15.9.15

5 Hakikat Romatis Dalam Mencari Jodoh

Mencari jodoh yang romatik


Assalamualaikum

PapaG pasti semua inginkan jodoh yang romantik. Masing-masing mencari-cari jodoh yang romantik sebagai teman dalam melayari bahtera kehidupan. Namun, bila berbicara soal romantik ni, setiap orang pastinya mempunyai definisi ataupun pengertian yang berbeza. Mungkin ada yang beranggapan romantik itu bermaksud antara pasangan saling meluahkan rasa cinta antara mereka setiap hari. Dan ada juga yang merasakan romantik itu tatkala pasangannya menjalankan tanggungjawab atau amanah yang telah dipikul dalam kepimpinan rumah tangganya. Dam macam-macam lagi. 

Mencari jodoh yang romatik, Ciri-ciri jodoh romantik, Pasangan yang romantik

Walau bagaimanapun tafsiran romantik bagi seseorang, ingin PapaG kongsikan contoh kisah-kisah yang penuh dengan hakikat romantik yang perlu kita teladani dalam mencari cinta sejati

  • Romantik adalah ketika kata tak perlu terucap, hanya mata saling tatap, dan kita tahu cinta menggelora bagai samudra.
  • Romantik adalah Ali yang dimarahi Fatimah, terkunci tak boleh masuk rumah ketika pulang. Lalu tidur di serambi masjid berlumur debu.
  • Romantik adalah seperti Khadijah yang tak bertanya melihat suaminya pulang gemetaran, takut, menggigil. Hanya memahami, hanya menyelimuti.
  • Romantis adalah “Sebelum menikah denganmu, aku pernah mencintai seseorang,” kata Fatimah. “Siapa?” tanya Ali. “ENGKAU,” jawab Fatimah.
  • Romantik adalah saat Muhammad Saw dijemput kematian, dalam rintihan cinta paling tulus ia berkata, “Ummatku, ummatku, ummatku” 
Sebenarnya banyak lagi kisah-kisah romantik para pejuang Islam yang kita boeh baca. Kisah romantiknya baginda Rasulullah adalah yang paling hebat. Walaupun beliau seorang nabi, namun sikap romantiknya pada isteri juga anak-anak serta umat seharusnya menjadi ikutan ummah. Romantik itu berasaskan satu sifat kasih sayang. Dan kasih sayang itu merupakan intipati dalam agama islam yang menginginkan setiap umatnya yang bersaudara mempunyai rasa saling menyayangi antara satu sama lain. Lantas menjadikan ukhwah sesama umat terbina kukuh. Insyallah.

With Love
Papaglamz

-sekian-

3 ulasan:

  1. Ermm..byk kisah romantik yg perlu kita tau..

    Papag...kot ye pun nk typo jgn laa sampai dlm entry pun typo jgk..hihi

    BalasPadam
  2. sejujurnya yoorin x romantik langsung.. ngeh3

    BalasPadam
  3. alamak..papaG...typo la...heheheh

    romantik is romantis la...

    BalasPadam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com