kediaman di atas Lot 58307, Jalan Sri Permaisuri, Bandar Sri Permaisuri, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Untuk keterangan lanjut boleh >>klik disini<<

Residensi Inspiria


Cadangan membina sebuah bangunan komersial 9 Tingkat (DBKL) berserta sebuah pangsapuri mampu milik 44 Tingkat di atas Lot 30135 (Lot asal 3799) Jalan Gombak Mukim Setapak, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Untuk keterangan lanjut boleh >>klik disini<<

Residensi Kepongmas 2


Cadangan pembangunan 1 blok Rumah Mampu Milik 25 tingkat (324 unit), podium tempat letak kereta 6 tingkat beserta kemudahan penduduk di atas Lot 80454, Jalan Ambong 2, Taman Metro Prima, Mukim Batu, Kuala Lumpur. Untuk keterangan lanjut boleh >>klik disini<<

Jadi bagi anda yang hendak mengatahui lebih lanjut mengenai program RUMAWIP ini bolehlah melayari laman web rasmi seperti berikut:


With Love
Papaglamz

-sekian-

Carian Lain
harga rumah semasa,
projek perumahan murah,
rumah murah di kuala lumpur,
rumah murah di putrajaya,
harga rumah di putrajaya,
harga rumah di kuala lumpur,
Resipi Asam Pedas Ikan Kembung Mudah Je Nak Buat

Resipi Asam Pedas Ikan Kembung Mudah Je Nak Buat

Buat peminat masakan pedas, sekali kala apa kata cuba asam pedas ikan kembung ni. Lagi best makan panas-panas bersama nasi panas. Memang buat kita terliur je bila memikirkannya kan? 

resepi ikan kembung masak asam pedas simple,  resepi asam pedas ikan pari,  resepi asam pedas melaka,  ikan kembung masak apa yang sedap,  resepi ikan kembung masak pindang,  ikan kembung kukus air asam pedas,  resep asam pedas ikan pari melayu,  asam pedas rebus,
Foto: blogopsi.com

Sebenarnya tak susah nak masak asam pedas ikan kembung ni. Jom cuba resipi asam pedas yang mudah ni. Anda boleh tukar ikan kembung tu. Nak guna ikan lain pun boleh. Ikan tenggiri lagi la best.!

Resipi Asam Pedas Ikan Kembung


Bahan-bahannya

3-5 ekor ikan kembung ( disiang dan dibersihkan)
10-20 cili kering ( dikisar)
1 labu bawang besar ( dikisar)
3 ulas bawang putih (dikisar)
1 inci halia ( dikisar)
1/2 inci kunyit (dikisar)
sedikit belacan ( option)
2 biji Tomato ( di kisar)
sedikit daun kesum
4-8 biji bendi
Air asam jawa/asam gelugur/air limau nipis secukupnya
garam, gula & perasa.

Cara membuatnya

1. Tumis bahan kisar dan belacan ( jika suka) kecuali buah tomato hingga naik minyak.

2. Masukkan buah tomato kisar, air asam jawa dan air secukupnya.

3. Apabila kuah mengelegak masukkan ikan kembung dan bendi.

4. Apabila ikan masak sesuaikan rasa dan last masukkan daun kesum.

5. Kacau seketika dan angkat.

Nampak mudah kan resipi asam pedas ikan kembung ni? Selamat mencuba..!

With Love
Papaglamz

-sekian-

Credit: Resipi Viral
Carian Lain
resepi asam pedas ikan pari,
resepi asam pedas melaka,
resepi ikan kembung masak pindang,
ikan kembung kukus air asam pedas,
resep asam pedas ikan pari melayu,
asam pedas rebus,
Resipi Rempah BBQ Mudah Je Nak Buat

Resipi Rempah BBQ Mudah Je Nak Buat

Assalamualaikum semua. BerBBQ bersama keluarga ataupun rakan-rakan adalah salah satu momen yang sangat-sangat menyeronokkan. Aku pernah kongsikan pada semua cerita mini gatehring AFB di Idaman Villa Melaka Homestay 2 tahun lepas. Just nak story, berBBQ adalah antara aktiviti gathering tersebut. 

resipi rempah bbq,  resepi rempah bbq sedap,  resepi rempah bbq daging,  cara membuat rempah bbq ayam,  resepi rempah bbq kambing,  cara membuat rempah bbq,  resepi rempah perap bbq,  resepi rempah bbq,
Foto: Laman Resipi

Kali ni nak cerita tentang resipi mudah nak buat rempah untuk bbq ayam. Walaupun aku pernah buat rempah bbq aku punya sendiri, tapi aku nak share resipi rempah bbq yang sedap ni dari Sajian Dapur Bonda. Nampak macam menarik resipi rempah bbq yang dikongsi. Kita parking kat blog dulu. Nanti-nanti boleh korek semula kalau nak buat. 

