23.7.15

2 sebab kita mudah di serang sakit jantung serta tanda-tandanya dan cara-cara mengatasinya

Penyakit jantung, Tanda-tanda penyakit jantung, Pencegahan awal penyakit jantung, Cara mengatasi


Assalamualaikum


Korang tahu tak di Malaysia sahaja pada tahun 2005 seramai 5247 orang telah dilaporkan oleh hospital kerajaan Malaysia maut di sebab kan SAKIT JANTUNG. Dan dengarnya angka ini maningkat saban tahun. Tak salah jika di katakan penyakit jantung ni adalah antara pembunuh nombor satu di Malaysia. Tapi, tahukah anda sebab apa kita mudah di serang dengan sakit jantung. Dan adakah langkah-langkah yang boleh di ambil untuk mengatasai serangan penyakit jantung ni? 

Penyebab, tanda-tanda dan cara mengatasi menyakit jantung

Kolestrol penyebab utama serangan sakit jantung


Rata-rata mengatakan bahawa sakit jantung ni berpunca daripada kandungan kolestrol yang tinggi. Ya betul tu. Tapi harus difahami bahawa di dalam tubuh kita terdapat 2 jenis kolestrol iaitu yang tidak baik (LDL) dan baik (HDL). Kedua-dua kolestrol ini memainkan peranan penting dalam tubuh badan kita. Ianya diperlukan dalam nisbah tertentu bagi membolehkan metabolisma tubuh kita berada pada tahap optimum lantas menghindari penyakit jantung.

Sememangnya kandungan kolestrol yang tinggi penyebab serangan sakit jantung. Namun, bukan dengan kehadiran LDL sahaja yang menyebabkan seseorang di serang penyakit ini. Antara sebab lain ialah dengan kehadiran Homosistein dan Radikal Bebas dalam pembuluh darah yang akan mengoksidakan LDL di permukaan pembuluh darah dan menjadi tidak baik. Pengoksidaan LDL di dalam pembuluh darah bakal menyebabkan salur pembuluh darah sempit dan penyakit jangtung pun terjadi.

Apa pula kaitan Hemosistein dalam penyebab berlakunya sakit jantung?


Secara ringkasnya Homosistein ni macam satu radical bebas gitu la. Homosistein adalah bahan yang terhasil ketika tubuh kita menghadam makanan, sama seperti radikal bebas. Masalah akan timbul apabila jumlah homosistein yang dihasilkan adalah berlebihan. Sebab tu la kita harus mengambil makanan yang baik dan sihat agar kehadiran radical bebas ini dapat di kurang kan dan sekaligus mengurangkan lagi sisko terkena penyakit jantung.

Untuk pengatahuan semua. PapaG kongsikan antara yang PapaG baca tentang Hemosistein ni. Pada tahun 1990, kajian oleh Profesor Dr. Stampfer daripada Harvard Public Health School mendapati bahawa sedikit sahaja peningkatan paras homosistein boleh menyebabkan peningkatan risiko mendapat penyakit jantung sebanyak tiga kali ganda. Di dalam New England Journal of Medicine keluaran Februari 1995 pula, Dr. Jacob Selhub, Ph.D., melaporkan bahawa paras homosistein dalam darah yang tinggi akan meningkatkan risiko penyempitan dua arteri yang membekalkan darah ke otak (yang akan menyebabkan strok). Selain daripada itu Dr. Selhub juga melaporkan bahawa pesakit yang mempunyai paras homosistein yang tinggi juga mempunyai paras asid folik (B9), vitamin B12 dan vitamin B6 yang rendah dalam tubuh mereka. Satu penemuan yang perlu diberi perhatian. (Sumber : Klik Disini)

Apakah tanda-tanda atau symptom-symptom individu yang menderita sakit jantung?

Setiap orang tanda-tanda penyakit jantung adalah berbeza. Apa yang PapaG boleh kongsikan ialah, beberapa tanda-tanda awal yang bisa bagi penderita penyakit jantung hadapi.

1. Sering Keletihan

2. Sering Berpeluh

3. Mual Berlebihan

4. Merasa Cemas dan Tegang

5. Perit pada bagian tubuh

6. Perit di bahagian dada

7. Sering sakit kepala

8. Denyut jantung tak teratur

9. Sesak nafas

10. Pembengkakan Kaki dan Perut

Shaklee boleh membantu mencegah seseorang dari menghidap sakit jantung?

Ya.. Shaklee mempunyai rangkian prosuk yang bertujuan untuk membantu anda menjaga kesihatan jantung anda. Terdapat 3 produk utama yang mana ia mampu mencegah kita daripada mendapat penyakit jangtung. Ya mudah. Hanya tiga produk sahaja jika anada mahukan kesihatan jantung anda yang maksimum.

  • CoQ10 semulajadi tubuh terdapat banyak di sel jantung. Ianya membantu dalam penjanaan tenaga di dalam sel jantung yang sememanganya memerlukan banyak tenaga untuk bekerja.
  • Oleh sebab paras CoQ10 berkurangan apabila usia meningkat, paras CoQ10 perlu ditambah dari luar iaitu melalui pengambilan supplement.
  • CoQHealth Plus Shaklee merupakan sumber CoQ10 terbaik di pasaran


  • Omega 3 di dalam OmegaGuard Shaklee amat berkesan dalam menurunkan kolesterol dalam darah yang menyebabkan saluran darah sempit.
  • Ia juga membantu melancarkan peredaran darah di dalam jantung dan kawasan lain, lantas menghalang tekanan darah tinggi.

  • Lemak kolesterol yang terurai perlulah disingkirkan keluar dari badan. Alfalfa Complex mengandungi saponin yang bertindak seperti span serat yang menyerap kolesterol dan menyingkirkannya daripada tubuh.
Penyebab, tanda-tanda dan cara mengatasi menyakit jantung


p/s: Anda boleh memilih mana-mana set pilihan. Untuk konsultasi boleh la hubungi Papaglamz.

 
Penasihat Nutrisi
Faizal @ Papaglamz
0196141393
Fb: Muhamad Faizal @ Papaglamz
Penghantaran Pos Seluruh MALAYSIA

-sekian-


Jangan lupa terjah entri ni:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com