9.9.15

Menunggang Kuda di Mini Zoo Taman Teruntum Kuantan

Sunnah menunggang kuda, Sukan sunnah, Kelebihan menunggang kuda


Assalamualaikum

Menunggang kuda merupakan satu aktiviti yang sihat dan ia juga adalah salah satu sukan yang menjadi sunnah Rasulullah SAW. Baru-baru ini PapaG berkesempatan menunggang kuda di Mini Zoo Taman Teruntum Kuantan. Alhamdulillah dapat la merasa menunggang kuda bersama Imtiyaz. Bagi mereka yang datang ke Kuantan, jangan lupa untuk singgah di Mini Zoo Taman Teruntum Kuantan ini. Lokasinya mudah sahaja. Ia berdekatan dengan Kelab Golf Diraja Pahang, jalan menuju ke Teluk Cempedak.

Sukan-berkuda-sukan-sunnah-dan-menyihatkan-Zoo-Kuantan


Sukan-berkuda-sukan-sunnah-dan-menyihatkan-Zoo-Kuantan


Di Mini Zoo Taman Teruntum ni tak la sebesar zoo negara. Keluasan zoo ini kecil sahaja. Ada la beberapa haiwan-haiwan yang dapat dilihat di dalam zoo ini. Dan yang pasti, aktiviti paling menyeronokkan ialah menunggang kuda. Yela, bukan selalu kan. Harganya juga berpatutan. Hanya RM 5 untuk satu pusingan. 

Sebenarnya banyak khasiat dan kebaikan bila kita menunggang kuda. Berkuda amat baik untuk kesihatan manusia. Seluruh anggota tubuh badan dari kepala hingga ke kaki, dari fizikal hingga mental akan mendapat manfaatnya.

Bentuk lekuk badan belakang kuda – tempat di tunggang- baik untuk merawat segala masalah tulang belakang manusia.

Semasa pergerakan galloping iaitu cara rentak kuda melompat dan berlari, menyebabkan vetebra tulang belakang manusia bergesel antara satu sama lain dalam keadaan harmoni, dan meransang saraf-saraf tulang belakang, seolah-olah diurut, sedangkan pakar chiropraktik  pun tidak mampu berbuat seperti gerakan natural tulang-tulang veterbra semasa orang menunggang kuda.

Seluruh anggota : tulang rangka, otot-otot, organ-organ viseral – termasuklah sistem penghadaman, sistem  saraf, sistem voluntary mahupun involuntary, organ perkumuhan, malah geseran kepada organ-organ seksual akan teransang secara optimum untuk menjadi semakin sihat. Penunggang kuda yang hebat selalunya bebas dari mengalami sakit belakang atau ‘ter’gelumang dengan tabiat-tabiat seks yang di luar tabie.  Selain itu menunggang kuda turut mencerahkan mata sebab terdapat ransangan terhadap saraf kranial semasa gerakan ‘galloping’ kuda.

Sumber: Heliconia

Jadi, jom nikmati aktiviti menunggang kuda di Mini Zoo Taman Teruntum. Walaupun hanya mini zoo, tapi anda pasti dapat menimpa pengalaman berharga. Wallahualam

With Love
Papaglamz

-sekian-

2 ulasan:

  1. Tak pernah lagi naik kuda. Teringin nak amik pengalaman tu ;)

    BalasPadam
  2. Banyak kelebihan berkuda, patutlah menjadi sukan sunnah

    BalasPadam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com