RESEPI AYAM BBQ Sajian Dapur Bonda

Bahan-bahannya:

2 ekor ayam (anggaran 4.5 kg)
Sos BBQ, dibancuh dengan sedikit air – untuk disapu di atas isi ayam semasa membakar

Bahan-bahan Perapan

Bahan-bahan A:

3 sudu besar sos BBQ 
5 sudu besar gula perang (boleh ganti dengan madu)
2 sudu besar gula putih
Garam secukup rasa

Bahan-bahan B (Dikisar halus dijadikan pes):

2 – 3 biji bawang besar (saiz besar) - dihiris
8 ulas bawang putih saiz besar 
4 sm halia
4 sm kunyit hidup
2 sm lengkuas
4 – 5 batang serai - dihiris
3- 4 sudu besar serbuk cili
2 sudu besar serbuk jintan manis
2 sudu besar serbuk jintan putih
1 sudu besar serbuk ketumbar
1 sudu besar serbuk lada hitam halus (kalau nak pedas, boleh tambah lagi)
Anggaran air secukupnya

Cara-cara penyediaannya:

1. Potong ayam mengikut citarasa anda. Bersihkan ayam dan toskan. Kelar sedikit permukaan isi ayam supaya bahan perapan mudah menyerap dan isi ayam cepat masak bila dibakar nanti. 

2. Masukkan kesemua isi ayam di dalam bekas, diikuti dengan bahan-bahan perapan (Bahan A dan Bahan B). Gaul rata sehingga semua bahan sebati.

3. Masukkan ayam di dalam zipper beg. Kuantiti ayam yang dimasukkan di dalam zipper beg bergantung kepada saiz beg berkenaan. Boleh juga guna bekas plastik/Tupperware bertutup untuk menyimpan ayam.

4. Perap ayam tersebut 1 – 2 malam di dalam peti ais, tempat frozen (lagi lama perap lagi bertambah sedap).

5. Bakar ayam di atas bara api. Semasa membakar bolehlah disapu sos BBQ di atas isi ayam menggunakan serai (menambahkan aroma)

6. Selamat mencuba.

With Love
Papaglamz

-sekian-
Carian Lain
resepi rempah bbq sedap,
resepi rempah bbq daging,
cara membuat rempah bbq ayam,
resepi rempah bbq kambing,
cara membuat rempah bbq,
resepi rempah bbq,
Resipi Sotong Celup Tepung Mudah. BONUS, Tips Goreng sotong Tak Meletop

Resipi Sotong Celup Tepung Mudah. BONUS, Tips Goreng sotong Tak Meletop

Assalamualaikum semua. Kalau ke Terengganu memang tak sah kalau tak mencuba celup-celup di sana. Setiap kali aku berjalan di Terengganu bersama keluarga mesti akan makan celup tepung di Kuala Terengganu. 

resipi sotong celup tepung,  resipi sotong celup tepung rangup,  resepi sotong celup tepung,  resepi sotong celup tepung terengganu,  resepi sotong celup tepung sedap,  resepi sotong celup tepung ala thai,  resepi sotong celup tepung telur masin,

Celup-celup ni sebenarnya ialah ikan, udang, sotong dan beberapa menu lagi yang di goreng dengan tepung. Ade juga yang memanggil dengan nama celup tepung. Celup-celup ni yang paling aku suka ialah sotong celup tepung. Lagi best makan dengan pencicah sos keropok lekor homemade. Memang berpinggan-pinggan aku order. 

Sebenarnya tak susah nak buat sotong celup tepung yang rangup dan sedap. Jom cuba perkongsian resepi dari Puan huda Idris ini.

Resipi Sotong Celup Tepung Mudah

Bahan-bahan:

10 ekor sotong saiz sederhana
Seulas bawang putih
1 sudu teh lada sulah
Suku sudu teh cuka makan
4 sudu tepung gandum
4 sudu tepung jagung
Sebiji telur

Cara-cara membuatnya:

Bawang putih tu tumbuk je kasar camtu. Tak payah lumat sangat pun takpe. 

Telur tu pulak cukup sekadar pukul sekejap je. Tak perlu sampai berbuih. 

