8.9.15

Permata Hati Ayah Ibu



Kata-kata buat anak, Anak soleh dan solehah


Assalamualaikum

Selamat pagi salam ceria buat semua pembaca Papaglamz.com yang PapaG kasihi. Hari ni pelajar-pelajar darjah 6 akan menghadapi peperiksaan Ujian Penilian Sekolah Rendah (UPSR). Jadi PapaG doakan semoga anak-anak semua di beri ketenangan dan kemudahan dalam menjawab semua soalan-soalan nanti. Insyallah.
Permata-Hati-Ayah-Ibu

Anak-anak sekalian, ingat anda ialah permata buat kami kedua ayah dan ibu mu. Anak-anak yang mendapat didikan yang sempurna insyallah akan menjadi benteng dari Azab Allah SWT. Pastinya kami bahagia sekiranya dapat melihat anak-anak yang mereka didik membesar dengan baik dan menjadi anak soleh dan solehah. Orang kata sejuk perut ibu mengandung.

Wahai permata hati ayah ibu, dalam menjaga anak-anak ni kadang kala kita diuji dengan kesabaran kan? Pelbagai kerenah juga tingkah laku anak-anak yang boleh mengugat kesabaran. Tapi sebagai ibu bapa kita harus sabar. Jangan cepat melenting. Sabar itu kan sebahagian dari iman. Saaabooorr jelaaa. Hehehe

Sebagai seorang anak ni kita wajib berbakti kepada kedua orang tua kita. PapaG juga seorang anak yang menjadi permata hati mereka. Ia bertujuan untuk membahagiakan mereka tatkala meniti hari tua. Dalam islam meletakkan darjat ibu bapa dalam kedudukan yang mulia. Sebagai anak, apa salahnya kita memberi kasih sayang yang sewajarnya pada mereka. Ye la, masa kita kecil, di tatangnya kita umpama minyak yang penuh. Bila kita sudah dewasa, kenanglah jasa meraka.

Akhir kata dari PapaG, ingat jangan derhaka pada ayah dan ibu. Sebuah hadis ada mengatakan:
“Semua dosa akan ditangguhkan Allah, iaitu balasan menurut kehendaknya sehingga hari kiamat kecuali balasan menderhaka kepada ibu bapa. Maka sesungguhnya Allah menyegerakan balasan kepada pelakunya pad masa hidupnya sebelum mati.” (Riwayat Al-Hakam) 

Wallahualam

With Love
Papaglamz

-sekian-

3 ulasan:

  1. entry yang sangat bagus

    BalasPadam
  2. betullah kan, dengan didikan yang bagus
    insya allah mereka akan jadi aset kita di akhirat kelak

    BalasPadam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com