Yang tepung gaulkan sesiap tepung jagung dengan tepung gandum dalam mangkuk kasi mesra bersama. Giteww😊

Sotong yang dah siap dibersihkan dan dipotong sederhana. Masukkan cuka makan tadi. Gaulkan rata. Biarkan sekejap dalam 2 3 minit. Ni petua untuk kurangkan letopan waktu menggoreng nanti.


Masukkan bawang putih plak. Lumurkan rata pada sotong.


Masukkan plak lada sulah. Pun gaulkan rata biar sebati rasanya nanti. Biarkan sekejap dalam 2 3 minit.


Pastu celup sotong dalam telur ni. Jangan masuk semua skali. Masuk sesikit. Make sure sotongnya bersalut luar dalam dengan telur.


Tibalah masanya sotong terjun tiruk dalam tepung. Hehe. Ni gabungan tepung jagung dengan tepung gandum tadi. Salutkan semua skali dengan tepung.


Nampak macam mudash je kan? Terima kasih puan huda dengan perkongsian ini. Nanti aku nak try la. Insyallah

With Love
Papaglamz

-sekian-

Carian Lain
resepi sotong celup tepung,
resepi sotong celup tepung sedap,
resepi sotong celup tepung ala thai,
resepi sotong celup tepung telur masin,

4 Perkara Sunat Yang Dilakukan Selepas Majlis Akad Nikah

4 Perkara Sunat Yang Dilakukan Selepas Majlis Akad Nikah

Assalamualaikum semua. Melangkah ke gerbang perkahwinana merupakan impian setiap pasangan dan ia menjadi lumrah bagi setiap manusia yang mahu mencintai dan dicintai. Yang pasti, setiap pasangan menginginkan kehidupan perkahwinan yang harmoni bersama pasangan sebaik sahaja selepas majlis pernikahan itu berlangsung.

doa selepas akad nikah  sujud syukur selepas nikah  lafaz akad nikah yang betul  cara akad nikah  doa nikah  solat sunat selepas nikah  lafaz akad nikah kelantan  doa akad nikah   perkara sunat yang dilakukan selepas majlis akad nikah

Sesuai dengan kita yang beragama islam, nabi ada mengajar kita tentang beberapa perkara yang sunat untuk kita lakukan selepas sahaja selesai melafazkan nikah. Tentu sahaja perkara-perkara sunat selepas nikah ini boleh dilakukan bagi mendapatkan barakah dan pahala dan mungki sebagai simbolik adab dalam memulakan bahtera rumah tangga bersama pasangan anda. 

doa selepas akad nikah  sujud syukur selepas nikah  lafaz akad nikah yang betul  cara akad nikah  doa nikah  solat sunat selepas nikah  lafaz akad nikah kelantan  doa akad nikah   perkara sunat yang dilakukan selepas majlis akad nikah

4 Perkara Sunat Selepas Akad Nikah

1. Solat Sunat Selepas Akad Nikah

 Lafaz Niat : “Usolli sunnata ba’dan nikahi rak’ataini lillahi Ta’ala”

Maksud: Sahaja aku solat sunat sesudah nikah dua rakaat kerana Allah Ta’ala

Rakaat pertama : Membaca surah Al-Faatihah dan surah Al-Kafiruun.

Rakaat kedua : Membaca surah Al-Faatihah dan surah Al-Ikhlas.

Membaca doa selepas salam. 

2. Sujud Syukur

Lafaz Niat : ” sahaja aku sujud syukur kerana Allah Taala”

Takbiratul ihram iaitu mengangkat tangan sebagaimana takbir dalam solat.

Sujud sebanyak 1 kali.

Membaca doa seperti yang biasa dibacakan dalam solat.

Memberi salam. 

3. Si suami meletakkan tapak tangan diatas ubun-ubun isteri lalu membacakan doa

“Ya Allah, aku memohon kepada-Mu dari kebaikannya dan kebaikan apa yang Engkau tetapkan kepadanya, dan aku berlindung kepada-Mu dari kejahatannya dan kejahatan yang Engkau tetapkan padanya. Ya Allah berkatilah isteriku ini atasku dan lindungi dirinya dari segala keburukan perbuatan orang-orang yang dengki dan perbuatan tukang sihir apabila dia telah melakukan sihir dan perbuatan orang-orang yang suka melakukan tipu daya.” (Riwayat Abu Daud).

4. Isteri bersalaman dengan suami sambil mencium tangan suami lalu mengucapkan 2 kalimah syahadah

Ini adalah 4 perkara sunat dilakukan sejurus anda berdua sah diijabkabul sebagai suami isteri. Semoga bermanfaat. 

With Love
Papaglamz

-sekian-

Carian Lain
sujud syukur selepas nikah
lafaz akad nikah yang betul
cara akad nikah
doa nikah
solat sunat selepas nikah
lafaz akad nikah kelantan
doa akad nikah
DASHING SPORT – Eau De Toilette dan Deodoran Buat Lelaki Aktif

DASHING SPORT – Eau De Toilette dan Deodoran Buat Lelaki Aktif

DASHING, jenama produk penjagaan diri lelaki kini melancarkan satu lagi rangkaian produk khas untuk lelaki yang aktif iaitu DASHING SPORT.

Rangkaian DASHING Sport pasti memenuhi kehendakan lelaki aktif yang inginkan deodorant dan pewangi yang maskulin, segar dan sesuai dengan kehidupan aktifnya. 


Lelaki DASHING mempunyai aura yang menampilkan keyakinan dan sifat maskulin. Wangian baharu ini memberikan kesegaran maskulin namun masih mengekalkan ciri esen moden. Eau De Toilette DASHING SPORT mempunyai komposisi sensasi yang mengujakan dengan aroma “sporty” dan gaya ranggi yang sangat sesuai untuk lelaki yang berani menyahut cabaran dan kekal aktif pada masa lapang.

Berpeluh merupakan satu perkara yang biasa. Samada berjalan ke kereta, menghadiri mesyuarat, bersenam di gim, atau melakukan aktiviti harian yang lain, lelaki tidak dapat mengelak daripada berpeluh lebih-lebih lagi dengan cuaca panas di Malaysia. Bau badan merupakan masalah yang dihadapi oleh kebanyakan lelaki terutamanya mereka yang aktif dalam sukan. Keadaan ini menyebabkan kaum lelaki semakin mengambil berat terhadap kepentingan menjaga bau badan. 


Untuk menangani masalah bau badan dan sentiasa segar, Deodoran Semburan dan Eau De Toilette telah menjadi produk penjagaan harian lelaki yang penting. Deodoran dapat membantu mengawal bau badan serta meningkatkan keyakinan diri manakala Eau De Toilette memberikan wangian yang tahan lama dan kesegaran. Memilih Deodoran atau Eau De Toilette yang bersesuaian amat penting kerana terdapat produk yang tidak mampu bertahan lama dan meninggalkan kesan kotoran pada pakaian.   

Memahami keperluan lelaki aktif untuk  berbau harum sepanjang masa, DASHING kini memperkenalkan 2 variasi baharu ke dalam rangkaian DASHING Sport. Dipasaran kini ialah variasi MCFC Hattrick dan Ultimate Kick. Variasi terbaru DASHING SPORT ialah Hitman and Golden Boot terdiri daripada Deodoran Semburan Badan dan Eau De Toilette.


Semburan Deodoran DASHING SPORT  bukan sahaja memberi perlindungan 24 jam tetapi juga memberikan manfaat 6-dalam-1 yang berkesan mencegah bau badan. Ia mengandungi anti-bakteria, formula cepat kering, tidak meninggalkan kesan di kulit atau di baju serta memberikan keharuman dan kesegaran maskulin optimum sepanjang hari. 

DASHING SPORT Eau De Toilette dengan haruman maskulin berpanjangan boleh didapati dalam reka bentuk bottle yang sporty bersaiz 50 ml.

Rangkain produk DASHING Sport  boleh didapati dalam 2 variasi; Hitman dan Golden Boot.

DASHING Hitman dicipta khas untuk lelaki aktif yang sentiasa bersedia ke mana sahaja. Di dahului dengan aroma kesegaran Citrus dan Ice Cucumber. Diikuti dengan nota Sichuan pepper dan Lavender berserta dengan Patchouli dan Gaiac Wood, menjadikab wangian  daya tarikan  yang semestinya meningkatkan keyakinan setiap lelaki aktif.

Variasi DASHING Golden Boot pula mempunyai haruman yang lebih Musky dan menggoda. Aroma dari daun Rhubarb dan Pimento memberikan kehangatan maskulin kepada si pemakai, manakala kombinasi kayu Kashmir dan Leather memberikan aroma kelelakian maskulin yang memukau dan tidak dapat dilupakan.


Keluaran edisi terhad rangkaian DASHING Sport boleh didapati pada harga yang berpatutan iaitu RM12.90 untuk Semburan Deodoran 125 ml dan RM24.90 untuk Eau De Toilette 50 ml.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com